Sony fs5 1

Af JOS Svendsen, 19. februar 2016

Kameraet der bare kan..

Sony har gjort det igen - bygget et kongekamera til en super pris - FS5 er simpelthen et mini-FS7, som leverer et fantastisk pris/kvalitetsforhold i en lille, kompakt og fleksibel pakke.

Det er simpelthen ikke pænt af Sony at sende os dette kamera. Vi er i januar måned, og FS5 kan meget vel blive årets kamera. Det tager jo hele spændingen ud af lige dét projekt, men vi kan jo altid håbe på, at der kommer endnu flere spændende nyheder på NAB.

Dette Sony kamera tilbyder 4K intern optagelse med super35 sensor og billedkredsløb arvet fra Sony FS7, udskiftelige optikker, SDI + HDMI udgange og optagelse på omkostningseffektive SDXC-kort. Alt sammen i et lille kompakt kamera på 830 gram uden optik og til en pris lidt over 43.000 kroner.

Fleksibel objektivfatning

Objektivfatningen er E-mount. Sony’s A-mount objektiver kan anvendes på kameraet via en intelligent Sony-adaptor. Automatisk styring af zoom, blænde samt autofokus kræver, at kameraet anvender enten Sony E- eller A-objektiver. Men E-mount har så kort afstand til sensoren fra objektivets bagerste objektivelement til sensoren, at kameraet kan påmonteres adaptorer til mange andre objektivtyper inklusiv PL-mount og naturligvis Canon og Nikon optikker.

Dermed har man et gigantisk udvalg af objektiver til sin rådighed. Med disse tilpassede objektiver kan funktionerne i kameraets automatik være begrænsede. Er det drama eller de eftertænksomme dokumentarer med god tid, er det ikke noget problem, men til ENG brug er det en god idé at holde sig til Sony’s egne videooptikker for at få det fulde udbytte af kameraets nemme muligheder.

Beklageligvis er udvalget af deciderede videooptikker fra Sony ikke så stort. Der er fire – en 16-50mm, en 18-105 mm, en 18-200 mm og en 28-135 mm. Det er kun den sidste SELP28135G, der er en decideret broadcast optik. De andre er DSLR-optikker med indbygget zoom motor.

Alle disse optikker har en maksimal blændeåbning på F 3,5 til F 4, hvilket betyder at kameraet skruer ret kraftigt op for følsomheden i lav belysning, hvilket kan betyde billedstøj. Kameraet leverer støjfri billeder til over 6400 ISO. Maksimal følsomhed er hele 32.000 ISO, og der er en infrarød optagemulighed, hvis der virkelig ikke er noget lys - men heldigvis er der massevis af lysfølsomme DSLR-optikker, man kan bruge på kameraet.

En interessant detalje er, at kameraet har en såkaldt center scan mode, som gør, at det kun anvender midten af sensoren. Dette midterfelt er på størrelse med et super 16 billedfelt. Derved kan funktionen bruges som en 2x telekonverter, der fordobler brændvidden for en normal optik. Alternativt kan man montere 2/3 tomme broadcastoptikker på kameraet med en adapter.

Super billedkvalitet

Sensoren i kameraet er den samme som storebror FS7, men Sony FS5 har andre supportkredsløb for video, sådan at vi vurderer basis følsomheden til 1000 ISO, hvor FS7 har 2000 ISO.

Ved anvendelse af logprofiler er følsomheden dog 3200 ISO, for at kunne håndtere skyggeområder korrekt. Men FS5 er et rent 8 bit UHD-kamera, hvor den større FS7-model har 10 bit i 4K. Begge kameraer kan optage i 10 bit HD med farverummet 4:2:2 De to kameraer minder, rent billedmæssigt, meget om hinanden. Og for den sags skyld minder FS5 også meget i sin billedgengivelse om Sony’s A7-serie af DSLR-kameraer. Det gør, at FS5 er velegnet som B-kamera for et FS7 eller som A-kamera til et A7 DSLR-kamera.

Men ud over at kameraet har samme billedkvalitet ud af sensoren som et FS7, har det en unik feature, som FS7 Mark II rigtig gerne må arve. Der er nemlig et variabelt ND-filter indbygget i FS5. Det er en genialitet, som kameraet har arvet fra X160/X180-kameraerne. Når ND-filtrerne er aktiveret, kan man regulere styrken af ND-filtrene i 255 trin via et drejehjul. Vi kaldte det genialt, da vi anmeldte X160 kameraer, og det er det stadigvæk.

Det er simpelthen supersmart, hvis man anvender faste optikker, der bare kan parkeres på fuldt hul. Derefter regulerer man eksponeringen med ISO og ND. Man kan endda lave en helt ny videoeffekt, hvis man sætter følsomheden til automatik. Når man derefter drejer på ND-drejekontrollen, holdes belysningen konstant, men dybdeskarpheden varieres. Det kan man kun på kameraer med denne type ND-teknologi. En anden ting, der gør dette kamera smart til brug med faste optikker, er Sony’s Clear Image zoom, som er en intelligent digital zoomfunktion, der giver 1,5 gang digital zoom ved 4K. Denne funktion er så tæt på en ægte optisk zoom, som man kan få det. I daglig brug er det ikke muligt at se forskel.

14 blænders kontrastomfang

Generelt er billedkvaliteten fremragende for dette kamera, men alt er ikke helt perfekt. Kameraet anvender Sonys XAVC-L codec-variant, mens FS7 anvender XAVC-I varianten.

Forskellen på de to varianter består i, at I-udgaven komprimerer hvert billede selvstændigt, mens AVC-L anvender informationer fra flere billeder til kun at gemme forskellene mellem billederne. Fordelen ved det er, at XAVC-L filer fylder mindre og har en lavere bitrate. Kameraets maksimale bitrate er 100 Megabit/S, hvilket gør det muligt at anvende billige SDXC-kort i kameraet. FS7 anvender XQD-hukommelseskort for at kunne håndtere bitrater op til 600 Megabit/S, idet XAVC-L ikke komprimerer videostrømmen så meget som L-varianten.

Dertil kommer, at FS5-kameraet har samme sensor og optagekredsløb som FS7, men ikke samme billedbehandling. Det gør, at man lettere kan stresse codec’en, end det er muligt på FS7, og for den sags skyld også på Sony X70, der anvender samme codec som FS5.

Det betyder igen, at billeder med mange detaljer, som støj og meget vertikal bevægelse giver billeddefekter i form af codec-blokke. Det ses, som billederne bliver lidt bløde. Man skal dog gøre sig umage, ved for eksempel at anvende en af kameraets log-profiler i lav belysning med kameraet sat på høj følsomhed. Ellers leverer kameraet overdådig billedkvalitet, med et meget højt kontrastomfang. Sony oplyser, at kameraet spænder over 14 blænder, hvilket er helt unikt i klassen. Kameraet er tolerant for overbelysning og har fin afrunding af højlysene. Der er indbygget slowmotion i kameraet – 100, 200, 400 og 800 billeder i sekundet. Med 200 billeder i sekundet kan der optages 8 sekunders slowmotion. De 8 sekunder bliver så til 64 sekunder med normal hastighed.  

Innovativt design

I brug bemærker man straks, at kameraet er meget kompakt, solidt og lille. Der er alle de betjeningsknapper, der skal være. Kameraet har samme geniale styrehåndtag som FS7, der gør, at man kan betjene kameraet udelukkende via håndtaget. Håndtaget anvender kameraets LANC-fjernkontrolstik til at overføre informationer.

Siden kameraet er så lille, ligger balancepunktet væk fra midten. Det gør igen, at kameraet befinder sig bedst på et stativ eller alternativt med en enkelt rig eller et et-bens stativ anvendt som håndtag. Heldigvis har Sony været rigtig flinke til at sætte monteringsgevind på kameraet. Søgerskærmen er monteret på en lille rosette med kvarttomme gevind, sådan at den kan monteres for og bag, og minsandten også på højre side af kameraet. Det er virkelig praktisk. Og monteringsrosetterne gør, at man let kan sætte søgerskærmen på en arm, idet kablet er pænt langt.

Her kunne Canon virkelig lære noget, idet Sony’s metode er langt mere fleksibel i forhold til Canons Cinema EOS-serie af kameraer, hvor søgerskærmen er en større enhed med indbygget XLR-stik.

FS5 har også en søger, der er glimrende. Det er en søger baseret på OLED-teknologi, hvilket betyder, at de enkelte billedpunkter er lydgivere. Det giver god kontrast, men teknologien betyder samtidigt, at billedpunkterne slides. Derfor er øjesensoren meget følsom, så man lærer hurtigt at vippe søgeren op, hvis man laver lave skud.

Audiodelen er velfungerende, og Sony er også hoppet med på bølgen med at sætte et af XLR-stikkene bagerst på kameraet – og det er en rigtig god idé. Bruger man Sony’s nyere trådløse mikrofoner har tilbehørsskoen indbygget stik, så man ikke behøver at bruge XLR-kabler for at tilslutte modtageren til den trådløse mikrofon.

Kameraet har et SDI- og et HDMI-stik, så der kan tilsluttes en ekstern monitor og en recorder. Der er fornyligt kommet en firmware opdatering, sådan at man både kan optage 4K internt og have 4K HDMI eller HD SDI ud. Kameraet har en knap til fuld auto og fungerer som alle nyere Sony-kameraer eksemplarisk med automatik.

Konklusion

Dette 4K kamera er ualmindeligt velfungerende og spænder over et meget bredt spektrum af anvendelser fra dokumentar til det lille drama. Billedkvaliteten er fremragende, og kameraet har mange smarte detaljer, som det variable ND-filter, Slow-motion, kontrolhåndtaget, fleksibel søger montering og Clear Image zoom. Med udskiftelige optikker og fleksibelt design kan kameraet tilpasses nærmest alle opgaver, og siden det er både lille, solidt og kompakt bliver man ultramobil. Som vi startede med at skrive – det er en klar kandidat til at blive årets kamera.

Sony FS5 er en af de nominerede til Monitor Innovation Award. Du kan stemme lige her

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her