27. august 2013

Nyt lydanlæg til Holbæk Teater

Holbæk teater har stor succes med familieforestillinger, hvor både børn og forældrene får en teateroplevelse sammen. Den nye ”Rasmus Klump på Eventyr” musical er lavet i samarbejde med Glassalen i Tivoli, som senere på sæsonen sætter forestillingen op. Musicalen indeholder naturligvis en masse musik og sang, og teateret har gennem de seneste år ikke været helt tilfreds med det lydanlæg, som hang i teatersalen i Holbæk. Udsigten til at bruge en 3-400.000 kroner på et nyt anlæg var udelukket på nuværende tidspunkt, så i samarbejde med Michael Brønnum, som er lyddesigner på forestillingen både her og i Glassalen, blev der tænkt i nye baner. Resultatet er et nyt lydanlæg, som alle er godt tilfreds med. 

 

Monitor møder en dag i den tidlige sommer teaterchef Kristoffer Møller Hansen, lydtekniker Mikkel Olsen og Troels Køhl Hansen fra Showtech, som er distributør af Next ProAudio i Danmark. Det er den sidste dag med Rasmus Klump musicalen, så der er allerede god erfaring med det nye lydanlæg, som blev hængt op, umiddelbart inden de mange forestillinger startede. Teaterchef Kristoffer Møller Hansen melder om bedre taletydelighed, detaljegengivelse og større dybde i lydbilledet, mens lydtekniker Mikkel Olsen melder, at det er langt lettere at få et differenceret lydbillede. Gode meldinger, og samtidig har anlægget kun kostet lige omkring 100.000 kroner. Hvad er hemmeligheden?


Højttalerne
Der er mange faktorer i et nyt anlæg; ny mixer, nye forstærkere, men den mest afgørende faktor er de nye højttalere, som umiddelbart ikke gør meget væsen af sig, når man træder ind i teatersalen. Højttalerne er fra Next ProAudio, et højttalerfirma i Portugal, som Showtech har haft importen af de seneste fem år. Højttalerne har længe indgået i Showtech’s udlejningssystemer, men her på det seneste er Showtech mere på mærkerne omkring at få solgt nogle systemer i faste installationer. Installationen på Holbæk Teater er således den første faste teaterinstallation, hvor der er brugt Next højttalere.

     

Teatersalen er ikke så dyb, så i samarbejde med Michael Brønnum blev det aftalt at gå efter et pointsource højttalersystem. Next har både pointsource og linearray i deres program, men deres X-line serie blev vurderet at opfylde behovet, så det var det første system, som blev hængt op.

    

Troels fra Showtech fortæller: ”I denne opstilling har vi brugt X-Line serien fra Next. Enhederne i højttalerne er fra den velrenommerede producent B&C, og i hver højttaler er der to enheder, henholdsvis en 8 eller 12 tommer basenhed sammen med en 1,5 tommer kompressionsdriver, som sidder bag et specieldesignet horn. Højttalerne er passivt delt, men på trods af det er de dimensioneret til virkelig highpower ydelse. Hele bagsiden af højttaleren er fyldt op med det overdimensionerede passive delefilter, som kan klare de ekstreme varmeudviklinger, som netop sker i et passivt delefilter. Vi har nu i fem år arbejdet med Next højttalere hos Showtech, de er blevet tæsket godt og grundigt igennem, men vi er endnu ikke stødt på en afbrændt højttalerenhed.”

    

Systemet på Holbæk Teater består af et centercluster med to højttalere, og et dobbelt L-R system, hvor højttalerne, placeret på scenen, spiller ned til det tætte publikum, mens de hængende højttalere højere oppe er beregnet til den bageste del af salen. Centerclusteret og de hængende højttalere er med 8 tommer basenheder, mens højttalerne placeret på scenen er med 12 tommer enheder. Desuden er systemet suppleret med to subwoofere, som begge har 18 tommer enheder. Subwooferne står i øjeblikket i en L-R position, men Troels ville gerne have dem placeret under scenen i et distribueret system. Men det kræver ombygning af scenen, så det er en løsning, som først senere kan blive implementeret. Et distribueret system giver en mere ensartet spredning af bassen, mens et L-R system betyder, at bassen dropper i niveau visse steder i salen.

    

Kristoffer fortæller: ”Michael Brønnum var åben for at prøve systemet, som Showtech foreslog, og efter Michaels anvisninger hængte Showtech det op stort set i den konfiguration, som vi ser her. Vi prøvede det af i nogle dage, mens lyddesignet på forestillingen blev udviklet. Efter et par dage snakkede vi sammen og blev enige om, at her var så god lyd, at det var værd at gå videre med.”

    

Troels kan supplere: ”Michael havde forskellige krav, eksempelvis at hver højttaler havde sin egen forstærker. Stort set alle højttalere har samme processering, men alligevel er der foretaget nogle små ændringer til hver højttaler. Efter prøvetiden kunne vi perfektionere ophængningen, men vi har faktisk ikke brugt måle-udstyr, men kun lyttet, ændret vinkler på højttalere, og selvfølgelig ændret på processeringen. Subwooferne spiller op til 120 Hz, mens topkasserne spiller ned til 90 Hz. Det hele fungerer, og det har bl.a. at gøre med det unikke design af hornene i topkasserne. Selv i en opstilling med flere højttalersæt som her i Holbæk Teater, så er der meget minimale faseproblemer, når man bevæger sig rundt i salen.”

    
Lydteknikerens hule
Teknikeren Mikkel styrer både lyd og lys på forestillingen, og det gøres fra den trange plads midt i salen, på et lille repos hævet et stykke over publikum. Ikke alene er der kommet nyt højttaleranlæg, men han har også fået en ny Presonus Live digital pult. På scenen i denne forestilling er de fem skuespillere, og sangene, som skuespillerne fremfører, bliver afviklet live til den preindspillede musik. Skuespillerne har trådløse microports med DPA mikrofoner og InEar medhør, og på mixerpulten ligger musikken i nogle velafstemte stems, så der stadig kan mixes på lydbilledet undervejs. Det giver også mulighed for at give hver skuespiller et individuelt miks i InEar hovedtelefonerne. Mikkel fortæller om processen under udvikling af forestillingen.

    

”Jeg har programmeret lyset til forestillingen, så derfor var jeg tilstede, mens Michael Brønnum udviklede lyddesignet og mens der blev indstillet på det nye lydanlæg. Det har betydet, at hele overleveringen fra lyddesigner til afvikler har været noget lettere, og jeg har også lært en del under hele processen fra en erfaren lydtekniker som Michael. Både det nye højttaleranlæg og den nye digitale pult har stor betydning for lyddesignet på forestillingen. Mulighederne er større, men det samme er kompleksiteten i afviklingen, så der er nok at se til.”

 

Succes

Der kan sidde omkring 350 publikummer i salen, og Kristoffer Møller Hansen melder om en stor succes og en god belægning gennem den måned, forestillingen har kørt. Men det er sidste forestillingsdag, og i hans hoved rumsterer allerede næste forestilling, hvor musikken er skrevet af Fuzzy og teksten af Rune T. Kidde.

    

”Det nye lydanlæg betyder meget for mulighederne for teateret, især på de forestillinger, hvor der både er musik, sang og tale. Vi glæder os allerede til den næste forestilling, som bliver sat op i efteråret. Det er også en familieforestilling, en musical med titlen ”Den lilla møghætte og Pulven”, slutter teaterchefen.

 

Interview med Michael Brønnum

Lyddesigner og -tekniker Michael Brønnum er en travl herre, men Monitor træffer ham på telefonen til en snak om lyddesignet til Rasmus Klump forestillingen og om det nye anlæg i Holbæk Teater.

Hvorfor var det nødvendigt at skifte anlægget på teateret?
”Det anlæg, som jeg mødte, første gang jeg besøgte Holbæk Teater i forbindelse med Rasmus Klump musicalen, var for det første med fejl på anlægget, højre og venstre side lyd simpelthen ret forskelligt. Og for det andet var der dårlig spredning på anlægget i forhold til bredden af teateret. Så vi blev hurtig enig om at prøve noget nyt! Jeg har selvfølgelig mine referencer, men ud over nogle grundkrav var jeg åben. Troels fra Showtech kom så med det anlæg fra Next og jeg var derefter med til at beslutte, hvordan det skulle hænge i salen.”

Udover bedre spredning, hvordan synes du om grundlyden i Next højttalerne?
”Den umiddelbare oplevelse af højttalerne er, at hornet i kasserne lyder ret godt. Det er et symmetrisk design, men smalt i bunden og bredt i toppen. De er lavet således, at de spreder mindre i bunden af hornet og mere i toppen af hornet; og det fungerer godt. God og veldefineret top!! Mens jeg arbejdede på forestillingen, brugte vi 10 tommer udgaven af højttalerne i de kasser, som spillede ud til det nære publikum. Den var lidt pumpet i den lave mellemtone; jeg foreslog, at vi prøvede med en 12 tommer i stedet for at få lidt bedre definition i det område, og jeg ved, at den sidenhen er kommet på produktionen. Men på grund af leveringsvanskeligheder nåede jeg ikke at høre 12 tommer udgaven; men tror på, at de gør det bedre!!”

Har der være nogen vanskeligheder i selve produktionen, efter at anlægget var skiftet?
”Det største problem har faktisk været at få skuespillerne til at vænne sig til at bruge InEar systemet. De har været vant til den umiddelbare respons fra publikum, og det bliver jo en helt anden oplevelse med sådan et par propper i ørerne. Desuden har jeg under prøverne både skulle forholde mig til publikumslyden og medhørslyden til skuespillerne, og i den situation kan det godt være svært at bevare fokus.”

Er der noget, som du vil ændre i forhold til produktionen i Glassalen?
”Ikke meget. Der er snak om, at vi ændrer afviklingsværktøjet på den pre-indspillede musik fra QLab til Ableton Live. Det er grundet nogle musikalske hensyn, fordi det er lettere at holde et beat i Ableton Live, når afviklingen kører på musikalske cues.”
 
Hvordan var det at arbejde på et mindre teater i provinsen?
”Det har været sjovt. Især var det opløftende at arbejde sammen med Brian Kristensen, som er instruktør på forestillingen. Han fik virkeligt et kick af den forbedrede lyd i teatersalen, og det resulterede i en masse positiv, kreativ energi under forberedelse og prøver.”

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her