Messetarnet fra den udendors terrasse i Hall 3.1

Af Jens Walther, 18. maj 2016

Prolight + Sound 2016

Den store messe i Frankfurt er netop overstået, og de mange indtryk har fæstnet sig på nethinden: Ny form, nye omgivelser, nye åbningstider, masser af besøgende og udstillere og selvfølgelig nyheder. Lidt færre udstillere, lidt over 2000, når man samler Prolight + Sound og Musikmessen, men en smule flere besøgende, omkring 120.000, når man tæller begge messer sammen. Så interessen er stor, og de besøgende kommer fra hele verden.

Men messen i 2016 vil ikke stå tilbage som året, hvor grænserne blev flyttet med et eller flere nye, revolutionerende produkter. Man kan måske ligefrem mene, at nyhederne var lidt tamme i år. Den største nyhed var måske selve messen, hvor arrangørerne havde rystet posen grundigt og var kommet med en helt ny plan for, hvordan messen skulle afvikles. For det første er Prolight + Sound og Musikmessen nu ikke synkrone, men derimod forskudt fra hinanden. Prolight + Sound (herefter PL&S) starter tirsdag og slutter fredag, mens Musikmessen starter torsdag og slutter søndag, så de to messer overlapper med to dage, men samtidig er der også et par ”stille” dage for den mere professionelle PL&S; dage, som særligt værdsættes af alle de firmaer, som er på messen for væsentligt at lave nye aftaler, pleje forretningsforbindelser og for at netværke. Men det er ikke kun dagene, som er ændret.

Der er også flyttet på lokaliteterne; PL&S foregår nu i hallerne 3 og 4, hvor der tidligere var guitarer og slagtøj. Musikmessen er flyttet til de bagerste haller 8, 9 og 10, og den del af Musikmessen, som er interessant for Monitors læsere, studieafdelingen, som deler hal med DJ og synth, er flyttet til Hal 9.1. Den hal plejer at være et virvar, og det havde ikke ændret sig i år. Til gengæld havde de forskellige stande i denne brogede hal ingen respekt for hinanden og for de besøgende; her var agendaen hos de fleste”…vi spiller bare højere end de andre, så skal vi nok få besøg…”; med det resultat, at det var næsten umuligt at snakke og lytte i hallen, fordi støjen var infernalsk, langt værre end de foregående år. Så den hal kunne man, selv om den var nok så interessant, kun besøge i små og korte intervaller.

Til gengæld var det helt befriende for en garvet PL&S journalist at komme op på 1. sal i Hal 3, hvor alle de store professionelle audiofirmaer var repræsenteret. Her er lavt støj-niveau, bløde tæpper på standene, og den højloftede sal med det buede loft passer supergodt til en branche, som gerne vil vise line array PA-systemer i sin fulde, gigantiske længde. Her fungerede flytningen af messen helt efter hensigten for de besøgende, selv om der blev snakket i krogene om de alt for få vareelevatorer, som alt det tunge grej skulle igennem, før og efter messen. Men hallens størrelse og præsentation kan ingen firmaer vist klage over. Her var også fyldt helt op med udstillere.

Til gengæld var Hal 4.1, hvor der bl.a. blev vist mikrofoner, trådløst udstyr og nogle højttaler og mixer fabrikanter, en lidt mærkelig bastard. Her var gangarealerne og mellemrum mellem udstillerne ekstra brede, … for brede, for her var simpelthen ikke udstillere nok. Samtidig var stort set halvdelen af hallen fyldt med kinesiske audiofirmaer. Dem får man næsten ondt af dem, når man går rundt…eller man får lyst til at ruske lidt i dem. De har alle stort set samme, brogede varesortiment, og særlig karakteristisk gælder det, at personalet på standene er mere interesseret i at udforske deres smartphones end at være imødekommende og inviterende over for det publikum, som kommer forbi. Og det er selvforstærkende, ingen gæster…mere smartphone fordybelse. De får vist ikke mange aftaler med hjem.

Trends

I denne messe dækning beskæftiger vi os med lydsiden af PL&S, og tendenser som netværk, computerstyring og DSP lydbehandling er stærke, men ikke nye. Det er en udvikling, som vi efterhånden har set flere år. Men en tendens, som gik igen over en bred vifte af produktgrupper er …”small is beautiful”. Den lille, kompakte enhed, lige til lommen, til diskret placering på scenekant eller til at gemme væk og betjene med en smartphone, er sagen. Mindre mixerpulte, små diskrete kubiske højttalere, små trådløse sendere; det er både trenden hos producenterne, men også hos brugerne.  De er trætte af at skulle slæbe på tunge kasser til live- eller eventjob, så både størrelsen, men også den lavere vægt sættes højt. Og trenden er jo også skubbet frem pga. de lovkrav, der kommer i flere og flere lande omkring løft og håndtering af tunge ting, som simpelthen bliver forbudt uden brug af hjælpemidler. Så det er en branche, som er nødsaget til at forske og udvikle produkter i samme kvalitet, men som er mindre og lettere. En svær nød at knække, især fordi kvalitetsstemplet længe har været lige modsat; hvis det var tungt, så var det gedigent og et kvalitetsprodukt. Men der bliver arbejdet på sagen i branchen, og det kunne ses på PL&S.

En væsentlig smallere og mere specifik tendens var scenemonitoren. Rigtig mange af de store højttalerproducenter viste nye scenemonitors, så det indikerer måske, at InEar bølgen har toppet, og musikere og scenefolk efterspørger den vellydende scenemonitor igen. Eller også har udviklingsafdelingerne hos alle producenterne fået de samme ideer…synkront.

ProAV Digital

ProAV 3DIGI 19 forside WWW

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Schmidts Radio
  • Test 4K kamera
  • DPA 6060/6066
  • ISE 2019
  • AFUK

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her