indgangsbillede PLS

11. juni 2015

Prolight+Sound 2015

Dette års supermesse i Frankfurt må uden sammenligning være den vigtigste for Pro audio og Pro lys industrien. Og den er da også vældig godt besøgt. I år kom der 108.000 besøgende de fire dage, messen varede midt i april. Antallet af udstillere var på hele 2.257, så stort set alle med tilknytning til branchen er til stede. Publikum er i høj grad professionelle, men også ”amatører” med et stort behov for at skrue på en knap eller to; alle møder op for at se på de mange nyheder. Antallet af nyheder var rigtig stor i år, så det er en god indikator for, at branchen har det fint.

Trods de mange nyheder, så udeblev den store revolution. Kreativiteten er stor i branchen, men det er svært at komme med det produkt, som ingen før har tænkt på, og som bliver det store samtaleemne. Det sker nok kun ca. hvert 10. år, og 2015 var altså ikke et af de år.

Trenden var på mange måder det kompakte, det lette, og det transportvenlige. De store PA-systemer var stadig store men med en tendens til at komme ned i størrelse. Branchen har opdaget, at de store systemer stiller store krav til ophængning, plads, og logistik; her er alting lettere med et mere kompakt system. Men power, lydstyrke og den minimale størrelse passer ikke så godt sammen, så i det felt ligger kreativitet, udviklingen og innovationen gemt. Tyske Coda Audio viste på sin vis vejen med et kompakt system, der stadig kan levere det store lydtryk.

I studiebranchen er der også fornyet positivitet. Branchen har efterhånden vænnet sig til, at de gyldne dage ikke kommer tilbage, så firmaerne har tilpasset sig den nye virkelighed. Der bliver lavet en masse nye interessante apparater, og tendensen er en meget bred og innovativ branche, hvor der i høj grad bliver lavet nye enheder ud fra lyst og nysgerrighed end frem for et decideret behov blandt forbrugerne. Derfor ser vi også en masse producenter dukke op og forsvinde igen, og den tendens prægede også ProLight & Sound (PLS) her i 2015.

Det trådløse er stadig i fokus og en udpræget tendens, især i det mere forbrugerorienterede segment, var Bluetooth. En masse enheder og især højttalere har nu denne standard implementeret, nok ikke så meget på grund af lydkvaliteten!!, men mere fordi det er ”åhh så let” for forbrugeren. Vi har efterhånden en hel generation af unge, som ikke har hørt ukomprimeret, velopløst lyd komme ud af de hjemlige højttalere eller hovedtelefoner. Tankevækkende eller ligefrem foruroligende.   

Mix to the Max

Digital Mixere er ”the star of the Show” og ProLight  & Sound 2015 var ingen undtagelse. Antallet af nye mixere var voldsomt, så her ser vi på de vigtigste. Hvis vi starter i den dyre ende, så tog Yamaha prisen. Deres nye topmixer, Rivage RM-10, koster i en køreklar udgave omkring en million, så den må så afgjort kunne noget. Mixeren består af tre enheder, en controller, en CPU og en I/O boks. Noget af det unikke på RM-10 er plug-in strukturen, hvor der er ikke mindre end næsten 400 CPU slots og et hav af virtuelle plug-in enheder at indsætte på disse slots. De fleste enheder bruger mellem 1-4 slots, og Yamaha har allieret sig med bl.a. Rupert Neve, TC Electronics, og Eventide omkring udvikling af CPU slot enheder. Men Yamaha viste også en helt ny serie af billige digitale mixere, TF-serien, som består af tre modeller med henholdsvis 16, 24 og 32 fadere. Yamaha har anstrengt sig på at gøre serien brugervenlig, også for tekniske novicer; bl.a. er der en række ”en knap” betjeninger, en macro knap, som bag brugerfladen gør en del ting; men brugeren har bare en simpel knap at betjene.

Digico (SoundWare) har stort set altid en ny mixer på programmet på PLS, men denne gang var nyheden en af de større, fordi S21 mixeren blev lanceret. Digico’s billigste og en mixer med to touch skærme, begge lidt større end iPads. Den er i fysikken væsentligt anderledes end Digico’s SD mixere, selv om man ikke er i tvivl om familieforholdet. Ingen deciderede channelstrip, men en række softknapper på kanten af touchskærmene til betjening. Den er også født med I/O på selve mixeren (24/12 I/O), selvom Digico’s I/O stageracks selvfølgelig kan bruges. Og den kører 96 KHz, og mikrofonforforstærkere og de digitale værktøjer er hentet direkte fra mixerne i SD-serien. Digico S21 kan køre med op til 40 flexi indgangskanaler (valgfri stereo/mono), 16 flexi busser og 8 interne effekter.

I den dyre ende lagde Avid’s nye Venue mixer sig, og den er født ud af S6 studie controlleren. Derfor hedder den også Venue S6L, og den har en modulær struktur, som til dels kan sammensættes efter brugerens ønske, også på controller delen. Mixeren bruger en opdateret udgave af Venue softwaren, og den interne struktur er baseret på et Pro Tools HDX lignende kort. Mixeren kører 96 KHz, og den største udgave kan håndtere 192 indgange og 96 udgange. Ligesom tidligere Venue mixere kan den stort set bruge de samme plug-ins som på Pro Tools softwaren. Distribution i Danmark af Avids Venue mixere er i øvrigt skiftet fra Alfa Audio til Cyberfarm.

Alfa Audio har dermed valgt kun at koncentrere sig om SSL Live mixerne. På messen blev der vist en opdateret software på både SSL Live 500 og 300 pulten, og Alfa Audio kunne fortælle, at pulten kommer på DAD tur her til sommer. På Roland standen var der glæde, fordi deres nye M5000 mixer, som vi skrev en del om ved verdenspremieren på MonitorExpo, netop havde fået prisen som den mest innovative i sin klasse. Prisen bliver uddelt af journalister på PLS. Mixeren deler i øvrigt kort med en helt ny videomixer fra Roland, 1200HD; så her er udviklet REAC, Dante, Fiber, SDI, DVI og MADI kort. Denne nye videomixer, som også blev vist på PLS, er et nyt segment for ROLAND, fordi den dels kan bruges til live afvikling, men den er samtidig også velegnet til mindre broadcast studieproduktioner.

Soundcraft (LydRommet) er i gang med et generationsskifte på deres digitale live mixere. Sidste år kom Vi3000, og på PLS blev de to større, Vi5000 og Vi7000, lanceret. Mixerne skal erstatte Vi-4/6 serien. De to nye mixere i Vi serien har begge samme muligheder, forskellen er blot antal af fadere og display, med 40 fadere og 5 skærme på Vi7000. Vi-5000/7000 har bl.a. fået indbygget 16 BSS dynamiske equalizere, som kan indsættes efter behov på kanaler eller busser og de nye pulte kan forbindes til 384 I/O men håndtere 128 samtidige kanaler.

Hos Allen&Heath (SC SOUND) var der både hardware og software baseret opgradering af deres GLD-80 mixerpult. Den nye har fået tilnavnet GLD-80 Crome, og pulten er blevet lidt mere lækker i sine fysik, med nye knapper og et lidt mere robust udseende. På software siden er der kommet mange nye tiltag, bl.a. nye effekter. Hos Midas (Matrix Sales) viste de en større udgave af deres ProX pult med flere fadere. Gået på klingen viste det sig, at det var et lille Midas eksperiment for at se, om kunderne virkelig er interesseret i en pult med flere fadere. Så produktet kommer kun muligvis i handlen!! På Cadac standen viste de en mindre udgave af deres Eight pult, her kaldet Cadac Six. Samme brugerflade som sin storebror, men med lidt færre I/O og en noget mere kompakt pult.

Mikrofoner og trådløs

Sennheiser og Røde har tilsyneladende fået samme gode idé, for på Røde standen (SC SOUND) viste de en ny trådløs serie til kamerabrug, kaldet RødeLink Filmmaker. Det er et digitalt trådløst system baseret på 2,4 GHz frekvensområdet. Systemet består af en beltpack med tilhørende lavalier mikrofon og en receiver, som kan monteres på kameraet. Enhederne kan enten køre på batteri eller på USB power. Det trådløse signal er 128 bit krypteret, så sikkerheden er i orden. På Røde standen så vi også den nye, elegante NTR båndmikrofon.

Audio-Technica (DTK Audio) havde også nye tiltag i den digitale trådløse afdeling, her med et system i 2,4 GHz området, hvor der på rackenheden er placeret to slots, hvor i alt to receivere kan placeres. Men samtidig er der i samme slot også et cat5 stik, så receiveren kan placeres i en holder op til 100 meter væk fra rackenheden. System 10 Pro giver dermed en stor fleksibilitet, især i faste installationer, særlig fordi den lille eksterne receiver selvfølgelig har indbyggede antenner. Op til 10 kanaler kan køres samtidig, og der laves flere forskellige enheder i denne serie, bl.a. også et system til kamerabrug.

Hos AKG (LydRommet) viste de en ny stormembranmikrofon, baseret på teknologien fra klassikeren 414, men i stort set samme hus som deres 214 mikrofon. Den nye AKG 314 mikrofon har fire forskellige karakteristikker, og den er prissat tættere på 214 end på den noget dyrere 414. En ny rørbaseret stormembranmikrofon med variabel karakteristik blev vist hos sE Electronics, men i dette tilfælde en mikrofon, som er lavet i samarbejde med Rupert Neve. Det betyder, at Rupert Neve har stået for elektronik, strømforsyning og transformere, mens sE Electronic har udviklet membran og mikrofon hus. Mikrofonen hedder RNT, og det er nu den tredje mikrofon, som sE Electronics og Rupert Neve har udviklet samme.

Hos danske DPA Microphones viste de også en vigtig nyhed i form af en ny håndholdt d:facto interview mikrofon. Baseret på en omnikapsel og deres allerede værdsatte d:facto teknologi, så kunne de især prale af en meget lille følsomhed overfor vind og støj. På standen kunne mikrofonen testes lige foran en støjende blæser, og resultatet var imponerende.

PA-systemer

Noget af det fantastiske på PLS er muligheden for at lytte på de forskellige større PA-systemer. På messen er der tre scener lige uden for hal 8, hvor hovedparten af PA producenterne udstiller. Men længere væk er der også tre scener, hvor de noget større PA systemer for lov at varme svingspolerne og give den gas med lydstyrker omkring de 100 dB. I år fik Monitor Pro lyttet til bl.a. Coda TiRay line array, Danley Sound Labs Jericho point source, og et billigere DB-Technologies line array, alle med fremragende lyd inden for vidt forskellige størrelser og prisrammer. Desværre holder de største og vigtigste PA producenter sig ”for gode” til at give PLS publikum denne lytte mulighed. Ærgerligt.

En af de helt store nyheder på PA fronten var ikke en række sorte kasser i en J ophængning, men derimod et stykke software fra d&b (Alfa Audio), den vigtige tyske PA producent. De har udviklet på deres styringsprogram til d&b PA-systemer, som bruges til line array beregning og ophængning. Programmet er forholdsvis let at benytte, men der ligger en udsøgt og avanceret beregning bag brugerfladen. Et velkendt problem med PA-systemer er en ensartet frekvensdækning i en koncertsal, især hvis man har flere planer med balkoner og lign. Typisk
betyder det for meget bund på gulvet, for meget mellemtone på balkonpladserne og for tynd lyd på de øverste balkoner. Den nye beregning, som er en nyudviklet del af d&b ArrayCalc software, spreder et net af målepunkter med 20 cm spredning ud over den sal, som PA-systemet skal dække. Hermed bliver der udregnet FIR filtre med 240 frekvensbånd for hvert punkt, og denne data bliver overført til DSP behandling i d&b’s D20 og D80 forstærkere. Derefter er frekvensresponsen ens over hele salen, selvfølgeligt med et givet lydtryksfald. Lars Frederiksen fra Alfa Audio havde netop været på seminar omkring systemet og kaldte det ikke mindre end en revolution, som tilmed virker helt efter hensigten.

De andre vigtige producenter på PA fronten havde selvfølgelig også store nyheder at vise frem, væsentligt omkring nye højttalersystemer. På Meyer Sound standen så vi et nyt Leopold PA-system, som er et mindre line array end Leo og Lyon systemerne. Systemet består af topkasserne Leopold og subwooferne 900-LFC, men er trods alt så kompakt, at et
system med 6 topkasser og 2 subkasser kan hænge i et ½ tons punkt. Leopold lægger sig i helt samme filosofi som de større Meyer Sound systemer, men med meget lav distorsion og stor linearitet. Derfor kan Leopold både bruges selvstændigt i koncertsale og som sidefill til Leo systemet på større arenaer.

L-Acoustics viste deres nye X-serie, som er tre højttalere udsprunget af den teknologiudvikling, der har været omkring K2 højttaleren. Disse tre er alle coaxial højttalere på henholdsvis 8,12 og 15 tommer. De er velegnet som effektive stagemonitorer, men kan også bruges som mindre PA-systemer eller til installation. Som et lille kuriosum kan nævnes, at Erik Falck fra Matrix Sales, som stopper karrieren her i foråret, blev hædret som den store, danske helt på L-Acoustics standen. Erik har også virkelig været en god ambassadør for L-Acoustics og gjort sit til, at systemet er så udbredt i Danmark.

Tyske Coda Audio (DTK Audio) var også gået ned i størrelse i forhold til deres store Airline LA system. Men det forunderlige er, at Coda kasserne ligesom LA serien indeholder 2x12 tommer i line array kassen. Så det er et storformat line array, men i en mindre størrelse. Der er skåret 28 g af de bevægende dele i 12 tommer højttaleren, og det er vældig meget i denne sammenhæng. Desuden sidder der 2 x 6 tommer coaxial til mellemtone og diskant i kassen, som i form passer sammen med de mere kompakte subwoofere fra Coda. Det nye system hedder Coda AiRay og med sin mere kompakte størrelse er det fint gearet til mange af de større scener, der er i Danmark. Med forholdet mellem størrelse, vægt og power er det nye AiRay unikt på markedet, og på nuværende tidspunkt har ingen af konkurrenterne et lignende system.

Kompakte højttaler systemer

Bose var i år flyttet ned i hal 5, og det var pga. deres lancering af et nyt kompakt højttalersystem, væsentligt fokuseret mod bands, som spiller på mindre scener, men som ikke har power nok i deres velkendte Bose L1 system. Der er lagt en del nytænkning ind i systemet. F1 Flexible Array er et lille line array, som har den unikke mulighed at kunne ændre spredningen. Der kan vælges det vertikale lige array, som giver et koncentreret lyttefelt; et J formet array, hvis PA-systemet er placeret på en højere scene, og publikum sidder tæt på scenekanten; et omvendt J array, hvis man spiller ud mod publikum på en tribune eller tiltet gulv og endelig en C array, som giver stor spredning i hele lyttefeltet. Der skiftes på F1 systemet ved blot at trykke på arrayet, hermed ændres både på højttalere og den interne DSP behandling. F1 systemet består desuden af en subwoofer kasse og en smart indbygget holder til array kassen, selvfølgelig med indbyggede forstærkere.

Også LD Systems (Adam Hall) havde et kompakt line array at præsentere, Curv500. Her var array formen fast i en J form, men til gengæld kan antallet af array højttalere ændres fra 1, 2 eller 4. Hver array højttaler er en lille vinklet kube på bare 12x12 cm, indeholdende en mellemtone og tre diskanter, sat i et internt array. Systemet kan vælges med en eller to sub-woofere, og de indeholder forstærkere, højttaler styring og en lille simpel mixer. Systemet kan bruges til koncert, installation eller til hjemmet og har en ret elegant fremtoning.

Mere traditionelle højttaler kabinetter med point source teknologi blev vist på Harman standen (LydRommet). Den nye JBL SRX800 serien har tre fullrange og to subwoofere højttalere, og der er indbygget en Crown 2000W forstærker i højttalerne med indbygget DSP, som både har equalizer, delay, og indgangs compressor. Desuden er der netværkstilslutning, så højttalerparametrene kan styres eksternt fra Harman’s nye Audio Architect software eller via en iOS enhed. Men der er selvfølgelig også et LCD display på betjeningspanelet, hvis man ønsker den simple styring.

Turbosound (Matrix Sales) er jo nu en del af MusicGroup, så i deres IQ- serie så vi DSP processering og forstærkning udviklet af Klark Teknik. Serien består af 4 højttalere med henholdsvis 8,10,12 eller 15 tommer woofer og alle med en 2500 W forstærker. Desuden findes der 2 subwoofere til serien med henholdsvis 15 eller 18 tommer højttaler og en 3000 W forstærker. IQ serien er også forsynet med netværksstandarden UltraNet, så de kan remote styres fra computer. Serien er overraskende aggressivt prissat.

Studieudstyr

Som sædvanlig var der masser af mennesker i hal 5.1, hvor der er en skøn blanding af avanceret studieudstyr, synthesizere, lydbiblioteker, software og DJ udstyr. Især er der stort kaos omkring de tre-fire stande, der viser moduler og udstyr til den modulære synthesizer; det er den ultimative nørdafdeling. Og kaos og interesse bliver større år for år, og der kommer flere og flere producenter. Disse modulære synthesizere lægger sig lige i hullet mellem musikinstrument og teknik og appellerer både til sounddesigneren, lydteknikeren og musikeren. Se videoen på vores hjemmeside, hvor det glade, vanvittige kaos i den afdeling kan opleves.

I studieverdenen har 500 series systemet stor succes, og vi så mange stande med nye enheder i dette format. En klassiker som DBX 900 serie, som længe har været eftertragtede vintage enheder, er nu blevet genskabt i 500 serie format, så fem forskellige enheder nu kan købes hos DBX, henholdsvis en 560 compressor, en 530 equalizer, en 580 micpre, en 520 de-esser og en 510 sub harmonic enhed. Hos svenske Lindell, som har haft stor succes med prisbillige kvalitetsenheder i 500 series, så vi to nye enheder, en busscompressor og en ny mikrofonforforstærker.

Fra den hjemlige front viste Tubetech (Cyberfarm) en helt ny enhed, HLT2A, som er en stereo equalizer med fem funktioner i klassisk Tubetech blå rack. For det første har vi low og hi cut filtre, derefter to shelving bånd for henholdsvis bund og top med seks velvalgte frekvenser og ikke mindst et passivt tilt filter, på denne enhed kaldet T-filter. Alt er selvfølgelig rørbaseret, og enheden har den der karakteristiske lyd, som kendetegner Tubetech produkterne. Den skal nok blive en succes, både for studie og mastering teknikerne. En anden rørbaseret nyhed så vi hos Manley (PSS), hvor en ny enhed har fire mikrofonforforstærkere sammenbygget i en 2 unit rack. Mikrofonforforstærkeren er baseret på Manley Core, som vi netop har testet i Monitor Pro. Den nye enhed har navnet Manley Force.

TC Electronic viste en helt ny monitor controller, Clarity X, som både kan køre 7.1, 5.1 og stereo. Systemet består af en rackenhed, en målemikrofon, Icon software og en lille handy remote. Systemet er født med 16 AES/EBU I/O kanaler og 8 analoge output til monitorhøjttalere, men kan som option også køre MADI. Den vigtige fortælling omkring denne monitor controller er kalibreret lytning, dvs., at man laver sig et lydstyrkeniveau, som man lytter og mixer ved. Dette lytteniveau gælder også, når man skifter fra surround- til stereolytning, og ligeledes når man lytter på hovedtelefoner. TC Electronic har lagt preset ind i Clarity X for de gængse hovedtelefon modeller.

Hos franske Focal (PSS) viste de en ny tre-vejs monitor, som har fået det forunderlige navn Trio6 Be. Den nye monitor har et rundt element, hvor mellemtone og diskant er sammenbygget, og denne enhed kan roteres i kabinettet. Det betyder, at samme kabinet kan virke både stående og liggende. Ligesom den større SM9 kan højttaleren virke i to forskellige tilstande, almindelig tre-vejs og i focus 2-vejs tilstand, hvor basenheden bliver slået fra. 8 tommer enheden kan ligesom i Focal’s andre højttalere rykke noget bund, i Trio6 BE går den helt ned til 35 Hz (- 3 dB).

På Universal Audio’s stand (CyberFarm) er der altid gang i den, tit med at kombinationen af musikeroptræden og indspilning via UAD interfaces og plug-ins. Her viste de en helt ny serie af Apollo interfaces med indbygget plug-in processering. Den væsentligste ændring i forhold til de gamle interfaces er nye konvertere i boksen, ligesom der nu er en enhed, som har 8 mikrofonforforstærkere indbygget, kaldet Apollo 8P. De nye, nu sorte interfaces har også fået udvidede monitor kontrol med mulighed for at skifte mellem flere sæt af monitorhøjttalere.

Lad der blive lys

I hal 9 og 10 bliver der brugt noget strøm på de mange stande for lysudstyr. Men LED er den altoverskyggende tendens, så strømforbruget på denne del af messen må være en brøkdel af, hvad den var for blot få år siden. I disse haller har vi her på denne messereportage kun lavet nogle enkelte nedslag.

Det går godt for det "nye" danske lysfirma SGM. Firmaet har den tidligere Martin direktør Peter Johansen i spidsen, og i år så vi mange nye produkter, som også viser, at firmaet gerne vil brede produkterne ud over et større felt. Der blev bl.a. vist lamper med fokus på arkitekturlys og på lamper, der kan bruges i eksempelvis butikker og til AV-installationer. En af deres største nyheder var en ny lille moving spot, kaldet G-1 Beam, LED baseret, men batteridrevet og selvfølgelig overholder den IP65 standarden, så den kan bruges udenfor i alt slags vejr. Desuden viste de en lille ny installationsspot, R-2, som kan bruges i butikker, og som er trådløs DMX styret. Spotten findes bl.a. i 3000 kelvin, som giver et lys, som minder meget om lyset fra en halogen spot. Derfor er den interessant bl.a. for tøjbutikker, hvor farveægthed har stor betydning.

Hos Adam Hall var der selvfølgelig en lang række nyheder i deres Cameo lys afdeling, og de vigtigste var introduktionen af laserlys i tre forskellige prisgrupper, hvor den dyreste er indkapslet og derfor vedligeholdelsesfri. De to topmodeller kan programmeres til at lave 3D figurer og lignende, mens den billigste ”kun” kan lave almindelig beam laser.

En messe i forandring

På dette års Musik og Pro Light & Sound messe blev der holdt et møde for udstillere og branchefolk omkring de fysiske rammer for de fremtidige messer. Og her blev taget et par vidtrækkende beslutninger, som betyder, at messen i 2016 bliver væsentlig anderledes. PLS kommer til at foregå i hal 1-5, mens Musikmessen kommer til at ligge i hal 8-11. Stort set omvendt af, hvad det har været tidligere. Og de to messer bliver også forskudt i tid, så PLS varer fra tirsdag til fredag, mens Musikmessen varer fra torsdag til søndag. I dagene for Musikmessen vil der også være åbent for almindeligt publikum, mens de to første PLS- dage kun vil være for professionelle. I 2016 vil messen finde sted 5. til 10. april 2016.

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV 3DIGI 19 forside WWW

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Schmidts Radio
  • Test 4K kamera
  • DPA 6060/6066
  • ISE 2019
  • AFUK

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her