Townsend Lab L22+software ProAV418

Af Jens Walther, 16. november 2018

Test af Townsend Labs Sphere L22

Alt inden for professionel audio bliver digitaliseret og DSP behandlet. Mikrofoner og højttalere, første og sidste led i signalvejen, har et stykke tid kunnet holdes sig fri fra denne digitale forvandling, men de tider er også forbi. Mange højttalere har fået digital styring, og nu er mikrofonerne også kommet med på den digitale manipulation.

Problem? Næ, undertegnede har i mange år mixet ”in the box”, lytter både hjemme og i studiet til DSP styrede højttalere. Så det undrer ikke, at der nu ligger en mikrofon med tilhørende DSP software på testbænken. Velkommen til test af Townsend Labs Sphere L22 mikrofon.

Men lad nu ikke begreberne forvirre; denne stormembran mikrofon fra Townsend Labs Sphere er ikke en digital mikrofon, det er en analog stormembran mikrofon. Men når mikrofonens analoge signal er blevet digitaliseret i en hvilken som helst A/D konverter (lydkort), så kan signalet behandles med den medfølgende plug-in.

Sphere mikrofonen kan emulere velkendte klassikere. Klassiske mikrofoner, som for de fleste er uopnåelige pga. helt usandsynlige høje brugtpriser. U47 rørmikrofonen fra Neumann, som stoppede produktion i 1965, nærmer sig 100.000 for et godt eksemplar. Sphere med sine emuleringer af klassiske mikrofoner er ikke den første af sin slags; bl.a. har det amerikanske firma Slate lavet deres VMS mikrofon. Townsend Labs har på alle parametre lige steppet op på ambitionsniveauet og lavet en mikrofon, som både kan emulere velkendte klassikere, men som også omkring mikrofonkarakteristik og offaxis response har nogle ret gode tricks gemt i tryllehatten.

Der er fysik bag!

Sphere mikrofonen er stor og velvoksen og leveres i kuffert med både almindelig og shockmount ophæng; og en speciel ledning, 5 polet XLR i den ene ende og to almindelige XLR stik i den anden med labels for front og rear. Ledningen er noget kort og i en kvalitet, som ikke lever op til resten af indholdet i kufferten; men ledningen indikerer, at mikrofonen kan noget andet end de fleste andre mikrofoner.

Lad os lige få på plads, at en stormembran mikrofon med variabel karakteristik, som man har fremstillet fra midt i forrige århundrede, udnytter, at mikrofonen har to membraner hængt op i samme backplate, pegende fremad og bagud. Ved at variere niveau og faserelation mellem de to membraner kan forskellige karakteristikker opnås, dog aldrig med samme nøjagtighed som en mikrofon, som er født med en given karakteristik.

Sphere mikrofonen har selvfølgelig dobbelt membran, men tilføjer lige, at hver membran har sin egen udgang. Derfor front og rear!! Det betyder, at mixning og fase relationer ikke sker i mikrofonen, men i den efterfølgende plug-in. Mikrofonen sender bare de ”rene” signaler fra henholdsvis front og rear membranen ud af XLR stikkene. Det betyder, at når der optages med en Sphere mikrofon, så bruges der to kanaler. Stereo? Nej, de to signaler kombineres til et monosignal i Sphere plug-in. Så to kanaler ind og mono ud. Faktisk kan mikrofonen også virke som en stereomikrofon, men det er lidt et kuriosum.

Det er jo en ret genial idé med udgang fra hver membran, og det er også set før. Mikrofoner som Sennheiser MKH800 Twin har kunnet dette trick i mange år, men Sphere mikrofonen løfter det lige med en ekstra dimension. For her kan der, efter optagelsen er foretaget, både manipuleres med karakteristik og med mikrofon emulering. 

Software

Plug-in software er ikke med i kufferten, men downloades fra Townsend Labs, når man registrerer mikrofonen. Plug-in findes i de velkendte formater VST, AAX og AU, men også i UAD format, så den kan bruges med UAD lydkort, før signalet møder en DAW. Mikrofonen kan bruges med alle mikrofonforforstærkere, men har det bedst med den slags, som har en kalibreret gain i trin eller en digital kontrolleret gain. Det gør det let at give begge signaler samme forstærkning, som er essentiel for mikrofonens virke. For dem, som bruger en mikrofonforforstærker med trinløs gain, er der en Cal omskifter på mikrofonen, som gør det muligt at opnå samme gain. Her hjælper softwaren også til med sine indbyggede metre.

Brugerfladen på plug-in er overskueligt lagt frem, men det kræver selvfølgelig, at man ved, hvad termer som karakteristik, proximity og axis betyder. Til venstre vælges den mikrofon, som Sphere skal emulere. Townsend Labs må ikke bruge de oprindelige navne, men det er oplagt, hvilke modeller, vi snakker om. Billedet indikerer også dette, så følgende modeller kan emuleres: Neumann U47, M49, U67, U87, AKG C12, C451, Telefunken ElaM251, Sony G800, Coles 4038, Shure SM57, og tre udgaver af mikrofonens egen lyd, lineær, diffuse og direct. For alle modeller kan der vælges mellem ni forskellige karakteristikker, fra omni over cardioid til figure of eight. De karakteristikker, som mikrofonmodellen er født med, indikeres med blåt. Der kan sættes tre forskellige lowcut filtre, og de mikrofoner, som i sin oprindelige form har lowcut, bliver emuleret. Ellers ligger lowcut frekvenserne på 60, 100 og 200 Hz. Fokus på selve mikrofonen kan vendes med Axis knappen i grader fra 0 til 180; nok ikke en mulighed, som man vil bruge meget, men på ambience optagelser foretaget med Sphere mikrofonen kan det være brugbart at flytte axis.

Proximity kontrollen er til gengæld mere anvendelig, her kan graden af proximity bestemmes; hvis en lydkilde er tæt på en mikrofon med en fokuseret karakteristik, så vil man få en forholdsvis kraftig bashævning. Ligesom karakteristik er forskellig fra mikrofon til mikrofon, det samme er proximity effekten, og Townsend Labs har målt og vejet de forskellige modeller.

Dobbelt op++

Alt dette er jo interessant, men Townsend Lab har lige et ekstra gear. Tryk på Dual knappen, og nu er det muligt at kombinere to mikrofoner, mikse mellem dem, og kontrollere karakteristik for hver af dem. Proximity får her en ekstra kontrol, men mest interessant er ”Off Axis Correction”, som kun findes i dual. En funktion, som er ret videnskabelig at forklare. En karakteristik på en given mikrofon er ikke blot en fokusering i forhold til lydkilden, men også en betydning for frekvenskurve og dynamik. Så når der vælges karakteristik på de to modeller, så ændres både lyd og fokus. Men når ”Off Axis Response” aktiveres, så holdes den lyd, som karakteristikken dikterer på hver mikrofonmodel, men karakteristikken kan styres på ny. Kort fortalt, så kan du eksempelvis få lyden af en 60/40 blanding af AKG C12 omni og Neumann U47 omni, men have det samlede output i en cardiod karakteristik….. Forvirret??

Lyd

Alt dette er jo meget innovativt, men hvordan lyder det så? I denne test har vi jo ikke alle disse klassiske modeller at sammenligne med, men en U87 kunne komme på bordet. Og det klarer Sphere mikrofonen forbavsende godt. Meget svært at høre forskel; så lille, at undertegnede aldrig ville kunne give et sikkert gæt, hvis der blev skiftet A/B i en ”blindlytning”.

Når vi snakker om de andre stormembran modeller, så er det subtile forskelle, der er mellem dem. Den uerfarne mikrofonbruger vil nok blive skuffet over, at forskellene ikke er større. U47 har den velkendte mellemtone fokus, det samme fra U87, men alligevel forskellig. Og C12 og ElaM251 har den velkendte mere smiley kurve med en hævet diskant. Og G800 endnu mere af det. C451, Shure 57 og Coles 4038 ændrer lyden en del; her er Coles modellen den mest anvendelige.

Proximity kontrollen er meget anvendelig, og man tænker uvilkårligt, at det i grunden bare er en dedikeret EQ. Lige indtil man laver optagelser med Sphere mikrofonen på større afstand og her finder ud af, at det selvfølgelig ændrer, hvordan Proximity kontrollen tager fat. Så der er mere teknologi gemt i denne mikrofon/plug-in, end man lige aner på overfladen.

Mikrofon på steroider

Hvis man er almindelig bruger, så regn med, at der er noget stof at sætte sig ind i, før den kan bruges med fuldt overskud. Den kan selvfølgelig også ”bare” bruges helt simpelt ved at vælge en ønsket model og så indspille.  Det er næsten synd, hvis man ikke tager det dybere step ind i den teknologi, som mikrofonen besidder. For techheads er Townsend Labs Sphere mikrofonen derimod utrolig spændende og anvendelig. Mikrofonen giver mulighed for at få fyldt sit ”virtuelle” mikrofonskab med alle klassikerne, selv om ejere af ”the real stof” helt sikkert vil håne.

Selv om undertegnede har mange mikrofoner i sit reelle mikrofonskab, så vil der ikke komme hån herfra. Townsend Lab Sphere L22 er trods alt ikke nogen billig mikrofon, men den er det bedste bud på en universal mikrofon lige nu.

Townsend Labs Sphere L22 var nomineret til en ProAV Award 2018.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Maj 2018

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her