Canon EOSR ProAV718

Af JOS Svendsen, 29. november 2018

Canon EOS R er Canons bud på fremtiden – og den ser fin ud

Vi har været til Canons europæiske lancering af Canon EOS R, der er et fullframe spejlløst systemkameraer med 4K video. Det er et kamera med fremragende billedkvalitet og meget nytænkning. Som videokamera er det fint, uden dog at give Sony søvnløse nætter. 

Den store fordel ved at være sent på markedet med et nyt produkt i en bestemt kategori er, at man kan lære af konkurrenterne. Canon og Nikon har begge været inde på markedet for systemkameraer i noget tid, men ikke på et professionelt plan. Her har Panasonic, Olympus og især Sony kunne boltre sig, mens tante Canon og onkel Nikon har holdt fast i spejlet og pentaprismerne i de klassiske spejlreflekser – indtil nu.

Derfor var det lidt interessant at høre Canon fortælle om alle glæderne ved den elektroniske søger, video i kameraet, elektronisk lukker og alle de andre ting, vi andre længe har været glade for ved systemkameraerne. Og lad os kalde denne type af kameraer for systemkameraer. Det med det spejlløse er en form for nonsenslogik. Man kunne lige så godt kalde et digitalkamera for et filmløst kamera. Det siger intet om, hvad det er.

Ny objektivfatning og objektivserie

Canon EOS R er et kamera, hvor nytænkningen ligger lidt skjult, fordi meget af innovationen ligger i detaljerne. Der er tale om et helt nydesignet kamera med en ny 30,3 megapixel full frame sensor. Sensoren har Canons fremragende dualpixel autofokus med hele 5,655 fokuspunkter. Der kan fokuseres ned til en belysningsgrænse på -6 EV. Det svarer til lyset fra månen.

Foran sensoren er der en helt ny kamerafatning kaldet RF. Den har større diameter end den ældre EF-fatning og hele 12 dataforbindelser til super hurtig kommunikation med kameraet. Afstanden mellem fatning og sensor er også reduceret til 20 mm, så ældre EOS EF og EPSobjektiver kan monteres på kameraet med en adapter.

Canons pointe er, at i dag er kompatibilitet med filmkameraer ligegyldig, og kravene til objektiver, der kan bruges med digitale sensorer, er helt anderledes. Med den nye fatning kan Canon designe optikker med større spredningscirkel, så billedet passer bedre til en helt flad sensor. De ekstra dataforbindelser bruges til flere ting. Dels har RF-optikkerne en ekstra ring, som er programmerbar. Den kan bruges til hurtigt at justere ISO, hvidbalance og meget mere. Det er rigtig smart.

Dernæst åbner det nye design for fuldt optimerede objektivadaptere, så Canons ældre optikker også kan monteres på kameraet helt uden tab af funktionsevne.

Vi havde en EOS EF 50 mm F1.2, der er berygtet for sin langsomme fokusering på kameraet. Den fungerede fuldstændigt som normalt - endda lidt bedre. Det samme gjaldt alle andre EF-objektiver, vi satte på kameraet.

Her i landet leveres huset med EF-adapteren. Det er rigtig godt tænkt af Canon. Det er endnu bedre tænkt, at man også laver to ekstra EF-adaptere – en med kontrolring, som RF-optikkerne og en med indbygget holder til filtre. Den sidste gør, at man slipper for Vari-ND filtret på fronten af optikkerne. Det er smart.

4K video

Som videokamera er EOS R nogenlunde på linje med EOS 5D Mark 4, men bedre. EOS R optager i op til 4K 25P internt med MPEG4 AVC med farverummet 4:2:0 i 8 bit med billedprofilerne REC.709. Kameraer optager HD som fullframe, men skifter til APS-C med et 1,67 crop, når der optages 4K. Bitraterne er op til 480 Mb/S, og der kan optages med I-frames, hvor hvert enkelt videobillede komprimeres for sig selv. Internt optages der på kameraets enlige SDXC-kort. Der kan optages eksternt via Mini HDMI-porten med Canon log og HDR-farverummet BT.2020. Her optages der i 10 bit. Når der optages eksternt, kan der ikke samtidigt optages på det interne SDXC-hukommelseskort.

Kameraet har indbygget billedstabilisering, men den er digital, hvilket betyder et yderligere crop, da kameraet så bruger en del af billedarealet til at modvirke rystelser. Heldigvis kan den digitale billedstabilisering arbejde sammen med Canon-objektivernes optiske billedstabilisering.

Her kommer en af fordelene frem ved den nye RF-fatning. Datakommunikationen er nu 40 gange hurtigere end før, så kameraet kan aflæse data fra gyroerne i den optiske stabilisering og bruge disse data i den digitale stabilisering. Og sammen med EOS RF 24-105mm F 4.0, der netop har optisk billedstabilisering, var det fint muligt at håndholde kameraet ved videooptagelser.

Det gik ikke helt så godt med optikker uden stabilisering. Kameraet kan selv finde ud af at skifte billedbeskæring mellem full frame og APS-C Canon optikker.

Brugervenligt kamera

I brug er R-kameraet super godt. Der er en rigtig god elektronisk søger, og kameraet har en velfungerende flip-ud søgerskærm, der er berøringsfølsom. Alle betjeningsfunktioner er velfungerende, og Canon har givet kameraet en masse kærlighed i detaljerne.

Når man skifter optikker, er lukkeren aktiveret, som på et spejlrefleks, så risikoen for støv på sensoren er minimeret.

Mode-knappen er en trykknap, hvor man kan vælge både mellem still- og videooptagelsestilstande. Der er tre brugerdefinerbare tilstande for hvert sæt optagelsestilstande. På toppen af kameraet er der så et display, der viser, hvad tilstand man er i.

Videooptageknappen har en lille ring omkring sig, så den er nem at finde ved berøring – Det kunne Sony og Panasonic lære noget af.

Alle dette og mere gør EOS R til et nemt kamera at bruge. Alle Canon-brugere vil føle sig hjemme med det samme.

Super billedkvalitet

Billedkvaliteten med stills er fremragende. Alle Canons billede-dyder er der. Og de nye RF-objektiver er nogle af de bedste, Canon nogensinde har lavet. På papiret virker videodelen måske lidt undervældende, og noget tyder på, at begrænsningerne skyldes, at Canons Digic-billedprocessorer er ved at løbe tør for hestekræfter. Her er Sony og Panasonic langt foran. Men fakta er, at Canons farveteknologi er super god, og kameraet leverer lækker videokvalitet i samme klasse som Canons professionelle EOS Cinema kameraer. Vi har en lille testvideo online her, så kig selv.

Fremtiden?

Vi ville nok ikke anbefale kameraet til den næste Bladerunner film, men det er fantastisk til VJ og fotografer, der skyder både stills og video. Har man ambitioner om 4K video, er Canons vidvinkelzooms ens venner.

Vi kan godt se kameraet, som et alternativ til et Cinema EOS C100. Set som stillbillede kamera er det prissat, så man skal være spejlnostalgisk for at købe et 5D Mrk IV, og hårdt klemt for finanser for at købe et 6D Mrk II. i stedet.

Så måske er prissætningen den bedste indikation om, hvordan Canon ser fremtiden.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Oktober 2018

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her