NBS

7. september 2015

Service i flottere omgivelser

Da de to kollegaer blev fritstillet gik der ikke lang tid, før de havde etableret Nordic Broadcast Service, der servicerer broadcast udstyr for mange større og mindre virksomheder. ”Lokationen er ny og smukkere, men servicen er den samme høje standard,” hedder det fra NBS i det smukke Hornsherred midt på Sjælland.

Da Visual Service lukkede i foråret 2014, var de to kollegaer i Serviceafdelingen af broadcast udstyr klar over, der var et behov i branchen for servicering af broadcast udstyr, hvorfor en hurtig reaktion var nødvendig, og de dannede deres eget selskab, som de kaldte Nordic Broadcast Service ApS. ”Da det stod klart, at Visual Service lukkede, havde vi kun få dage, inden vi skulle stoppe arbejdet. Efter en gennemgang af kendsgerningerne af vores situation, blev der i løbet af meget kort tid afholdt møder med mange af de kunder, der havde kendskab til vores ekspertise fra Visual Service, for at få et fremtidigt samarbejde gennem os. Alle var positive – de kendte os, og det vi stod for. Der var en stor interesse for hurtigt at få igangsat aftaler, der kunne fortsætte servicen af deres udstyr,“ forklarer de to teknikere Henrik Sommer og Michael Bang-Kønig.

Kundeoplevelsen af servicen er ikke mærkbar anderledes end tidligere, lokationen er bare Skibby i stedet for Vallensbæk. ”Nogle kunder kommer til os her i Skibby, andre sender med bud, men vi har også ture til København og omegn, hvor vi kan tilbyde hente/bringe service mod aftale,” forklarer Henrik Sommer og tilføjer, at mange af kunderne faktisk opfordrede de to til at starte egen virksomhed, så de hurtigst muligt igen kunne få serviceret deres grej som normalt. ”Vi fik faktisk spørgsmålet om, hvor hurtigt vi kunne få et CVR-nummer - leverandører og kunder var meget behjælpelige, så vi var hurtigt i gang,” fortæller Michael med et smil på læben.

Business as usual

Så for kunderne blev det business as usual. Det er da heller ikke små kunder, som Nordic Broadcast Service servicerer. DR, TV2, esee og BBH er nogle af navnene på kundelisten. ”Særlig de større kunder har et ønske om at kunne få en servicestandard, som de er vant til og undgå at skulle ud og finde nye værksteder med den usikkerhed, det altid fører med sig,” fortæller Henrik Sommer og fortsætter: ”men vi har også fået kunder fra Sverige, Island, Færøerne og ikke mindst Finland.” Det forklarer Henrik Sommer med, at Visual Service også havde afdelinger i Malmø og Stockholm, der lukkede samtidig. ”Og det er lettere for disse kunder at kontakte en dansk serviceafdeling, frem for et værksted i Tyskland eller UK”.

Nordic Broadcast Service har således overtaget størstedelen af den service, de også stod for i den tidligere virksomhed. Det betyder service af al broadcast udstyr fra Sony, Panasonic og JVC. Der-udover varetages andre produkter også, såfremt reservedele eller komponenter er tilgængelige. Autorisationen for reparation af Canon overgik til DFA (Dansk Foto Agentur), hvor flere af deres tidligere kollegaer kort efter lukningen blev ansat og dermed stadig bevæger sig i branchen.

Solid baggrund

De to ejere har en solid og lang baggrund i branchen. Henrik startede i 1987 i Toft og Fischer, der primært lavede postproduktion. Her havde de bl.a. en VHS kopi produktion, for virksomheder som AB Collection og senere Nordisk Film. Henrik havde ansvaret for service af broadcast udstyr for både eksterne kunder og firmaets eget. Serviceafdelingen blev senere adskilt fra Toft og Fischer og fik navnet Altronic. I 2007 blev Visual Service interesseret i Altronic, og alle aktiviteter blev opkøbt med overtagelse januar 2008.

Michael startede i Selandia’s tekniske afdeling i 1987 med hovedvægt på reparation af video båndmaskiner og varetagelsen af opgivet reparationer. I 1997 startede Michael hos Fehlhaber elektronik, hvor reparationerne primært var på videokameraer. Interessen for elektronik er stor, og det er også blevet til en del specialdesignet elektronik til forskellige danske fabrikanter, efter arbejdstid. Visual Service overtog Fehlbaber elektronik i 2007. Fra 2008 delte Michael og Henrik arbejdsplads hos Visuel Service, hvor de i de første år især stod for reparation af båndmaskiner, som var det mest udbredte dengang.

”Der var meget slitage på båndmaskiner, så her var meget service. Men båndmaskinerne døde hurtigt, og alle gik på næsten samme tid over på et PC-baseret system, hvor der lagres på disk og senere ram-kort,” fortæller Michael Bang-Kønig. ”Det, sammen med finans-krisen, gjorde, at det gik hurtigt ned ad bakke,” supplerer Henrik Sommer. De beklager begge, at Visual Service lukkede, da det var en god arbejdsplads med bl.a. foto, broadcast og printer. ”Vi supplerede hinanden godt, og der var mange gode kollegaer,” forklarer Henrik.

Håndterer alt i broadcast

I dag går det forrygende for de to ejere i Nordic Broadcast Service, der lige har rundet et år. ”Vi har travlt med at servicere alt til broadcast. I dag foregår justeringer ofte via en PC og testcharts, opdateringer ligeså via en computer, det kræver trods alt en del viden og erfaring. Vi reparerer så vidt muligt på komponent niveau, hvilket gør os yderst konkurrencedygtige på pris og tid,” forklarer Michael.

Nordic Broadcast Service er autoriseret service center (ASC) for Sony, Panasonic og JVC i alt inden for broadcast og pro-udstyr.  ”Mange kunder beder os om en liste over, hvad vi kan håndtere, men det er netop ALT broadcast udstyr på de brands, vi er autoriserede af. Nu er pro- og semi-pro segmentet jo noget flydende, så vi har også service på konsumlignende produkter, hvis kunderne kommer med det,” forklarer Henrik. Dertil har virksomheden også salg af reservedele.

I dag er det primært de to ejere, der, i næsten identiske værksteder, håndterer alt udstyr, der kommer ind. Men med den fart de har på vil der sikkert hurtigt komme flere medarbejdere til.

Af: Peter Hyldahl

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her