Alsion ProAV418

Af Jens Walther, 26. november 2018

Smukt lys på orkesteret

Alsion i Sønderborg er et hus med mange funktioner. Det fulde og dækkende navn er Alsion, Sønderjyllands Viden og Kultur Center. Her huserer Syddansk Universitet i huset med vægt på ingeniør-, sprog- og økonomiuddannelser. Derudover kan man også finde Vidensparken, som er en lang række firmaer, som har til huse i Alsion og endelig ligger Erhvervsakademi Sydvest også i bygningerne. Kulturdelen, som ProAV Magasinet besøger, er væsentlig en stor koncertsal, som i det daglige huser Sønderjyllands Symfoniorkester; men der foregår selvfølgelig også mange andre kulturelle ting i denne koncertsal.

Vi er taget til Alsion med et dualistisk formål. Dels for at se en ny lysinstallation på scenen og samtidig høre på et nyt PA-anlæg, som er installeret i salen. Vi lægger ud med at have fokus på lyset. På Alsion møder vi Søren Knudsen, teknisk chef for koncertsalen og Kenneth Jakobsen fra Atendi, som har leveret og rådgivet om den nye lysinstallation. 

Alsion salen fungerer både som koncertsal for publikum, men også som øvesal for Sønderjyllands Symfoniorkester. Ca. 150 dage om året råder Sønderjyllands Symfoniorkester over salen, både til øvninger, prøver og koncerter med publikum. Lyset i salen har alle dage haft til formål at give et ensartet hvidt, behageligt lys på scenen, som dels har givet orkesteret gode arbejdsforhold, men samtidig også fungeret som orkesterlys under koncerter. Lyset er hængt op i en rektangulær rig, som hænger over den store, dybe scene. Det tidligere lys var konventionel lys, som havde et forbrug på over 40KW, og som hverken var optimalt for orkesteret eller for elregningen i huset. Søren Knudsen, som er ansvarlig for lyd og lys i salen, har flere gange oplevet, at en eller flere musikere har øvet i salen en sen fredag eftermiddag og ikke lige fået lukket for lyset. Så har det stået med over 40KW hele weekenden og fået brugt en del strøm. Det nye lys har i og for sig ikke været et krav fra musikerne, men derimod et krav fra Søren Knudsen.

”Jeg var på messe i London for at se på de nye GDS lamper. Kenneth og firmaet GDS lavede beregninger, og det resulterede i, at vi skulle have færre lamper og samtidig med meget bedre kvalitet på lyset. Og da vi havde sat det op i løbet af sommerferien, så var det ret spændende at få 60 musikers reaktion. Den var heldigvis god; rent faktisk havde vi lidt for meget lys, men det er ikke noget problem. Det er jo bare at dæmpe lamperne.” 

Kenneth Jakobsen fra Atendi fortæller: ”Det tidligere lysanlæg bestod af lidt over 60 lamper, og der blev dagligt kæmpet med at få det jævnt ud over scenen. Det blev dog aldrig rigtig jævnt, fordi der var så mange lyskilder. Vi havde lavet en rendering på computeren inden opsætning af det nye lysanlæg, og den tror vi jo på…. men da vi tændte for anlægget første gang efter ophængning, så var der smil på alles læber. Det var virkeligt godt; det var som om, lyset var malet på. Jævnt og konstant lys over hele scenen. Tidligere i processen havde vi, sammen med musikere, lavet test med enkelte lamper omkring læsbarhed af noder og lignende. Men det er altid noget andet, når hele installationen er oppe og køre.” 

Musikerne i symfoniorkesteret er glade for det nye lys på scenen. Vi tog en snak med et par stykker af dem efter en orkesterøvning. Mihaela Oprea, som er violinist i orkesteret, udtaler: ”Det nye lys er langt bedre. Der er ikke skygger på nodepapiret, og det er jævnt fordelt over hele scenen. Tidligere blev det meget varmt på scenen pga. lyset, men det oplever vi ikke mere med det nye lys.” 

Søren Knudsen kan supplere: ”Da musikerne mødte ind efter sommerferien i 2017, hvor det nye lysanlæg var hængt op, så var en af de første bemærkninger, at de frøs på scenen. Tidligere havde der jo hængt en 40KW ”varmelampe” i form af det tidligere lysanlæg, og den er nu reduceret til 4 KW, så strålevarmen fra de tidligere lamperne var væk. Så der blev sat lidt varme på i salen.” 

Netop en kontrolleret varme har koncertmester Karsten Dalsgaard Madsen en kommentar til: ”Jeg foretrækker det på den her måde, for når du sad under det tidligere lysanlæg, så ændrede temperaturen sig hele tiden, og det var meget sværere at holde instrumenterne i den korrekte stemning.” 

Lamperne

De nye lamper, som bruges over scenen i Alsion, er fra det engelske firma GDS. Deres ARCsystem Pro-multicell er en LED lampe med 2, 4 eller 8 spots. Det er umiddelbart ikke en lampe, som bruges til showpræget lys, men mere en lampe, som leverer ”arbejdslys”. Dette ord er af mange værdiladet og giver associationer med ubehageligt og kunstigt neonrør lys. Men ikke desto mindre er det formålet med disse lamper: at give et behageligt, naturligt lys, som gør det let at arbejde under lyset.

I dette tilfælde skal musikerne på scenen kunne læse noder tydeligt og samtidig kunne orientere sig mod dirigent og medmusikere. Der er brugt 20 lamper med 8 spots i hver lampe, og de hænger fastmonteret i en rig over scenen. Desuden er der placeret tre lamper af samme slags under den del af balkonen, som rækker ind over scenen i henholdsvis højre og venstre side. Søren Knudsen fortæller, at disse lamper er vigtige, især når orkesteret udvides til større opsætninger. 

Målet var en lysstyrke på mindst 1000 lux jævnt fordelt over hele scenen. De lamper, som er valgt, lyser med en farvetemperatur på 3000 Kelvin, og amaturet kan dæmpes helt på vanlig vis, og farvetemperaturen ændrer sig ikke, når lyset bliver dæmpet. Det er vigtigt, især i dette miljø, at lamperne ikke er med blæsere, så der ikke er nogen støj fra lamperne. Lamperne sidder i en rig, som kan hæves og sænkes op og ned, men ud over det kan lamperne ikke flyttes. Og det er ikke nødvendigt, fordi de giver så jævnt og dækkende et lys. Normalt sidder riggen i ca. 8 meters højde, og Søren Knudsen fortæller, at til tider bliver riggen kørt helt ned i 5 meters højde. I den højde bliver lysstyrken selvfølgelig højere, men selv i den højde er lyset jævnt fordelt på scenen uden nogen aftegninger af selve lyssøjlerne. Der er brugt samme lampe, men med to forskellige spredninger på henholdsvis 37 og 60 grader. De fem lamper med 37 grader hænger i periferien af lysriggen, mens de femten lamper med 60 graders spredning udgør hovedparten af lyset. Hver lampe har et output på omkring 13000 lumen og bruger 185 W. 

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Maj 2018

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her