Experimentarium ProAV318

Af Jens Walther, 13. november 2018

Videnskabscenter for børn og legesyge sjæle

Experimentarium i København er en succeshistorie, som ikke er blevet mindre af, at dette videnskabscenter i starten af sidste år flyttede til en helt ny, imponerende bygning i Tuborg Havn. Det nye sted inviterer i den grad til at brede sig og lave et utal af aktiviteter, som alle tager udgangspunkt i at undervise og stimulere børns forståelse og sans for videnskab og teknik.

Forhallen prydes af en stor, central vindeltrappe i kobber, som nærmest er blevet vartegn for det ny Experimentarium. Og her møder vi Christian Juul Yssing, som er presseansvarlig. Christian viser rundt og fortæller om, hvordan de forskellige temaafdelinger bliver til, og hvordan de arbejder med tingene her på Experimentarium. Fordi det i høj grad handler om at få publikum i bevægelse og aktivitet, så er skærme kun brugt i mindre grad rundt omkring i centeret. AV teknologi er vigtig, men her i en afklaret og defineret form.

”Vi har åbnet med et areal på 11.500 kvadratmeter, dobbelt så stort som det tidligere Experimentarium, og vi har en del nye arealer på vej. Vi er en privat, erhvervsdrivende fond, og vi modtager støtte som videnpædagogisk aktivitetscenter fra en pulje under Undervisningsministeret. Entreindtægterne er vores væsentlige indtægtskilde, men når vi skal lave et nyt udstillingsunivers, så søger vi typisk fondstøtte. Vi går meget efter at lave disse universer og temaer, som gør, at publikum bliver sat i en stemning, når de benytter en aktivitet. Hos os er det Experimentarium’s egne folk, som designer, bygger, tester, drifter og vedligeholder; og vi er 160 medarbejdere på stedet.”

Tænk at styre et skib!!

Der er flere udstillinger i Experimentarium, som har vand som tema. Bl.a. er der udstillingen ’Havnen’, som omhandler havne, transport og skibsfart. Her er der aktiviteter, hvor teknologi som skærme og projektorer er grundpillen. En stor model af et skib indeholder flere aktiviteter; bl.a. er der et rum, hvor der er opstillet en skibssimulator med et skærmbillede, som dækker 120 grader og med en komplet betjening med typiske paneler, rat og fartregulering, som det ses på et skib. Skærmarealet er lavet af 6 sammensatte 55 tommer skærme, og de viser samlet det udsyn, man har fra broen på et større skib. Desuden er der tre mindre skærme, som giver information om hastighed, navigationskoordinater, søkort og lignende. Den ene af de tre skærme er dedikeret til en lille video, hvor en kaptajn på et forulykket skib desperat beder om hjælp og kommer med instruktioner til de børn, som starter missionen, griber roret og styrer skibet. Udstillingsudvikler Poul Kattler har været projektleder på denne del og fortæller:

”Vi har foretaget nogle valg, fordi den installation, vi står med her, ikke er et spil eller lignende, men derimod en rigtig skibssimulator, som bliver brugt i industrien, og som styrmænd og kaptajner øver sig på. Vi er gået all-in og har brugt Force Technology som leverandør. Det, som har været vores opgave, er at bruge de muligheder, der er i softwaren og vælge nogle scenarier, som passer til vores publikum. Der er grænser for den tid, publikum vil bruge i simulatoren, ligesom vi har skullet tage hensyn til tålmodighed, kapacitet og evner. Derfor har vi justeret lidt på, hvad man kan se på de skærme, som sidder ved betjeningspanelet, og hvad man har adgang til på kontrolpanelet. Det er gjort på en simpel måde ved at skærme af og fjerne nogle muligheder. Og så har vi lagt en ”lærer” ind; det er selvfølgelig den kaptajn, som råber på hjælp og som giver nogle få, vigtige instruktioner. Men vi har bevaret muligheden for både at køre nat eller dag og godt eller dårligt vejr på simuleringen.”

Det er Force Technology, som har installeret, og det er syv computere med ”gaming” kapacitet, som styrer hele seancen. I skabet, som er lige bag installationen, er der kraftig ventilation netop for at nedkøle computerne, som jo er i gang hele dagen. Under betjeningskonsollen sidder en subwoofer, som laver den væsentlige lydsimulering af skibet, mens ”transmissionen” fra den nødstedte kaptajn meget autentisk bliver hørt via en lille højttaler i panelet.

Kombination af lysdesign, lyd, musik og interaktion

Experimentarium har et større udstillingsunivers på anden sal, Lyslabyrinten, som handler om vores opfattelse af lys. Her er opstillet en laserharpe, som pga. sin magi og æstetik i høj grad tiltrækker publikum. Installationen er i sit udtryk simpel og i og for sig hurtig overstået, men der er en del teknologi bag aktiviteten. Og lige så snart vi snakker om laserstråler og direkte påvirkning af laserlys på publikum, så er der også sikkerhedshensyn at tage.

Laserharpen er udformet således, at 21 laserstråler former en trekvart cirkel som et vertikalt bur, og publikum kan både inde i cirklen og udenfor den bryde laserstrålen med en hånd eller kroppen, og det former en tone i højttalerne. Udstillingsudvikler John Østergaard Madsen har været i Experimentarium i tre år, og laserharpen er den første installation, han udviklede. Den er et godt eksempel på, hvordan der bliver arbejdet med AV-teknologien internt blandt medarbejderne på stedet.

”Med den her installation var vi ude i et længere udviklingsforløb. En af specifikationerne var, at vi skulle bruge grønt laserlys, væsentligt fordi den grønne farve er mest følsomt for øjet. Det var vigtigt for os, at der er tydelige laserstråler, men samtidig høj sikkerhed. Jeg opdagede hurtigt, at det var ret svært at styre disse laserstråler, ikke i retning, men i lysintensitet. Så jeg måtte teste forskellige bølgelængder for at finde den med mindst variation i intensitet. Af sikkerhedshensyn er laserstrålen styret således, at når den brydes, så går den ned til ca. 10-20% af sin normale lysstyrke. Det betyder, at vi holder os under sikkerhedsgrænseværdien med en faktor tre. Laserne sidder øverst i en ring, og de lyser alle ned på hver sin akrylplade med en indbygget sensor, som er placeret i gulvet. Sensoren giver et signal, når strålen bliver brudt, og disse signaler bruger jeg i mit teknikskab til at styre laserintensiteten og til at aktivere lydsignalet. Lyden spiller, når sensoren opfanger lyset igen, dvs. når laserstrålen ikke er brudt længere. Og den musikalske del består i, at det er en pentatone skala med 5 toner i hver oktav, som jo altid lyder behageligt for øret. Lysharpen dækker således over 21 toner i 4 oktaver. Jeg har også programmeret dynamik ind i lyden, hvis strålen afbrydes kort tid, så er lyden kraftig, og afbrydes den længere tid, så er lyden svagere.”

John Østergård viser det teknikskab, som er hjernen bag laserharpen. Sensor signalerne føder tre små dedikerede Arduino computere, hvor to af dem tager sig af laserstyring, og den sidste sender styresignaler til et MIDI lydkort, som er indstillet til at spille med en harpelyd. Lydkortet er forbundet til to højttalere; en som står i teknikskabet, og væsentligt tager sig af basfrekvenserne, og en, som sidder øverst i ringen ved laserstrålerne. Den sidste er en retningsbestemt array højttaler kaldet PanPhonics Sound Shower; en højttaler, som ofte anvendes i museumsverdenen.

Den interaktive biograf

En af de nye og store satsninger i det nye Experimentarium er en interaktiv biograf. Op til 20 deltagere ad gangen kan deltage i den 13 minutter lange animationsfilm, hvor bevægelser og lyd fra deltagerne bliver opfanget og brugt til at interagere med det indhold, som bliver vist i filmen. Udstillingsudvikler Henrik Helsgaun har været idémand bag Den Interaktive Biograf, som er udviklet i samarbejde med et sciencecenter i Canada, Science North.

”Grundideen tager udgangspunkt i at forsøge at fortælle publikum, børn, unge som gamle, at de bevæger sig alt for lidt. Vi tænkte et stykke tid over, hvordan vi skulle få det formidlet. Flere ideer med kropsbårne sensorer til at måle puls, sved og lign. blev prøvet af og lagt på hylden, og til sidst formede der sig en idé med en interaktiv animationsfilm. Vi kontaktede Ghost, som er et dansk CGI og VFX firma, der laver animationsgrafik til film, og de har lavet hele den visuelle del af filmen. Jeg og min kollega i Canada har skrevet manuskriptet sammen med en manuskriptforfatter fra Disney, Philip Lazebnik.”

3D animationen er lavet i softwaren UnReal og Touchdesigner er brugt til at lave alle interaktion elementerne. I salen sidder der syv Christie laserprojektorer og ni Microsoft Kinect sensorer, som registrerer publikums bevægelser og placering. De syv projektorer sørger både for billede på 120 grader lærredet, men også billede på gulvet, som motiverer publikum. Ligeledes er der projektorer, som kun laver det grafiske lag, som er styret af publikums ageren via Kinect sensorerne og softwaren Touchdesigner. Det er et svensk firma, som har lavet motion capture, og det er faktisk rigtige skuespillere, som har lavet bevægelserne til de to animationsfigurer, som optræder i filmen. Og det er det danske selskab FreeZone, som har lavet alt lyddesign i 5.1, som afvikles på Meyer Sound højttalere.

Modsat Experimentariums andre udstillinger, som har en levetid på syv år, så er levetiden på denne installation kortere. Henrik Helsgaun regner med, at der skal være en ny interaktiv animationsfilm klar i 2019.

”Der er ikke andre, som laver interaktive film som denne, så vi bliver selv nødt til at udvikle og producere; vi kan ikke bare leje en anden film og proppe den ind i vores biograf. Vi håber på, at vi kan præsentere en ny film om lidt over et år, og jeg sidder i øjeblikket og udvikler ideer til den. Her vil vi også gerne kunne lave bevægelser i gulvet, kunne arbejde med temperaturændringer og lugt, og biografen er heldigvis indrettet med så meget udenomsplads, at det kan lade sig gøre. Men den teknologi skal selvfølgelig udvikles. Jeg kalkulerer med, at når vi først har fået et go, så skal vi bruge et år til manus, film, lyd og opbygning. Næste film vil få klima som tema; vi vil jo gerne have et fagligt indhold, og så bruger vi underholdningsbranchens tricks og teknologi til at understøtte den faglighed.”

Experimentarium ligger i Hellerup og har åbent alle dage. Find mere info på www.experimentarium.dk

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2018

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her