5. oktober 2014

Spektakulær regnfrakke til danserne

Politigården i København har en skelsættende arkitektur, som også er værdsat og fredet. De fleste ser kun den stringente og regelrette bygning fra gadeplan, hvor den oser af autoritet og magt. Men den har en superflot rund, åben atriumgård, som hver år i august bliver åbnet for publikum, hvor de kan nyde moderne dans på en flot scene. Scenen og publikumsrækker står således under åben himmel, og det giver nogle udfordringer omkring vejret. 

 

Copenhagen Summer Dance danseforestillingerne på Politigården har i år ti års jubilæum, og de tidligere år har det været sådan, at med optræk til dårligt vejr er forestillingen flyttet til en anden lokation, eksempelvis Diamantsalen på Det Kongelige Bibliotek. Men en del af oplevelsen er Politigårdens arkitektur, og forestillingen er også koreograferet til at passe til denne udendørsscene, ligesom der kan sidde ikke mindre end 850 publikummer i Politigården. Derfor har folkene bag forestillingen i dette jubilæumsår taget en radikal beslutning.

    

Ideen var at få lavet en overdækning, som med varsel om dårligt vejr forholdsvis let kunne trækkes over scenen og betyde, at danserne kunne være i tørvejr. Overdækningen måtte godt have en fjerlet udseende, så indtrykket af en udendørsscene blev opretholdt. Firmaet Hallskou, som ligger i Vejle, og som er eksperter i sceneudstyr og dekoration i stof, blev sat på opgaven, og de har konstrueret en overdækning, som lever op til de krav, som producenterne på danseforestillingen har sat.    


Teflonbehandlet overdækning
Lige netop den dag, hvor Monitor Pro besøger Politigården, er der tunge, sorte skyer på himlen, så det bliver hurtigt besluttet at sætte overdækningen op til aftenens forestilling. Det betyder, at vi får lov til at se opsætning og funktion af den nye overdækning. Søren Hall er lige blevet eneejer af firmaet Hallskou, da hans tidligere partner valgte at træde ud af firmaet her i foråret. Vi taler med ham om overdækningen, og hvordan opgaven er blevet løst.

    

Søren fortæller: ”Den her opgave har været ret speciel, udfordrende og også spændende, bl.a. fordi alt har skullet opfindes. Der har umiddelbart ikke været nogen ting, som man bare kunne tage ned fra hylden og bruge. Og alt har jeg testet gennemgribende, bl.a. for at indfri de krav, der har været omkring materiale, brandsikring og vandtæthed. Jeg har naturligvis en ingeniør tilsluttet firmaet, og han har hjulpet med de tekniske beregninger.”

    

Resultatet er blevet en stor dug, som spændes op over scenen i to omvendt U-formede bøjler, som holder dugen som en kaleche. Dugen er lavet af teflonbehandlet polyester dug, som er tre gange så stærk som en gængs PVC dug, men samtidig meget lettere. Teflonbehandlingen sørger for, at den er vandtæt, men samtidig kan ånde og dugen er på hele 300 kvm, men vejer kun 70 kg. Materialet findes som sagt ikke som hyldevare, så polyesterdugen er købt hos en producent og teflonbehandlet på en fabrik.

    

Hver af de to U-formede metalbøjler består af fem led lavet i aluminium, og de ligger hengemt i udstrakt, samlet form bag scenen, når overdækningen ikke bruges. Her er dugen lagt ned i et cover, så den er beskyttet. Når overdækningen skal sættes op, så kan det klares af en lille håndfuld folk. En mand til at betjene de to motoriserede spil, der trækker de to bøjler op og tre til fire hjælpere til at holde og afsikre de mange wire. Af vægt- og brandhensyn er der generelt brugt wire af kulfiber, mens der er brugt stålwire ved de to motoriserede spil.


Fredning medbestemmende på design
En stor udfordring har været, at hele Politigården er fredet, så der må ikke hænges noget op, som kan skade eller ændre bygningen. Så det er umuligt at lave fæstningspunkter på bygningen, men her har Søren Hall fundet på en god løsning. Store beholdere, som er forholdsvis lette at flytte rundt, når de er tomme, er blevet placeret på strategisk vigtige steder. Derefter er de blevet fyldt med vand, som har gjort dem meget tunge, og disse beholdere er fæstningspunkter for overdækningen.

    

To store vandbeholdere på hver 600 liter er placeret på øverste etage i bygningen, og med nogle stålwire holder de dugen; det er også via de punkter, at dugen bliver trukket op. To podier i hver side af scenen holder de to drejeled til de to U-formede bøjler, og de er stabiliseret med hver en dødvægt på 1 ton. Og bag scenen står der også to 1000 liter vandbeholdere til at holde dugen nede. Grunden til de tunge fæstningspunkter er i grunden ikke selve dugen, som jo er forholdsvis let, men mere det faktum, at selv om vi er inde i en rund atriumgård, så bliver der dannet nogle ret kraftige kastevinde, som sætter dugen og stillads i bevægelse.


Lyddesign
Mens Søren Hall og hjælpere går i gang med at sætte overdækningen op, så tager Monitor Pro en snak med resten af det tekniske team for at høre om, hvordan lyd og lys er anvendt på denne forestilling. Søren Knud er lydtekniker på danseforestillingen, og han sidder bag en Yamaha LS9 pult, som via Dante er forbundet til en Rio stageboks. I årets forestilling medvirker et russisk seksmands kor fra Skt. Petersborg, så der er også trådløse mikrofoner, som skal styres. Musik og cues afvikles via Q-lab, og programmet laver også styring af lyset, så rent faktisk står Søren Knud for både afvikling af lyd og lys.

    

Der er seks sæt Meyer Sound Mina højttalere under scenen, og hvert sæt består af to højttalere. Højttalerne arbejder i et distribueret system, så der er styring over hvert sæt med de rigtige delaytider. Denne opstilling er udviklet af Anders Jørgensen fra Stouenborg, som de første år også var lydtekniker på denne forestilling. Søren har så senere overtaget, og i år har han ændret på opstillingen af subwooferne. De stod tidligere bag scenen langs med søljegangen, men Søren har flyttet dem ind under scenen, hvor de står i et såkaldt endfire array. De fire Meyer Sound HP-600 subwoofere står derfor på en tværgående række, dvs. foran hinanden. Denne teknik har betydet, at der er mindre bas, som skyder tilbage og rammer bagvæggen og giver faseproblemer. Samtidig bliver basresponsen også meget mere jævnt fordelt ud til publikum. Højttalernes placering giver en del bas på scenen, men det er danserne kun glade for; de kan godt lide den fysik, det giver i lyden.

    

Tidligere har der været medhørs højttalere på scenen, men nu klares det med de seks ekstra højttalere, som er placeret mellem søjlerne i søjlegangen bag scenen. Her sidder der Meyer Sound UP-4XP, og de har faktisk stor betydning for lyden, fordi de giver indtryk af, at det er hele gården, der spiller. Og samtidig virker de også som medhør for danserne, netop fordi de sidder bag scenen. De tidligere år har der været medhørshøjttalere på scenen, men som et eksperiment prøvede Søren at lade være, og det har vist sig at fungere og giver derfor et meget smukt og rent scenedesign.

    
Lysdesign
Andreas Buhl har været produktionsleder og lysdesigner gennem alle ti år på forestillingen. Det er ham, som har fået ideen til overdækningen, og sat Søren Hall på opgaven. Han fortæller lidt om udfordringerne på denne forestilling.     

    

”Vi har kun en prøve inden generalprøven, så vi er hvert år inde i et hårdt tidspres. I år var vi endog så uheldige, at prøven ikke blev gennemført, så vi gik direkte på generalprøven. Jeg har programmeret al lys på forhånd, ud fra de stykker, der opføres. Alle stykker er kendte værker, så derfor kan det godt lade sig gøre. Efter generalprøven har jeg halvanden time til at rette lyset i de tolv dansestykker, inden Politigården lukkes af, så det skal gå tjep. Men vi har et meget velfungerende team herinde med fire teknikere og nogle assistenter, så på trods af tidspresset har vi det sjovt.”

    

Der er monteret parlamper øverst i atriumgården, men både Søren Hall og Andreas havde håbet på, at overdækningsdugen var lidt transparent, så en del af det lys, som skydes ned fra oven, kunne trænge igennem dugen. Men det har vist sig, at det ikke sker. Men der står også en del lamper rundt om scenen, som sagtens kan kompensere for det ovenlys, som skærmes af overdækningen, når den er oppe. Andreas fortæller, at det har været umuligt at nå at lave to opsætninger på lyset, men han har alt ovenlyset på en separat fader, som bliver reguleret efter omstændighederne.


Flot design
Overdækningen tager omkring et kvarter at sætte op, og de kommende år er det meningen, at overdækningen skal kunne sættes op i pausen mellem de to akter, dvs. mens publikum er i gården. Overdækningen forandrer selvfølgelig sceneudtrykket, men kun begrænset, og den har det lette, elegante udtryk, som alle har håbet på, og som Søren Hall er gået efter.

    

Kun få ting omkring overdækningen har været mulige at prøve af inden forestillingen, netop fordi den foregår her i Politigården. Søren havde et par dage i juni, hvor det hele kunne prøves af; men siden da er der lavet en del ændringer i overdækningen. Og det er ikke gjort med det, der vil også blive foretaget ændringer af konstruktionen til forestillingen samme sted næste år, bl.a. vil der blive taget endnu større hensyn til de ret kraftige kastevinde i atriumgården.

    

Søren Hall håber på, at fremtiden vil bringe lignende opgaver som denne, men Hallskou er også godt på vej ind i udstillingsbranchen, hvor der i øjeblikket arbejdes på en stor opgave for Nationalmuseet; en stor skærm, som skal opstilles i Egmonthallen.

 

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her