Gruppen

8. april 2015

Super 35 workshop

Der var et kæmpe udbytte for deltagerne i esee og Minitechs kursus i Workflow, som foregik i Århus en kold dag i februar måned. Der var fokus på alt fra de mindste detaljer til de mere overordnede, når der filmes og efterbehandles digitalt. Det var specialisten Alister Chapman, der stod for undervisningen, der var både givende og meget inspirerende.

Når der er egenbetaling på et kursus, er kravene naturligvis høje, men efter en lang dag med kursus i Workflow i de autentiske rammer i Auktionshuset i Århus, synes alle deltagere at være meget tilfredse.

Kurset var lavet som et samarbejde mellem esee fra København og Minitech, der har base i Århus. ”Vi har haft flere forespørgsler, om hvorvidt vi kunne lave et ”Workflow kursus” baseret på super 35 kameraer og de muligheder, man har med dem,” fortæller Kim Gude, og fortsætter: ”Det gjorde vi i samarbejde med Minitech. Til det job havde vi importeret Alister Chapman fra UK, der er specialist på området. Det er ikke helt billigt at få de bedste, så der var en mindre ”brugerbetaling” på kurset.” Prisen for kurset var absolut til at overse for de fleste, og det var også tydeligt på fremmødet. Der var reelt fuldt hus. Agendaen for heldagsarrangementet var lang, men i vanlig ”Chapman” stil foregik det hele med ”fast hånd”, og selvom det gik hurtigt med at komme ned i detaljerne, var der alligevel plads og tid til at deltagerne kunne komme med uddybende spørgsmål undervejs. Alle, der har oplevet Chapman, ved, hvordan den passionerede englænder kan fastholde deltagerne med sin enorme viden og ikke mindst hans evne til at finde nye vinkler at løse kendte problemer på.

Handler om at udnytte teknologien fuldt ud

Kim Gude fra esee fortæller, at selvom eksemplerne på kurset foregik på det nye Sony PXW-FS7 kamera, så var det henvendt til alle brugere – både S-Log og C-Log. ”Det at bruge S-log fra Sony eller C-log fra Canon er stort set det samme. Derfor er det interessant for alle super 35 producenter. Det er et workflow kursus om, hvordan man udnytter de teknologier, der er i kameraet, hvordan man udnytter den dynamik, der både er i S-Log og C-Log. Et af de væsentligste punkter, mange måske overser eller ikke lige har mod til at hoppe ud i, i meget af det nye digitalt udstyr, er de virkeligt gode muligheder, man har for at gøre produktionen og kvaliteten bedre. Og det kræver endnu mere af både kamera- og redigeringsfolk. Det handler om at få en sammenhæng mellem optagelse og postproduktion,” forklarer Kim Gude og fortsætter: ”Kommer en fotograf hjem med materiale af meget høj kvalitet, kan det hele blive ødelagt i postproduktionen, hvis ikke man kender til at arbejde med S-Log materialet. Omvendt, kommer fotografen hjem med materiale uden gråtone i både low- og highlight… ja, så er der ikke så meget, man kan gøre i post. En produktion bliver jo aldrig bedre end det svageste led.”

Kim forklarer, at det langt hen ad vejen handler om at bruge alle de muligheder, der er i de nye digitale kameraer – både S-Log og C-Log, hvordan man bedst muligt udnytter RAW-formatet, hvordan man håndterer 3D Lut i både kamera og redigering/grading, og alle de andre faciliteter og muligheder man har i dag. ”Der er efterhånden så mange muligheder og indstillinger, at det kan være svært at gennemskue, selv for den erfarne fotograf,” slutter Kim Gude.

Helt ned i detaljen

Alister Chapman har en god evne til at gå ned i detaljen og komme med konkrete forslag til løsninger. Han kommer ikke med ”løsningen”, men hans egne observationer og løsninger på kendte problemer. Et fint eksempel var på, når hvide områder brænder ud i et billede – hvordan man kan vælge, om området skal have lov at brænde ud, så alt andet omkring står fint. Eller der skal vælges en anden indstilling som til gengæld giver andre ulemper. Alister viste i praksis, hvordan de to indstillinger gør sig i et billede, men gør sig ikke til dommer over, hvad der nødvendigvis er den bedste løsning. Der skal være plads til den kreative frihed, og hvad der er bedst i den enkelte optagelse, men illustrerer hvilke muligheder, man har med de nyeste kameraer. Sådanne eksempler og praktiske løsninger kommer der mange af i løbet af dagen.

Alister kommer med mange eksempler på, hvordan man kan manipulere det, han kalder ”The Look” af optagelsen. At manipulere billedet, så det ser godt ud på en monitor, og hvordan næsten alle film i dag benytter det såkaldte ”Blockbuster look”. Hvordan man grader mere mod det orange og blå i farve-
skalaen og gør det sorte meget mørkt. Men også hvordan man kan bruge gain og gamma til at forbedre skygger.

Der var en længere gennemgang af at benytte RAW optagelser, og hvor meget dynamik det har og derfor giver mulighed for at ændre ret meget i postproduktionen. I den sammenhæng gennemgår Alister, hvordan man med fordel kan bruge RAW, men også hvornår og hvordan man med fordel kan bruge de filtre og muligheder, der også findes i kameraerne. ”Det er jo langt fra i alle produktioner, der er tid til den længere post-produktion,” forklarer Alister.

Han kommer ind på, hvordan kompression påvirker billedet, og hvordan man kan komprimere som en Zip fil. Det vil sige, at de bliver pakket, så de fylder mindre, men uden tab i information når de pakkes eller åbnes igen. Ulempen ved RAW er jo netop, at det fylder meget – og ikke kun på disken der er med kameraet men også i postproduktionen.

Alister gennemgår alle punkter på agendaen i detaljer og kommer med meget konkrete eksempler på, hvordan man for eksempel hurtigt og effektivt kalibrerer en monitor, så man ved, at man er i ”sikker havn”, så at sige.


Kursus med ”bid”

Det er ikke bare ”tom snak” men tydeligt, at Alister har prøvet det hele i praksis og gjort sig de erfaringer, som kan være vanskelige at nå i en travl dag med produktion.

Det var tydeligt et kursus, hvor deltagerne kunne gå direkte hjem og prøve teorierne af i praksis og tydeligt havde fået meget med hjem, som kan bruges direkte i det daglige arbejde og ikke mindst inspiration til, hvordan det enkelte produktionshus kan ændre og forbedre sit digitale workflow.

Alister Chapman

Alister har arbejdet med broadcast siden 1984 og har en baggrund i elektronikbranchen. Gennem årene har han arbejdet med stort set al ny filmteknologi, lige fra 16 mm, Betacam og IMAX op til dagens kameraer. Han har arbejdet en del for BBC, med alt fra naturhistorie over TV- shows. I 1999 producerede han en times udsendelse om ”Tornado Chasing”. Gennem de sidste mange år er han blevet blandt de mest brugte og respekterede foredragsholdere til afholdelse af kurser og fortælle om ny teknologi. Læs i detaljer om ham på alisterchapman.com.

Af: Peter Hyldahl

ProAV Digital

ProAV 3DIGI 19 forside WWW

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Schmidts Radio
  • Test 4K kamera
  • DPA 6060/6066
  • ISE 2019
  • AFUK

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her