5. januar 2011

Danskerne hører mindre radio

 Hvor gennemsnitsdanskeren i 2008 lyttede til 131 minutters radio om dagen, faldt tallet til 127 minutter i 2009, og i 2010 er det blev til yderligere tre færre minutter i selskab med radioen. Tallet i år har været 124 minutter. 

Sidste år havde 94,7 procent af alle danskere tændt for radioen i mindst fem minutter i løbet af ugen, men tallet er faldet til 94,3 procent i løbet af 2010. De helt endelige tal foreligger først, når året er omme.

Nedgangen i radiolytningen har primært ramt de kommercielle kanaler, mens DR Radio faktisk har oplevet stigende lyttetid i 2010. Hvor gennemsnitsdanskeren sidste år tilbragte 96 minutter sammen med DRs radiotilbud, er det blevet til 99 daglige minutter i 2010.

De kommercielle kanaler har dog også lidt den tort i 2010, at den kommercielle FM6-frekvens har ligget ubenyttet hen en stor del af året, efter Radio 100FM gik konkurs, og efterfølgeren Pop FM startede i efteråret.

Unge øger lytningen 
Faktisk er det gruppen af unge voksne mellem 20 og 40 år, som har øget deres lytning mest i året, der gik. En gruppe, der ellers ikke hører til dem, der hører mest radio," siger Dennis Christensen. Han forklarer det blandt andet med, at radioen nyder godt af den rivende udvikling, som smartphones er med til at sætte i gang. Flere har radio og musik med på farten - enten i form af mp3-afspillere eller smartphones med særlige radioapplikationer.


ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her