Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

Af JOS Svendsen, 16. april 2019

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K – Drama-mirakel for tålmodige

Det er interessant, at der kommer revolutionerende kameraer i øjeblikket. Det er endnu mere interessant, at ingen af dem er fra de gamle kamerafabrikanter. DJI Osmo Pocket og Blackmagics nyeste kamera er begge kameraer, der flytter kreative grænser. Og Blackmagic-kameraet flytter grænsen mange kilometer ud i nyt, kreativt landskab.

Blackmagic Pocket Cinema Camera ligner et DSLR, men det er det ikke. I virkeligheden er det et digitalt filmkamera, der er kommet i DSLR-forklædning. 

Vi synes, at man skal anmelde ting, efter hvad de er – ikke hvad de ligner, eller hvad de ikke er. Det er beklageligvis ikke alle meningsdannere på YouTube, der er af den mening. 

Dette kameraer er nemlig et digitalt filmkamera, som er nemt at bruge. Det er ikke et DSLR-kamera, der er dumt. Det et snakken, om glasset er halvt fyldt eller halvt tomt i filmversion. Og dette kamera har glasset langt mere end halvt fyldt. 

Nemt digitalt filmkamera

Kameraer vejer 722 gram, da det er bygget i kulfiber og solidt plastic. Det betyder, at det er nemt at være mobil. Kameraer er noget større end et DSLR. Det skyldes, at der skal være plads til en berøringsfølsom skærm på 5” på kameraet og plads til køling til Micro4/3 4K sensoren i kameraet. Kølingen betyder, at kameraet kan optage 4K uden nogen risiko for overophedning, som nogle DSLR-kameraer har problemer med. 

Betjeningen foregår både via den berøringsfølsomme skærm og en flok kontroller på selve kameraet. Det er tre programmerbare knapper på kameraer, men de mest almindelige funktioner som eksponering, fokus, hvidbalance og belysning kan styres via kontrollerne. Der er nemlig også kommet et kækt lille drejehjul på kameraets håndtag. Drejehjulet gør det hurtigt at ændre værdier for eksempelvis eksponering. 

Semi-automatik

Anvender man M4/3 optikker bliver det snedigere endnu, idet kameraet så får semi-automatik. Man kan bruge skærmen til at sætte fokus med, idet man tapper på skærmen, hvor kameraet skal sætte fokus. Og blænden kan også sættes med tryk på en knap. Der er engangsfunktioner. Det vil sige, at kameraet fastholder indstillingen, selv om belysning eller afstand ændrer sig. 

Bruger man f.eks. Canon optikker via en konverter, er det op til konverteren, hvor mange af automatikkens funktioner, der virker. Vi testede med Panasonic M4/3 optikker, og kameraet var velfungerende med pænt hurtige og præcise fokusskift. 

Den optiske stabilisering i Panasonic-optikkerne var velfungerende. Kameraet har ikke nogen former for intern billedstabilisering. 

Panasonic har to optikker, der er super velegnede til kameraet. Det er en 12-35 mm F2,8 og en 35-100mm F2,8. De bliver til de klassiske 24-70mm og 70-200mm optikker, da crop-faktoren er 2 for Micro4/3 sensoren. Med de to optikker får man et 4K kamera kit, der kan klare det meste, med en samlet vægt på 1,4 kilo – og det kan være i håndbagagen. 

Kræver ekstern strøm

Kameraet har et batteri af LP-E6 typen, der kan lades i kameraet. Det er en Canon batteritype med ret lille kapacitet. Det gør, at kameraet kan optage 30-45 minutter på et fuldt opladet batteri. Uheldigvis giver kameraet meget lidt advarsel, inden det lukker på grund af for lidt strøm, så ekstern strøm er en smart ting. Kameraet kan strømforsynes eksternt via USB C eller et Lemo-stik, idet det kan drives via 12-20 Volt. Og man vil være tilbøjelig til at bruge disse muligheder, med mindre man investerer i en større flok batterier og har sans for at skifte i tide. 

Kan optage RAW-video på harddisk

Ud over at kunne læse fra kameraets SDXC og CFast-hukommelseskort har USB-porten også en anden funktion. Den kan nemlig sende den optagne video til en ekstern SSD-harddisk. Derved kan man optage RAW-video med kameraet og få den bedst mulige videokvalitet. Det kræver, at harddisken er hurtig nok, men Blackmagic har en liste af godkendte diske på deres hjemmeside. Hvis man optager på harddisk, er den interne optagemulighed inaktivt. Kameraet har ingen muligheder for simultan optagelse på to forskellige hukommelsesmedier.

Tre lydmuligheder

Der er indbyggede mikrofoner, minijack stereo mikrofonindgang og en mini-XLR forbindelse på kameraet. De indbyggede mikrofoner er fine til de optagelser, hvor man bare skal have noget lyd. Mikrofonindgangen med 3.5mm stik kræver batteridrevne mikrofoner og er af rimelig kvalitet. Denne indgang har indbygget timecode ind – det er smart. Men mini-XLR indgangen kræver en adapter til normale XLR for forbindelse til mikrofoner eller lydmiksere, hvilket kan være lidt bøvlet. Man kan bestemme indgang for hver af de to lydspor.  

Dedikeret monitorfunktion

Kameraets HDMI-udgang er interessant nok en ren monitorudgang. Signalet, der sendes ud ad HDMI-udgangen, er et 1080P signal med ekstra statusinformationer. Man kan vælge, hvilke informationer der skal vises på henholdsvis søger og ekstern skærm. Minimum information på skærmen er en optageindikator. Det betyder, at man kan have alle statusinformationer på den interne skærm, som alligevel skal bruges til betjening og et næsten rent billede på en ekstern skærm eller søger. Det betyder også, at det ikke giver mening at anvende kameraet med en recorder. Den interne skærm er ikke vipbar, så det giver til gengæld fin mening at bruge kameraet med en ekstern monitor.

Kameraet har eksponeringshjælp i form af et histogram, falske farver og zebra, men savner en waveform monitor. Histogrammet er altid synligt, men kræver lidt tilvænning da det ikke har klare markeringer og ikke kan forstørres. Også her kan en ekstern skærm med denne mulighed hjælpe.

Overdådig billedkvalitet

Kameraet optager i samtlige Apple ProRes formater og i Adobes CinemaDNG RAW-format. Dertil optager kameraet i Blackmagics eget RAW-format, der giver samme billedkvalitet som Adobe, men fylder mindre og er lettere at behandle i software end Adobes RAW-format. 

Det betyder, at der kan optages i 12 bit med 4:4:4 farverum og op til 4x slowmotion i HD. Sensoren har to sæt udlæsningskredsløb, så sensoren har to følsomheder – 400 og 3.200 ISO. Den lave følsomhed bruges i området 100-1.000 ISO, og den høje følsomhed bruges i området: 1.250 – 25.600 ISO. Det betyder, at billedstøjen holdes nede, så kameraet kan bruges med naturligt lys eller meget lidt kunstigt lys. Kameraet har mulighed for at anvende LUT-filer, som enten kan bruges ved visning af billedet eller bruges til at konvertere videoen, når den lagres. 

Billedkvaliteten er rigtig, rigtig god. Videofilerne fra kameraet er super fleksible. Det gælder både i Adobe Premiere, Apple Final Cut Pro og den medfølgende DaVinci Resolve Studio. Det er super praktisk, at man bare kan kopiere filerne direkte fra kameraet hukommelseskort ind i redigeringen. Der skal ikke korrigeres for log-optagelser eller andet. Man får, hvad man ser.

Konklusion 

Dette er en perle af et kamera for de produktioner, hvor man skal arbejde med farvestyring og postproduktion. Det kræver – som alle filmkameraer - et eftertænksomt workflow – og en cage til at styre kabler og ekstraudstyr. 

Men det er samtidigt det filmkamera, som er nemmest at bruge. Billedkvaliteten er overdådig, idet sensoren og codec spiller rigtig godt sammen. Det er simpelthen den bedste billedkvalitet under 50.000 kr. Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K får derfor vores uforbeholdne anbefaling.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2019

ProAV Digital

ProAV4 19 ForsideWWW

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Kunstig intelligens
  • Test QSC højttalere
  • Gode råd om storage
  • PLS 2019
  • Få bedre lyd på dine optagelser

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her