Teknikgruppen pa Strong

5. oktober 2015

Teknikken bag Strong

Gong og Strix fusionerede her i sommer og blev til Strong - Gong har i mange år væsentligt lavet fakta og dokumentar, mens Strix mest har været kendt for at lave underholdning og reality.

Begge firmaer havde, på grund af forskellige opkøb, fået samme ejer, Nice Entertainment Group, som har hovedkontor i Sverige. Og derfor lå det ligefor at slå de to produktionsselskaber sammen og søge efter større og bedre produktionsfaciliteter; både Strix og Gong var i forvejen ved at vokse ud af deres respektive lejemål. Fokus på produktioner som fakta og reality er blevet opretholdt i det nye, fælles firma, og kunderne fra de tidligere firmaer er helt naturligt kommet med over til Strong. Der bliver lavet produktioner for bl.a. DR1, DR2, TV2, TV3, Kanal 4, Kanal 5, Discovery, Ekstra Bladet og Børsen.

Nyt domicil

I øjeblikket arbejder der ca. 80 medarbejdere på den nye lokalitet, men som det er almindeligt blandt produktionsselskaberne, så er det kun ca. 20 medarbejdere, der er fastansat i Strong. Resten af de daglige medarbejdere er freelancere, som er kontraktansat til de forskellige produktioner, der er i gang i øjeblikket.

Strong har overtaget et stort tidligere autoværksted på Bispevej i Nordvest kvarteret og ombygget de omkring 1600 kvadratmeter totalt. I stueetagen er der modtagelse, mødelokaler, redaktionsgrupper, som sidder i små øer spredt ud i lokalet, ledelsesafdeling og ti redigeringssuiter. På første sal er de resterende seksten redigeringssuiter inkl. 2 grade, speak og lyd og et par redaktionsrum, som bruges på de produktioner, som kræver lidt mere diskretion og ro og fred. På første sal er der også en stor kantine med egen kok og en stor udendørs tagterrasse med sol hele dagen, hvis vejret ellers viser sig fra sin pæne side. Ligeledes er der også det såkaldte backend rum, hvor
klippeassistenter og batchere modtager kort og materiale fra kameraerne og gør dem klar til postproduktionen og backup.

Teknik

Emil Mikkelsen, som er teknisk chef hos Strong, viser rundt og forklarer nogle af de tekniske valg, de har gjort med hensyn til softwareplatform, raid og netværksløsninger. ”Vi bruger Avid i alle vores redigeringssuiter, og en af grundene til det er, at når du laver reality produktioner, så sidder der f.eks. fem klippere, fire nedklippere og en posttilrettelægger inde i samme Avid projekt. Og her har Avid en stor fordel; der er ikke de samme samarbejdsmuligheder i de andre programmer. De begynder så småt at kunne det, men ikke på det niveau, som Avid programmet kan. En anden grund er også, at de fleste klippere, som vi gerne vil tiltrække herude på Strong til vores produktioner, er hjemmevant på Avid platformen. Vi bruger også den lidt større Avid Symphony til alt vores grading, og vi bruger Avid Pro Tools til vores lydredigering. Til gengæld har jeg fundet ud af, at ISIS fra Avid er en dyr raid løsning til systemet, og der findes nogle rigtig gode alternativer på markedet. Vores valg faldt på DDP, Dynamic Drive Pool, fra Ardis Tech i Holland, hvor vi for ca. halv pris kunne få en løsning, som var lige så stor og hurtig.”

De to firmaer var heldigvis begge på den samme software platform og på samme raid teknologi inden sammenlægningen. Men Strix kommer med en PC baggrund og Gong med en Mac baggrund, og her har Emil valgt at lade folk fortsætte på de computerplatforme, de ønskede. Man skulle tro, at det umiddelbart ville give problemer. ”Jeg er rigtig godt inde i Mac platformen og Andreas Tinglev Olsen, vores post production IT manager, kan PC platformen til fingerspidserne, så det får vi til at spille ganske udmærket. Igen betyder det også, at vi kan tiltrække lige præcis den klipper, som vi gerne vil have på produktionen. Han eller hun kan selv vælge, om der skal klippes på en Mac eller en PC computer. Redigeringssuiter er blevet så nemt, så de fleste produktionshuse kan etablere rigtig mange af dem, men hvis de ikke bliver betjent af de gode hænder, de gode klippere, så kan det være lige meget. Vi sælger ikke teknik, vi sælger historier, og derfor er mennesket bag, i dette tilfælde klipperen bag skærmen, vigtige for os.”

Produktionsplanlægning

De fleste producenter på de forskellige divisioner såsom reality, livsstil og fakta er fastansat i Strong, og når de har solgt en idé ind til en TV-station, så går de ud og sætter et hold. I første omgang er det tilrettelæggere og journalister, der udvikler historien, og derefter går selve optagelserne i gang. ”Som teknisk chef sidder jeg af naturlige årsager ikke med under indholdsudvikling, men jeg kommer ind over, når der skal vælges udstyr til selve optagelserne. Vi har en kamerapark, som vi bruger på vores produktioner, men vi lejer også ind udefra. På studie produktioner lejer vi både studiefaciliteter, OB vogn og kameraudstyr. En produktion kan vare lige fra 5 dage til over et år. Særlig fakta- og dokumentarprogrammer kan strække sig over en lang produktionstid, selv om udsendelsen i sidste ende måske kun varer en halv time. Det kan være, at det er en person eller en proces, vi følger, og som udvikler sig. Derimod er reality typisk en produktion, hvor optagelserne måske strækker sig over 30 dage, men hvor der kan laves 12 til 40 programmer ud af optagelserne.”

Et reality program som Robinson kører nu på 17. år og Strong (tidligere Strix) har lavet det gennem mange år. Emil Mikkelsen fortæller, at i år valgte de rent teknisk en ret anderledes måde at gennemføre produktionen på. Der blev sendt otte Macbook computere, et DDP raid system (DDP8), et antal klippeassistenter, batchere, loggere og en klipper med til øen i troperne. De sørgede for at batche dagens optagelser, nedklippe materialet og rent faktisk færdigøre første Robinson program ude på øen.

”Det betød også, at der kunne tages nogle kreative valg på øen, og at vi i højere grad kunne være på forkant med produktionen. Vi er ret stolte af, at det rent teknisk kunne lade sig gøre at flytte et helt postproduktionshold ned i en lille primitiv hytte på øen. Jeg tog ikke med derud, men alt var nøje testet hjemmefra, så vi var sikre på, at alt kørte. Første
afsnit er faktisk lige sendt sidste mandag på TV3.”

Klædt på til fremtiden

Det er jo klart, at når en stort produktionsfacilitet flytter ind i et nyt hus, så er der mange overvejelser at tage. Og en fremtid, som man må tage hensyn til rent udstyrsmæssigt og mht. netværk og infrastruktur. Emil fortæller, at der i nogle få produktioner bliver lavet 4K optagelser, væsentligt fordi der så kan reframes uden kvalitetstab på et senere tidspunkt i redigeringen. Det er dog stadig kutyme, at selve udsendelsen bliver afleveret til TV-stationen i HD. Broadcast i 4K og for den sags skyld 4K fjernsyn ude i de danske hjem er stadig et stykke ud i fremtiden.

”Vi har selvfølgelig lagt helt ny kabling i hele huset, og her har vi valgt at køre med Cat6A. Der er to udtag ved hver plads, og på sigt kan vi køre 10Gbit ud til alle arbejdsstationer. En fiberforbindelse er overdrevent til vores behov og også besværlig at implementere, fordi det ikke er plug and play. En 10Gbit Ethernet over Cat6A kan trække de datamængder, der er brug for. Og det er billigt med ekstendere og switches. Vi tænker selvfølgelig i 4K baner og har forberedt os, når det kommer. Men så hurtigt som udviklingen går i dag, så skal man ikke købe nyt udstyr, før der er behov for det.”

Selve sammenlægningen af to aktive produktionshuse var kompliceret, både med hensyn til serverstruktur, computerplatforme, udstyr, men også med hensyn til produktioner og deadlines, som jo ikke bare stopper, fordi man har en flytning at overstå. Emil fortæller om den skæbnesvangre dag sidst i juni, hvor tingene bare skulle klappe.

”Selve sammenslutningen af de to produktionsselskaber blev annonceret på IBC sidste år, så vi har brugt lang tid på at forberede, hvordan den ”tekniske” sammenlægning kunne ske på den bedste måde, hvordan vores nye hus skulle indrettes rent teknisk og hvilket nyt udstyr, der skulle investeres i. Og da vores hus var bygget færdig i juni, kunne vi flytte. Vi flyttede over en weekend. Fredag morgen flyttede vi Gong, mens der stadig var produktioner i gang på de fleste maskiner på Strix. Og sen eftermiddag, efter vores backup havde kørt, flyttede vi Strix. Så brugte vi fredag aften, lørdag og søndag på at stille op, tjekke netværk og tjekke, at alt kørte. Om mandagen var der femten klippere, som mødte op, og fortsatte på de produktioner, som de havde forladt om fredagen, og tirsdag kom redaktionerne og koblede sig på wifi. Men nu et helt nyt sted. De kunne køre materiale ind fra dag et, og vi kunne eksportere fra dag et. Så der fik vi i teknikken en stor stjerne i bogen.”

Af: Jens Walther

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her