31. juli 2014

Sangdiva og digitale mikrofoner

Digitale mikrofoner er den nyeste teknologi inden for mikrofoner, men selvom teknologien trods alt har nogle år på bagen, så er det kun en lille håndfuld producenter, som har givet sig i kast med udviklingen. Alle, som lytter på disse digitale mikrofoner, priser deres lydkvalitet, men på trods af dette faktum hører det stadig til sjældenhederne at møde en lydtekniker med en dyb dedikation og kufferten fuld af mikrofoner med denne nye teknologi. Men på den netop overståede turné med den svenske diva, Lisa Nilsson, var en stor del af mikrofoner af den digitale slags.

Håkan ”Brollan” Söderström er FOH tekniker for Lisa Nilsson og en dedikeret digital lydtekniker. Han har arbejdet på digitale mixerpulte længere end de fleste og har også i Sverige tidligere fungeret som importør af digitale pulte fra det franske firma Innovason.
    

Han har i mange år arbejdet med digitale mikrofoner og har stor erfaring med disse. Det er netop foran en Innovason Eclipse digital mixerpult, at vi møder ham før lydprøven til aftenens Lisa Nilsson koncert i Trommen i Hørsholm. Stadig flere mixerpulte har nu indbygget kontrol af digitale mikrofoner, bl.a. pulte fra Innovason, Stagetech og Digico. Det betyder, at de indstillinger, der bliver lavet i mikrofonens AES42 interface (DMI-8), det digitale behandlingskredsløb, kan gemmes sammen med en scene/preset i den digitale pult. Og samtidig er det ikke nødvendigt at bruge en computer til at kommunikere med de digitale mikrofoner, fordi alle menuer omkring mikrofonen kommer op i displayet på mixerpulten. Innovason mixerpulten kommunikerer i denne opstilling med DMI-8, som er et AES-42 interface fra Neumann, der sidder i stageracket på scenen.

 

Kommunikationen mellem mixer og interface foregår i dette tilfælde via Ethersound og betjenes på Innovason pulten i patch menuen ligesom et vanligt interface. Brollan fortæller om håndtering af de digitale mikrofoner på Innovason pulten: ”Den digitale mikrofon har forskellige indstillingsmuligheder. Her er ingen preamp, fordi AD konverteringen sker lige efter kapslen, men der kan indstilles en dæmpning, attenuation, hvis det behøves. Der er et lowcut, der fungerer bedre end det almindelige lowcut på pulten, væsentligt fordi det har en bedre slope. På Lisa’s vokalmikrofon skæres der på 160 Hz, forholdsvis højt, men hun har også meget bund i stemmen. Fasen og forskellige kapsel karakteristikker kan også indstilles, hvis mikrofonen har den mulighed. Der er også en indbygget de-esser og compressor. Men det er ikke alle ting, jeg benytter, f.eks. når jeg står på en Innovason Eclipse pult som på denne produktion, så bruger jeg DSP funktionerne i mikrofonerne mindre; men på mindre produktioner, eller hvis jeg skal rejse ”let”, så tager jeg bare mikrofonerne og interface racket med, og laver meget af DSP behandlingen på mikrofonerne. Det kræver blot, at der er en pult med netværk som eksempelvis Ethersound eller AES på koncertstedet.”

En dynamisk åbenbaring
Brollan stiftede først kendskab med digitale mikrofoner via Innovason, som lånte ham nogle forskellige modeller for at prøve dem med mixerpulten. På Innovason pulten er der en indbygget multitrack-recorder, og på de første job med digital mikrofoner lavede Brollan derfor dobbelt mikrofon opstilling, dvs. både analoge og digitale mikrofoner med den samme kapsel. Det blev gjort i ro og mag for at tjekke den lydmæssige forskel ved at lytte på multitrack-optagelserne. Men Brollan behøvede ikke at lytte længe til disse optagelser, før han investerede i de tre DMI-8 interface og omkring 20 digitale mikrofoner, væsentligt fra Neumann.
    

”Det er fuldstændig fantastisk, den forskel der er. Når kapslen er ens, så er der i og for sig ikke nogen forskel på frekvenskarakteristikken på den analoge og den digitale udgave af en mikrofon. Men når vi snakker dybde og dynamik, så er der ingen sammenligning. Den dynamiske formåen på disse mikrofoner er uovertruffen. På denne koncert med Lisa Nilsson er der meget stor dynamik, det helt stille og sagte bliver virkelig udnyttet her. Og der kommer de digitale mikrofoner til sin ret. De mange små detaljer i musikken og instrumenterne kommer frem i ekstrem grad og kan høres, også af publikum. Lyden på en analog mikrofon er jo en kombination af mikrofon, kabel og mikrofonforforstærker, men med digitale mikrofoner er de sidste to led væk, så derfor oplever jeg også, at eksempelvis Lisa’s vokal har en langt bedre øvre mellemtone med den digitale mikrofon frem for den samme i analog udgave. Væsentlig fordi der ikke er nogen farve fra mikrofonforforstærker og kabel.”
    

På denne koncert er der 16 digitale mikrofoner i gang, her kan nævnes Neumann TLM-103D på guitarforstærkere, KMS-105D på vokal, KMD-184 på piano og KMD-143 på overhead. De går alle i Neumann DMI-8 interfacet.
    

”Det er ikke nødvendigt at bruge digitale kabler til de digitale mikrofoner, vi bruger almindelige mikrofonkabler og kan trække op til 100 meter uden problemer. Vi bruger almindelige 8 parts extendere lagt ud på scenen, men her er det ikke helt uproblematisk. Hvis du har en digital mikrofon i samme stageboks som en analog mikrofon med meget høj gain, så er det til tider muligt at høre en tikken fra clockfrekvensen i den analoge mikrofon. Så vi prøver så vidt muligt at holde digitale og analoge mikrofoner adskilt i stageboksene.”

 

PA og andet udstyr
Både FOH- og monitorlydteknikeren står på dette show på samme slags Innovason Eclipse pult, hvor FOH pulten er digital clockmaster for hele opstillingen og sender clock rundt via Ethersound forbindelsen, også til mikrofonerne. Selv om der hænger et fint PA på Trommen i Hørsholm, så foretrækker Brollan at hænge sit eget op. Han ønsker nemlig, at PA søjlerne hænger et stykke inde på scenen, gerne tre meter inde fra scenekant. Det er ikke normalt set, og Brollan forklarer hvorfor: ”PA systemet er et Alcons Audio LR16 system med bånddiskanter, og de er meget præcise i deres spredning, så det giver ikke feedback problemer at hænge dem et stykke inde. Det betyder, at især de første publikumsrækker bliver dækket bedre og samtidig, at lyden virker mere integreret med musikerne. Især i vokalmusik har man jo mange gange det problem, at solisten står på midten af scenen, men det tætte publikum hører lyden fra L/R højttalerne i siderne, og det virker kunstigt. Denne problematik bliver afhjulpet af, at PA-systemet hænger dybere inde på scenen.”
    

Alt udstyr kommer fra ElectroSound rental firmaet i Stockholm, som Brollan ejer. Udstyret og teknikerne har været på turné med Lisa Nilsson i Skandinavien i snart to måneder, og på trods af at det er en af de sidste koncerter på turneen, så virker alle friske og ikke spor turnetrætte, som man ellers tit oplever i slutningen af en lang koncertrække. Teknikholdet består af fire mand, henholdsvis FOH-, monitor-, baggear- og lystekniker.
    
Koncert
Monitor Pro blev under lydprøven til aftenens koncert, og de begejstrede udtalelser, som lydtekniker Brollan var kommet med under snakken, blev indfriet med en detaljerende og yderst dynamisk lyd, hvor bredden og dybden i lyden også imponerede. De digitale mikrofoner er ikke så udbredte i Danmark, men med den smarte integration med mange nye digitale mixere, så burde der ikke være nogen brugermæssig hindring. Digitale mikrofoner er umiddelbart dyrere end analoge, men hvis man ser på den samlede pakkepris med interface og nødvendigheden af færre mikrofonforforstærkere, så er prisen ikke afskrækkende.

 

 

Af: Jens Walther
 

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her