29. august 2014

Paradis for mikrofonentusiaster

En gang om året samler den danske mikrofonvirksomhed DPA Microphones alle sine samarbejdspartnere til en konference, som med udgangspunkt i DPA produktlinjen fokuserer på mikrofonteknik, fordele og ulemper ved DPA mikrofoner, om fremtidige teknologier og nye produkter. 

 

Monitor Pro var inviteret med til dette års konference, som foregik over et par dage midt i juni. Et meget stort antal lydteknikere, forhandlere og mediefolk var samlet til denne begivenhed, og stemningen var høj, hele seancen igennem. DPA havde på alle mulige måder sørget for gode betingelser for en spændende og indholdsrig konference, hvor der også var god tid til socialt samvær og fornøjelse blandt deltagerne. Konferencen foregik selvfølgelig på engelsk, fordi der var samlet samarbejdspartnere fra stort set hele verden.

 

Mikrofonteknikker

Monitor Pro deltog den sidste dag, og har i denne artikel valgt at fokusere på den palette af workshops, som foregik i løbet af dagen med deltagerne samlet i små grupper. Hver gruppe blev inviteret ind til en ekspert, som gennemgik forskellige mikrofonteknikker - teknikker som selvfølgelig alle på en eller anden måde drejede sig omkring brugen af DPA’s mikrofoner.

Brug af lavier- og headsetmikrofoner
På DPA’s hovedkontor i Allerød er der et komplet lydstudie, som består af monitor- og indspilningsrum. I dette foregik en af de i alt fem workshops, og placeret i monitorrummet blev vi af Produktchef og Tonemester Mikkel Nymand fra DPA præsenteret for en lyttetest af mikrofoner til talebrug, placeret på forskellige måder på speakeren. En test, som både har dyb relevans i mange forskellige mikrofon situationer, så som konference, broadcast, film, video og teater. Måske mindre relevans i lige netop de omgivelser, vi sad i, et almindeligt lydstudie, men mere i situationer, hvor en mikrofon helst skal være så usynlig som mulig. På den anden side af ruden, i indspilningsrummet, sad en kvindelig speaker, som var udstyret med ikke mindre end fem forskellige mikrofoner, en lavalier mikrofon placeret i kraven, den nye necklace mikrofon placeret om halsen og to headset mikrofoner på hver kind (henholdsvis omni og nyre karakteristik) og en bordmikrofon placeret i en meters afstand, alle fem mikrofoner taget fra DPA’s katalog.

    

Fokus på den test var først og fremmest, hvornår den ene mikrofon var mere velegnet end en anden og samtidig også for at give den interesserede lytterskare mulighed for, under kontrollerede forhold,at lytte til den ret store forskel, der er, når mikrofoner bliver placeret forskelligt. I indspilningsstudiet var der selvfølgelig ret ”tør” akustik, men der var trods det stor forskel på, i hvor høj grad akustikken var hørbar i de forskellige mikrofoner. Lavalier og den nye necklace mikrofon har af naturlige årsager den mindst optimale placering, men Mikkel Nymand viste også et par simple EQ tricks, som især med radikal equalizering i mellemtonen til en vis grad kunne kompensere for mikrofonplaceringen i forhold til tale. De fem mikrofoner blev også udsat for raslen med papir og en oplæser, som et kort øjeblik havde ”glemt” alt om mikrofonteknik, og derfor flyttede hovedet ret meget under oplæsning. Hver mikrofon havde sine fordele og ulemper, men umiddelbart var der flest fordele ved headsetmikrofonerne. De vil dog være synlige i de fleste video- og filmoptagelser, hvilket kan være et visuelt problem.


Forskel mellem podium mikrofoner
Ole Moesmann, som er udviklingchef på DPA, viste på sin lille workshop en række bord- og podiummikrofoner. I dette tilfælde var der direkte sammenligning med konkurrenternes produkter, og her var modeller fra Shure, Audio Technica, Countryman, Electro Voice og Sennheiser plus et par modeller fra DPA, d:screet SC4098 og den nye d:dicate 4018F mikrofon. Her blev afprøvet lydkvalitet, mikrofonens evne til at undgå lavfrekvente ”pop”, mikrofonens evne til at eliminere lyde fra bordet, og når mikrofonen blev direkte berørt. Ole Moesmann har udviklet 4018F mikrofonen, og ikke overraskende var denne mikrofon på alle områder de andre overlegne; men samtidig også den dyreste af de viste modeller.

    

Når man sådan A/B tester en række mikrofoner, så er det slående, så velegnet tale er til at afsløre lydkvalitet. Man skulle tro, at det begrænsede frekvensspektrum i tale gør forskellen mindre, men det er ikke tilfældet. Naturlighed er en parameter, som ikke umiddelbart kan måles eller talsættes, men det er det første, man tænker på, når der lyttes på tale. Selvfølgelig kan man som producent vælge at fremhæve visse frekvenser for at øge tydeligheden i det, som bliver sagt; men i reglen lyder det lidt kunstigt og passer sjældent til alle stemmer. Men en mikrofon, som blot virker som en forstærker og ikke tilfører noget, er med hensyn til tale det optimale.

 

Placering og skjul af miniature mikrofoner til TV og film brug

En af DPA’s helt store succeser er deres miniature mikrofoner, som på grund af deres lidenhed kan placeres skjult og usynligt på eksempelvis skuespillere i film-, TV- og teaterverdenen. Og en af de forskellige workshops handlede netop om dette; i et rum var der opstillet et par mannequiner, som skulle gøre det ud for skuespillere. Workshoppen blev holdt af Peter Andersen, en velkendt lydtekniker fra DR, og han er en af de personer, som ved mest om brug af disse mikrofoner. Han har lavet lydoptagelserne på DR-Dramaerne Borgen, Forbrydelsen, Nikolaj og Julie plus mange flere, og på alle disse optagelser er den lille DPA 4060 mikrofon hans workhorse mikrofon, især hvis der ikke er plads til en boom-mikrofon på sættet.

    

Peter kunne vise en række teknikker til at montere mikrofoner på skjulte steder. Problemet med mikrofonerne er jo ikke at gemme dem bag et stykke tøj, men derimod samtidig at få en god og tydelig lyd og at undgå, at eksempelvis tøjet gnider op af mikrofonen og laver støj, når skuespilleren agerer. Et af tricksene var brug af syntetisk pels af en ganske bestemt beskaffenhed, som lige netop er så stift, at det adskiller stof og mikrofon, men samtidig ikke selv skaber unødig støj i mikrofonen.

    

Et par andre tricks var placering af mikrofonen i hårkanten af skuespilleren, eller eksempelvis i en ”ombygget” kuglepen, hvor tippen er en miniature mikrofon og som fungerer udmærket, når den placeres i brystlommen på skuespilleren.


Og mere til..!!
Konferencen bød også på rundbordsdiskussioner omkring fremtidige fokusområder og tiltag, og her var det især interessant at lytte og se reaktioner fra mange forskellige brugere af DPA mikrofoner; nogle med fokus på salg og andre tydeligt med ret forskellig og specialiseret anvendelse af DPA mikrofoner. Disse diskussioner var igen lavet i mindre grupper, så alle havde en chance for at komme med indskud og ytringer.

    

På førstedagen havde der også været rig mulighed for at høre DPA mikrofoner på et af de nye fokusområder, livelyd. Bobo Moreno (vokal), Henrik Gunde (piano), Kasper Vadsholdt (bas) og Janus Templeton (trommer) var en effektiv og vellydende jazzkvartet, som gav mulighed for at afprøve mikrofoner fra d:facto, d:dicate og d:vote serien. Ligeledes blev førstedagen også brugt på et besøg på DPA fabrikken i Asnæs i Odsherred.

    

Christian Poulsen, CEO, sluttede kon-ferencen af med at takke deltagerne og til at indbyde til godt og givtigt samarbejde i tiden frem til næste DPA Partner Konference.

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her