22. oktober 2013

Montmartre med TV-kanal

Sig Montmartre til enhver jazzmusiker eller -kender, og der bliver først tænkt på det berømte spillested i København, og dernæst på en bydel i Paris. Det lille, verdenskendte spillested har inviteret fremtiden inden for og netop lanceret deres egen Jazz TV-kanal, hvor en lang række af koncerterne på spillestedet bliver transmitteret live. Ambitionerne er høje, så der er blevet installeret meget nyt, avanceret udstyr i den lille, hæderkronede klub.

 

Det lille spillested var i 50 og 60’erne centrum for et sprudlende europæisk jazzmiljø, og verdensstjerner i genren kom meget gerne og spillede i klubben. Da klubben genåbnede på den oprindelige adresse for 3 år siden, var det med de samme intentioner. De største jazzmusikere skulle til København og spille på den intime scene. Missionen er lykkedes, og der er hver uge tre til fire koncerter i jazzklubben.
    

Men tiden er trods alt en anden, og de største musikere kræver honorarer, som er svære at indfri for en klub, hvor der er plads til omkring 100 publikummer. Hvad gør man så for at få flere publikummer, men uden at bygge til eller flytte adressen. Jo, man inviterer da blot hele verden…. Ikke sådan fysisk, men inviterer derimod jazzpublikummet inden for via nettet. Rune Bech og Christian Brorsen, henholdsvis direktør og musikchef på Jazzhus Montmartre, har længe tumlet med ideen om at lave en TV-kanal, hvor man enten kan lytte til en enkelt koncert eller have et fast abonnement.
    

Christian Brorsen fortæller: ”Hver koncert her på Montmartre er unik. Jazzmusik er jo ikke som koncerter i andre musikgenrer indøvet og i en fast ramme. Musikken bliver skabt på stedet og i nuet, og derfor er den meget velegnet til at blive fastholdt i en optagelse med billede og lyd. Det lille spillested med den nære intimitet passer fremragende til jazz. Publikum sidder tæt på, kan se den interaktion, der er musikerne imellem under koncerten, og publikums nære tilstedeværelse gør også noget ved musikerne, så de simpelthen spiller bedre. Det bekommer derfor musikken godt at blive spillet på et lille, intimt sted som Montmartre. Så det ville være synd at sætte det over styr.”
    

Så kunsten for Jazzhus Montmartre har været at lave en løsning, der i så høj grad flytter denne intimitet hjem i stuerne hos folk; en løsning, hvor man kan komme tæt på musikerne, og hvor lyd og billede er i en høj kvalitet. Men samtidig også en løsning, som er simpel at betjene, og som på spillestedet fysisk gør meget lille væsen af sig. Intimiteten forsvinder og fokus flyttes let, hvis der løber teknikere med håndholdte kameraer rundt blandt publikum, så det har aldrig været på tale. Den netop etablerede løsning er i høj grad i jazzmusikkens ånd.
 
To faste og en robot!!
Jazzhus Montmartre har til huse i St. Regnegade i indre København. Scenen fylder hele endevæggen, mens baren er i den modsatte ende, ud mod gaden. En uheldig stolpe står 1/3 inde i rummet, midt mellem sidevæggene. Stolpen har tidligere været til stor irritation, men nu har den fået en ny, vigtig funktion. I en højde af 2 meter sidder der et robotkamera fra Sony. Disse kameraer bliver normalt brugt til overvågning, men her fungerer det som et fuldt fjernstyret HD kamera. I samme højde og afstand til scenen, men placeret på hver sidevæg sidder to mere, normale HD kameraer, ligeledes fra Sony. Kameraerne er bl.a. valgt ud fra deres gode billedkvalitet under begrænsede lysforhold.
    

SDI signaler fra disse tre kameraer bliver ført gennem loftet, og signalet ender i et lille kontrolrum på 1. sal, hvor videomixer og streaming computer er placeret. Og her bliver det færdige billedsignal produceret af den tekniker, som sidder bag videomixeren. Pulten er en V-1600HD fra Roland, som netop er beregnet til at lave livemix med flere kameraer. Pulten er i stand til at lave digital zoom på de indkomne signaler, så derfor er de to sidekameraer, som er indstillet med et fast fokus og zoom, loopet tilbage i videomixeren. Det betyder, at der derfor er i alt fem signaler at mixe billedsiden ud fra: robotkameraet, de to faste og digital zoom på de to faste. Robot-
kameraet styres i kontrolrummet med en joystick, og her er fuld kontrol over zoom, retning og fokus. Det mixede billedsignal bliver derefter sendt ud i et capture kort fra Blackmagic, hvor det optages i HD kvalitet, inden det sendes i computeren, hvor det dekodes til stream.

Lydkvalitet er vigtig for formidling af musikken
På lydsiden er der også sket en række tekniske forbedringer, men det er i og for sig blot almindelige opgraderinger, og ikke fordi det var en nødvendighed i forhold til streaming og den nye Jazz TV-kanal. Den digitale mixerpult er blevet opgraderet fra en Roland M-400 til den seneste model, M-480, og der er nu tilsluttet en R-1000 recorder til pulten, så koncerten også kan optages på multitrack.
    

Koncerterne på Montmartre bliver jo altid mixet til publikum på det mindre PA-anlæg, som står på stedet. Mik Neumann er den faste lydtekniker på jazzklubben, og han fortæller: ”Montmartre er jo et lille spillested, så koncertlyden vil altid være en kombination af den akustiske lyd og den forstærkede lyd fra PA-højttalerne. Eksempelvis vil en trommeslager ikke blive lagt ud i PA-højttalerne, når han spiller kraftigt. Så det signal, som mixes til PA-højttalerne, vil ikke være velegnet til at blive distribueret ud på nettet. Det er derfor nødvendigt at lave et andet lydmix til streaming. Den optimale løsning ville være, hvis en anden lydtekniker sad i redigeringsrummet og lavede et lydmix beregnet til stream. Men det bliver jo hurtigt bekosteligt. Så min opgave foran mixeren er blevet udvidet en del, så nu laver jeg to mix, et PA-mix og et mix til stream. En digital pult som Roland’s M-480 kan jo snildt håndtere dette; så jeg kan trykke på en enkelt knap, og så ser jeg streammixet på faderne og kan lytte til det i hovedtelefonerne. Den nye multitrack recorder R-1000 giver også mulighed for at afspille tidligere koncerter igennem pulten. På den måde kan jeg også tjekke og få god erfaring med, hvordan mine streammix lyder på forskellige højttalere, på computere og på TV.”    

En god samarbejdspartner
Roland RSG har været samarbejdspartner med Montmartre lige fra genåbningen, og med de nye stream tiltag er det samarbejde blevet øget til nu også at inkludere billedsiden. Jazzhus Montmartre har en sponsoraftale med Roland RSG, så jazzklubben låner udstyret, så længe aftalen kører og er udbytterig for begge parter. Morten Rasmussen fra Roland fortæller om samarbejdet: ”For os handler det i høj grad om synlighed, så de nye streaming tiltag i Montmartre er god vand på den mølle, selv om det har krævet udlån af mere udstyr. Roland har altid, både med lyd- og videomixerne, haft fokus på live-afvikling, så derfor passer vi rigtig godt sammen. Vi kan bruge Montmartre som eksempel og case story, ikke blot i det hjemlige, men over for vores kunder i hele verden. Og netop det faktum, at jazz’ens verdensstjerner formidles gennem Roland udstyr, når de spiller på Montmartre, giver god præcedens i forhold til vores kunder, og blåstempler udstyret på den helt rigtige måde.”
    

Roland yder desuden support på udstyret og kommer også med input omkring, hvordan udstyret kan udnyttes på bedste vis på det efterhånden komplicerede set-up, som står på den lille jazzklub.
    

”Installationen har været ret problemfri. Vi har selvfølgelig ikke deltaget under hele seancen, men kommet med input på, hvordan opstillingen kunne gennemføres mest hensigtsmæssigt. Desuden har vi hjulpet med den dybere konfigurering af de to Roland mixere, så det er let for lyd-og billedteknikerne at udføre deres daglige job under koncerterne. En af fordelene ved netop V-1600HD videomixeren er de skalerbare indgange, som kan mixe videosignaler med forskellig framerate og opløsning. Undervejs er der afprøvet flere forskellige kameraer til installationen i Montmartre, og her har det været en stor fordel med de fleksible indgange. Roland udstyret, som Montmartre låner, vil løbende blive opdateret, ligesom vi lige har gjort med M-480 lydmixeren. Når den nye Roland VR-50HD videomixer kommer på markedet her efter nytår, er det sandsynligt, at den vil erstatte V-1600HD mixeren i Montmartre, fordi den i størrelse og funktionalitet passer bedre til opgaven”.

Distribution
Montmartre har et samarbejde med Qbrick omkring Web-TV distributionen. Qbrick er ejet af TVF i Frankrig og har kontorer i alle de nordiske lande. Niels Borgholm Nielsen fra Qbrick har kontakten med Montmartre omkring distributionen, og han beretter:
    

”Vi har sørget for at instruere medarbejderne i Montmartre i betjening af udstyret, så efter installationen er færdig og alt kører, er vi i og for sig ikke involveret i den daglige drift. Vi stiller selvfølgelig servere og distributionen til rådighed efter de forskrifter, som Montmartre har lagt sig fast på, og vi er hele tiden med på baglinjen, hvis noget går galt. Der streames i to forskellige kvaliteter, hvor den højeste er en 720p/1500 Kb. De koncerter, som afspilles ”On demand”, ligger i fire kvaliteter til computer og fire kvaliteter til mobile enheder. Her er den højeste kvalitet 720p/2,4 Mb. Koncerterne bliver distribueret via Qbrick CDN, som har mange servere rundt omkring i verden, så der er kapacitet til rigtig mange samtidige brugere, langt flere end Montmartre sandsynligvis får brug for. Jazzhus Montmartre har sat vilkårene omkring betalingsmodellen, og den kører derefter automatisk, hvor den genererer rapporteringer omkring forbrug, antal brugere osv.”

Visioner og økonomi
Musikchef Christian Brorsen fortæller, at ideen omkring streaming af koncerterne i Montmartre ikke er en ny idé, men en idé, der har været arbejdet på, lige siden klubben åbnede. Klubben har først nu fået midler til at gennemføre den unikke idé. Montmartre får en smule kulturstøtte til driften, men midler til nye tiltag kommer fra seks fonde, som hvert år støtter driften med et større beløb. Fondene ser jo gerne tiltag, som forbedrer økonomien i jazzklubben og som baner vej for, at Montmartre ikke behøver støtte i fremtiden. Og Christian lægger ikke skjul på, at streaming først og fremmest er tænkt som et økonomisk tiltag, der forøger Montmartre’s muligheder for at eksistere og bibeholde den høje standard, der er omkring jazzkoncerterne. Hvis TV-kanalen bliver en succes, vil det også give mulighed at få besøg af jazzmusikere, som på nuværende tidspunkt er for dyre i honorar for klubben.
    

Musikchefen fortæller: ”Indtil 1. Januar  2014 er det gratis at se koncerter fra Montmartre over nettet. Derefter kommer en livekoncert til at koste 69 kr., men man kan også tegne et abonnement for et helt år for 699 kr. Som abonnent får man også mulighed for at dykke ned i bagkataloget, og se tidligere koncerter. Det giver også mulighed for at se koncerten tidsforskudt, hvilket jo sagtens kan være et problem, hvis man vil se et livestream i f.eks. Japan eller USA. Vi skal selvfølgelig også have lov af musikerne til at streame koncerterne, men foreløbig har det ikke været noget problem. Musikerne ser det som et positivt tiltag, og de får selvfølgelig også betaling for de visninger og livefeeds, der distribueres på nettet.”

 

 

Af: Jens Walther

 

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her