TV2 Foyer

3. september 2015

Overskud og digital vækst

Bestyrelsen har i slutningen af august godkendt koncernens halvårsregnskab, der viser et overskud før skat på 93 mio kr., mens resultatet før skat i 1 halvår 2014 var på 139 mio kr. Resultatnedgangen skyldes især øgede driftsomkostninger, der bl.a. er påvirket af konverteringen af TV 2 FILM til TV 2 SPORT og dækningen af folketingsvalget i juni.

TV 2 opnåede i årets første seks måneder vækst i både reklameomsætning – en stigning på tre procent til 624 mio. kr. – og i abonnementsomsætningen – en stigning på syv procent til 656 mio. kr. Den øgede omsætning stammer især fra TV 2 PLAY, digitale reklamer og fra en øget abonnementspris på TV 2s hovedkanal.

Halvårsresultatet viser derudover vækst på TV 2s digitale platforme. TV 2 PLAY øgede antallet af abonnenter med 42 procent, mens de månedlige sidevisninger på tv2.dk og web-tv voksede med henholdsvis 26 procent og 119 procent i forhold til samme periode sidste år.

Den digitale vækst er central i TV 2s nye koncernstrategi for 2015-2018. Strategien rummer en ambition om at fastholde det nuværende tidsforbrug og dækning af TV 2s indhold og samtidig sikre en tilfredsstillende økonomi. I et omskifteligt mediemarked er de digitale platforme vigtige for at kunne lykkes med denne ambition.

"Vi kan se tilbage på et tilfredsstillende halvår, der lover godt for den transformation, vi med den nye strategi nu sætter ekstra kraft bag. Væksten i vores digitale forretning skal modvirke en mere stagnerende udvikling på vores flow-kanaler, og derfor er de digitale vækstrater naturligvis glædelige," siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup.

TV 2s nye strategi skitserer ikke kun nødvendigheden af udvikling og innovation af hele det digitale område, men understreger også generelt vigtigheden af de levende billeder.

"TV 2 skal fortsat udvikle indhold af høj kvalitet, hvor især det danske er det, der adskiller os fra de kommercielle konkurrenter. Uanset platform er omdrejningspunktet de levende billeder, og vi vil de kommende år arbejde videre med at udvikle vores flow-kanaler og derigennem skabe relevans for danskerne. I strategien er fokus på samspillet på tværs af platformene, og vores evne til at være en engagerende medieudbyder både på tv, net og mobil er central for vores succes i fremtiden," siger Merete Eldrup.

 

Foto: Henrik Ohsten / TV 2

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her