7. januar 2014

Når lysstyring bliver en passion

Det startede med en god idé under uddannelsen af indehaveren, og i dag er ETC blandt verdens førende, når det gælder styring af lys i teater- og sceneindustrien. Man laver unikke produkter – herunder også Source Four lampen, som er blevet en industristandard.

 

Historien om ETC er også den, der definerer det, virksomheden står for i dag. De står bag lyspulte, lamper og ikke mindst dæmpere og er på mange måder trendsættere i deres del af branchen. Deres historie starter som flere andre kendte og store virksomheder. Nemlig i en kælder med en god idé til i dag at være fast leverandør til blandt andre Disney koncernen. Firmaet har også stået bag lysudstyr til Operaen i København.

    

ETC er i dag en af de største på deres felt inden for lys til teaterlinjen og har mere end 700 medarbejdere på verdensplan. Virksomheden er repræsenteret med afdelinger over hele kloden, men det hele startede med, at virksomhedens chef og ejer, Fred Foster, fik en god idé, da han gik på teaterlinjen på det tekniske fakultet helt tilbage i 1975. Her opdagede han og blev irriteret over, at alle lysborde var analoge. Han fik idéen til at lave en micoprocessor-styret enhed, og allerede i 1976 var den klar. Efterfølgende lavede man et printkort, som kunne indgå i et lysbord og henvendte sig til de store producenter som Strand og Colortran. De lavede aftale om at levere OEM printkort til Colortran, og de blev implementeret i deres lysborde, som dengang lå i 50.000 dollars klassen!


Disney som katalysator
Man ville dog snart mere og kunne godt tænke sig at være mere end en OEM producent. Det gik i opfyldelse, da Disney koncernen skulle udvide i Disneyland i Los Angeles og havde brug for en meget specifik styring af lys. Her blev det firma, som er ETC i dag, spurgt og vandt opgaven. Disney havde brug for en meget avanceret styring, og Fred Foster og hans bror, der kørte firmaet, satte sig til at skrive softwaren til det produkt, der kom på gaden i 1979 – og ETC var på den måde etableret. Lysbordet kom til at hedde Concept Line.

    

”Styring af lys i et så stort setup som hos Disney kræver en del. Man skal forestille sig, at styringen skal klare alle lokale forlystelser, som hver kan ses som ét lille teater. Men samtidig skal der være en central styring, hvorfra man kan justere samlet. Hvis man for eksempel har brug for at dæmpe lyset og skrue op for lyden ved samtlige forlystelser. Det kan være, fordi Disney orkesteret går ned gennem hovedgaden og skal have opmærksomheden. Samme centrale styring kan bestemme, at lyd i samtlige butikker ved hovedgaden giver kunderne besked om, at Disney orkesteret er på vej”. Det er Tim Stokholm, der er Regional Manager for ETC, der forklarer. Vi møder ham hos den danske distributør Bico i

Rødovre, som Tim selv har været en del af, før han i 1997 blev
tilbudt stillingen, som han har nu i ETC.

Producerer alt i USA for at sikre kvaliteten
Hos ETC produceres stort set alle dele og komponenter på selve fabrikken i byen Madison i staten Wisconsin. Og dem, man ikke selv laver, bliver produceret af firmaer i lokalområdet. Grunden er den enkle, at man vil sikre sig kvalitetskontrollen. ”Vi leverer til en branche, hvor tæppet går klokken 20, og her er ikke plads til, at en lampe eller en pult svigter. Vi leverer til store teatre og koncertsteder, så der er jo ikke tale om et lille diskotek, hvor man kan leve med, at en lampe står af”, forklarer Tim Stokholm og fortsætter: ”Så alle mikroprocessorer, metalkabinetter og så videre bliver
produceret in-house, så vi kan sikre kvaliteten. Her er blandt andet to produktionslinjer af 15 meter, hvor vi producerer 200.000 printkort om året”. Det er lidt unikt, at man har fravalgt Kina og Asien som leverandør – det er faktisk prøvet af, men skrottet på grund af ovennævnte faktorer.

    

Hos ETC er man også storleverandør af lysdæmpere, som typisk bygges ind i racks. ”Et skab kan styre 96 kredse, og hvert modul kan have to kredse. Vi producerer 175.000 af disse moduler om året, så det er noget, der er stort behov for”, fortæller Tim Stokholm.

    

ETC producerer primært lysborde og har et stærkt program her. ”Vi er teatermennesker og leverer til teatre og store koncertsale. Alle steder, hvor der er behov for styring af, at lyset skal skifte eller ændre karakter”, forklarer Tim Stokholm.


Satte ny standard for profillampe
ETC er også store på et andet felt – nemlig på profilspot. Helt generelt ønsker man at være unikke på det, man laver, så man ikke ”bare” producerer en lampe, der findes i forvejen. Og da Dave Cunningham i 1991 kom med idéen til Souce Four lampen, var ETC på med det samme. Dave Cunningham er industriel designer, og han syntes, at profilspots var meget store. De var meget store, da de havde en stor parabol. Han fandt ud af, at grunden til størrelsen primært skyldtes, at filamentet i pæren var meget langt. Han bukkede de to filamenter, så de to blev til fire og samtidig mindre – deraf navnet Source Four. Samtidig var projektoren, som det reelt er, mere energieffektiv. Faktisk svarer en 575 watt Source Four til en 1 kilowatt almindelig projektor! ”Det er så stor en besparelse, at man i New York vedtog, at skulle man bruge en profilspot, skulle det være en Source Four type”, fortæller Tim Stokholm. Pæren i Source Four lampen er i øvrigt den mest udbredte i underholdningsindustrien. ETC har solgt mere end 3 millioner Source Four, og man mener der altid er mindst 2 millioner i brug på verdensplan!

    

Hos ETC producerer man i øvrigt også LED lamper, og igen er man blandt de førende med produkter, der er gennemtestet. ”For eksempel lover mange, at en LED kan holde 50.000 timer. Det kan de også – men elektronikken og strømforsyningen skal faktisk kunne holde til det firdobbelte, for at dette kan overholdes, og det garanterer vi med vores LED produkter”, forklarer Tim Stokholm.


Automatisk lysstyring
Tim fortæller, at man arbejder i mange forskellige segmenter. Herunder også steder, hvor man ikke har professionelt personale. ”Det kan være en restaurant, hvor personalet kun har brug for at skulle trykke på en kontakt. Således at der er én knap til rengøring, én til aftenbelysning og en tredje, når der skal spilles musik. Det kan sagtens være avanceret styring, der er bag – med en avanceret programmering, men det kan håndteres af alle med en simpel instruktion”, forklarer Tim. Han fortæller også, at man leverer til store cruise skibe, hvor man blandt andet via laser GPS ved, hvor på kloden man er, og hvordan lyssætningen skal være i forhold til tidspunktet på døgnet. Så der for eksempel er lidt køligere lys om morgenen og varmere lys om aftenen.

Kan være med i alle prisklasser
Uanset hvilken type installation, i de segmenter ETC bevæger sig i, kan de være med prismæssigt, fortæller Tim Stokholm til Monitor Pro. Og her bruger man
distributører i hvert land til at supportere og levere. I Danmark er det som sagt Bico, som man skal henvende sig til.

    

Firmaet bruger en del ressourcer på at uddanne dem, der skal håndtere udstyret, og virksomheden har løbende kurser i hele verden, men også via webseminar, så man kan uddanne sig i det nyeste udstyr, uden at medarbejderen behøver bevæge sig ud af landet.

    

Tim Stokholm kom som sagt til ETC via Bico, som han var medejer af. Bico er i dag ejet og styret af Mogens Geweke og Søren Jørgensen, som kan levere og svare på alle spørgsmål vedrørende ETC.

 

 

Af: Peter Hyldahl

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her