27. marts 2014

Über-lydkontrol til Volbeat-koncert

På en koncertturne er der mange personer tilknyttet, alle er vigtige og uundværlige, men omkring lydteknikken er selve lyden i høj grad lagt i hænderne på tre lydteknikere. FOH lydteknikeren laver lyden ud til publikum og er på den måde hovedansvarlig for den generelle lyd. Monitorteknikeren laver lyden på scenen til musikerne, men der er også en tredje, vigtig lydtekniker, systemteknikeren, som tager sig af akustik-udregninger og den komplicerede opstilling af line array PA-højttalere. I denne artikel har vi fokus på denne lidt ”hemmelige” del af lydteknikken.

 
Inden vi tager en dybere snak omkring højttaleropstilling, delay, impedans og refleksioner, så lad os se på det event, Monitor Pro besøger. Det er den sidste koncert på Volbeat’s Europaturne, og den slutter her i Forum med en ekstrakoncert, bl.a. fordi den ordinære koncert weekenden før blev udsolgt på rekordtid. Turneen har strakt sig lidt over en måned med 20 koncerter over hele Europa, og Volbeat har valgt et dansk crew og et dansk PA udlejningsselskab til at varetage lydteknikken på hele turneen. DPA Soundco er et af de helt store PA udlejningsfirmaer i Danmark, og firmaet har været på banen i mange år, stiftet af indehaver Sten Adlet Jensen tilbage i de glade 80’er. DPA Soundco har de seneste år været dedikeret til PA-højttalere fra det tyske firma Coda Audio, som i Danmark bliver importeret af DTK Audio; så det er selvfølgelig også sådant et højttalersystem, som møder os i Forum. Michael Krogh fra DPA Soundco er ikke en del af turnecrew’et, men er vært for Monitor Pro på dagen, og svarer velvilligt og kompetent på alle de skæve spørgsmål.
    

Volbeat koncertproduktionen er overraskende stor og faktisk væsentlig større end den ”The National” produktion, som Monitor Pro besøgte i det tidlige efterår. Her er omkring 40 mand med i det store crew, og turne-livet er som sædvanlig hårdt. En af de seje, men trætte mænd fra lydcrew’et beskriver det således: ”Allerede på tredjedagen er du sindssyg træt, og det fortsætter sådan i den næste måned. Du aktiverer på en eller anden måde et hemmeligt, ekstra gear, som holder dig gående”.
    

For at sætte den bemærkning i relief, kommer holdet fra en koncert dagen før i Oslo, hvor det hele var pakket ned kl. 2 om natten. Derefter ind i en af de fire dobbeltdækkerbusser, sove undervejs og så i gang igen ved ankomst i København kl. 10 dagen efter. Og det er en stor produktion at stille op! Ud over et enormt PA-anlæg, som beskrives nedenfor, så er der også et lige så stort lysanlæg og en stor mængde af rekvisitter, som giver et begejstret publikum valuta for pengene med ild, fyrværkeri og show. De dage, hvor et par læderbukser og et godt guitarriff kunne gøre det inden for heavyrock er for længst forbi. Allerede her kl. 15 er alt stillet op, og systemteknikeren er i gang med de sidste tjek af PA-højttalerne, inden den reelle lydprøve med bandet går i gang.

Avanceret PA-opstilling
Mens systemteknikeren gør det sidste af sit arbejde færdigt, ser vi på, hvad for et PA-anlæg, der i grunden er hængt op her til Volbeat koncerten i Forum. Hoved PA’et består af to line array søjler med 18 Coda Audio LA12 højttalere i hver side. For at supplere dette hænger der lige bag disse søjler en tilsvarende søjle med 12 SC3 basextendere, hver med 2x15 tommer enheder. Selv om det kunne se ud som om, at hoved PA’et skygger for disse subwoofere, fordi afstanden kun er lidt over en meter, så er det ikke tilfældet. Disse subwoofere spiller i området fra 50 til 90 Hz, og de lange bølgelængder i disse frekvenser kan sagtens skyde forbi den ellers oplagte forhindring. Men det er på ingen måde de eneste subwoofere i systemet. På gulvet står 24 SC8 subwoofere med hver 4 stk. 18 tommer enheder, som spiller i området fra 20 til 70 Hz. Disse kasser går altså dybere, men er ikke lige så ”hurtige” som 15 tommer enhederne, som giver mere punch i basområdet. Michael Krogh fra DPA Soundco fortæller, at denne kombinerede subwoofer løsning betyder, at basfrekvenserne bliver distribueret mere jævnt ud over hele koncertsalen, og opstillingen giver en fysisk oplevelse af basfrekvenserne også for det publikum, som befinder sig på balkonerne. Ud over hoved PA’et er der også to sideskud på hver 8 højttalerkasser, som føder lyden til sidebalkonerne, og to delaytårne med hver 8 kasser, som tager sig af det lange lydskud til de bageste balkonrækker.
    

Normalt ville man bruge Coda’s egne forstærkere til et sådant system, men her fortæller Michael Krogh, at DPA Soundco af flere grunde har valgt en anderledes og mere avanceret løsning. Alle line array højttalere er tilsluttet forstærkere fra Lab.gruppen, mere eksakt, modellerne PLM-10000 og PLM-20000. Disse forstærkere kan fjernstyres via netværk, og desuden har de indbygget Lake processering, som giver kontrol over vigtige ting som delefrekvenser, equalizer, limiter, compressor, delay og andet. DPA Soundco er dog nødsaget til at bruge Coda forstærkere til alle subwooferne pga. af en smart komperator teknologi, som Coda har indbygget i forstærkere og subwoofere. Disse Coda forstærkere har hverken intern processering eller indbygget netværk og for at kompensere for det, er der sat en Lake LM44 processorer foran hver Coda forstærker. Denne LM44 kan selvfølgelig fjernstyres over netværket.

En systemteknikers bekendelser
Ulrik Lucas Rasmussen fra DPA Soundco er systemtekniker på Volbeat turneen, og han sidder og designer PA-systemet eksakt til hver koncert, alt efter de aktuelle akustiske og arkitektoniske forhold. Hvert koncertsted har sine egne dimensioner, og eksempelvis er lofthøjden afgørende for, hvor lang line array højttalersøjlen kan være. Her i Forum er lofthøjden OK, men stadig er det ikke det fulde PA-system, som er hængt op til denne koncert. Der står 12 ekstra højttalerkasser ude i lastbilen, disse var der ikke plads til her i Forum.
    

Ulrik vil gerne fortælle lidt om de rutiner, en system-tekniker er igennem på sådan en koncertdag. Det første, der bliver lavet, er en såkaldt shooter. Til alle de koncertsteder, der er på en turne, er der på forhånd hentet detaljer omkring koncertsalens dimensioner og akustik. Alle disse tal bliver indtastet i Ease shooter softwaren, som så laver beregninger omkring den bedste ophængning, vinkler på line arrayet, antal af højttalere osv. I softwaren findes preset til hver eksakt højttalermodel, så de hurtigt kan indtastes i programmet. Men alt er ikke bare software automatik. Softwaren kommer med nogle bud, men typisk skal der reguleres i forhold til, hvad der gerne vil opnås, og hvordan fysikken rent faktisk er i koncertsalen. Ulrik fortæller, at beregningerne teoretisk set kan laves på forhånd, men typisk laver han først shooteren, når han ankommer til koncertsalen om formiddagen. Det er grundet i, at de indhentede tegninger og tal ikke altid er helt nøjagtige og opdaterede; derfor er det bedre at lave den helt korrekte shooter, når man er på stedet og oplever forholdene.
    

Først når softwareberegningerne er lavet, kan riggerne gå i gang med at hænge højttalerne op. Sammen med FOH lydteknikeren har Ulrik inden turneen besluttet, hvordan PA-systemet i hovedtræk skulle opbygges, og de har bl.a. taget en beslutning om at bruge delay højttalere. Det betyder flere højttalere, en mere kompliceret ophængning og derved også en dyrere turneproduktion; men der er selvfølgelig en væsentlig lydmæssig fordel. Ulrik fortæller, at med denne ophængning kan han koncentrere hoved PA-højttalerne til kun at dække gulvet og måske første balkon. Delay højttalerne og de to sideskud dækker således resten af balkonarealet, henholdsvis den bageste del med delay højttalerne og siderne af koncertsalen med sideskuddene. En sådan ophængning har lydmæssigt færre kompromisser og de uheldige refleksioner, som koncertsalens dimensioner og arkitektur forårsager, bliver mindsket. Publikum modtager i højere grad lyden direkte fra højttaleren og i mindre grad fra refleksioner, hvilket er en stor fordel.
    

Ulrik har sit eget lille kommandocentral, og dette rack er opstillet i umiddelbar nærhed af FOH mixerpulten. Der er meget kommunikation mellem systemteknikeren og FOH lydteknikeren undervejs, så det er helt nødvendigt at være tæt på hinanden. I dette rack sidder computer, et lydkort med ind- og udgange osv., så systemteknikeren kan få lyd ud i PA-anlægget uafhængig af, om FOH mixerpulten er stillet op eller ej. Når højttaler og forstærkere er hængt op, går Ulrik via netværket minutiøst igennem hver enkelt højttaler for at tjekke, at alt er, som det skal være. Under denne test bliver hver enkelt højttalerkasse født med pink noise og samtidig tjekkes impedansen for at kontrollere, at alle enheder i hver enkelt højttalerkasse rent faktisk fungerer.
     

”Jeg har fuld netværkskontrol over hele anlægget via de Lake kontrollere, som er indbygget i alle forstærkerne fra Lab.gruppen. Det betyder, at jeg kan monitorere og fjernstyre forstærkerne til topkasserne. Her kan jeg aflæse forstærkerens temperatur, og jeg kan ligeledes se på impedans-målingen, om der er nogle højttalerenheder, der er stået af. Det er dejligt med den kontrol og monitorering af anlæggets tilstand, men jeg har endnu til gode at opleve, at forstærkere eller enheder er brændt af på et job. Desuden er PLM forstærkerne så smart indrettet, at hvis de bliver for hårdt belastet, så gearer de selv lidt ned for ydelserne, indtil de får vejret igen. Det er ikke sådan at forstå, at de skruer ned for lydstyrken, men max-niveauet i forstærkeren bliver lige minimeret lidt. I dette system kører vi med fire højttalere på hver PLM-20000 forstærker, og vi har valgt at flyve vores forstærkerrack, så de hænger tæt på højttalerne. Det gør impedansstyring mere kontrolleret, fordi det betyder, at vi kan have væsentlig kortere højttalerkabler. Inden turneen lavede vi nogle test hjemme på DPA Soundco’s lager, hvor vi prøvede en PA-søjle med henholdsvis 10, 20, 30 og 40 m højttalerkabel. Og der var en væsentlig og hørbar forringelse af højttalerresponsen for hver 10 m, der bliver lagt på kabellængden; også selv om der blev kompenseret for kabel-
længden i det software preset, der blev anvendt.”, slutter Ulrik.
    
Giv den gas
Under den reelle lydprøve bliver der ikke holdt igen med lydstyrken, og når man i forvejen kender de ret umulige betingelser, som Forum kan byde på med hensyn til lydkvaliteten, så er det imponerende, hvad dette CODA PA-anlæg kan yde i  hænderne på både systemtekniker Ulrik Rasmussen og FOH lydtekniker Mads Mikkelsen. Her er en massiv, men tæt og kontrolleret bund, og lyden er ubesværet og uforvrænget på trods af en lydstyrke, som nærmer sig smerte-grænsen. Under lydprøven er der god og saglig kommunikation mellem system-tekniker og FOH lydtekniker, som med nogle få, men vigtige korrektioner får den samlede lyd fra PA-anlægget på plads. Professionelle folk med den rette tilgang til tingene, og man forstår fuldt ud, hvorfor Volbeat har valgt dette team til at styre deres lyd.
 

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her