Airtame 3

Af Carsten Legaard, 24. april 2018

Airtame er mødeteknologiernes lille effektive tolk

En dansk udviklet trådløs dongle er godt i gang med at afskaffe det, som mange kalder kabelhelvedet i moderne møde- og undervisningslokaler. Airtame hedder donglen, og den er en minicomputer på bare otte gange fire centimeter, halvanden centimeter tyk.

Den lille pakke rummer software og protokoller nok til at være markedets mest multikompatible enhed, både hvad angår digitale skærme, senderenheder og netværkskonfigurationer. Når bare den får en HDMI-port at koble sig på, tager den lige gerne imod indhold fra Windows maskiner, Linux ditto, Mac OS, iOS mv. Fra laptoppen kan du dele, ikke bare udvalgte apps, men alt, hvad du ønsker at dele med andre. 

På mindre end tre år har Airtame ædt sig igennem hovedparten af de netværksprotokoller og -konfigurationer, der findes på markedet, og det hører til i afdelingen for ekstremt sjældne tilfælde, når en Airtame må give op og fortælle sin ejer, at forbindelsen ikke kan etableres. Når uheldet er ude, så kan ejeren blot gå på nettet og hente seneste softwareversion.

Apple TV drillede

Ideen til Airtame opstod, da Jonas Gyalokay, i dag direktør og stifter, mødte Attila Sükösd, i dag CTO. Begge var studerende, Jonas på CBS, Attila på DTU Computer Science. Begge var de optaget af iværksætteri og med i en eller flere start-ups. Og begge var de inderligt irriterede over Apple TV, som ganske vist fungerede upåklageligt med Apple-produkter, men udelukkede gode venner, når de kom med Android, Windows og andre OS’er.

Jonas fortæller: ”Attila havde et lille hobbyprojekt ved siden af sine computer science studier, hvor han kunne dele sin skærm med en anden computer. Det viste han mig og så opstod spørgsmålet: Kunne vi ikke dele denne her skærm med et TV eller en projektor. Det ville vi kunne, hvis vi havde en computer, der kunne køre vores software.”

Det her skete i foråret 2013. På mindre end et halvt år fik de to studerende udviklet en prototype og fundet yderligere to stiftere. I september 2013 fik virksomheden sit cvr-nummer. 

Google kom først

“Lige inden vi fik cvr-nummeret, lancerede Google deres Chromecast. Dér havde vi nogle lange snakke om, hvad vi så skulle gøre. Men Chromecast var noget mere begrænset dengang. Du kunne kun spejle Chrome-browseren, du kunne ikke spejle hele desktoppen. Chromecast var desuden meget fokuseret på at afspille film eller serier. Siden er der kommet markant flere spillere i forbrugerkategorien.”

Sidst på året 2013 lancerede de fire stiftere en crowdfunding-kampagne, og det blev en af verdens mest succesrige crowdfundings med syv millioner kroner rejst på to måneder. Beløbet brugte de fire stiftere som springbræt til at sætte Airtame i produktion og hyre de kompetencer, som skulle bruges. 

“Men vi brugte også data fra crowdfunding-kampagnen til at indsnævre vores fokus. Et overraskende stort antal af støtterne var fra den professionelle verden, virksomheder og skoler. Kategorien blev samtidig mere og mere fyldt med forbrugerprodukter. Vi besluttede derfor, at Airtame skulle være et rent B2B-produkt, et professionelt produkt, der skal erstatte kabler i møde- og undervisningslokalet. Og det har været vores fokus lige siden.”

Senere gik det op for drengene, at der også i den professionelle kategori fandtes flere veletablerede produkter, f.eks. Barco's Clickshare, Creston Airmedia, Mersive Solstice Pod og andre. Problemet med dem er, at de ikke altid snakker ubesværet med alle de enheder, som gæsterne kan finde på at slæbe med til mødet eller forelæsningen.

Jonas: ” Vi tager ikke bare de professionelle konkurrenter på platform support, men også på brugervenlighed, pris og nem deployment gennem Airtame Cloud.”

Skal bare virke

“Airtame skal være så inklusiv som overhovedet muligt. Der er en installeret base af skærme og projektorer på modtagersiden. Så er der sendersiden, alle de computere og mobiler, som folk tager med. Dér skal vi også virke på det hele. Og så er der netværksdelen: Airtame fungerer over trådløse netværk, og i virksomheder kan der være alle mulige konfigurationer. Airtame skal være så neutral og tilgængelig som mulig. Det har kostet masser af udviklertimer at kunne håndtere alle de forskellige produkter, så brugeren ikke skal bekymre sig om det,” fortæller Jonas.

Det lyder som en meget kompleks protokol?

“Der er mange variabler. Men det har vi taget på os. Vi har heldigvis nogle gode folk.”

“Det skal helst være sådan, at når du kommer ind i lokalet, så behøver du kun tænke på din præsentation eller din opgave, og teknologien skal kun bakke det op. Det hele skal flyde så frit som muligt. På 30 sekunder har du din skærm i gang, og så kan mødet eller undervisningen få en helt anden dynamik.”

“De proprietære systemer kommer til kort, især i business- og undervisningsverden, hvor folk medbringer deres egne devices. Folk skal have en trådløs motorvej, og det er den, vi ruller ud.”

Hvilke perspektiver åbner det, at vi alle kan præsentere indhold fra vore maskiner op på en skærm?

Et liv uden kabelbøvl

“Da jeg arbejdede i it-afdelingen hos NNIT, var der tit et eller andet galt i et mødelokale, og så var du altid nødt til at gå derop. Som regel var det et kabel eller en adapter. Det var nærmest status quo med møder, at der altid var et teknologisk problem, som skulle overstås, før mødet kunne komme i gang.”

Med Airtame Cloud får it-afdelingen mulighed for at sikre, at infrastrukturen er klar til at møde alle. Når der opstår problemer, kan supporteren både monitorere og løse problemet fra sin egen plads. Han skal ikke løbe op til mødelokalet med en adapter. Heller ikke mødedeltagerne skal rode med kabler, teknik og adaptere. Enten har de allerede Airtame applikationen på deres enhed, eller de downloader den på stedet. Det tager 30 sekunder. Teknologien kommer i baggrunden, og præsentationen kommer i fokus. 

Jonas: ”Det giver meget friktion, hvis dem nede bagfra skal hele vejen op til tavlen og sætte kabel i. De skoler, der bruger Airtame, fortæller om nye muligheder. Du kan give nøglerne til andre meget nemt, og som lærer kan du populært sagt dele magten over, hvad der vises på skærmen, med eleverne.”

Kan vi tænke Airtame ind i andre scenarier?

Frihed til flere skærme

”Mødelokalet og undervisningslokalet er vores primære fokus,” siger Jonas. ”Men når mødelokalet bliver trådløst, kan vi gøre op med fordommen om, at vi kun skal have en skærm per lokale. I et trådløst miljø kan man have to, fire eller otte skærme i gang og præsentere en sag fra alle sider i sin fulde kontekst. Vi tror på, at fremtiden er flere skærme i lokalet frem for flere computere, der skal deles om en enkelt skærm.” 

”Vi har desuden inkluderet en baggrund i Airtame-billedet. Det viste sig, at mange kunder baksede med det. Mange har behov for et slideshow eller en infotavle til receptionen. Der har vi tilføjet en funktion, så man f.eks. kan vise virksomhedens hjemmeside. Vi har fat i både hard- og software, og derfor kan vi ud over trådløs præsentation også hjælpe kunderne med infotavle-funktionen.”

”Vi vil gerne frem til, at der bruges én løsning til al skærmkommunikation. Lige nu køber du en forbrugerskærm, så sætter du noget hardware op til præsentation, noget andet til infotavlebrug og noget tredje til konferencebrug. Vi tror på, at der bliver en sammensmeltning der, og vi prøver at påvirke markedet i den retning. Det går kun den rigtige vej med computerkraft og netværkshastighed.”

Hvordan går det med at få Airtame ind på de forskellige markeder?

Global fra dag 1

“Vi har været relativt globale fra starten. Crowdfunding er typisk åbne landegrænser, og vi fik opbakning fra lidt over 100 lande. Vi har ikke fokus på alle 100 lande. Det er ikke muligt. Vores primære fokus er Nordamerika. Her ligger to tredjedele af omsætningen. Derudover fokuserer vi på Nordeuropa. I Australien kan du købe en Airtame, men der går vi endnu ikke proaktivt ind.”

“USA har været en kæmpe mundfuld for os. Man skal ikke undervurdere, hvor store de markeder er. Californien er lige så stort som Frankrig. Det har også været en læreproces. Men crowdfunding har gjort det nemmere for os. Derfra var der nogle tidlige brugere og noget tidlig presse. Nu handler det mere om at tage hul på det marked og få bedre fat. Vi har nu et bedre produkt og et større team. Vi har et kontor i New York med syv ansatte.”

“Vi har fået et mere præcist kendskab til markedet, til konkurrenter, til salgscyklus, budgetroller osv. Vi har også fået et godt samarbejde med en håndfuld gode forhandlere.”

Ligger det i kortene, at I på et tidspunkt kan tage forbrugermarkedet med ind? 

Drømmer ikke om forbrugermarkedet

“Nej. Det er ikke noget, vi snakker om overhovedet. Forskellen er for stor. Vores kerne er at hjælpe folk med at samarbejde bedre og kommunikere bedre. Den kerne er så forskellig fra, hvordan man kan underholde folk med video, serier og spil. De to fokusområder er alt for forskellige. Den opgave må de andre ligge og slås om,” siger Jonas med et skævt smil.

Samarbejde bliver ved med at være en kompleks ting, og vi kan altid samarbejde smartere. Selvom hele verden bliver trådløs, vil der stadig være behov for smartere måder at arbejde sammen på. Og det er det spor, vi bliver i.”

“Jeg er 27 nu, jeg har en kone og to børn og en virksomhed, som jeg gerne vil bygge op, og jeg vil gerne have det hele til at gå op ved at arbejde smart. Mine medstiftere har det på samme måde. Vi ser ikke et ideal i at arbejde de der 110 timer, gennemleve 19 ægteskaber, aldrig se vores børn, og vores krop er i forfald, før vi fylder 50.”

”Det er også noget, vi er gode til i Danmark, den der balance mellem arbejds- og privatliv. Hvis du arbejder 24-7, brænder du hurtigt ud. Vi vil gerne være et eksempel på, at du både kan opbygge virksomhed, familieliv og dig selv.”

Hvordan investerer du selv i det?

Tid til familie og børn

”Jeg er opmærksom på at få sund kost, en god nattesøvn og motion. Jeg tager en løbetur i ny og næ og dyrker basketball en gang om ugen, det er både motion og noget socialt.”

”Så er der også en masse sundhed i at være sammen med mine to små drenge og lege med dem, det er afstressende og meditationsagtigt. Det er også givende at have tid til partneren, til kærlighed.”

”Det kommer til at lyde så nemt. Det er det bestemt ikke. Men det er en målsætning, og når jeg ser tilbage på en uge, vil jeg gerne kunne se mig selv i øjnene og sige, at jeg har brugt tiden rigtigt.”

”Der kan være uger med deadlines og store ting. Men i hvert fald på månedsbasis skal det gå op. Det er en rejse, en proces. I det mindste at være opmærksom på det og have snakken med sig selv er stærkt.” 

Vi er pionerer i god mødekultur

“I vores eget arbejde forsøger vi at gå foran med en god mødekultur,” fortæller Jonas. 

“Det er så nemt at plotte et møde i en kalender uden at tænke over, hvad mødet egentlig skal bruges til. Så har du spildt fem-ti personers tid i en time. Du har ikke spurgt dig selv: Skulle jeg faktisk have et møde, kunne jeg gøre noget selv inden mødet, kunne jeg snakke med folk på en anden måde, kunne jeg i det mindste forberede mig ordentligt, kunne jeg sende noget ud, så de andre var forberedte, kunne mødet klares på den halve tid, og hvad er det helt præcist, jeg skal have ud af det her møde.”

”Vi vil ikke bare have folk til at holde flere møder, vi vil have folk til at holde bedre møder. Det er også der, skærmen kommer ind, vi får et fælles projekt op på væggen og kan bedre holde fokus.”

”Vi tager også vores egen medicin. Hvis vi ikke kunne finde ud at bruge skærme og holde en god mødekultur, så kunne vi heller ikke sælge det ordentligt til andre. Det har også en lavpraktisk funktion. Vi bruger selv vores mødeteknologi og finder derigennem ud af, hvad der virker eller ikke virker. Vi er selv pionerer.”

Airtame distribueres på det europæiske marked af EET Europarts.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2018

ProAV Digital

Laesdetligeher 4Maj18Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • AV på hipt hostel
  • Multihus med ny lys og lyd
  • Mød Nicolai Brix
  • Flash for videofotografer
  • Hold fast i udstyret

Læs alt lige her

ProAV Expo 2018

Vil du i kontakt med beslutningstagere og slutbrugere?

Så find mere info her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 395,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her