2. marts 2011

Avid Pro Tools 9

 Jeg havde faktisk ikke forventet alt det som er nyt i Pro Tools 9. Selv om rygterne har gået på Internettet i et år og Pro Tools-bloggere med bestemthed har hævdet, at den nye version ville opfylde næsten alle M-Powered- og LE-brugernes ønskedrømme, så kunne jeg knap nok tro det, da Avid præsenterede Pro Tools 9. Det har været svært at være Pro Tools-tilhænger i perioder. Det har været vanskeligt at se bort fra en del åbenlyse mangler, såsom at der manglede systemer til at kompensere forsinkelse forårsaget af plugin-moduler, at man var begrænset til 32 spor og 18 ind- og udgange, at der ikke var støtte til surround og MP3-eksport … Pro Tools LE – den første PT-version som kunne køres uden TDM-system – blev oprindeligt lanceret som en slags komplement til de studier, der normalt arbejdede med TDM, men som også behøvede mindre stationer til redigering eller enklere arbejde. Fra den første version af LE til den næste viste det sig, at flere personer var interesserede – Pro Tools gjorde sit indtog i hjemme- og projektstudier, som ville være kompatible med det, der blev oplevet som de facto-standarden for lydproduktion. Man må nok gå ud fra, at Digidesign ikke ønskede, at LE skulle trænge sig ind på TDM-systemernes salg, så man fjernede lidt funktioner i senere versioner, men lancerede derefter Toolkits med licenser til flere funktioner, kanaler og så videre. I takt med hvordan konkurrencen har udviklet sig, er Avids produktudbud blevet ganske forvirrende: HD med alle funktioner og krav til TDM-kort, LE med begrænsede funktioner (kan udbygges med Toolkits) og krav til Avid-hardware, samt både sidst og mindst M-Powered som kunne bruges med lydkort fra M-Audio, men som ikke kunne udbygges med Toolkits. Forvirrende? Uden tvivl. Det er derfor yderst velkomment, at Digidesign nu skrotter både LE og M-Powered. I stedet har vi bare Pro Tools 9.

Vælg hvad du vil
Den allervigtigste ændring er, at man nu kan bruge hvilket som helst lydkort med Pro Tools. Hvis du bruger et Digidesign/
Avid-lydkort, så bruges Digidesign Audio Engine som drivrutine som førhen, men nu støttes også både Macens Core Audio og ASIO til Windows. Det gør programmet generelt mere attraktivt, både for projektstudier, som ikke kan finde noget passende i Avids hardwareudbud, og for den som vil have mere portable systemer uden at behøve slæbe på en forherliget dongle som MBox Micro, når der findes et brugbart indbygget lydkort i computeren. Personligt glæder jeg mig til at skrotte mine planer om at bruge min ProFire 2626 med en format-omformer for at kunne sende lyd til og fra Metric Halo-lydkortet, som jeg egentlig bruger. Så hvordan virker det i virkeligheden? Jeg smed et kreditkortnummer ud på nettet til Avid og fik en fem gigabyte stor fil med hele installationsprogrammet, trillede tommelfingre mens installationsprogrammet gjorde sit job og synkroniserede en ny Pro Tools-licens til den iLoknøgle, som stadig kræves. Færdigt! Spændende, skal vi så komme i gang? Jeg havde halvt om halvt forventet, at Pro Tools 9 ville påpege, at der ikke fandtes nogen tilgængelig Avid-komptibel hardware, men det gik fint at åbne et gammelt projekt, og med både klang og jubel kunne jeg høre den utrolige lydkvalitet – nå ja! – som kommer fra min MacBooks indbyggede lydkort. Lydkvaliteten blev dog opvejet af muligheden for at tage computeren med ud i køkkenet og fjerne lidt sjap fra dialogsporet, mens tevandet begyndte at koge. Fantastisk – nu kan jeg gøre det samme med Pro Tools, som jeg tidligere kunne med Logic, Reaper og så videre. Det var heller intet problem at sende lyden til Metric Halo-kortet, alle kanalerne mellem programmet og lydkortet flød fint. Så tak for det, Avid!

Nærmere HD
Flere kanaler har været en trend siden de første native-baserede PT-systemer kom frem, og i takt med at computerne er blevet kraftigere og kan klare flere spor. Antallet er dog øget en hel del på det sidste, fra de maks. 32 lydspor og 18 kanaler ind/ud, som fandtes i version 7 til 48 spor i version 8, som kan udbygges til 96 spor med Music Production Toolkit/DV Toolkit og maks. 128 spor med Complete Toolkit, som også gav surroundmixning og lignende. 

Avid har nu spædet yderligere til ved i princippet at medtage funktioner fra Toolkit-ekspansionerne. I grundudførelsen får du 96 spor – lige så mange som HD1 – og kan bruge 32 ind- og udgange. Hvis man øger samplingsfrekvensen til 88,2/96 kHz,
halveres antallet af lydspor, og man kan nu for første gang i LE køre 176,4/192 kHz, og man går ned til maks. 24 spor. I version 9 har du desuden adgang til 256 interne busser – at sammenligne med 16 i version 6! Nyt er også at man får adgang til alle indstillinger i Import Session Data-funktionen som tidligere var reserverede til brugere af DV Toolkit, Complete Toolkit eller HDsystem (billede 2). Tak for det, Avid! Det virker udmærket til at vælge, præcis hvilke dele af en session man vil importere og er en velsignelse, hvis man behøver gøre det af og til (en god måde at arbejde med forindstillede kanalstrip, indtil Avid ordner sådanne muligheder, eksempelvis). Nu kan du også importere og eksportere OMF/AAF (billede 3) i native-systemer, hvilket gør, at DigiTranslator ikke behøves længere. Hvis du arbejder med klippere som kører Media Composer og bruger RTAS-plugins, bliver du sikkert glad for, at indstillingerne for plugins bevares ved import af AAF. Undertegnede arbejder ikke med Media Composer og havde ikke mulighed for at teste dette, men det siges at virke godt hos andre. 

Kækt nok får vi nu også mulighed for at vise tidskode i Ruler-feltet sammen med takter eller absolut tid som sædvanligt. Vi får rent faktisk to tidskodefelter, hvilket er helt fint! Men vi får nok snarere funktionen tilbage, da den fandtes frem til Pro Tools 5 hvor Digidesign fjernede den, så vidt jeg husker. En af de klassiske beklagelser har været, at Pro Tools manglede mulighed for MP3-eksport, men det findes i 9’eren. Det virker ikke lige så smidigt som i Logic, hvor man kan vælge at bounce forskellige filmformater ud samtidig, men resultatet er i alle tilfælde en MP3-fil. Personligt foretrækker jeg dog LAME-koderen frem for koderen fra Fraunhofer, som Pro Tools stadig bruger og har aldrig savnet MP3-eksporten. Nu følger fil- og kataloghåndteringssystemet DigiBase også med programmet. I stereoprojekt kan man nu for første gang også ændre, hvilken dæmpningsfaktor, der skal bruges til kanaler, som panoreres til midten. Uden dæmpning vil lyden blive stærkere, da man sender signalet til to kanaler, især i mono. For at kompensere for det bruger man 3 dB ved centerpanorering, men Pro Tools har altid kørt med - 2,5 dB. Nu kan du selv vælge: - 2,5 som sædvanligt, - 3 til surround og som de fleste andre, - 4,5 som en del analoge mixerborde eller - 6 til fuld monokompatibilitet. Til surround er det dog altid - 3 dB som gælder. For HD-systemer viser det sig dog, at hvis man har Stereo Mixer blandt sine aktive plugins, så kan man ikke ændre dette.
 Endelig
Jeg kunne ikke gøre andet end at citere Gert Fylkings snart udødelige udsagn, da Avids produktchef præsenterede den måske allermest efterspurgte funktion i Pro Tools 9: latencykompensering i native-systemer. Denne funktion kompenserer for, at en del plugins bruger tid på at behandle lyden, hvilket kan give grove fase- og tidsfejl. Det var man tidligere nødsaget til at acceptere eller kompensere for manuelt. Heldigvis kan Pro Tools nu kompensere for op til 4.096 samplingers forsinkelse, lige som HD-systemerne. Der er rapporter på nettet om, at det ikke fungerer i visse tilfælde, og problemet ser ud til at stamme fra plugins, som ikke rapporterer deres latency korrekt. I de tests, som jeg har udført, har det været stabilt. Også kompensering af eksterne hardwareinserter fungerer fint, men der er endnu ingen smidig funktion til automatisk at pinge hardwaren for at måle forsinkelsen gennem den. Det skal man selv mål

Mere vil have mere
Hvis man ikke har tilstrækkeligt med dette, så er der det nye Complete Toolkit 2 som fordobler antallet af kanaler (men desværre ikke antallet af ind- og udgange!) til maks. 192 monospor eller 96 stereospor. Den eneste klage er vel, at konkurrenterne stadig tilbyder flere spor, ”så mange som computeren kan klare”, mens Avid vælger at give support op til et begrænset antal. Nå, her får du også den surroundpanorering som findes i HD (nu opdateret for 7.1-lyd), bedre indstillinger for Edit/Mix Groups, fuld automatiseringsfunktionalitet, VCA-regler, flere videospor og videoredigering samt støtte for D-Command og D-Control. Der findes dog stadig ingen Input Monitoring-knap. I praksis får man altså næsten alle funktioner fra HD-systemerne, hvilket er en del af Avids strategi for at slå bro over gabet mellem produktserierne.

HD-skuffelse
Hvis du kører Pro Tools HD, så er jeg bange for, at du ikke har så meget at se frem til. Det er tydeligt, at opdateringen retter sig mod native-markedet, men der er nogle lyspunkter. Støtten til EuCon-protokollen er velkommen, så man slipper for MIDI-tramset, og I/O Setup er ændret både for almindelige Pro Tools og HD og giver mulighed for mere detaljeret konfiguration af systemerne, samt separate indstillinger for systemet og sessionen, hvilket er godt, hvis projektet flyttes rundt i forskellige rum. Foruden dette er der faktisk også fordele for HD-folk i og med, at Pro Tools nu støtter anden hardware. Flyt for eksempel din iLok over til en bærbar computer, og du sidder med Pro Tools 9 med Complete Toolkit uden at behøve at installere noget andet end samme Pro Tools, som du kører HD-systemet med.

Ny attitude
På pressekonferencen for Pro Tools 9-lanceringen talte Avids repræsentant om en ny attitude fra virksomheden over for sine kunder. Mange store ord om åbenhed, og løfter om at lytte bedre efter hvad forbrugerne vil have lyder jo godt, men den ellers så kritiserede IdeaScale-hjemmeside, hvor brugere kan stemme på funktioner, man ønsker sig, ser trods alt ud til at have givet en vis effekt. Flere Avid-medarbejdere har sagt, at de er ”meget velvidende” om, hvad der efterspørges, og at de arbejder på det. Vi går forhåbentlig en fremtid i møde, hvor Avids prioriteringer ligger mere på linje med kundernes.

Slutmix
Så hvad bliver det sammenfattede indtryk af den nye Pro Tools? Det er helt sikkert den bedste version indtil videre, andet ville da også være en skam. Der er ikke kommet nogen nye effekter eller instrumenter siden version otte, men for brugere af native-baserede systemer er Pro Tools 9 et gigantisk skridt fremad og en tilpasning til resten af markedet. Bare muligheden for at kunne bruge anden hardware end Avids er et stort trin, og det fungerer stabilt. Jeg kan faktisk fornemme, at programmet har lidt for få nyheder funktionsmæssigt til at fortjene et helt ciffertrin med henblik på de omfattende funktioner, som blev indført i for eksempel 7.2, 7.4 og frem for alt i 8, men det ville også være utænkeligt ikke at gå til det næste ciffer, når hele produktstrategien er så forandret. 

Men hvor er bouncing hurtigere end realtid, mapper i regionlisten, freezefunktion, ekstra marginaler for Audio Suite-bearbejdning (”handles”), shuffle for samtlige spor, mulighed for regionbaseret niveaujustering, mulighed for at have flere sessioner åbne …? Jordan Glasgow, som er Avids produktchef for postproduktion, siger at de ”arbejder på det”, så vi må vel se fremtiden an. Pro Tools 9 er en prisbillig opgradering for alle M-Powered/LE-brugere, og kombinerer man den med Complete Toolkit får man muligheder, som slet ikke fandtes tidligere, hvis man er villig til at betale. For mange HD-brugere er det desværre ikke lige spændende, selv om der findes praktiske, nye funktioner. Det føles dog som om at Pro Tools 9 er et friskere og mere tidssvarende produkt, og så snart de første børnesygdomme er kurerede, tror jeg vi ser en attraktiv medkonkurrent i den vedvarende kamp ude i lydprogramjunglen.

Forfatter: Håkan Lindberg

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her