N15 ShowFloor General 2

13. maj 2015

NAB 2015: Droner og IP

NAB 2015 var fyldt med små og store dronefirmaer, og for første gang havde dronerne deres egen pavillion med et lukket ”flyvebur” til visning af omkring 20 forskellige droner. Denne del af messen var så godt besøgt, at NAB 2015 kan døbes ”The Year of the Drone.”

Dette er interessant, fordi det er den anden trend, som har været med os i flere år, og som befinder sig på et vendepunkt. Der var mere end 111 millioner IPTV kunder verden over i 2014; i 2009 var der kun 25 millioner. Strategirådgivere mener, at vi vil passere 200 millioner, der modtager deres TV-signaler som IP i 2020. Interessant nok siger dette kun noget om, hvordan distributionsformen har ændret sig på kabelmarkedet, og at telekom-operatører tager en større og større del af markedet.

Manglende standarder

Hvad væksttallene for IP ikke siger noget om, er udviklingen af IPTV som en infrastruktur fra ingest til play-out hos radio- og TV-udbyderne. Det siger heller ikke noget om, hvilke nye teknologiske muligheder, der kan sættes ind i samspillet mellem nye, opdaterede smart-TV og en IP-infrastruktur, med en netværksarkitektur, hvor dit TV derhjemme frit kan få adgang til IP-signaler og vælge mellem indhold, sådan som vi gør det på nettet. Et element ved dette er, at indholdsejerne eller distributørerne kan skræddersy og personalisere indhold direkte til seeren. Et andet element er, at seerne vil blive endnu mere aktive i forbindelse med, hvad de vælger at se, hvordan de ser det og hvornår.

En anden udfordring er, at selv om IP bruges som transportstrøm frem til TV-seeren, så er der i dag få standarder for en fælles IPTV-arkitektur. Dette lave niveau af tvang og mangel på en nemt tilgængelig og omfattende IPTV standard fører til en strøm af proprietære implementeringer, som nu danner grundlag for alle IPTV systemer, der er i drift verden over. Således står vi overfor, at enhver installatør laver sine egne standarder, som hurtigt kan blive forældet. Hvis indholdsleverandører, distributører og teknologileverandører skal bruge IP som teknologi for transmission af signaler internt på TV-stationerne og mellem TV-stationer og distributører, så skal der udvikles standarder.

IPTV bokse

Det at skulle lave en boks eller router, som kan flytte IPTV signaler, er ikke den store udfordring. Alle større leverandører synes at indse, at dette er en virkelighed, som de er nødt til at forberede sig på. Spørgsmålet er, hvornår vi vil få den første europæiske TV-station, som kører IP hele vejen. Her er der nogle udfordringer; selvfølgelig ønsker man at tage vare på og benytte meget af den teknologi, man har i forvejen. Desuden skal man dimensionere løsningen på en sådan måde, at workflow, lagring og distribution kan skaleres i forhold til morgendagens udvikling, men først og fremmest skal man have standarder på plads. Sony har taget initiativ til et konsortium, hvor man skal blive enige om en IP-standard. I følge Norbert Paquet fra Sony har en række aktører i branchen nu bakket op om deres initiativ. Selskaber som Sony og Imagine Communications er blandt de mest aktive for at gennemføre et skift til IPTV som morgendagens løsning på infrastruktur. Skal vi måle i forhold til tendenserne på NAB 2015, så er der stadig et stykke vej, inden de amerikanske radio- og TV stationer vil gå ind for sådanne IPTV-løsninger, mens forståelsen for de muligheder, IPTV giver, er større i Europa.

AVX trådløse mikrofoner

På NAB 2015 introducerede Sennheiser sine AVX trådløse mikrofonsystemer til videokameraer, som sørger for lydoptagelse helt uden stress. Den usædvanligt kompakte AVX-modtager sættes direkte ind i XLR-stikket på kameraet. Her sammenkobles den automatisk med mikrofonen og tændes, når kameraet aktiveres. Systemet justerer selv automatisk korrekte lydniveauer og sender ved at benytte en speciel, beskyttet forbindelse i det licensfrie 1,9 GHz-bånd. Modtageren, som stikkes ind i kameraet, slås automatisk til med kameraets fantombevægelse, og parres automatisk med senderen.
Systemet indstiller umiddelbart det korrekte lydniveau og tilpasser dette perfekt til kameraets indgangsfølsomhed, vælger en ledig frekvens – og er derefter klar til den aktuelle opgave. Hvis der opstår interferens, vil AVX-systemet, uden at det høres, skifte til en anden frekvens. Jeg tror ikke, at det kun er mig, der har haft en lille frygt for, at trådløse mikrofoner og frekvensvalg kunne blive vanskeligt. Sennheiser synes med sit AVX system at have lavet en meget brugervenlig løsning. Jesper Kolvig fra Sennheiser Nordic, som viste løsningen til Monitor, overbeviste i hvert fald os.

Når systemet skal bruges sammen med DSLR-kameraer med jack lydindgang har AVX-systemerne et XLR-3/mini-jack adapterkabel og nødvendigt monteringsudstyr til at fastgøre modtageren til kameraets blitzsko.

iPad mikrofon med app

Sennheiser og Apogee lancerede også sammen en digital clip-on mikrofon på NAB 2015, ved navnet ClipMic digital. MKE 2 digital gør, at du kan omskabe iPad´en til et professionelt TV-studie. Med professionel kvalitet på lydoptagelser fra iPhone, iPad eller iPod touch og en app fra Apogee som styrer lydniveauerne, har du styr på det hele. Uanset om du er en journalist på jagt efter en enkel lydløsning til interviews i marken, en forelæser, som ønsker at optage en diskussion eller optagelsen af den unge pige, som reciterede et digt – så hjælper de nye digitale clip-on mikrofoner fra Sennheiser og Apogee dig med at sikre lydoptagelser, som lyder professionelt.

Giver muligheder til filmskabere

Det er ikke ofte, man ser, at Blackmagic Designs chef Grant Patty bliver rørt, men når han taler om, hvordan selskabets produktlanceringer skal bidrage til, at flere unge filmtalenter kan få mulighed for at vise, hvad de duer til, så ser man, at dette er vigtigt for ham. På NAB 2015 viste Blackmagic sit nye Micro Cinema Camera, som er et lille kamera, som skal give mulighed for kvalitetsoptagelser, placeret på droner og alle andre mærkelige steder. Fortidens problemer med bodyCams med elendig billedkvalitet er nu for længst historie, og det er nærmest mærkeligt, hvis det hele ikke kan skydes i 4K. Det gør Micro Cinema Camera naturligvis. Kameraet kommer med en CMOS på samme størrelse som et s16mm kamera, og det kan udstyres med alt fra 43mount til EF og PLmount optik efter behov.

Desuden viste Blackmagic sit nye URSA mini-kamera. Blackmagic URSA Mini kan fås i 4 modeller, og kunderne kan vælge montering af enten EF eller PL optik samt 4K eller 4.6K

8K UHDTV fra Ikegami

Ikegami har i samarbejde med den japanske TV-station NHK udviklet et nyt 8K UHDTV kamera. SHK-810 kameraet er kun en tiendedel så stort i forhold til første generation Ikegami kamera med 8K UHDTV. SHk-810 kameraet er designet til live studie- og feltproduktion, og kamerahovedet er meget kompakt og vejer under 9 kg. I følge det japanske departement for telekommunikation vil der være prøvesendinger af 4K via BS satellit-TV fra OL i Rio 2016, efterfulgt af 8K live transmissioner, som er planlagt at starte i Japan i 2018. Det Japanske departement for telekommunikation har en ambition om at have 8K transmission på plads i tide til 2020, hvor de Olympiske Lege skal afholdes i Tokyo.

Applaus for Sony

Det nye HDC-4300 er verdens første kamera, som bruger tre 2/3-tommers 4K billedsensor. Dette kamera giver brugerne 4K muligheder og et workflow omkring indhold, som TV-producenter er kendt med og komfortable med, siger Rob Willox, markedschef hos Sony USA. Vi har udviklet en løsning, som lader de mange eksisterende HDC-brugerne få del i 4K fordele så som 8x høj billedfrekvens og 4K cut-out og zoom mens du bruger en kendt infrastruktur og signalbane, fortalte Willox til pressen på NAB 2015. Kameraet blev stolt præsenteret af Sonys chef Hiroshi Kiriyama, med Sony USA chef Alex Shapiro og en række TV-stationschefer som tilskuere. HDC-4300 er i stand til 4K/HD optagelse med 2x, 3x Super Slow. Kameraet bruger ekstremt nøjagtig præcisionsteknologi for at matche tre 4K sensorer på et prisme. Dette gør det muligt at bruge næste generations ITU-R BT.2020 transmissionsstandard, som giver brugerne et udvidet farvespekter, bedre kvalitet og bedre pixler i følge Sony.

Avid vil tale med alle

Avid vokser nu globalt i omsætning, og aktiekursen er steget i løbet af 2014. Selskabet havde i sidste kvartal af 2014 en omsætning på $153 mio. og en fortjeneste i 2014 på $ 72,3 mio. for hele året. Nu har selskabet satset på en ny strategi omkring Media Composer, som førte til 2000 nye brugere i slutningen af 2014 og en vækst i antal brugere på 65 %. Med denne baggrund har Avid nu signaleret, at de ønsker at købe Orad. Ejerne af Orad og Avid har underskrevet en endelig aftale om at købe det israelsk baserede selskab. Orad er en af de førende leverandører af 3D real-time grafik, video-servere og tilhørende workflow. Orad har mere end 600 kunder over hele verden, ofte store og relevante TV-stationer. Der er grund til at tro, at dette vil styrke Avid’s position i at tilbyde løsninger for studieafvikling og workflow.

Monitor har talt med Kevin Usher, som er en af direktørerne i Avid Europa. Han har særligt ansvar for at udvikle og tilpasse løsninger baseret på Avids teknologi. Et af de områder, han gerne vil tale om, er Avid Everywhere, og hvordan dette giver TV-branchen fleksibilitet til på en nem måde at integrere tredjepartsprodukter i workflowet sammen med Avid’s produkter. Hundredvis af tredjepartsprodukter er eller er i gang med at blive certificeret til platformen. Samarbejdsprojektet Avid Connectivity Partner Program giver udviklere adgang til ressourcerne, dokumentation, certificering, og de tjenester, de har brug for til at lave produkter og løsninger, som er integreret i Avid MediaCentral Platform økosystem. Avid ønsker på denne måde at vise, hvordan de tilpasser sig for at finde nye og fleksible løsninger for kunden; det bliver spændende at se, om dette vil føre til øget salg af Avid-installationer i 2015.

Adobe farvekorrektion på mobilen

Når man tager en iPhone frem og beder dig downloade en app, så begynder produktpræsentationerne at blive spændende. På NAB 2015 viste Adobe Project ”Candy”, som er en helt ny app, som gør, at brugerne med smartphonen nemt kan tage og dele billeder og filmklip, hvor de har lavet deres egne farvekorrektioner via iPhone. Selve app’en består af en række farvekugler, som du kan justere på ved hjælp af fingrene, og på denne måde kan du nemmere finde et farvesnit på de billeder, du deler med andre. Det interessante er, at app’en deler metadataene bag farvesætningen, således at du kan downloade i det kamera eller den maskine, hvor du laver farvekorrektion. Dette gør, at et team får et værktøj til at diskutere farvesætning og visuelt udtryk. Filmklippene deler du endnu ikke via app’en, men metadataene kan du nemt dele med alle andre, som også har app’en og lige ind i Premiere Pro, Premiere Clip og After Effects.

Ellers var NAB 2015 en række omfattende opdateringer på tværs af Creative Cloud, specielt med fokus på video. Et spændende lille projekt er Adobe Character Animator, et værktøj, du kan downloade på Adobe’s hjemmeside, hvis du har en After Effect licens. Dette værktøj, som er under udvikling, gør, at du kan lave karakteranimation baseret på video fra et web-kamera. Monitor klarede i hvert fald at få en lille Adobe-fisk til at tale, i real-tid direkte fra et web-kamera på maskinen.

Panasonic live og med 4K

Panasonic viste, ligesom i 2014, hvordan man kan koble Panasonic kameraer med LiveU Central og få det hele til at køre via en all-IP management platform. Kameraerne AJ-PX5000G, AJ-PX800 og AJ-PX270 understøtter nu direkte tilkobling til LiveU Central management platform ved hjælp af offentlige netværk som 4G/LTE, Wi-Fi eller kablet LAN. Dette er en løsning, som skandinaviske TV-stationer gratis kan afprøve i nogle måneder, fortalte Martin Snedevig fra Panasonic Nordic. Desuden viste Panasonic

AG-DVX200, som er et 4K stor-sensor kamera. DVX200 vil tilbyde mange funktioner, inklusive 4K/60p optagelse, en 13X optisk zoom og en V-Log L gamma kurve. Ideen er, at kameraet skal give noget af det samme visuelle udtryk som et DSLR, men nu leveret som et fiks og færdig professionelt TV-kamera. DVX200 vil være et udmærket kamera til uafhængig film- og dokumentarproduktion samt event videooptagelse, i følge Panasonic. På NAB 2015 blev der dog ikke vist andet end en dummy; man håber på at vise et færdigt kamera i løbet af efteråret 2015.

#TRYcion om nogle måneder

#TRYcion blev sparket i gang på NAB 2015, og vil ifølge AJA’s chef Nick Rashby også blive lanceret i Europa. Oplægget er, at kameraer bliver gjort tilgængeligt på lånebasis til kvalificerede ansøgere. Ekstra AJA CION tilbehør er også inkluderet i låneprogrammet. Personer, der er interesseret i programmet, kan søge elektronisk på AJA’s hjemmesider.

AJA lancerede også nye Mini-Convertere på NAB 2015. Dette er vigtige dele for at holde workflowet i gang 24 timer i døgnet verden over, fortalte Nick Rashby, chef for AJA Video Systems. De nye convertere har navnene Fido-4T-ST og Fido-4R-ST og er quad-kanal 3G-SDI til ST Fiber og ST Fiber til 3G-SDI Mini-omformer, som transmitterer op til 4x 3G-SDI signaler på en enkelt omformer og med mulighed for at sende signaler fra en 4K/UltraHD kilde, for eksempel fra CION kamera, hele 10 kilometer. Alternativt sørger quad-signalvejen også for muligheden for, at flere HD-signaler kan blive transmitteret over store afstande.

Nye 4K muligheder fra Canon

På NAB 2015 viste Canon EOS C300 Mark II, et kamera, som du kan optage 10-bits 4:2:2-filer internt med op til 410 Mbps i 4K-kvalitet, eller 10/12-bits 4:4:4-filer i 2K/fuld HD-kvalitet, og med op til 15-trins dynamisk omfang. Videokameraet leverer optagelser, der er egnet til omfattende redigering i postproduktion og giver skarpere billeder i hele farvespektret med mindre farveafvigelse. Kameraet giver professionelle filmskabere og broad-
castere den allerbedste billedkvalitet med 4K-optagelse i TV-opløsning (3840 x 2160) og DCI-opløsning (4096 x 2160).

EOS C300 Mark II kan optage 4K-filer med høj bithastighed på to interne CFast 2.0-kort, samtidig med at det optager 4K RAW-filer til en ekstern optager, noget, der giver fleksible produktionsmuligheder i markedets højeste kvalitet. Det er også muligt samtidigt at optage 2K/fuld HD proxy-filer på et internt SD-kort, noget, der effektiviserer produktionsprocessen yderligere. Kameraet kommer med den Canon-udviklede Super 35 mm CMOS-sensor og større ISO-område på op til ISO 102 400 giver en exceptionel ydelse i svagt lys, således at det er muligt at få optagelser med lidt støj under en række udfordrende lysforhold, uden at det går ud over billedkvaliteten.

JVC hopper på 4K toget

Også JVCKenwood har nu en række 4K produkter, som de præsenterede på NAB 2015. JVCs GY-LS300 4KCAM Super 35mm videokamera er hovedproduktet i selskabets 4KCAM linje og et stort kamera med udskiftelige objektiver. Videokameraet har en 4K Super 35mm CMOS-sensor og MFT objektivfatning og udnytter Variabel Scan Mapping teknologi for at opretholde den oprindelige billedvinkel for objektiver fra Super35, Super16, MFT, og andre grupper af objektiver. Den har også indbygget HD streaming og mulighed for 4K Ultra HD eller Full HD.

GY-HM200 4KCAM Streaming Videokamera er JVC’s billigste streaming videokamera, som kan levere 4K Ultra HD, Full HD, og SD-billeder med en 1 / 2,3-tommers BSI CMOS-brik. Den har en indbygget 12x zoom med optisk billedstabilisator. Sidste kamera, som blev lanceret på NAB 2015, er GY-HM170 4KCAM, som er et kompakt videokamera, der registrerer 4K Ultra HD som H.264-filer, og som kan lave HD og SD-optagelser i en række opløsninger og billedfrekvenser.

Sammenfatning

Der var hele 103.042 besøgende på NAB 2015, dette er en stigning I forhold til 2014, hvor besøgstallet kun var på 97.915. Antallet af international besøgende var også svagt stigende og udgjorde i år 26.489. En international fagmesse som NAB 2015 er fortsat en meget vigtig mødepalds for filmskabere, TV-folk og teknikleverandører. NAB 2015 viser, at overgangen til en IT-infrastruktur vil præge broadcastbranchen fremover.

Af: Geir Bergersen

ProAV Digital

ProAV 3DIGI 19 forside WWW

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Schmidts Radio
  • Test 4K kamera
  • DPA 6060/6066
  • ISE 2019
  • AFUK

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her