Filmskolen meyersound2

Fra venstre ses Olivier Richter, Frank Grønbæk, Peter Posgaard og digital tekniker Andreas Løvstrøm Moe i Filmskolens Biograf.

Af Jens Walther, 2. september 2018

Stor lyd i Filmskolens biograf

Filmskolen på Holmen i København har fået helt nyt højttalersystem i sin store biograf. Systemet er et Meyer Sound system lavet i en konfiguration, så det selvfølgelig både kan afvikle lydmix i 5.1 og 7.1. Nordic Pro Audio har leveret systemet, og ProAV Magasinet har taget imod en invitation til en snak og et lyt på det velvoksne system bestående af ikke mindre end 15 højttalere.

Rune Palving, som er leder for tonemesteruddannelsen, fortæller omkring valget af netop Meyer Sound højttalere: ”Andre mixbiografer har jo valgt andre systemer; bl.a. kører de med QSC i Nordisk Films mixbiograf. Men personligt synes jeg, at Meyer Sound er det bedste system. Derfor er det også oplagt, at vi skulle have det system her på Filmskolen.”

Peter Posgaard, som er teknisk chef på Filmskolen, supplerer: ”Vi fik yderligere interesse og incitament for at vælge Meyer Sound højttalere, fordi Mainstream har installeret et system i deres mixbiograf. Det gamle højttalersystem er fra ’98, da skolen blev indviet, så en udskiftning var på sin plads!!”

Det kan undre, at Filmskolen har valgt at installere det nye højttalersystem i deres biograf frem for i en af de mange mix suiter, der er på stedet. Rune forklarer: ”Vi har ikke lavet mixfaciliteter i denne biograf, fordi den har en multifunktion. Når vi mixer, så foregår det over lang tid, og det ville være umuligt her, fordi biografen bliver brugt både til undervisning og fremvisning. Vi kommer i høj grad til at bruge biografen og højttalersystemet til at lave tjek af de mix, som vi har lavet i de forskellige mixsuiter.”

Lydafdelingen på Filmskolen har syv mixsuiter, fire suiter er med Genelec højttalere, og to suiter har lidt større højttalersystemer med EAW. Desuden er der et 7.1.4 mixsuite med M&K Sound højttalere, som ligesom Meyer Sound har et godt renommé i filmbranchen. Rune fortæller: ”Efter Meyer Sound systemet var installeret, var vi selvfølgelig spændt på at få dokumenteret, hvordan et mix forholder sig, når det går fra et mindre rum med M&K Sound højttalere til det nye system i biografsalen. Med de gamle højttalere var det problematisk, men nu går det rigtig godt. Vi har fået en mere ”smooth” lyd; lyden kan tåle at blive skruet op, uden at den bliver anmassende og hård.”

Installering og kalibrering

For at få en så ensartet og homogen lyd på Meyer Sounds biografsystemer, så ligger kalibrering af systemet på få hænder (og ører). I Europa er det Paul Jarvis, som kalibrerer alle Meyers biografsystemer. Frank Grønbæk fra Nordic Pro Audio forklarer: ”Meyer Sound insisterer på, at der skal en af deres folk ud og kalibrere systemet, når der købes et Meyer Sound system i denne klasse og til dette format og rum.”

Olivier Richter er freelance installations- og maintenance tekniker på skolen (og i Mainstream), og han og Paul Jarvis har været i tæt korrespondance omkring ophængning, akustik og lignende under selve installationen. Biografen er rund, 12 meter i diameter og med en lofthøjde på 5 meter; heldigvis er den ikke cirkelrund, og den er veldokumenteret omkring akustikken. Biografen fungerer både til filmfremvisning og som auditorium. Derfor er akustikken ikke helt dæmpet, og der er lidt refleksion i rummet for at fremme taleforståelsen. Modsat i et almindeligt studie mixerrum, hvor den optimale lytteposition kan specificeres, så er der her krav omkring, at alle sæder i biografen har en så optimal lytteoplevelse som mulig. Frank fortæller: ”Med hensyn til mixbiografer er det meget vigtigt specifikt at få af vide, hvor mange sæder, der er i biografen, og hvor de er placeret. Flere sæder betyder flere højttalere for at give en så jævn og ensartet dækning på alle pladser. Og man ved jo godt i filmbranchen, at producenten sidder bagest i mixbiografen, så der skal det også lyde rigtigt godt!!”

Hele systemet er styret af en Meyer Sound Galaxy 816 speaker processor, og når Paul Jarvis justerer ind, bliver der placeret fem målemikrofoner på udvalgte pladser. Galaxy processoren er via netværk tilkoblet den computer, hvor et SMAART målesystem er installeret. Typisk tager det en dag at få tunet systemet.

Paul Jarvis blev lidt bekymret, da han hørte den resonans, der kommer fra hulrummet under podierne, hvor biografstolene er placeret. Samtidig er der også en ”scene” foran lærredet, hvor der også er et hulrum. På grund af det, er der lagt dæmpemateriale og tunge fliser under subwooferne for at undgå for mange resonanser i de dybe frekvenser.

Biografen på Filmskolen er også anderledes end de fleste andre biografer, fordi den er bredere, end den er lang. Det giver en problematik omkring at få spredt basfrekvenserne på en jævn måde, og derfor er de fire X800C subwooferne distribueret. Hver subwoofer har et individuelt delay, så de i lydmæssig sammenhæng spreder i bueform, selv om de fysisk står på en lige række. Samme delay metode bruges også ofte i større PA-systemer.

Bag lærredet i biografen sidder der tre Acheron 100, som er Meyer Sounds største biografhøjttaler. Acheron 100 består af en 15 tommer højttaler og et horn, der spreder 100 grader, som tallet indikerer. Som side- og baghøjttalere er der installeret HMS10. De tre aktive mainhøjttalere er flushmonteret bag ved lærredet, så lærredet spiller selvfølgelig også en stor rolle for frekvensgang og akustik. Olivier forklarer: ”Hvis lærredet er for langt væk eller for tæt på mainhøjttalerne, så kan det betyde meget for akustikken. Her på Filmskolen var det ikke noget problem; lærredet er fra starten rigtig placeret, men jeg har flere gange oplevet biograf installationer, hvor lærredet enten skulle flyttes eller helt skiftes ud for at få en god lyd.”

Formater og fremtid

Selv om der endnu ikke er mange europæiske filmproduktioner i Dolby Atmos lydformat, så er det alligevel et format, som ikke kan ignoreres. Derfor er højttalerne i Filmskolens biograf placeret således, at der forholdsvis let kan udvides til Dolby Atmos uden den store ombygning. Rune fortæller: ”For skolen og de studerende var det et stort skridt at gå fra 5.1 til 7.1 formatet. Og det vil gå på samme måde, når vi implementerer Dolby Atmos. Vi har dog taget et skridt på vejen med vores mixsuite, som er i 7.1.4, der svarer lidt til ”consumer” Atmos. Her har vi fire højttalere i loftet. Vi ser nu en større interesse for Atmos blandt distributørerne, og som skole er vi selvfølgelig interesseret i at bidrage til den udvikling. Hvis vi skal se på den meget lange bane, så tror jeg, at Dolby Atmos er et mellemformat. I det længere tidsperspektiv vil vi se et totalt objektbaseret lydsystem, immersive audio for højttalere.”

Hele denne gode snak om det nye højttalersystem på Filmskolen bliver fuldbyrdet med en lytte demonstration, hvor vi ser på en længere scene fra ”Master and Commander”; en film, der bl.a. fik en Oscar for sin lydside. Her bliver tingene i den grad sat på plads; kampscenen med kanoner og hvad der skal til, viser et headroom og en definition i det nye lydsystem, der må siges at være uovertruffen. Med et bredt smil om munden konkluderer Peter Posgaard på skolens vegne ”…vi er også ret godt tilfreds med det nye højttalersystem.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - September 2018

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her