Kameraudlejningen

Af Carsten Legaard, 4. januar 2018

Danmarks første 4K grading biograf

Over de sidste to år har Kameraudlejningen trukket post production ’hjem’ til eget nyindrettet postproduction studie med 4K grading biograf.

Danmarks første 4K grading biograf har til huse på den øverste af fem etager i et kontorhus på Nørrebro. Huset ligger trukket lidt tilbage fra gadens larm i Rådmandsgade 39 med egen forgård og egne P-pladser.

Det sidste er en fordel, når man hedder Kameraudlejningen og laver post production for skandinaviske film- og TV-producenter og udlejer kameraudstyr til branchen.

Det har Thomas Kristensen gjort i efterhånden 37 år. Med hans egne ord: ”Fra dengang, da hver anden TV-udsendelse stadig var sort/hvid, og DR var helt enerådende i TV-billedet.”

”Før det var der kun filmproducenter, der lavede kortfilm, eksempelvis et højtideligt virksomhedsportræt af Post & Telegrafvæsenet på 16 millimeter film.”

Otte-ti år længere fremme besluttede politikerne, at der skulle være regional-TV, og det blev til TV2 med udgangspunkt i et regional-TV-forsøg i det sydjyske. Det blev samtidig startskuddet for Thomas Kristensen til at grundlægge Kameraudlejningen, der i dag er en førende rental virksomhed i Danmark med afdelinger i Sverige og Norge, med søsterselskab på Filmstationen i Værløse, nok et søsterselskab på Mallorca og De Kanariske Øer samt egen helikopterservice.

I Værløse er det Lysudlejningen med filmstudier, lys, grip og kraner.

Fotografassistenten der så frem

Thomas var fotografassistent, da han startede Kameraudlejningen. Han opsummerer den rivende udvikling over de tre forløbne årtier sådan her:

”Hvis du i dag hiver et 35 mm negativ frem, som er lavet for tyve år siden, så er opløsningen, hvad der svarer til 6K, og farvemætningen svarer til de allerbedste digitale chips. Men de digitale chips har gjort, at der kan produceres mere mængde ved større hastigheder.”

Thomas Kristensen afrunder tidsrejsen:

”Vi er gået fra at udleje mekaniske apparater til at udleje elektroniske apparater. Vi er kommet tættere på elektronikbranchen. Der kommer nye modeller hvert år, og priserne halveres hvert år. Vi er også kommet tættere på ” modebranchen”. Vi skifter modeller lige så hurtigt som den.”

Til gengæld har rental branchen, ud over de faste kunder inden for film- og TV-produktion, fået nye kunder inden for f.eks. reklamefilm og små produktionsselskaber.

Raw-production med Codex og Arri

”I dag er kravet til udlejningshusene, at vi skal kende og kunne rådgive om hele workflowet. Da vi begyndte at tage fat på de første digitale kameraer, valgte vi Arri. Men de postproduktionshuse, vi samarbejdede med, var ikke enige med os. Da vi havde kæmpet imod det i nogle år, besluttede vi, at vi måtte lægge postproduktionen in-house. Vi er nødt til at vide, hvad der sker med billedet - fra start til slut, så vi kan rådgive vores kunder, fotograferne og producenterne.”

”Vi lagde benhårdt ud med at lave de første raw-optagelser i Skandinavien på den første Codex recorder og Arri D21. Vi har arbejdet med Arri lige siden.”

For Thomas Kristensen er det afgørende at kunne vise kunderne, hvad det egentlig er, de får.

”Der går hurtigt inflation i begreber som HD og 4K. Der er alle mulige HD standarder og alle mulige raw-formater. Enhver kan forstå, at 4K er mere end 2K, men hvem ved præcist, hvad det er og hvilket format? Hvilken del af chippen bruger du? Er det 4K eller 3,2 K?”

4K biografen

Ønsket om 100 procent gennemskuelighed er baggrunden for Kameraudlejningens investering i egen 4K-biograf øverst i bygningen i Rådmandsgade.

”Vi gik i gang med den første spillefilm, Kontiki, lavet i raw hele vejen igennem. De to sprogversioner af filmen, den norske og den engelske endte med at fylde tilsammen 170 terabyte.”

Kameraudlejningen arbejder tæt sammen med udstyrsproducenterne, og da Thomas for nogle år siden fik øje på den engelsk udviklede Codex raw recorder, tog han fat i Arri. I dag sidder der en i ethvert kvalitets kamera fra Arri, i hvert fald i Alexa XT/SXT.

”Det allerførste kamera hentede jeg hjem i håndbagagen fra Arri i Tyskland og tog med til Lars von Trier, og det var det kamera, der optog Melancholia.”

Filmen vandt en pris i Cannes for bedste foto.

”I dag er vi glade for at have en postafdeling, hvor vi kan lave det hele. Vi har været i gang i to år.

Det første år gik vi i al stilfærdighed og øvede os. Siden har vi postproduceret en TV-serie og tre spillefilm og gradet Vinterbrødre.”

Om de internationale aktiviteter fortæller Thomas:

Co-produktioner på kryds og tværs

”Vi har udvidet internationalt, fordi vores kunder og producenter rejser rundt i verden.”

Det er blevet til afdelinger i Oslo (4000 kvadratmeter studier og produktionsservice), i Gøteborg, i Aarhus, på Fyn, i Nordnorge, i Bergen, på Mallorca og på De Kanariske Øer.

”Sådan er landskabet blevet. Man co-producerer på kryds og tværs i Europa. Vi har samarbejdspartnere i hele verden. Vi leverede udstyr til den Engelsk/New Zealandske TV-serie Top of the Lake. Vi var de første, der havde præcis de kameraer og optikker, som den producent gerne ville have.”

”Det DNA, vi lægger i vores produkt, er hands-on knowhow oparbejdet gennem alle de år.”

”Det handler ikke kun om det dyreste værktøj, men om det rigtige værktøj til opgaven. Vi advarer gerne en kunde imod udstyr, som er for kompliceret til opgaven og trækker det endelige produkt ned. Man får et ærligt svar, hvis man spørger. Vi vil hellere have, at kunden kommer igen.”

”Effektivisering – vi skal lave mere fjernsyn for færre penge. Mange ting kan vi gøre mere flydende, fordi vi holder hele workflowet in-house.”

Medarbejdere kommer af sig selv

Kameraudlejningen reklamerer minimalt og optræder sjældent i jobannoncer:

”Jeg tror på, at folk søger os, og det er så de rigtige, der kommer ad den vej,” siger Thomas Kristensen.

”Vi har lærlinge. Vi har et godt mix mellem kønnene. Vi har forskellige aldre, så vi kan lære af hinanden på kryds og tværs.”

”Når jeg finder den rigtige person, kan jeg godt finde på at ansætte vedkommende, selvom der ikke er en konkret stilling åben. Vi har dog aldrig headhuntet nogen fra et andet firma eller en 

anden ansættelse. Kommer de og spørger, siger vi: Gør dit tidligere ansættelsesforhold færdigt, så kan vi snakke om det.”

”Man skal ha en bestemt psyke til jobbet, for nogle gange går det rigtig, rigtig stærkt. Andre gange går det langsomt, og så skal man også have disciplinen til at forberede til næste gang, det kører med 200 kilometer i timen.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - December 2017