29. august 2014

På job med Ekstra Bladet TV

Når TV2 og de andre broadcastere har slukket kameraerne på Christiansborg, er Ekstra Bladets lille dv-camera stadig tændt, og LiveU uplinket sender stadig billeder hjem. Lige nu sker der ingenting på skærmen, men når det uventede sker, så er Ekstra Bladet på.

 

Om to-tre år skal TV udgøre minimum en fjerdedel af Ekstra Bladets omsætning. Det kan ses på web, i apps, og måske via partnerskaber med broadcastere, måske også en kabel-TV partner. Vi er blevet spurgt, men vælger at se tiden an.”

    

Ekstra Bladets TV-direktør Thomas Stokholm og TV-redaktør Massimo Grillo har haft en travl sommer. De to har stået i spidsen for at opruste redaktionen, efter at husets direktion har vedtaget en ny digital strategi for 2014-2017.

    

Strategien gør TV til hovedindsatsområde på digitale nyheder, sport og underholdning. Live TV skal udgøre op til seks timer dagligt, syv dage om ugen. En stor del af fladen er allerede udviklet i form af ti nye egenproducerede magasinformater.

    

De to TV-chefer har flyttet deres afdeling til nye og større lokaler, ansat nye medarbejdere, opbygget nye TV-formater og indrettet et nyt greenscreen studie på Rådhuspladsen.

    

“Det helt store skifte er, at vi går mod mere og mere egenproduktion. TV ud af bladhuse har i mange år været Youtube klip, dværge med store tissemænd der hopper ud foran toget. Det skal stadig være der, men mere skal være egenproduceret og det skal være bedre designet produktion,” siger Thomas Stokholm.

  

“Men vi skal stadig lave tabloide nyheder, sport og underholdning på EB-måden. Tabloid vil sige lidt sjovere, lidt grovere, lidt hårdere, lidt mere live, mere udfordrende.”

    

“Vi er ikke bange for at afprøve grænser, også de grænser, som broadcast har sat for TV-kigning. På Christiansborg, når alle de andre slukker deres kameraer, fortsætter vi bare med at filme. De kommer altid ud af mødeværelset igen. Vi er der, når de kommer ud. Og sker der noget uventet, står vi parat og skal ikke først til at tænde for kameraerne. Vi skal heller ikke afvikle nogle andre historier, før vi kan vise indslaget. Vi kan gå direkte på. Vores mantra lyder: Vi sender, når I er på. Men vi er ikke nogen nyhedsstation og blir det heller aldrig.”


Prøver I også grænser af i måden, man producerer?
“Vi presser både vores mandskab og vores udstyr. Vi har med Paparazzi skabt et format, man aldrig har set før, hvor vi sender 24 timer i træk. Der får udstyret virkelig tæsk. Der blir nogle udfald. Der skal jo skiftes batteri engang imellem. Vi har ikke fire sæt kørende.”

    

“I starten var jeg rødglødende af raseri, når de pludselig smed et skilt på med batteriskift, men folk accepterer det faktisk. De vil ikke se sort skærm hos DR, men her synes de det er meget forståeligt.”

    

“Vi sender over 4G, og indimellem rammer vi et område uden dækning. Men den tekniske udvikling er med os, for hvert år der går, bliver dækningen bedre og hurtigere. Vi startede måske med at være en lille trabant. Nu er vi en god Peugeot. Om et halvt år er vi en Golf.”

    

Massimo Grillo supplerer: “Vi har sendt ti programmmer à 24 timer, vi har sendt seks timer direkte fra 1. maj dagen, vi er kørt til Vestfyn hen over Storebæltsbroen, imens vi sendte live. I betragtning af det, er det et minimum af gange, vi har været nede. Det er måske Murphys lov: Den, der opsøger heldet, finder det ofte.”

    

“Fordelen ved TV er, at det er virkeligheden, vi viser, ikke et referat. Prøv at forestille dig interviewet med Birte Rønn Hornbech - det, hvor hun ikke siger noget, som avisartikel. Det ville ikke fungere. På TV bliver tavsheden larmende. Det er noget sjovere.”


Økonomi
“Strategien er, at TV er gratis - der kommer også TV på betalingsafsnit som Ekstra, men TV som sådan er gratis. Modellen er annoncefinansieret, og det er jo en vel afprøvet model,” siger Thomas Stokholm og fortsætter: “Vi er ude over det eksperimentelle, vi skal give overskud.”

    

“Vi udelukker ikke, at vi udvikler nye tiltag, som koster noget, men det, der var gratis i går, er også gratis i dag. På eb.dk kan folk blive opdateret uden at hive pengepungen frem, vil de have baggrund, kan de gå på Ekstra og betale for ekstra kvalitet,” udtaler Thomas.


Udstyret
“Vores grej skal først og fremmest være driftsikkert, og det skal kunne betjenes af fok med et minimum af teknisk indsigt. En praktikant skal kunne sendes ud på en opgave efter to dage.”

    

“Brugervenlighed er nummer et, derfor har vi valgt vi Final Cut Pro X. Der hersker en religionskrig på området, men vi har valgt ud fra, hvad der er lettest at gå til.”

    

“Vi kan sende direkte fra to-tre i studiet og et hold i marken. Vi behøver ikke en OB-vogn til halvanden million, men kan nøjes med en fotograf med en liveU taske på ryggen. Hjemme i studiet afvikler vi på en Tricaster. Vi er godt nok ved at løbe tør for indgange, men det går.”

    

“Vi bruger små dv-kameraer, som selv en spinkel fotograf kan holde på skulderen i længere tid ad gangen. Og så bruger vi iPhones. Noget af det, der har klikket aller-

bedst, er indslag lavet på iPhone, for eksempel indslaget med en kvinde, som blev stukket ned med sit barn på gaden, det blev delt 18.000 gange samme aften og over 30.000 gange det følgende døgn.”

    

“Vi kommer ikke til at gå ned på udstyr. Vi får rigtig gode billeder ud af meget let udstyr. Vi er ikke TV-Avisen, vi skal ikke favne hele Danmark. Vi vil naturligvis gerne, men …”


På job med Ekstra Bladet TV
Monitor Pros udsendte fik et levende indblik i Ekstra Bladet TVs måde at prioritere nyheder på, da vi den 14. august klokken 10 gik med reporter Rikke Hartmann og fotograf Lasse K. Hansen i forligsinstitutionen. På det tidspunkt havde Divisionsforeningen og Spillerforeningen forhandlet ny overenskomst i 24 timer. Der var fem timer tilbage at forhandle i.

    

Det store rykind af pressefolk ventedes først kl. 15, hvor et forhandlingsstop var annonceret. Her ville parterne enten komme ud med et resultat - eller et forhandlingssammenbrud.

    

Så her midt på formiddagen var der meget, meget stille i Forligsinstitutionen på Sankt Annæ Plads. Bortset fra et ydmygt hjørne, hvor Ekstra Bladets udsendte duo havde indrettet et lille mobilt studie med et simpelt klap-op whiteboard.

    

Da jeg kom ind, stod fotograf Lars K. Hansen og indstillede sit Sony dv-camera. På gulvet under ham knælede reporter Rikke Hartmann over en bunke spillekort med portrætter af en række superliga-spillere. Ved siden af hende knælede sportsjournalist Mads Glenn Wehlast og hjalp med at skabe et overblik over, hvordan en holdopstilling hos eksempelvis FCK ville se ud, hvis konflikten blev en realitet.

    

Derpå gik man i gang med at sende. Spillerkortene blev placeret på whiteboard, og så blev scenarierne ellers endevendt. Rikke fortalte om forhandlingerne på en baggrund af en lang mennesketom gang og en lukket dør. På alle vinkler brugte man det for hånden værende lys.

    

Efter live-interviewet med Ekstra Bladets sportsjournalist kom andre fodboldkendere forbi det lille mobilstudie i forligsinstitutionen og gav deres bud. Og det er ifølge TV-direktør Thomas Stokholm en typisk Ekstra Bladet prioritering: “Hvis vi kan hive gæster og kommentatorer direkte ind i en live-reportage på stedet, hvorfor så spilde krudt på at hive dem ind i et studie?”

 

Af: Carsten Legaard

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her