2. maj 2013

Tube-Tech: Den cremede, blå lyd

De blå enheder fra Tube-Tech har sin selvskrevne plads i alle studieracks over hele verden. De hører til den absolutte topklasse inden for rørenheder, og trods en høj pris er successen ikke blevet mindre i disse digitale tider. Kombinationen af rør og trafoer i Tube-Tech enhederne betyder, at brugerne får lige netop det touch af creme og varme i lyden, som er så efterspurgt, og som digitale enheder har så svært ved at levere. Monitor tager på besøg hos Tube-Tech og snakker med manden bag det hele, John G. Petersen.

 

Firmaet Lydkraft, som producerer Tube-Tech enheder, blev startet som et PA–relateret firma i 1977. John G. Petersen havde tidligere virket som ingeniør for bl.a. DR, og her stiftede han bekendtskab med gamle rør-enheder fra tresserne, som havde en unik lyd, og som allerede var legendariske, stærkt eftertragtede, men desværre ret sjældne, især på vores breddegrader. John G. Petersen startede med at producere Tube-Tech rørenheder i 1985, og den første enhed var en kopi af den eftertragtede Pultec EQ, en simpel rørbaseret equalizer med en eftertragtede lyd. John kaldte sin udgave for Tube-Tech PE 1A, gav den en karakteristisk blå farve og enheden var en succes lige med det samme. Et par år efter udviklede han CL 1B, en opto-compressor med inspiration fra den gamle Teletronix LA2A enhed, men uden at være en replica af enheden. Cl 1B er Tube-Tech’s største succes, og den er stadig den enhed, som sælger bedst. Samme år kom også mikrofonforstærkeren MP 1A, og disse tre enheder har lagt grunden til Tube-Tech’s succes. Lige netop disse tre kom i mini udgaver i 2008, et system, hvor brugeren selv kan kombinere op til 8 enheder i et
kompakt, modulært Tube-Tech RM rackskab. I dag fremstilles der 16 forskellige enheder, alle baseret på samme grundfilosofi: et enkelt, gennemtænkt kredsløb baseret på rør og trafoer.

Produktionen
Produktionslokalerne ligger i Rødovre, og her arbejder en stab på seks med både produktion, udvikling og marketing. Alt bliver monteret på fabrikken, men John forklarer, at de ikke fremstiller alt selv, fordi det ville være alt for dyrt at have maskiner til så mange forskellige processer. Bl.a. bliver forplader, print og trafoer lavet hos tredjeparts leverandører men ud fra nøjagtige specifikationer og kvalitetskrav fra Tube-Tech.
    

Tube-Tech enhederne benytter gængse, velkendte kvalitetskomponenter og eksempelvis bruges ECC-82 og 83 rør, som er de almindeligste rør på markedet, og som bliver fremstillet af en lang række producenter. Tidligere blev rørene indkøbt i Rusland, men på det seneste er der skiftet til rør fremstillet i Kina.
    

John fortæller: ”Kina produkter har et lidt blakket ry, men hvis man finder den rette producent, så er der ingen grund til bekymring. Specifikationer er lige så gode eller bedre end rør fremstillet i USA og Rusland, og vi kasserer færre rør nu, end vi gjorde, da vi fik rør leveret fra Rusland. De er også mere støjsvage. Når vi modtager et parti rør, så tager vi stikprøver af ca. 10% af rørene for at kontrollere, at partiet grundlæggende lever op til kvalitetskravet. Når en Tube-Tech enhed er fremstillet, så gennemgår den en meget intens kvalitetstest; her vil det hurtig opdages, hvis et rør er defekt eller ikke lever op til specifikationerne. Vi kan tillade os at teste så sent i fremstillingsprocessen, fordi et rør er så let og simpelt at udskifte.”
    

Alle trafoerne i Tube-Tech apparaterne er unikke og bliver lavet ude i byen på specifikationer fra Tube-Tech. Den eneste trafo, som bliver fremstillet af et andet firma, er mikrofonforforstærker trafoen, som bliver fremstillet hos Lunddahl i Sverige.
    

”I mange af vores trafoer bruger vi MU metal, og det er blevet rasende dyrt på det sidste. Det fordyrer enhederne, men desværre er der ikke noget, som er tilsvarende eller bedre, så vi må leve med de prisstigninger, der foregår inden for dette område. Ellers har jeg været så fremsynet, at jeg har valgt standard komponenter til enhederne, så på trods af, at vi nu har fremstillet Tube-Tech enheder i 28 år, så er der stort set ingen af komponenterne, der er udgået af produktion. Et problem er dog den optokobler, som vi bruger i CL 1B; den er udgået af produktionen for 7 år siden, så på et eller andet tidspunkt et stykke ud i fremtiden løber vi tør. Derfor er kontrolkredsløbet i den nye CM 1A mini udgave også baseret på en ny optokobler, men vi er uhyre tæt på den, som sidder i CL 1B.”

Inspiration og udvikling
I alt er der solgt omkring 14.000 Tube-Tech apparater gennem årene, og selvom der ikke er mange af de store studier tilbage, har det ikke betydet nogen generel nedgang af salget af Tube-Tech enheder. Brugerne er skiftet, og nu er det mange professionelle brugere, der køber et Tube-Tech apparat til at have siddende i deres personlige rack eller i det lidt større hjemmestudie. Tube-Tech’s sortiment er klassiske værktøjer, som enhver lydtekniker har brug for, men der er også et par enheder, som er mere speciali-serede. Hvordan kommer inspirationerne til bl.a. at lave SMC 2B multibåndcompressoren?         
    

John fortæller om udviklingen af den enhed: ”Inspirationen til at lave vores multibåndscompressor kom faktisk fra vores brugere, som i forvejen havde CL 1B compressoren. På udstillinger rundt omkring snakker man jo med en del brugere, og her var der flere, som spurgte ind til en multibåndscompressor. I starten slog jeg det hen og tænkte, at det var for kompliceret at lave. Men flere spurgte gentagne gange, så satte jeg mig ned og fik udviklet en model, som var hensigtsmæssig at producere. Det sjove er, at det er jo en stereo- compressor væsentligt beregnet til mix og mastering, men flere brugere brugte SMC 2B under indspilning som compressor på instrumenter og vokal. Så igen inspireret af vores brugere fik vi lavet en ny enhed ved at kombinere mikrofonforforstærkeren og multibåndscompressoren, og den blev til vores anden recording channel, MMC1A.”

Tube-Tech i kodeform
Det svenske firma Softtube har eksklusiv ret til at lave digitale emuleringer af de klassiske Tube-Tech enheder, så de kan bruges som plug-in i DAW software. Hvordan er det samarbejde kommet i stand og hvilke overvejelser har der været?
    

John beretter: ”TC Electronic var jo vores amerikanske distributør, og de spurgte mig, om de måtte få fremstillet en plug-in udgave af CL 1B til deres Powercore PCI kort. De havde kontakt til det svenske firma Softtube, som lavede plug-in’et for dem. I starten var jeg bange for, at det ville ødelægge salget af vores hardware enheder, men det er nærmest omvendt. Tube-Tech bliver i kraft af disse plug-in’s bredere kendt, og plug-in brugere får mange gange lyst til at købe den rigtige og investerer så i en hardware udgave. Desuden tjener vi jo også penge på plug-in udgaverne, så det er en win-win situation for os.”
    

Jesper Bo Nielsen er marketingmand hos Tube-Tech, og i kraft af hans lange virke som lydtekniker fik han til opgave at verificere plug-in udgaven.
    

Han fortæller: ”Selvfølgelig lyder den ikke som hardwaren, men karakteren er der. Vi tjekkede jo plug-in’et i hoved og r.., inden det udkom, for vi skulle ikke have noget ud, som ikke lød godt nok. Jeg havde en god fornemmelse med Powercore udgaven, mens TDM udgaven var lidt mere flad. Da Softtube så lavede Native udgaven, så var den oppe og ringe igen.”

Ny enhed fra Tube-Tech
John G. Petersen er lige ved at lægge sidste hånd på en ny mikrofonforforstærker, som skal afløse den gamle. De tre første eksemplarer er næsten færdige, og den fik premiere i april på Prolight + Sound i Frankfurt. På den nye dobbelte mikrofonforforstærker er der to gain knapper på hver kanal, så man undgår de 5 dB spring, der var på den gamle mikrofonforforstærker. Der også en impedans omskifter og en overload indikator, og konstruktionen er grundlæggende baseret på den mikrofonforforstærker, der er i mini serien.
    

Jesper Bo Nielsen laver rigtig mange indspilninger med Tube-Tech enheder, og han kommer med kommentarer omkring den nye preamp. Han fortæller, at folk jo nærmest ikke opdagede, at det var en ny konstruktion, da den kom i mini udgaven, fordi der var mest hype omkring hele RM systemet. Men han har lavet mange indspilninger med denne preamp, og fortæller, at når først folk har hørt denne, så er der ingen vej tilbage. Så må de bare eje den. Både lyden og specifikationerne har fået et nøk opad i forhold til den gamle, meget velrenommerede
mikrofonforforstærker.
    

Men hvad er det, som gør de blå apparater fra Tube-Tech så eftertragtede, hvordan rammes den unikke lyd? John er ikke hemmelig omkring dette og trækker lidt på skuldrene, som om det ikke var nogen bedrift.
    

”Grundfilosofien er at lave så enkel en signalvej som muligt og ikke lave komplicerede ting, som kompenserer for dårligdomme tidligere i kredsløbet. Sørge for et godt headroom igennem hele apparatet og så selvfølgelig bruge rør og trafoer”.
    

Jesper falder ind med et smil om munden: ”John lytter ikke meget på enhederne. Kig dig omkring, du ser ingen højttalere eller et lytterum her. John laver tingene ud fra en oparbejdet ingeniørmæssig kunnen og filosofi, og så sender han prototypen ud til mig og en skare velvalgte brugere. Vi kommenterer på den, der ændres lidt i konstruktionen og på den måde bliver en ny Tube-Tech apparat skabt.”
    

Tænk, at succes kan være så enkel. Således inspireret takker Monitor for besøget og sender på vej ud af døren et længselsfuldt blik efter de mange blå rackenheder på hylderne.

 

 

Af: Jens Walther

 

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her