steppeulven

1. september 2015

Visionære løsninger

Slowmotion FX er et postproduktion hus med speciale i visuelle effekter og colorgrade, som samarbejder især med filmproduktionsselskaberne, som laver corporate-, dokumentar- og biograffilm. Slowmotion FX har adresse i Kødbyen og er netop ved at opgradere deres medie- og serverløsning, så den er helt klar til den tunge og krævende 4K håndtering.

Tine Nikali og Ian Bach er de daglige ledere af Slowmotion FX. De er begge uddannet i filmbyen under Peter Hjorth, som i 90’erne var en af de få VFX supervisere i Danmark. Tine og Ian har en generel baggrund i almindelig postproduktion hos Zentropa, men kom under Peter Hjorth’s vinger og startede som trainees på visuelle effekter, hvor der bl.a. blev lavet Dogville, Manderlay, Brødre og Kongekabalen. I 2006 var der en del strukturændringer hos Zentropa, og det førte til, at firmaet Slowmotion FX blev startet, men i god overensstemmelse med den gamle arbejdsplads. Derfor er Zentropa en god kunde i Slowmotion FX, og der er stadig et givtigt samarbejde med Peter Hjorth, som nu især fungerer som supervisor på større danske og udenlandske produktioner.

I starten blev der kun lavet visuelle effekter i firmaet, men i 2010 blev der investeret i en Da Vinci, væsentligt som gennemsynsmaskine til VFX. Omtrent samtidig blev Slowmotion FX spurgt, om de ikke kunne colorgrade en dokumentarfilm for Copenhagen Film Company. Det blev gjort med stor succes og derfra blev colorgrade en vigtig del af firmaets profil. Ian har siden 2004 været freelance colorist på flere spillefilm, men firmaet valgte først at investere i colorgrade udstyr, da det var kommet ned i en overkommelig pris. Slowmotion FX har lavet visuelle effekter på en lang række opgaver, bl.a. på en lang række biograffilm og på corporate film for Mærsk, DSB og Vestas. Derudover har de også lavet colorgrading på corporate film.

Tine fortæller: ”Tidligere havde vi lokaler hos Cosmo Film, og vi var meget glade for at være der, men der var ikke plads til at bygge den biograf, som vi virkelig havde brug for; så vi måtte gøre noget. Så derfor har vi fundet disse lokaler i Kødbyen, hvor der er bedre plads. Der er stille og roligt opstået et miljø for filmproduktion her i Kødbyen; vores gode samarbejdspartner Copenhagen Film Company er lige overfor og Toolbox Film, som vi også samarbejder med, er lige om hjørnet. Endnu er der ikke den store mingling, nok fordi alle har travlt; men det skal nok komme.”

Slowmotion FX er flyttet til Kødbyen for halvandet år siden og har i den seneste tid haft travlt med at bygge colorgrade biografen, som nu står færdig. Samtidig har de bygget på et nyt Linux baseret system, som er gearet mod 4K.

Et visionært serversystem med mange kræfter

I de nye lokaler i Kødbyen er der plads til, at der kan sidde mange samtidigt og arbejde med postproduktionsopgaver. Der er også lejet et par pladser ud, og når en større produktion kører, så sidder der op til ti personer i de nye lokaler. Tine fortæller: ”Firmaet har tre fastansatte, men samtidig virker firmaet også som en harmonika. Så hvis der er brug for yderligere kræfter, så hyrer vi freelancere ind til at udføre de nødvendige opgaver.”

I et hjørne af kontoret har den tredje fastansatte i Slowmotion FX sin plads; her arbejder Slowmotions systemadministrator i øjeblikket på at færdiggøre de sidste detaljer på det nye
system. Ian fortæller, at systemadministratoren er firmaets Linux ekspert, og han har tilpasset det nye system på både server og klienter, så det er gearet til ned i mindste detalje at håndtere mediafiler på den allerbedste måde.

”Linux systemet, som kører både på vores server og klienter, er meget stabilt, og frem for alt kan det serviceres, mens det kører. I de nyeste Linux systemer kan man opdatere kernen i maskinen uden at genstarte den; man genstarter jo ikke en server, den skal bare køre. Og det er klippestabilt, eksempelvis kørte vores tidligere Linux server i to år, uden at den blev genstartet. Der er en grund til, at store og krævende løsninger som Google Drive og Facebook kører på Linux baserede serversystemer. Systemet er bygget til det, og disse fordele får man ikke på nogle andre platforme. På platforme som Mac eller Windows køber man en færdig pakke og vænner sig til at bruge den. Med Linux starter man med en pakke, som måske umiddelbart ikke er lige så brugervenlig, som man kunne ønske. Men så kan man blot lave den om til det, man vil have den til. Hvis man er utilfreds med drag and drop funktionen, så installerer man blot en ny Finder. Det hele er bare pakker…. - man kan smide de pakker ud, man ikke kan bruge og erstatte dem med nogle andre. Frem for alt er Linux systemet så fleksibelt, at man kan tilpasse systemet til stort set alt, hvad man ønsker.”

”Hastighed er selvfølgelig vigtig i denne sammenhæng. Når vi sidder med 4K Dpx filer, så fylder hvert sekund næsten 1GB, så det kræver nogle muskler. Derfor er serversystemet også designet til at håndtere dette; eksempelvis lægges mindre filer som tekst og mail automatisk på harddiske formateret til små filer, mens mediefiler lægges på harddiske formateret til at håndtere langt større filer. Mange af de konverteringsopgaver, der typisk er med mediafiler, er integreret direkte i brugerfladen. Så hvis vi skal konvertere en fil til eksempelvis mp4, så højre klikker vi bare på den og vælger den ønskede konvertering. Det sparer meget tid.”

Slowmotion FX har selvfølgelig forskellige computerplatforme alt efter opgaverne; eksempelvis er computeren i color-grade biografen en Mac, fordi deres Da Vinci panel kræver denne platform. Her ligger der også de Adobe programmer, der bliver brugt i det daglige, såsom Photoshop og Premiere. Til Visual FX bruges Nuke software, som ligger på Linux klienterne.

”Nuke er et fantastisk program, det er ligesom at bygge legoklodser…det er sjovt. Det kan det hele, og tilmed kan man designe sine egne ”operators”. Eksempelvis havde vi brug for frost i græsset på en scene til ”En, du elsker”, men det var der absolut ikke i optagelserne. Så udviklede jeg en operator, som lige netop lavede den effekt, designede nogle knapper til operatorens GUI, og nu har vi den liggende, når en lignende ”frost i græsset” opgave kommer dumpende.”

Mediehåndtering på produktioner

En medvirkende årsag til at Slowmotion FX har optimeret deres server og mediahåndtering, er håbet om at lave en nyt workflow i branchen. Som det fungerer nu, så er det kameraudlejningsstederne, som tager sig af DIT, dvs. håndtering af dagens optagelser, som ligger på kamerakortene. Der bliver lavet backup mm., og udlejningsfirmaet ligger så inde med de rå filer. De fleste udlejningsfirmaer er ellers ikke involveret i den videre proces som klip, effekter og colorgrade. Det ligger hos postproduktion husene, så derfor vil det være langt mere oplagt, hvis mediehåndtering også lå i post. Det vil lette hele workflowet.

”Vi synes, at det giver så god mening at holde hele medie-håndteringen sammen med post. I den nuværende form bruger vi meget spildtid; tit har vi brug for en bestemt ting fra råoptagelserne, men at forklare en tekniker, hvad vi mangler, vente på at materialet bliver fundet frem og fremsendt, og når den så endelig er fremme, så er det måske ikke det rigtige. Det er bøvlet. Det ville være meget lettere selv lige at gå ned i rå-optagelserne på vores server, finde det rette materiale, og straks komme videre med det arbejde, vi er i gang med. Det er jo ikke fordi, at det er vildt fedt at sidde og konvertere filer og lave backup, som bl.a. er en af opgaverne i DIT arbejde. Men i forhold til alt det videre workflow, så ville det give så meget bedre mening. Vi har bl.a. lige lavet effekter på spillefilmen ”Sorgenfri”, og der har vi oplevet at vente halvanden uge for at få det rette materiale; i den tid har vi en freelancer til bare at sidde og trille tommelfingre. Det er spild af tid og ikke mindst penge!! Branchen er bare vant til at gøre det på den ”gamle” måde, så vi skal have gjort op med nogle normer. Vi har holdt en masse møder, og flere produktionsselskaber er med på den.”

Showreel

Mødet med Slowmotion FX slutter i den nye colorgrade biograf, hvor Ian viser nogle af de produktioner, de har lavet visuelle effekter og colorgrade på. På den tekniske side er der gjort meget ud af, at biografen er kalibreret helt korrekt, så man kan stole på det, man ser på skærmen. Ian kan sagtens forestille sig, at biografen også bliver lejet ud til andre colorister. Firmaet’s profil bliver understøttet af den fremviste show-reel, hvor Ian fortæller omkring de mange klip fra corporate film, spille- og dokumentarfilm, hvor der er lagt effekter ind. Mange af dem er effekter, som for det utrænede øje blot ser ud som en del af den oprindelige optagelse, fuldstændig som intentionen også har været.

”Det er utrolig vigtigt for os at være i øjenkontakt med produktionerne; en produktion, hvor kommunikationslinjerne er kortere, og hvor de kreative kræfter også kan tage økonomiske beslutninger. Og det er en arbejdsgang, som man især ser inden for dokumentar- og spillefilm.”

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV 3DIGI 19 forside WWW

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Schmidts Radio
  • Test 4K kamera
  • DPA 6060/6066
  • ISE 2019
  • AFUK

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her