22. oktober 2013

På besøg hos lydmentorerne

Det populære Mentor program for DR1 har selvfølgelig stor fokus på lyden, netop fordi det er et musik-program. Men at der rent faktisk foregår fire samtidige lydproduktioner er de færrest seere klar over, når de ser udsendelsen. Dels er der den vigtige TV-lyd, men der er også monitorlyd til musikerne, PA-lyd til det inviterede publikum og endelig den lyd, som bliver distribueret ud via iTunes.

 

Produktionen foregår i Studio 5, som er et af de helt store studier i DR-byen. Det er ligeledes det studie, som bliver brugt til X-Factor produktionen, og det er i høj grad også det samme teknikerteam, som arbejder på Mentor-
produktionerne. En væsentlig ting er dog ændret i forhold til de tidligere produktioner, og det er en af årsagerne til, at Monitor besøger Studie 5. Produktionen benytter et helt nyt PA-system leveret af det franske PA-firma APG, og det består af seks linearray systemer, som dækker publikumsrækkerne, der sidder rundt om den aflange, runde scene.
     

PA-lyd på en TV-produktion får tit en ret lav prioritet, fordi den i og for sig ”kun” har det formål at sende lyden ud til det inviterede publikum. Problematikken er, at hvis PA-lyden ikke er kontrolleret og retningsbestemt, så vil den blive opfanget af de mikrofoner, som bruges på scenen til TV-produktionen, og det er selvfølgelig uheldigt. Det kan både give faseproblemer, udefineret lyd og i værste fald feedback. På en normal scene spiller PA-højttalerne væk fra scenen og forårsager derfor i mindre grad de omtalte problemer. Men på Mentor-produktionen sidder publikum, som nævnt, rundt om scenen, så derfor er kunsten her at have retningsbestemte højttalere, som rammer publikum, men som samtidig rammer scenen så lidt som muligt.
    

Forholdene på Mentor-produktionen kompliceres yderligere af, at hele vejen rundt, lige bag den sidste række af publikumspladserne, er der udspændt et kæmpe 60 m lærred. Her bliver der projekteret videoer, som dramatiserer den performance, der er på scenen. Lærredet bliver undervejs i hvert musiknummer hejst op og ned, for bagved lærredet hænger lange kolonner af LED lys med kort afstand, som bruges som en lyseffekt, når lærredet er oppe. Lærredet har en fantastisk effekt, når der er videoprojektering 360 grader rundt; men lærredet har den lydmæssige komplikation, at det reflekterer den PA-lyd, som sendes ned til publikum. Desværre en refleksion, som rammer ind på scenen. Med så mange komplikationer er ophængningen af højttalerne kritisk og delikat, som Robert Røhr, der er PA-lydtekniker på produktionen, kan berette.
    

”Produktionen handler i høj grad om scenografi og lys, og som sædvanlig er vi de sidste, som får lov at hænge op. Lyset har førsteprioritet, så vi må tage til takke med den minimale plads, der er tilbage i loftet. Men på grund af APG-højttalernes forholdsvis små dimensioner og den meget kontrollerede spredning, som de leverer, synes jeg, at vi har fået et godt resultat. Det handler meget om ikke at skyde ind i lærredet, og det er lykkedes fint. Lyden er helt fantastisk; jævnt og fint fordelt ud over alle publikumspladserne. For at hjælpe linearray systemet har vi ligeledes placeret en række af de små APG DX5 monitorhøjttalere der, hvor scenepodiet rammer publikumsgulvet. De giver lyddækning, især til de første par publikumsrækker. Jeg kan spille rimeligt højt på PA-systemet, uden at teknikerne klager ude fra kontrolrummet, hvor de producerer TV-lyden. Normalt benytter vi et point source PA-system på disse produktioner, men det store lærred betyder, at vi må hænge lyd og lys ret højt oppe under loftet. Og med denne placering havde vi aldrig fået PA-lyden til at fungere med et point source PA-system”.

Vellydende PA-lyd
De musiknumre, som blev gennemprøvet den dag, hvor Monitor var på besøg, fik rigeligt demonstreret, at APG PA-systemet kan spille både godt og højt. Det samlede PA-anlæg er delt op i seks systemer, tre i hver side af scenen. Der er tre linearray højttalere i hver af de to midterste systemer og fire højttalere i det system, som skyder længst, ned mod bunden af scenen. Det midterste system er lidt anderledes konfigureret, idet den øverste højttaler er den vanlige UL210 linearray fra APG, mens de to nederste er UL210D downfill udgaven af samme højttaler, som spreder 105 mod de normale 85 grader. Højttalerne hører til APG UniLine system, og indeholder i hver kasse 2 stk. 10 tommer enheder plus et højeffektivt horn. Firmaet laver også en dobbelt 15 tommer subwoofer, som kan monteres sammen med de andre UniLine højttalere i linearray’et; men på Mentor-produktionen var der ikke plads til disse i loftet. Så i stedet er der sat to subwoofere på gulvet på hver side af scenen, og disse APG TB218S leverer bunden med deres 2x18 tommer højttalere. Alle højttalere er passive og bliver født med signaler fra APG’s egne processorer og forstærkere, hvor de sidstnævnte er OEM udgaver af Powersoft’s digitale forstærkere. Lyden på systemet var kontant og yderst vellydende, og lyddækningen var forbavsende god, når man bevægede sig rundt på publikumsrækkerne. Direkte adspurgt kunne
Robert Røhr fremvise den grafiske equalizer, som sidder som master EQ på mixeren, og her var der kun lige dykket et par dB på 3-4 frekvenser, resten stod i neutral position.
    

Robert fortalte videre: ”Jeg blev inviteret ned på APG-fabrikken og lyttede selvfølgelig til alle deres højttalere. Og det var meget overraskende at høre den naturlighed og samtidig den konsistens i lydudtrykket, der var i alle kasserne, lige fra den mindste monitorhøjttaler op til de helt store systemer. Her har APG virkelig fat i den lange ende.”


Nye produktionsformer
PA-lyden i hænderne på Robert Røhr er blot en del af den store lydproduktion til Mentor; her er også mange andre lydteknikere i gang. Malte Oscar sørger for den vigtige monitor-lyd til musikere, og han står lige ved siden af de teknikere, som assisterer omkring den trådløse lyd. Her bliver der brugt 26 trådløse kanaler og 24 in-ear, og dette er den første større DR-produktion, hvor Wisycom’s nye In-Ear systemer bliver brugt intensivt.
    

Ossian Ryner og Claus Pedersen sidder på deres vante pladser ude i kontrolrummet bag den store SSL digitale mixer. Her står Ossian for musikmixet, mens Claus står for dialogen ud til seerne, og der er fint plads til fire hænder på den store mixerpult. Men lige nu er der ikke så travlt, så Ossian har tid til at fortælle omkring et nyt tiltag, der er sat i gang på netop Mentor-produktionen.
    

”Vi har lavet en lidt anderledes produktionsplan her på Mentor, som i højere grad tager hensyn til de medievaner, som vores seere har. Vi starter produktionen om mandagen, og den dag slutter vi af med at optage de forskellige musiknumre på Pro Tools. De ideer, som jeg har vedrørende produktionen omkring effekter og mix, gemmes selvfølgelig. Efterfølgende bliver denne Pro Tools produktion videregivet til Peter Juul Kristensen, som sidder i sit private studie og arbejder med at mixe numrene tirsdag og onsdag. Disse mix bliver så lagt op på iTunes sent onsdag. Derefter modtager jeg hans færdige Pro Tools produktion og kan bruge nogle af de ideer, han har udviklet, på de TV-mix, som vi laver prøver på torsdag og fredag; og som vi fredag aften slutter med at mixe direkte til udsendelsen. Fordelen ved denne produktionsform er, at seerne både før og umiddelbart efter udsendelsen kan hente musiknumrene på iTunes. Og samtidig er der også den fordel, at to mix-teknikere har fat i musikproduktionerne og kan inspirere hinanden”.
    

Ossian bruger en kombination af værk-tøjerne på SSL-pulten og plug-in på Pro Tools, når han laver sine vellydende musikmix til Mentor. Monitor kan ikke lade være med her på falderebet at spørge, hvilket værktøj, som er det vigtigste. Som svar på det spørgsmål åbner Ossian den meget lange række af velvalgte plug-ins på en vokalkanal på Pro Tools. Og smiler bredt!!

 

 

Af: Jens Walther


 

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her