Filmskolen AVID

Køen til Filmskolens to gradingsuiter er blevet betragteligt kortere.

Af Carsten Legaard, 28. februar 2019

Shared storage giver filmkunsten frit løb

Ny intelligent storage-løsning fra Avid og danske In-Site giver færre flaskehalse, mindre ventetid og større kunstnerisk frihed til Den Danske Filmskoles elever.

Der var engang, hvor eleverne på Den Danske Filmskole måtte stå og hoppe utålmodigt med en bærbar eller en ekstern harddisk under armen. Enten ventede de på, at et par gigabyte udvalgte filer fra et filmprojekt blev overført fra server til egen disk, eller også ventede de på, at der blev ledigt i grading-suiten til en af de 10-12 andre film, der også skulle grades.

Der kunne være andre grunde til ventetiden end grading: Der skulle rettes i en grafikfil eller i undertekster. Der skulle efterpoleres. … business as usual.

I virkeligheden er det ikke mere end nogle få måneder siden, at situationen kunne være som beskrevet. De fleste har dog allerede glemt, hvor teknisk besværlig filmkunsten kunne være, før shared storage i sommeren 2018 vandt indpas på Den Danske Filmskole.

I skolens to grading-rum arbejdes der med 4K DPX’ere i 16 bit. At trække denne datamængde i 25 frames pr. sekund, kræver diske, der kan levere, og det kræver netværk, der kan sparke nogle ting igennem. Vi taler om båndbredde på 1500 megabytes i sekundet – per rum.

Det er ret meget; det er cirka 100 gange datamængden på en gennemsnitlig tv-produktion.

3.600 megabytes i sekundet 

Shared storage er normalt en bekostelig affære, men to ting har gjort springet muligt for skolen. Dels har leverandøren Avid en særlig pris for uddannelsesinstitutioner, dels har Avid’s danske integrator, In-Site, bygget en løsning baseret på en klynge af de små, men intelligente Avid Nexis E4 chassiser med 360 terabyte kapacitet og en garanteret båndbredde på 3.600 megabytes pr. sekund.

”Selvom Avid er storleverandør af storage-løsninger, så var det her nyt område for dem, og vi valgte derfor at sætte en live test op på skolen,” fortæller In-Sites Nicolaj Steffensen.

Sammen med Filmskolens tekniske chef, Peter Posgaard, testede han Nexis-installationen hen over sommeren 2018, og det spillede bare. 

”Vi fik vished for, at Nexis-serveren kunne det, der krævedes,” siger Nicolaj Steffensen og fortsætter: ”Det åbner jo et perspektiv, at vi ikke nødvendigvis skal tænke én bestemt form for storage til ét bestemt formål, men at det også kan noget andet. Vi kan også gøre os synlige i andre nicher,” vurderer han.

Fylder mindre og forbruger mindre

Shared storage er pr. definition dyrere end stand-alone storage. Der ligger noget intelligens på toppen, og det betaler man naturligvis for. Men er man et hus af en vis størrelse, er der måske også en produktionsmæssig gevinst at hente ved at have shared storage frem for stand-alone.

Der er nok at holde styr på i branchens produktionshuse. I det lys er det ret interessant, at man kan gøre tingene mere enkle med én backbone og high performance storage.

”Det, at storage kommer i mindre pakker, indebærer jo også et mindre pladsforbrug, mindre køling, mindre strømforbrug osv. Samlet set giver det måske luft til investere i en fornyelse af infrastrukturen,” vurderer Nicolaj Steffensen.

Feedback fra skolen: Det spiller bare

På Filmskolen har det ikke længere nogen betydning, om det er rum 1 eller rum 2, som er ledigt. Du sætter dig ind i det rum, der er, og har straks adgang til storage. Det spiller bare, fortæller Filmskolens tekniske chef, Peter Posgaard:

”Vi kan nu starte et projekt i det ene rum og gøre projektet færdigt i et andet. Vi kan tilmed gå ind i materialet fra en normal arbejdsstation et andet sted i huset og lægge en grafik på eller lave en DCP.”

”Før skulle vi lave det hele i ét og samme rum. Det bliver hurtigt til en kæmpe flaskehals, når man skal have seks eller tolv produktioner igennem til samme deadline, og det er jo situationen, når vi laver afgangsfilm.”

Peter Posgaard vurderer, at det har givet alle en meget mere fleksibel hverdag, at man ikke længere er låst til grading-suiten.

Skolens Nexis-installation er delt i to grupper. En gruppe med high performance til få brugere, som primært bruges til grading, og en gruppe med mange brugere, som fortrinsvis bruges til klip. Men alle logger på det samme interface. 

De kommende afgangsfilm

I de sidste uger af 2018 og frem til midten af januar har sommerens afgangsfilm været i klipning, og i foråret skal filmene grades. Skolen har derfor endnu til gode at teste shared storage og 4K produktioner in real life, men de foreløbige erfaringer giver ro i maven. Også selvom der både er afgangsfilm og midtvejsproduktioner igennem på samme tid.

Peter Posgaard: ”Kapaciteten på Nexis er stor nok til, at vi kan have rå-filerne liggende. Derfor er der også en væsentlig tidsbesparelse for eleverne i, at de ikke skal bruge tid på at kopiere filer fra den ene disk til den anden for at komme ind og lave rettelser. De kan barelinke til det originale materiale, som allerede ligger på Nexis-serveren.”

Nicolaj Steffensen: ”Den store gevinst i løsningen her er, at vi fandt det rigtige snit imellem hastighed, båndbredde og storage. Her er plads til at have flere produktioner i gang på samme tid.”

Faktisk er der så ”højt til loftet”, at Filmskolen har valgt også at lægge back-up på serveren.

Udgangsreplikken

Nicolaj Steffensen fortæller, at han, så ofte han kan, deltager i premiererne på Filmskolens afgangsfilm.

”Her kommer filmskaberens visioner til udtryk uden filter. Her skal ikke indgås de kompromisser, som ellers er en uundgåelig del af alle store film- og tv-projekter. Jeg holder særlig meget af at se, hvor langt dokumentarfilm-folkene kan drive det med denne kunstneriske frihed.”

Kald det bare banalt. Kærlighed er altid banal. Også kærlighed til filmkunsten. Derfor får Nicolaj Steffensen også udgangsreplikken med disse ord:

”Det her er jo skolen for nogle af branchens allerdygtigste, og i afgangsfilmene får de virkelig lov til at vise, hvad de kan.” 

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2019

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her