Intercom MAR18

Af Jens Walther, 25. april 2018

Intercom – vigtig for produktionen

Indenfor pro audio er det jo sjovt og spændende at snakke og diskutere al mulig moderne teknologi, line array højttalere, digitale mixerpulte, trådløse mikrofoner, plug-ins osv. Intercom er i den sammenhæng lidt overset og måske ikke det mest sexede. Ikke desto mindre er det en essentiel teknologi i mange produktioner, både broadcast, teater og live events. Og det er en teknologi, som både kameraoperatøren, lysteknikeren og lydteknikeren bruger og ikke kan undvære.

Også i dette magasins 10-årige historie har intercom været fattigt repræsenteret, og det råder vi bod på nu. I denne artikel ser vi på den overordnede funktion, terminologi og teknik bag intercom samt eksempler på producenter. I kommende artikler vil der komme test af intercom udstyr og case historier om intercom installationer.

Intercom handler om kommunikation, om en for publikum skjult kommunikation, der er mellem producere, operatører og teknikere. Intercom spiller en rolle både under klargørelse og under udførelse af showet. I broadcast sammenhæng kan det være en studiesituation, hvor produceren sidder og styrer kameraoperatører, giver cues til værter, giver information om ændret indhold osv. over intercom udstyret. Eller det kunne være en live broadcast situation, eksempelvis en sportsbegivenhed, hvor producer rollen vil minde en del om den i TV-studiet, men hvor der ofte vil være langt flere operatører og derved kanaler involveret i det intercom system, som bruges. Og hvor en stor del af de mange kanaler vil betjene sig af trådløs intercom. Eller en koncert/event/teater situation, hvor der skal gives informationer fra FOH lyd- og lyspulte eller fra forestillingsleder til teknikere på scenen, til følgespot operatører, til skuespillere og til det personale, der sørger for adgang til scene, skift af instrumenter og trådløse mikrofonskift.

Intercom er vigtig under almindelig afvikling, for at produktionen eller showet bare skal køre, men intercom bliver måske endnu vigtigere, når noget går galt, eller når udstyr strejker. Her skal tingene hurtig kunne udskiftes og nyt klargøres, kommunikationen er vigtig, og her er afhængigheden af et velfungerende intercom til at få øje på. Intercom udstyret skal i sig selv være robust og have en høj pålidelighed; for går det først ned, så bryder meget sammen.

Her ser vi selvfølgelig på intercom systemer til vores branche, men intercom er almindeligt udbredt, ikke blot i andre professionelle brancher som eksempelvis sundhedsverdenen, men også inden for hjemmets fire vægge. En almindelig dørtelefon er faktisk at regne for et simpelt intercom system.

Party-line

Groft set kan intercom deles op i to forskellige slags systemer, party-line eller matrix baseret, og inden for begge systemer kan der vælges analog eller digital. Ældre systemer er typisk analoge, men analoge systemer er stadig på markedet, selv om de digitale systemer selvfølgelig er dominerende. Det samme kan siges om trådløse systemer, men ofte blandes ledningsbaserede og trådløse systemer i en større intercom installation.

Et party-line ledningsbaseret system fungerer således, at når der snakkes ud i intercom systemet, så tales der almindeligvis til alle intercom deltagere på én gang. Meget basale party-line systemer er en-vejs kommunikation, hvor eksempelvis produceren taler ud til alle teknikere, men i de fleste party-line systemer kan alle deltagere tale ind i systemet. Et party-line system forkortes ofte til et PL system, men man støder også på navnet TW eller Two-Wire system.

En user station kan enten være headset baseret eller højttalerbaseret. Hvis den er headset baseret, så er hovedtelefon og mikrofon sammenbygget, og ofte lader man lidt af mikrofonsignalet løbe tilbage til hovedtelefonen, så brugeren ikke er fuldstændig akustisk isoleret. Der må huskes på, at disse intercom systemer ofte bliver brugt over mange timer, så derfor er komfort og lydkvalitet essentielt for brugerne. En master station er som navnet antyder hovedstationen og har derfor væsentligt mere funktionalitet end en user station. Et party-line system kan sagtens bestå af flere kanaler, eksempelvis to eller fire. Hvis user stationen har mulighed for flere kanaler, så har produceren, som sidder ved master stationen, mulighed for at snakke ud i grupper af brugere, det kunne være lysteknikerne, lydteknikerne osv. I et analogt baseret intercom vil forbindelsen mellem stationerne ofte være mikrofonkabel med to leder og skærm, og i dette kabel bliver der transporteret både signal og power til user stationerne. Et digital party-line system vil ofte være baseret på Cat-5 kabel.

I et party-line system kan alle tale, men det er ofte ikke det, som i grunden ønskes. En producer eller lign. vil ofte være den, som taler, mens resten lytter, men brugernee kan hver især ved aktivering af mikrofonknappen på user stationen komme med svar eller kommentarer, hvis adspurgt. Mikrofonerne er normalt lukkede, men kan aktiveres med denne trykknap; det gælder både på user- og master stationen.

Antallet af stationer/brugere i et party-line system er typisk op til 20, og som nævnt ses ofte en kombination af trådløse og ledningbaserede user stations i intercom installationer. Fordelen ved et party-line system er overskuelighed og pris.                     

Matrix

Medens et party-line system kan illustreres med et punkt med en masse linjer ud fra, så er et matrix system mere komplekst og kan sammenlignes med et kvadreret papir, hvor hvert krydspunkt mellem to linjer kan være en forbindelse til en eller flere brugere på intercom systemet. Fleksibiliteten er derfor stor, kompleksiteten ligeså, og derfor er matrix systemer ofte betjent via computer software, som kan vise et virtuelt patchbay og huske forskellige konfigurationer. Et matrixsystem kan være forholdsvis kompakt, selv om der i teorien kan tilsluttes over 1000+ stationer/brugere. Et matrix intercom kan det ene øjeblik fungere som fem separate systemer og øjeblikket efter som et stort samlet intercom system blot ved at vælge en ny konfiguration i softwaren. Der kan laves en konference mellem flere brugerstationer, og der kan laves ISO, hvor to brugere fører en privat samtale. Telefoner og mobil kan tilsluttes og integreres i systemet, og det samme kan almindelig audio på et linjesignal. Hvis man ønsker at udbygge matrix intercom systemet, så er det let at tilslutte flere user stationer. De skal blot konfigureres i softwaren.

Et party-line intercom er simplere at overskue og billigere, men på alle andre punkter bliver det overgået af et matrix system. Men dermed ikke sagt, at matrix systemet altid er at foretrække; i en simpel intercom installation med begrænset antal brugere vil party-line systemet være oplagt.

De fleste moderne matrix intercom er i dag digitale. Og det gælder også for mange party-line systemer. Konverteringen til digital giver de oplagte fordele, ingen brum, ingen støj og krypteret data, så der ikke kan lyttes med fra udefrakommende.

En anden efterspurgt mulighed i systemet er IFB. Denne forkortelse står for Interrupted Feedback, en intercom funktion, som bl.a. bruges på shows og teatre, hvor en producer eller regissør har brug for at tale og give meddelelser til skuespiller eller kunstner, som skal på scenen. Her benyttes ofte en user station med både højttaler og headset på en særskilt kanal, som står på bagscenen eller i backstage lokalet. IFB bruges både i party-line og matrix intercom.

Trådløs intercom

User stationer, som er på trådløs RF, kan integreres i både party-line og matrix baserede intercom. Der er to forskellige udgaver af trådløs intercom; en en-vejs, som kun kan lytte til beskeder og en to-vejs, som både kan lytte og tale ind i systemet. Grunden til, at man overhovedet laver en-vejs systemer, hænger sammen med teknik og frekvenser. En-vejs behøver kun én frekvens, mens to-vejs almindeligvis kræver to frekvenser. Mange trådløse intercom systemer bruger 2,4 GHz frekvensområdet, men der ses også trådløse systemer i 1,9 GHZ området (DECT) og i UHF. Rækkevidden er jo altid svær at gisne om, men 500-700 meter kan lade sig gøre.

Producenter

Der er et mange producenter på intercom markedet, men her nævnes nogle af de største firmaer, som findes på det danske marked. De udvikler alle produkter, som passer ind i vores branche.

Clear-Com laver bl.a. analog party line med deres Encore systemer, digital party-line med deres Helix systemer og digital matrix med deres Eclipse systemer. Clear-Com bliver i Danmark distribueret af Danmon.

RTS producerer ADAM digitale matrix systemer, deres Audiocom er et analogt party-line system, og disse systemer bliver distribueret af Mediability i Danmark.

Green-Go er et rent digitalt intercom system, som på intercom markedet er lidt af en hybrid. Kan nærmest betegnes som et party-line system med mange kanaler. Green-Go bliver i Danmark distribueret af Light Partner.

Riedel producerer Artist, som er et matrix system, som blander analog, digital og ethernet baseret audio. Deres Tango system er et AVB/AES67 baseret udvidet party line system og Performer et digitalt party-line system. Riedel sørger selv for distribution i Danmark med en kørende sælger og supporter.

ASL har både analoge og digitale party-line med henholdsvis deres Pro og deres Flexus serie. ASL er i 2016 blevet opkøbt af Riedel, men fungerer stadig som selvstændig intercom producent. De bliver i Danmark distribueret af SC SOUND.

Pliant technologies laver kun trådløs baserede intercom systemer og både deres Crewcom og deres Tempest systemer kan integreres sammen med ledningsbaserede systemer fra andre producenter eller fungerer kun som et trådløst, selvstændigt intercom system. De bliver i Danmark distribueret af Nordic Pro Audio.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2018

ProAV Digital

Laesdetligeher 4Maj18Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • AV på hipt hostel
  • Multihus med ny lys og lyd
  • Mød Nicolai Brix
  • Flash for videofotografer
  • Hold fast i udstyret

Læs alt lige her

ProAV Expo 2018

Vil du i kontakt med beslutningstagere og slutbrugere?

Så find mere info her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 395,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her