ZoomF8

Af Jens Walther, 16. marts 2016

Lille og vågen

Japanske Zoom har med flere af deres field recordere bejlet til det professionelle marked, men de har i udformning og tekniske muligheder ikke rigtig haft det, der skulle til. Den nye Zoom F8 10-spors field recorder ser derimod ud til at krydse af på alle de vigtige punkter, og i denne test ser vi på, om den lever op til kravene.

F8 har et helt andet look end de andre field recordere fra Zoom, her har recorderen nærmest form som en lille rackenhed, hvor front og knapper er på ”langsiden” af enheden, mens stik og hukommelse sidder på de korte sider. Top og bund er aluminium, og hele udformningen er på samme måde, som man ser på enheder fra bl.a. konkurrenter som Sound Devices. Aluminium på top og bund betyder også et langt mere robust udtryk, hvor metallet med et lille udhæng betyder beskyttelse for både stik og knapper. Metallet er på fronten udformet med to rack håndtag, hvor der kan monteres en rem, så F8 kan bruges og betjenes, mens den hænger på skulderen.

I/O

F8 er en 10 spors recorder, men den har kun 8 indgange. Det hænger sammen med, at spor 9-10 optager et L-R mix af de 8 indgange, et mix, som man selvfølgelig selv er herre over, og som i de fleste tilfælde vil svare til det hovedtelefonmix, som man lytter på HP udgangen. F8 kan optage i BWF format i 16/24 bit og i et hav af samplingsfrekvenser fra 44.1 til 192 kHz (også skæve samplings-frekvenser som 47.952 og 48.048 kHz, som kan være en fordel i forhold til 24 frames synkronisering). Hvis der vælges en samplings-frekvens på 192 kHz, så bliver F8 ”kun” en 8 spors recorder, hvorved mixsporene bliver droppet.

Indgange på F8 er i form af XLR/jack combi indgange, hvor XLR er mikrofonindgangen og jack er lineindgangen. Så ingen mulighed for at bruge XLR som lineindgange, som mange professionelle nok vil foretrække. Indgangene er fordelt med 4 indgange på hver side af F8.

Udgangene, der er fire af, sidder som henholdsvis mini XLR (der leveres to omformere til alm. XLR sammen med F8) eller på et stereo minijackstik, alle udgange, inklusiv hovedtelefon, sidder på højre side af recorderen, sammen med indgangene 5-8.

Card og metadata

Zoom F8 har to kort slots, som hver kan tage kort op til 512 GB, og det er muligt at optage på begge kort samtidig som en backup. Der kan optages i både mono, stereo og i såkaldt poly tilstand, hvor de individuelle spor alle ligger i en samlet fil, men som kan separeres under mixning på en DAW eller audioeditor. To nabospor kan linkes til et stereospor, og det er også muligt at blande stereospor og MS dekodede spor. Et stereo eller MS link mellem to spor vælges ganske simpelt ved samtidig at holde rec knapperne for de to spor nede. I begge link tilstande er der stadig separat gain for hver af de linkede spor, mens de resterende tilstande på sporene er parrede. F8 har også en 4 spors recording tilstand, hvor der bliver lavet en kopi af optagelsen på spor 5-8, men med en lavere gain, eksempelvis -12 dB nede. Bare så man kan vide sig sikker omkring evt. overstyring af optagelsen; men selvfølgelig kun med op til 4 spors optagelse.

Med hensyn til metadata er det på filplan muligt at vedlægge noter, at vælge navn på optagelse (take), og tracks. Normalt vil et take automatisk få et fortløbende nummer sammen med en dato, men det kan altså ændres i menuen. På F8’s lille display er det lidt besværligt at tilføje noter, fordi bogstaver vælges langsommeligt med cursor knappen ved siden af display (kombineret dreje og trykknap). Men hvis F8 bruges sammen med det tilhørende iOS program på en iPad eller iPhone, så går det langt hurtigere at lave noter til optagelsen. Fra iOS programmet kan mange af menufunktionerne også tilgås, ligesom ind- og afspilning og selvfølgelig mix også kan styres herfra. iOS programmet kommunikerer med F8 via bluetooth.

Betjening

Fronten på F8 har nederst transportknapper, og over disse har hvert af de otte spor en sektion, hvor der kan vælges rec, plf og gain. I en bestemt menuvalgt tilstand er det muligt at bruge gainknapperne til henholdsvis at styre gain, fader (monitor/playback) og panorering, og det giver hurtigere betjening, selv om man selvfølgelig skal orientere sig om, hvilken funktion som er valgt. Når et spor er gjort klar til optagelse ved at trykke på knappen med spor-nummeret, lyser en rød lysdiode ved siden af knappen. Hvis der fra rec tilstand trykkes på plf knappen, så kommer man direkte i menuen for det pågældende spor, hvor der bl.a. kan ses et pfl meter og vælges phantompower, HPF, limiter, fase og stereolink tilstand (alm. eller MS). F8 kan selvfølgelig også betjenes fra menuknappen, hvor spor kan indstilles med udgangspunkt i funktion, f.eks. HPF for alle otte spor. Funktioner i menuen vises på det lille, men meget tydelige display, hvor der bladres, vælges og ændres med cursor dreje- og trykknappen ved siden af displayet.

I normal tilstand vises ”Home” displayet, hvor de vigtigste indstillinger til hvert spor kan ses, og hvor der nederst er et meter, som kan vise L/R niveau (mix). Navnet på det take, som optages eller afspilles vises selvfølgelig også. På hver spor er der et lille LED meter, som viser indspilningsstyrken. Men hvis man ønsker et bedre meter display, så kan det opnås ved at dreje mod uret på cursor knappen. Her viser fire forskellige underliggende meter display, som brugeren selv bestemmer udseende af (hvilke og antal af spor).

Artiklen fortsætter under billedet.

Fronten pa F8Billedet: Fronten på F8.

Trykknapper og drejeknapper på F8 er ikke store og vil være en smule besværlige at betjene en kold vinterdag med handsker på. Men her er et kompromis mellem størrelse og betjening, som nok ikke kunne være valgt anderledes. I playback tilstand kan rec knapperne bruges som mute knapper for sporet, og pfl knappen kan fungere som solo funktion, så der kan lyttes ind til hvert spor i hovedtelefoner på en hurtig måde. Volumenkontrol til hovedtelefoner sidder lige ved siden af menuknappen.

Zoom F8 har også et USB stik, og det betyder bl.a., at den kan bruges som lydkort til både Mac, PC og iPad. F8 kan strømforsynes via en batteripack, som indeholder 8 stk. AA batterier, eller man kan bruge den medfølgende strømforsyning. På F8 findes også en Hirose power stik, så batteripacks med denne standard kan strømforsyne enheden.

Sync

Zoom F8 har både ind- og udgang for synkronisering, og her er stikforbindelserne BNC. Kameraet kan synkroniseres ved at forbinde til F8, eller både kamera og F8 kan slaves til en masterclock. F8 bruger SMPTE standarden, og alle frameformater findes, også dropframe. Når F8 tændes, starter SMPTE tiden, men den kan selvfølgelig også genstartes fra et givent sync tidspunkt, hvis den kører som master. Sync-generatoren skal ifølge Zoom have meget lille drift, 0,02 ppm, og den er i stand til skifte til jamsync, hvis den modtagne masterclock forsvinder helt eller delvis.

Lyd

Kvaliteten af mikrofonforforstærkeren er jo med god grund altid det, som brugere af field recordere koncentrerer sig om. Det er her, at støj kan introduceres og en degenerering af signalet kan foregå. Under testen blev mikrofonforstærkeren i F8 sat op mod den foretrukne transparente studieforforstærker, men vi sammenlignede også med forforstærkeren i Sound Device 633, som er workhouse blandt field recordere med en kvalitets forforstærker. Og forskellen var ikke udtalt, man skulle spidse øre for at fornemme, at studieforforstærkeren havde en smule mere krop og det kun på nogle lydkilder; til gengæld var der overhoved ingen hørbar forskel mellem Zoom F8 og Sound Device 633. Forforstærkeren er støjsvag og har en gain på 75 dB.

Det blåstempler jo den del af signalvejen, men desværre har Zoom ikke fuldført de gode intentioner gennem hele signalvejen (eller også er det her, at der er sparet). F8 har både et lowcut filter og en limiter på hver indgang, begge vigtige og nødvendige under optagelse i marken. Men disse sidder i det digitale domain, dvs. efter mikrofonforstærker og A/D konverter. Øhhh, ikke så godt, så mister både filter og limiter en stor del af sin funktion. Det betyder, at mikrofonforstærker og konverter kan overstyres, mens der ”softclippes” og filtreres på indspilningen. Det kan siges, at filter og limiter får en funktionalitet i forhold til det L/R mix, som også indspilles, men på selve den individuelle indspilning på et spor kunne det med samme resultat lige så godt være udført i post, under redigering. Det betyder, at man skal være noget mere opmærksom og konservativ omkring sit indspilningsniveau, når F8 bruges ude i marken. Og desuden vælge mikrofoner med lowcut mulighed.

Kompakt og professionel

F8 er en lille, kompakt field recorder, som bringer Zoom op i en helt ny og højere klasse. Zoom har tænkt sig om, set på konkurrenterne, og lavet en 10 spors recorder, som leverer alle de muligheder, man har brug for på mere komplicerede lydoptagelser i marken; og det til en meget konkurrencedygtig pris. Den virker robust, men hvordan den klarer det hårde liv i marken er umuligt at afgøre i en tidsbegrænset test. For at holde prisen nede er der desværre skåret på signalpåvirkning inden A/D konverter. Hvis man ellers har styr på sine indgangsniveauer, så får man optagelser i absolut højeste kvalitet med Zoom F8.

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her