2. maj 2013

NAB 2013: Frem mod 4K og verden udenfor

Siden NAB 2008 har de forsøgt at sælge os 3D, men nu er alt 3D-udstyr pakket væk. Nu gælder det 4K, da fremtidens broadcastere vil skrige efter højkvalitetsbilleder. Budskabet er, at man skal investere nu og være forberedt på fremtiden.

 

På NAB2013 var der over 90.000 besøgende fra 156 lande og over 1.500 virksomheder fremviste produkter inden for film- og broadcast-teknologi.
    
    

NAB har traditionelt været en messe for de store teknologi-leverandører, der sælger løsninger til TV-selskaber. I løbet af de seneste par år har demografien for besøgende (i hvert fald fra USA) ændret sig meget. Nu kan man se lige så mange unge filmskabere i lasede T-shirts, som TV-chefer i jakkesæt og slips. Set over et perspektiv på et årti, er det markant, hvordan brugergenereret indhold og nye løsninger til deling og formidling af film karakteriserer messen. I år var der også et messeområde for nye, innovative virksomheder, som til en lav pris fik mulighed for at fremvise de spændende nye ideer til TV på mobil eller online, eller måske bare det at kunne vise, hvordan man bruger IP-infrastrukturer og almindelig PC-opsætning til at styre og organisere mediefiler.

En fantastisk ny verden
Er man journalist på NAB2013, starter det hele med presse-konferencer fra lørdag til mandag. Udfordringen er at skelne de pralende og flotte facader fra de væsentligste tendenser og udviklinger. Det amerikanske selskab Harmonic, som for et par år siden erhvervede Omneon og nu har en omsætning på 319 millioner dollars, er blevet en vigtig aktør inden for server, infrastruktur og lagring. Harmonic fremviste deres Ellipse 3000 på messen. Dette er en ny HEVC-encoder, som, ifølge produkt-udviklingschefen Krish Padmanabhan, kan udføre 4:2:2, 8/10 bit multi-format kodning. Det betyder, at Harmonics Promedia-platform nu kan omkode 4K via HEVC. Harmonic viste nogle flotte 4K-optagelser på en HEVC-optimeret skærm, og hvis ikke skærmen havde kostet det samme som en mellemklassebil, så havde jeg taget den med hjem øjeblikkeligt. Billederne er smukke, med en stor kontrastrækkevidde, meget høj detaljeklarhed og dybdeskarphed, der skinner foran dine øjne. Harmonic fremstår med stor selvsikkerhed. Harmonics administrerende direktør, Patrick Harshman, konkluderede, at virksomheden vil komme til at spille en central rolle i udviklingen af fremtidens TV-infrastruktur. Og det er målsætningen, at Harmonic skal være en førende udbyder af medier til film og fjernsyn.

 

Kampen om verden
En gammel traver som Avid havde også fornyet sig, og Avids nye administrerende direktør er Louis Hernandez Jr. Han præsenterede de store visioner for, hvordan Avid vil spille en afgørende rolle i forbindelse med levering af teknologi til fremtidens medieudvikling. Strategien er, at mediestrømmen har bevæget sig fra, at vi sender fra én til mange, til at vi skal dele alt med alle. Avid fokuserer på at blive den virksomhed, der fremstiller teknologi, der forbinder og forenkler denne proces. Det, som kaldes "Avid Everywhere" startes op med lanceringen af to nye og vigtige opgraderinger. Avid Media Composer er blevet skilt ad og har fået en komplet overhaling. Version 7, der snart lanceres, vil koste $999. Den nye version vil give dig et forenklet filbaseret workflow, og du vil få fuld HD-optimeret indhold at arbejde med, uden at skulle bekymre dig om detaljer såsom codecs og filformater. Avids filosofi fokuserer på større kreative muligheder og mindre tidsforbrug på den teknologiske opsætning. Virksomheden kommer også med en ny Avid ProTools 11 med 64-bit arkitektur og full HD-video adgang fra ProTool. Træk tidslinjen eller filmen ind i ProTools for at afspille den i lydredigeringsløsningen.

Skal have 4K
På NAB2013 præsenterede Sony deres nye 4K-skærme som 55- og 65-tommers 4K TV-er. Udsalgsprisen er hhv. 5000 og 7000 dollars, og de kan købes i Sonys butik i Las Vegas og snart også i Europa. Med dette viser Sony, at de vil forpligte sig til 4K som skærmformat. Det er, som om de vil sige: køb 4K kameraer, da TV-skærmene allerede står og venter på publikum. Ifølge Oliver Bovis, der er chef for AV-medier hos Sony Professional, har Sony allerede gennemført test af 4K-udsendelser. Materialet bliver en anelse nedkonverteret, men bliver, sådan som Monitor forstår det, op- og nedkonverteret via antenne og modtager. Budskabet er, at en 4K infrastruktur er på vej, og at din investering er sikret for fremtiden, hvis du vælger 4K som optageformat. I mellemtiden vil Sony gerne fortælle, at "Oblivion" med Tom Cruise er optaget med deres Cine Alta F65-kamera. Filmen "Oblivion" og F65 giver, ifølge cheffotograf Claudio Miranda, spændende muligheder. Det digitale filmkamera F65, har en fantastisk opløsning selv i meget svagt lys. Kun udstyret med en lommelygte kan jeg lave de mest utrolige ting med dette kamera, fortalte Miranda på Sonys pressemøde.

BlackMagic vender industrien på hovedet
Den australske virksomhed, BlackMagic Design har vendt TV-industrien på hovedet. BlackMagic har i løbet af de seneste 3-4 år leveret en række produkter, som gør det muligt at skabe fuldgyldig film og TV til priser, man kun kunne drømme om for et par år siden. BlackMagic Designs pressekonference på NAB2013 var fyldt til bristepunktet. Chefen hos BlackMagic, Grant Petty, er ikke nogen stor showman, som overhælder sine produkter med glamour. I stedet er han saglig og præsenterer formelt UltraStudio 4K, som giver fuld 4:4:4 teknologi, 3D-afspilning og overvågning sammen med et nyt 4K Cinema Camera og lillebroren Pocket Cinema Camera. Dette lille Pocket Cinema Camera koster kun $995 og har samme størrelse som en mobiltelefon med et objektiv. Selve objetivet kan man tage af og montere professionel optik på, og kameraet kommer med Super-16 Cinema-sensor med 13 blændertrin. Når det kommer til opmærksomhed, var BlackMagic og deres Pocket Cinema Camera den helt store vinder, men virksomheden har før haft store leveringsmæssige udfordringer med deres forrige Cinema-kamera.
    

Ifølge deres salgsdirektør for Europa Simon Westland, skyldtes dette, at virksomheden var uheldig med chip-leverandøren, hvilket medførte store forsinkelser. ”Vi har sendt over tusind kameraer før NAB, og vi vil fortsætte med at dække de ordrer, vi har i reserve,” fortæller Westland. Han kan ikke garantere, at kunder, der bestiller de nye Cinema-kameraer får dem med det samme. ”Men vi har naturligvis taget højde for flere ordrer, og vi har nu skiftet chip-leverandør. Vi vil naturligvis forsøge at undgå forsinkelser for vores kunder, men dette kan vi først vide med sikkerhed, når vi ser antallet af nye ordrer,” fortæller Westland.

Canon 4K
Canons C300-kamera er på kort tid blevet meget populært, og det samme gælder for det nye og billigere C100. C100, C300 og C500 har samme type kamerahus, mens Canons 1D C kamera har et traditionelt DSLR-kamerahus. C500 og 1D C er 4K-kameraer i en temmelig høj prisklasse, så det bliver interessant at se, om de opnår de samme salgstal. C500 kræver en ekstern optager som f.eks. AJA’s Ki Pro Quad for at kunne optage i 4K raw-billeder. Canon EOS-1D C optager 4K-filer internt i kameraet ved hjælp af Motion JPEG codec. Dette kan blive en fornuftig måde at arbejde med 4K på, da kameraets signalbehandling ikke er Camera Raw. Motion JPEG er et filmformat, der er nemt at afkode for de fleste redigeringsløsninger, så Canons 1D C bliver det enkleste 4K-workflow. Problemet er, at du stadig ikke kan gøre noget fornuftigt med 4K-indhold, hvis du ikke har et 4K workflow og skærme. RED har planer om at løse dette ved at lancere REDRAY 4K Cinema Player, som bruger en 2,5 MB/s version af den komprimerede REDCODE codec til at give dig 4K-afspilning. RED har også indgået en partnerskabsaftale med Odemax, som arbejder på at indføre en 4K-distributionskanal til 4K-indhold.
    

RED skabte også opmærksomhed på deres stand, hvor de gav deres kunder mulighed for at få en Dragon-opgradering på stedet, hvilket gav mange et interessant indblik i, hvordan man booster sensoren til 6K. Intel har også fortalt på NAB, at de nu lancerer et Thunderbolt interface, som vil fordoble dataflowet og understøtte 4K. Sony ville gerne tale om, hvordan F65 er blevet et accepteret kamera i industrien, de håber, at deres F55- og F5-kameraer bliver det samme. Denne idyl gemmer på en retssag mellem Sony og RED. RED har patent på at optage store Bayer-mønsterbilleder i bevægelse ved hjælp af en speciel datakomprimering. RED har sagsøgt Sony med den påstand, at F65, F55 og F5 benytter denne teknologi på en sådan måde, at de krænker RED’s patent-rettigheder. Dette er en sag, som nemt kan trække ud i årevis i det amerikanske retssystem, men det vil næppe påvirke Sonys evne til at sælge nye kameraer.

Er 4K bare en joke?
Med al den hype, der lige nu er omkring 4K, har mange spekuleret i, om ARRI ville udvikle deres eget 4K-kamera. ARRI har vundet stor tillid som det digitale alternativ til Hollywood, men vil dette fortsætte uden en 4K-model? ARRI reagerede på dette ved at vise de testvisninger, de har haft, hvor publikum ikke kunne se forskel på deres 28880 pixel-billede og 4K. ARRI’s kameraer optager ukomprimerede ARRIRAW-filer og deres nyeste firmware gør det muligt at optage i 2K og bruge Apple ProRes-formatet til at lagre filer som SxS-medier.

Postproduktionsmarkedet er helt åbent
Lige siden Apple med lanceringen af Final Cut Pro X effektivt slap af med mange professionelle kunder, har markedet været helt åbent. Adobe har formået at overtage en del kunder, og deres CS 6 indeholder mange af de fordele, som folk følte, at der manglede i Final Cut. Adobe lancerer nu også løsningen, Adobe Anywhere, som er en platform baseret på Premiere Pro til at dele og samarbejde om indhold. Desuden er SpeedGrade-løsningen til Adobe blevet opgraderet til at arbejde bedre og mere problemfrit.
    

Autodesk brugte til gengæld meget af messen på at pleje deres kunderelationer. De havde blandt andet filmskaberen Jeremy Hunt, der fremviste filmen "Fix It in Post" på sin stand, hvor de viste ting som Flame Premium og Smoke. En anden aktør, der viser sit værd, er AJA, som i år fejrede sit 20-års jubilæum. AJA har lavet en række løsninger, der forenkler medieflowet,  og både Adobe og Quantel besøgte AJA’s presse-visning for at understrege deres partnerskab med virksomheden. På NAB2013 lancerede AJA en ny Hi5-4K Mini-Converter, der konverterer 4 3G-SDI-signaler til 4K skærmenheder udstyret med 4K-kompatible 1.4a HDMI-indgange. Enheden vil koste $595 og give
mulighed for at vise 4K på en monitor eller skærm.

Panasonic på NAB2013
På Panasonics stand blev der vist nye Production Displays, deres 4K-monitor, PX5000 kamera og ikke mindst deres nye micro P2-kort. AJ PX5000G er det første P2 HD-kamera, der bruger native AVC-ULTRA optagelse og optager på indbyggede microP2-kortporte. Dette 2/3-tommer, 2.2M 3-MOS kamera kombinerer ifølge Panasonics fremragende billedkvalitet med lav vægt og innovative muligheder. PX5000 kommer med 720p og 1080p/i-optagelse, og dette er det første P2-kamera, der vil optage i fuld opløsning, 10-bit 1080/60p (AVC Intra100). PX5000G vil muliggøre AVC Intra200-optagelse til en bitrate pr. billede, der vil gøre AVC-Intra100 stort set lossless. Kameraet har en codec, der giver billeder i masterkvalitet på dette filbaserede skulderkamera. High-Res AVC Proxy-optagelse er også en mulighed. Med bredden af optagelsesformater, den ultimative billedkvalitet og profesionelle I/O-variationer, tror Vidar Engen fra Panasonic i Norden, at PX5000 vil få et voksende marked inden for nyheder, dokumentar og sport samt på lejemarkedet. Den AVC-Intra 200-funktion, som PX5000 har, gør det også muligt at opskalere filmformater i fremtiden.

HEVC og multiscreen
En af de ting, man kunne opleve på NAB2013 var en real-time HEVC-kodning som omfattede livestreaming via Google Nexus 10 og offline-streaming til en iPad. HEVC vil således vise sig at være et vigtigt redskab for dem, der skal kæmpe om multiplatform-markedet. Motorola præsenterede sine GT-3 løsninger med ABR Transcoder, der giver en hastighed på tre gigapixels samtidigt, og dette vil give brugerne mulighed for at bruge indhold af høj kvalitet uafhængigt af medieterminalen. Motorola kommer også med en multiscreen-løsning, der gør det lettere at overvåge, styre, sikre og tjene penge på indhold. Især med hensyn til internet-TV kan en sådan tjeneste vise sig at være den ideelle løsning.
 
Konklusion
Sony afsluttede deres pressepræsentation med at vise næste års nyheder. Nu bliver Sony også producent af optikker. Desuden viste de prototyper på et nyt DSLR-kamera og filmkamera. Fremtiden, som er uvis, var dog det, der skabte den største opmærksomhed, da det endnu ikke vides, hvornår Sony kan levere disse produkter. Faren for aktørerne er, at de er mere optaget af at tilfredsstille lysten til nye produkter end at levere løsninger, der understøtter infrastrukturen og workflowet i branchen. Hvis 4K skal blive en standard inden for TV-produktion, postproduktion og visning, skal der foretages væsentlige investeringer. Spørgsmålet er, om investeringerne vil føre til øget efterspørgsel fra TV-seerne? I tusindvis af hjem er man knap nok færdig med at købe HD-fjernsyn, så priserne skal i hvert fald sænkes markant, før det store publikum kaster sig over 4K-skærmene.

 

 

Af: Geir Bergersen

 

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her