6. april 2011

Digital revolution til valget

I 2011 bliver der satset langt tungere på de digitale medier i partiernes valgkampagner end ved sidste valg. Dansk Kommunikationsforening tog pulsen på partiernes kampagnestrategier forud for valget.

- Vi bliver ved den kommende valgkamp vidne til en digital revolution, når det kommer til politisk kommunikation. Før var politikerne på Facebook, fordi det var smart, nu er de det, fordi de tror på, at det er vigtigt for at vinde valget, siger administrerende direktør LOTTE HANSEN fra HansenPR, der er en af initiativtagerne til undersøgelsen og ordstyrer for debatten på Christiansborg.

- Politiske kampagner bliver afgjort af politik, understreger KRISTIAN JENSEN, MF, formand for Venstres folketingsgruppe. Han planlægger at præsentere Venstres politiske budskaber på alle platforme. Venstre har fx udviklet et nyt spil til facebook, hvor man selv kan vurdere, hvem man er enig med i ’ministeriet’. Og så er billederne fra statsministerens rundtur på uddannelsesstederne lagt ud, så unge kan ’tagge’ sig selv i ’mig og statsministeren’.

- Personlige anbefalinger bliver afgørende i det kommende valg, mener LARS MIDTIBY, partisekretær og kampagneansvarlig hos Socialdemokraterne. Socialdemokraterne vil føre en mobiliseringskampagne og invitere mange til at tage del i kampagnen og involvere familie og venner - både digitalt og ved at gå fra dør-til-dør.

Liberal Alliance satser derimod på en oplysningskampagne. Allerede i dag er der ugentlige annoncer i en lang række dagblade og gratisaviser og der skal trappes op på annonceringen fortæller ANDERS SAMUELSEN, MF, leder af Liberal Alliance. Men Anders Samuelsen undervurderer ikke betydningen af de sociale medier.

- Vi har udviklet et helt nyt spil, som vi kalder ’freedom fighters’. Det er generationen efter Obama og en helt ny måde at invitere vores sympatisører til at melde sig til at kommentere på politiske debatter, der foregår online, siger han.

Det er særligt de knap så politiske vælgere, som partierne håber på at kunne få sat i tale via Facebook.

- Vi kan se, at partierne også her er inspireret af Obamas valgkamp. Brugen af de sociale medier var netop designet til at mobilisere de vælgere, der ikke i forvejen er meget interesseret i politik. Særligt Facebook, tror politikerne på, er vejen til vælgerens gunst, siger Lotte Hansen.


 I 2011 bliver der satset langt tungere på de digitale medier i partiernes valgkampagner end ved sidste valg. Dansk Kommunikationsforening tog pulsen på partiernes kampagnestrategier forud for valget.

- Vi bliver ved den kommende valgkamp vidne til en digital revolution, når det kommer til politisk kommunikation. Før var politikerne på Facebook, fordi det var smart, nu er de det, fordi de tror på, at det er vigtigt for at vinde valget, siger administrerende direktør Lotte Hansen fra HansenPR, der er en af initiativtagerne til undersøgelsen og ordstyrer for debatten på Christiansborg.

- Politiske kampagner bliver afgjort af politik, understreger Kristian Jensen, MF, formand for Venstres folketingsgruppe. Han planlægger at præsentere Venstres politiske budskaber på alle platforme. Venstre har fx udviklet et nyt spil til facebook, hvor man selv kan vurdere, hvem man er enig med i ’ministeriet’. Og så er billederne fra statsministerens rundtur på uddannelsesstederne lagt ud, så unge kan ’tagge’ sig selv i ’mig og statsministeren’.

- Personlige anbefalinger bliver afgørende i det kommende valg, mener Lars Midtiby, partisekretær og kampagneansvarlig hos Socialdemokraterne. Socialdemokraterne vil føre en mobiliseringskampagne og invitere mange til at tage del i kampagnen og involvere familie og venner - både digitalt og ved at gå fra dør-til-dør.

Liberal Alliance satser derimod på en oplysningskampagne. Allerede i dag er der ugentlige annoncer i en lang række dagblade og gratisaviser og der skal trappes op på annonceringen fortæller Anders Samulesen, MF, leder af Liberal Alliance. Men Anders Samuelsen undervurderer ikke betydningen af de sociale medier.

- Vi har udviklet et helt nyt spil, som vi kalder ’freedom fighters’. Det er generationen efter Obama og en helt ny måde at invitere vores sympatisører til at melde sig til at kommentere på politiske debatter, der foregår online, siger han.

Det er særligt de knap så politiske vælgere, som partierne håber på at kunne få sat i tale via Facebook. 

Kilde: Dansk Kommunikationsforening
- Vi kan se, at partierne også her er inspireret af Obamas valgkamp. Brugen af de sociale medier var netop designet til at mobilisere de vælgere, der ikke i forvejen er meget interesseret i politik. Særligt Facebook, tror politikerne på, er vejen til vælgerens gunst, siger Lotte Hansen.

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her