12. januar 2015

Større billeder og bredere udstilling

Der var 4K overalt på MonitorExpo 2014. Og det var både på optagesiden og på skærmfronten. Dertil er remote kameraer for alvor ved at kigge frem. LED-lys er altdominerende og på vej ind i en ny fase. 

 

Medieskolerne havde tænkt, at de ville have et synligt trækplaster på MonitorExpo. Her havde de valgt et Sony PXW-FS7 4K kamera. At det var et rigtig valg kunne både Esee, Sony, AV-Support og Dansk AV Teknik bekræfte. Sony PXW-FS7, som vi ser frem til at teste i et kommende nummer af Monitor Pro, var et af de helt store tilløbsstykker på udstillingen. Vi hørte en kommentar fra en af gæsterne: ”Det er et kamera, hvor man virkelig skal anstrenge sig for at finde noget at brokke sig over”. Alle forhandlerne kunne da også fortælle om meget stor lyst til at prøve og røre ved netop dette kamera. Ud over billedkvaliteterne ved PXW-FS7, er prispunktet på et niveau, som svarer til HD. Det er klart, at Sony satser kraftigt på 4K. Ud over PXW-FS7 viste Sony også det helt nye X70 kamera, som er et lille HD-kamera, der er opgraderbart til 4K via firmware. Da kameraet er pro-udgaven af det AX100, vi testede i det seneste nummer af Monitor Pro, betyder det, at 4K i professionel kvalitet bliver tilgængelig til et prispunkt på under 20.000 kroner.

    

I næsten samme prisklasse er Panasonic HC-X1000, som er en camcorder, der optager 4K. Den kunne også ses et par steder på MonitorExpo og havde også Danmarkspremiere her. Dermed er priserne for de mindste 4K kameraer på et niveau, der kan sætte ekstra gang i 4K som optagemedie, idet et 4K kamera jo også kan optage HD. Vi mødte flere gæster på MonitorExpo, som allerede havde investeret i 4K teknologi.

    

På filmsiden kunne man både se Blackmagic Ursa 4K og AJA Cion 4K på MonitorExpo. Esee kunne vise AJA-kameraet på standen og havde medtaget en specialist fra AJA til at fortælle nærmere om kameraet. Han forklarede, at AJA’s strategi var rettet mod Arri, der endnu ikke har et 4K kamera. Cion-kameraet skulle ifølge AJA være direkte kompatibel med alt tilbehør til et Arri Alexa. Det skulle simpelthen være muligt at tage et Alexa ud af en opstilling, putte et Cion ind i opstillingen og optage 4K. Kameraet er designet til at være skulderbårent uden en rig. Det andet 4K kamera, som havde Danmarkspremiere på messen vil give problemer i denne sammenhæng. Blackmagic Design Ursa 4K kamera var at finde på flere stande. Når man ser dette kamera i virkeligheden, går det op for en, hvor stort det er. Tager man fat i det, opdager man, hvor tungt det er - 7,4 kilo uden optik eller batteri. Det er nogenlunde det samme som et Arri Alexa med batteri og medier. Vægt giver stabilitet, men dagens trend er mobile kameraer, så Blackmagic Design går klart efter at være et mini-Alexa.

  

Der var også en anden Europapremiere i den tunge ende på MonitorExpo. Panasonic kunne fremvise et 4K VariCam 35. Det optager i op til 4K med ProRes 4444 eller ProRes HQ, idet kameraet er modulært og optager ved hjælp af en separat recorder. Varicam 35 kan optage fra 1 til 120 billeder i sekundet med 4K. Sensoren skulle ifølge Panasonic klare et kontrastomfang på mere end 14 blænder. Det er interessant, om der er flere VariCam 4K modeller i den lave ende på vej, specielt siden Panasonic ikke har annonceret en afløser for HD-kameraet AF101 med udskiftelige optikker. Dette kamera har været på markedet siden 2010 og har kun fået et par mindre opdateringer side annonceringen.


Optikker er en trend
Canon havde et større udvalg af Cinema EOS kameraer og PL-mount Cinema optikker med på MonitorExpo. I det hele taget var messen præget af en stigende interesse for video- og filmoptikker. Alle kamerafabrikanterne kunne fremvise optikker af eget mærke. Panasonic og Sony havde deres konsumafdelinger med på MonitorExpo, sådan at DSLR-fotograferne kunne se de mange muligheder som disse fabrikanter tilbyder. Også Nikon var med i år og havde et stort udvalg med af optikker.

    

Af de uafhængige fabrikanter var Zeiss og Samyang specielt fremme på Monitor-Expo. Samyang er på det sidste kommet med optik-sæt beregnet til både full frame og APS-C sensorer. Disse optikker er alle manuelle med trinløs blænde og med kontrolringe forsynede med tænder til styring via gearhjul. Til videobrug er det manuel blænde og afstand normalt en dyd. Og det betyder, at optikkerne kan laves meget billigere, da man sparer servomotorer og diverse styringsrelektronik. Derfor kan Samyang levere kvalitetsoptikker til en lav pris. Focus Nordic kunne fortælle, at dagens optikker er computerdesignede, hvilket sikrer en høj kvalitet og en lav udviklingstid i forhold til tidligere. At optikkerne er manuelle, gør det også nemmere at tilpasse dem til forskellige objektivfatninger, hvilket Samyang udnytter til fulde, da de kan levere optikker med fatninger til blandt andet Canon, Nikon og Sony fatninger. Og trenden er at levere optikker til full frame kameraer, sådan at de er mere universelt brugbare i forhold til kun at dække en super35-sensor, der i størrelse svarer til APS-C.

    

Men samtidigt skal man være klar over, at kvalitet koster. PL-optikker fra Zeiss og Canon er ikke billige, men det er også deciderede filmoptikker, der er helt fri for nogen former for optiske unoder. Her bruges der specielle glassorter og coating for at sikre det bedst mulige billede. Og det betyder noget, når billederne skal vises på et stort lærred.


De forsvundne glødelamper
Noget nær de eneste glødelamper, der var på MonitorExpo 2014, var den belysning, som skulle oplyse standene. Ellers var det LED-lys over hele linien. Og det er tilmed en generation af lys, hvor det ikke længere er problemet, om LED-lys kan erstatte glødelamper. Nu er det et spørgsmål om lyskvalitet, fleksibilitet og pris. De udstillere, som havde priser på lysene, kunne vise, at priserne på LED-lys var sunket endnu et niveau. Det betyder interessant nok, at der er øget forespørgsel efter batterier, idet det fleste 1X1 lyspaneler kan strømfødes via kamerabatterier. Det betyder igen øget mobilitet, da man slipper for at skulle trække 220 Volt til ens lys.

    

Så er det diskussionen om lyskvalitet. Måleenheden er Color Rendering Index eller CRI er måleenheden. Jo højere CRI-indexet er, jo bedre er lyskvalitet. En værdi over 90 anses for at være godt. Heldigvis er kvaliteten af dagens LED-lys så god, at man slipper for at skulle fjerne grønstilk eller andre farvefejl med filtre. Dertil er der nu også rigelig lysstyrke, specielt i forbindelse med dagens superfølsomme stor-sensor videokameraer.

    

En anden udvikling er fleksibiliteten i lysene. Der var batteridrevne LED-lys i alle former på messen. Fra lyssværdslignende lys til lysstriber der kunne sættes overalt, til fleksible og bøjelige lysmåtter, der kunne tilpasses 100% til ens location. Dermed kan man lysdesigne på helt nye måde i forhold til glødelamper, der dels er store, varmer og ændrer farvetemperatur ved dæmpning. Bico kunne vise LED-lys med CRI-værdier godt oppe i 90’erne, der var stofmonterede og superfleksible. AV-Support have LED-bændler, som man tilmed kunne forkorte (og forlænge igen).

    

Dertil betyder udviklingen med design og fleksibilitet for LED-belysning også noget i forbindelse med andre anvendelser. Til scene- og eventbrug kan man reducere strømforbrug og dermed varmeafgivelse i kraftig grad, sådan at man ikke alene sparer strøm til belysningen, men også sparer energi til køling. Endelig kan man anvende mindre rigs eller monteringer og dermed spare opsætningstid og/eller designe mere diskrete lysopsætninger. CablefreeLED, havde, som navnet antyder, specialiseret sig i batteridrevent LED-belysning primært til arkitektonisk brug og kunne vise flere former for farveskiftende LED-lys på MonitorExpo.


Store skærme og interaktive skærme
LED-teknologiens fremskridt betyder naturligvis også, at storskærme er blevet bedre. Det gælder både for de allerstørste skærme til udendørs brug, som det gælder skærme til digital signage. Lysstyrkerne er blevet højere og skærme bedre tilpasset til livet i kraftigt ekstern belysning. Almindelige LED-skærme er også både mere lysstærke, og de første 4K skærme i mindre tegnebogsvridende prislag er også ved at dukke op. En interessant trend er muligheden for at kunne opdele en 4K skærm i op til fire full HD-skærme. Dermed kan man spare en ekstra skærm.

    

Der var også en trend med interaktive skærme og projektorer. Det har der nu været i lang tid, men det er først på det seneste, at der er blevet almindeligt med berøringsfølsomme LED-skærme i store størrelser. Det kan anvendes til interaktive informationssystemer eller undervisning.


Slutbemærkninger

Vi kan konstatere, at 4K er på vej med fuld fart på alle fronter. Og der er ved at ske en modning af de forskellige optagemuligheder, hvor alt tyder på, at 2015 bliver året, hvor 4K virkelig sker. Og der er massevis af udvikling inden for lys og skærme, hvor nytteværdierne virkelig er på vej op.

 

 Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her