16. juni 2014

Studios hjalp med at overskride grænser

Der var noget større pres på under transmissionen af Zulu Awards 2014 den første torsdag i april. I år sendte TV2 Zulu nemlig live. Tidligere har man sendt produktionen flere dage forskudt. Presset lå især på de to OB-teams fra facilitetsselskabet Studios. 

 

Udefra kunne presset ses som et ionisk gravitationsfelt omkring de to OBvogne i varegården bagved Østre Gasværk. Det afspejlede en energi, som hverken var kaotisk eller stresset, men ladet med lige dele afslappet professionalisme og parathed til at fjerne enhver hindring på vejen til den perfekte afvikling. Ved indgangen til den 14 meter lange OB-1 vogtede usynlige keruber, og ved den sorte OB-Mini, som transmitterede fra Den røde Løber, var adgangen reguleret af et hemmeligt løsen. Det var forbundet med øjeblikkelig livsfare, hvis nogen skulle forsøge sig med et forkert.

    

Et show som Zulu Awards er kendetegnet ved at gå helt til grænserne for det mulige og gerne lidt over. Det kræver derfor stor opfindsomhed og vilje til ekstraordinære løsninger at overgå sidste års produktion. Men live-fordelen blev udnyttet til det yderste, for eksempel da Jacob Riising og Søren Rasted skulle overrække en pris i kategorien Årets Radioprogram og konstaterede: “Vi kan gøre alt, nu. Der er ingen voksne mennesker, som klipper det her, vel? Vi kan simpelthen løbe ned i salen og kampsnave hvem vi har lyst til!” Hvorpå de to kastede sig over udkårne ofre på tilskuerrækkerne, kvinder såvel som mænd.

    

For OB-teamet bestod opgaven i at være tv-seernes allesteds nærværende øje. Opgaven var mangeartet og delt op i tre dele:

1. Selve show-produktionen, som afvikledes fra HD-1 med hjælp af syv kameraer (et Techno-Jib, et trådløst Steadicam, et trådløst håndholdt og fire ”normale” kameraer på jernmænd.

2. Rød Løber, som produceredes fra OB-Mini med to håndholdte kameraer som blev tilsluttet på nogle af de mange udlagte positioner.
3. En Second-screen produktion, som produceredes med et ”point of view” kamera placeret på første publikumsrække med selve program signalet lagt ind i et hjørne i en DVE rude.

    

Begge produktioner anvendte hver en 6-kanals HD-EVS og for at møde budgettet, så havde Studios installeret en fælles grafik løsning, som begge vogne kunne trække på.

    

Second screen produktionen indtog en tilskuerplads på første række, og denne vinkel gjorde det muligt for TV2 at sælge den mest attraktive plads I salen til de Play-abonnenter, som gerne ville se tingene fra denne vinkel. Denne form for ekstra materiale er noget relativ nyt i broadcast, men helt sikkert noget vi i fremtiden vil se meget mere af.

    

“Den første udfordring for os er at få skabt en god plan for afviklingen og det samlede workflow,” fortæller teamleder Niklas Sjöstrand. OB-teamet havde fra starten et tæt samarbejde med produktionsselskabet bag Zulu Awards, i dette tilfælde Mastiff.

    

“Ved at komme ind i processen på et tidligt tidspunkt, har vi mulighed for at tilbyde de bedste og mest innovative løsninger, for herefter løbende at afstemme disse til kundens behov. Det gælder om at møde kundens ambitioner og stadig tage højde for det teknisk mulige og naturligvis at kunne realisere det hele indenfor et relativt stramt budget,” fortæller teamlederen.

    

Niklas har ledet Studios OB-team siden 2004 og pendler dagligt til studierne på Amager - eller hvor teamet end måtte være på opgave - fra hjemmet i Malmö.

    

“Også bygningsmæssigt er Østre Gasværk lidt af en udfordring,” fortæller Niklas. “Ud over at bygningen er fyldt med træværk og underlagt de skrappeste brandbestemmelser, så er stort set hele rummet optaget af scene og publikumspladser. Det er ikke spor let at finde plads til de bare syv kameraer.“

    

I årets produktion indgik to ekstra kameravinkler: Den røde løber, hvor værterne Andrea Elisabeth Rudolph og Signe Lindkvist interviewede udvalgte gæster, og Nørrebro-lejligheden, der dannede rammen om kåringen af årets Zulu-seer. Lejligheden er til hverdag lokation for Zuluserien Sjit Happens.

    

Produktionen fra lejligheden blev lavet med et enkelt kamera tilkoblet til en SNG-vogn som sendte signalet til OB-vognene ved Østre Gasværk. Udover selve billedsignalet så gik der et antal kommunikations linjer mellem de to lokations så at redaktører, producere osv. kunne kommunikere uden at forstyrre hinanden og selvfølgelig et signal til Flemming Tofts øresnegl.

    

For fuldstændighedens skyld må det siges, at live-transmissionen af Zulu Awards 2014 ikke lagde ekstra pres på folkene i de to teknik-vogne: “For de medvirkende og for produktionsfolkene gør det en stor forskel, at tingene ikke kan tages om, men for teknikken gælder det om at få det bedste ud af det materiale, vi får fra andre, så for os er det altid live,” siger Niklas Sjöstrand.

 

 

Af: Carsten Legaard

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her