Tesla4 Forside

Af Jens Walther, 12. maj 2016

Mobilt TV-studie

TV2 News har gennem længere tid produceret udsendelser fra en Tesla elbil - produktioner filmet i en bil er lavet før, men TV2 er gået linen ud, taget IP teknologien ved hornene og udviklet et mobilt studie, hvor al teknik fjernstyres fra studiet hjemme på Teglholmen i København. Det mobile datanet bliver her udnyttet til det yderste, når kameraskift og lyssætning i bilen fjernstyres, samtidig med at det færdigproducerede TV-signal fra bilen sendes live direkte ud til seerne.

TV2 News har med stor succes brugt det mobile TV studie i Teslaen under valgkampen og senest i udsendelsesrækken ”Udenfor Borgen”, og det er netop den udsendelse, som bliver produceret, da Monitor Pro besøger TV2 News på Teglholmen. Temaet for udsendelsen er, at to politikere hver vælger et sted, som de gerne vil besøge. Det kan være et flygtningecenter, en uddannelsesinstitution, et værksted, et landbrug eller lignende, og her mødes politikerne med lokale folk til en snak.

Turen hen til de to udvalgte steder foregår i Tesla mobil studiet, og her er de to politikere alene i bilen. Ingen tekniker, ingen journalist, så teknikken i bilen kører dels automatisk, og dels bliver den fjernstyret fra studiet på Teglholmen. Netop fordi der kun er de to politikere tilstede i bilen, så bliver der snakket på en helt anden, frigjort måde om de personer og det sted, som politikerne lige har besøgt. Snakken bliver mere personlig, og politikerne dækker sig ikke bag det panser, som vi ser i mange andre nyhedsudsendelser. Derfor får ”Udenfor Borgen” en helt egen journalistisk vinkel, som er ret unikt.

På de to udvalgte steder har produktionen mere karakter af en almindelig nyhedsproduktion, og her udføres produktionen af et TV2 ENG hold på fire; en lydtekniker, en fotograf, en assistent og en journalist, som styrer snak og stiller spørgsmål under besøget.

Kameraer og udstyr i elbilen

Det mobile TV studie er bygget i den store, elegante S85 Tesla, og i kabinen er ”studiet” udstyret med fem GoPro kameraer. To sidder ved hver hjørnestolpe ved forsæderne, og to sidder placeret i loftet midt i bilen, så de både kan rettes frem, når politikerne sidder på forsæderne og tilbage, hvis de i en anden udsendelse er placeret på bagsædet. Ligeledes er der et GoPro kamera, som er placeret på instrumentpanelet lige foran rattet, som kun filmer den politiker, der er chauffør af bilen. Det sidste GoPro kamera er placeret udenfor, på taget af bilen på den tagbøjle, hvor de fire mobilantenner til AVIWEST uplink enhederne også er monteret. De fem GoPro kameraerne er modificeret, så der sidder en bedre C mount optik på de små kameraer. Forskellige steder i bilen, bl.a. på de to solklapper, er der monteret små LED/fosfor lamper fra Brother, Brother & Sons. Til produktion af lyden bruges der i kabinen microports fra Wisycom med DPA 4080 mikrofoner med nyrekarakteristik, så støj fra bil og trafik bliver holdt på et minimum.

Teknikken i bilens kabine er således diskret og kompakt, så det ikke forstyrrer billedet for meget, men i bilens bagagerum er der til gengæld meget teknik. Her ligger der et lydkort fra
Resident Audio, som modtager signalerne fra mikrofonerne, en Macbook computer, en ATEM enhed fra Blackmagic, som fungerer som billedmixer, og en DMX Artnet enhed, som sørger for lysstyring. Desuden er der to AVIWEST DMNG PRO180-RA enheder, som sørger for dataforbindelsen mellem bilen og studiet på Teglholmen. Disse AVIWEST enheder er centralnerven i remote produktionen, og de sender deres HD 720 videosignal via almindelig dataopkobling på mobilnettet med en båndbredde på 10MBit, når det er bedst.

Udvikling og teknik i bilen

Bilen og udstyret blev første gang brugt til valget i 2015, og Jens Christoffersen, som er freelance på TV2 News, har udviklet teknologien i bilen. Han fortæller i et telefoninterview:

”Vi havde nogle få test undervejs, men udstyret er væsentligt sat sammen af mig fire uger før valget, og her blev der arbejdet rigtig intensivt med at få bilen op og køre. Alt er udviklet og lavet fra grunden; kabelføring, kasser, lodninger, og den specielle hard- og software, som gør os i stand til at styre kameraskift og lys. Lyden styres ikke, det klarer Dan Dugan automixeren i et Waves MultiRack, og lyden er det eneste, som Macbook computeren tager sig af i bilen.”

”ATEM billedmixeren bliver normalt styret fra softwaren på Mac’en, men her er der valgt en anden vej. Jeg kontaktede det danske firma Skaarhoj, som bl.a. udvikler små kontrolpaneler til styring af ATEM via Arduino software. Softwaren sidder indbygget i kontrolpanelet på et lille logicboard. Og her har jeg i samarbejde med Skaarhoj udviklet, at vi  kan kommunikere med boksen via TCP/Telnet. Der er en Skaarhoj C30 boks både i studiet og i bilen, som kommunikerer med hinanden og laver kameraskift. Koderne til dette bliver sendt via den ene AVIWEST enhed. Her har der været et godt samarbejde med producenten i Frankrig, som har været lydhør over for vores behov, og som har modificeret firmwaren. Modifikationen betyder, at vi kan kommunikere og sende signaler til AVIWEST enhedens server, der derved kommer til at virke som en VPN tunnel. Den sender således både et Multiview billede hjem til studiet på Teglholmen, men den modtager også TCP koder tilbage fra studiet, der så sendes videre til Skaarhoj billedskiftpanelet og til DMX lysstyring.”

I de to AVIWEST uplink enheder, som ligger i bilen, sidder der otte modem koblet op på lige så mange SIM kort. Det betyder en så stabil mobil dataforbindelse som mulig. Her sidder der kort fra de almindelige udbydere som TDC, Telia, Telenor og 3. I dette virvar af TCP koder, speciel software, modificering af firmware osv., så er det et lidt overraskende svar, som Jens Christoffersen giver, når der spørges ind til de største udfordringer under udviklingen af dette avancerede mobile TV-studie: - En af de største udfordringer var faktisk at få hele strømdelen til at fungere optimalt. Jeg havde en idé om en inverter, som skulle strømføde teknikken, men kunne ikke finde en model, som kunne klare belastningen. Så løsningen blev til sidst bare at smide en stor 12V blyakkumulator i bilen. Og den kan strømføde udstyret til en hel dags produktion.

Teknik på Teglholmen

I et mindre studie på TV2 Teglholmen sidder produceren og teknikeren, som overvåger og styrer produktionen i bilen. Studiet er stort set bare et ombygget kontor, og produktionen styres helt simpelt fra to skærme, som er forbundet til TV2 News store matrixserver. Skærmene viser  henholdsvis Multiview (alle seks kameraer) og Programview fra ATEM billedmixeren i bilen og bruges af produceren undervejs til at vælge det ønskede kamera. En tredje skærm i studiet viser et transmitteret skærmbillede fra Macbook computeren i bilen til kontrol og overvågning af lydsiden. Den skærm er væsentligt til teknikeren, som også laver lysstyringen i bilen vha. et DMX program. Ligeledes kan der på samme skærm også vises information omkring tilstanden af den mobile dataforbindelse i bilen.

Producer Asbjørn Måstrup Kristensen fortæller: ”Vi har redaktøren af udsendelsen siddende lige uden for døren, hun kigger med på optagelsen og vælger undervejs scener til aftenens udsendelse. Vi optager to feeds; det ene er fra bilen, og det andet er det, som ENG-holdet laver ude på den location, som besøges. Vi producerer den del, som foregår i bilen, mens ENG-holdet selv producerer deres del af udsendelsen. Den del sendes også direkte her til Teglholmen med en tredje AVIWEST enhed, som sidder på ENG kameraet. Vi optager dels til aftenens udsendelse, som bliver klippet sammen til en halv time, men sender også direkte til TV2 News, som livetransmitterer udvalgte dele af produktionen. Når vi er færdige med liveproduktionen her, så sætter jeg mig op i et studie og klipper aftenens udsendelse i samarbejde med vores redaktør.”

Tekniker Lars Ryborg fortæller om lys- og lydstyring: ”Selv om Dan Dugan Automix kan klare lydmixet selv, så hjælper jeg den undervejs. Især når de kører ind i en by, så bliver signalerne lidt lave, fordi omgivelser støjer lidt mindre. På lyssiden kan jeg mixe farvebalancen i det hvide lys, fordi jeg både har en varm og en kold lyskilde. Hvis de eksempelvis kører igennem en skov, så skal der reguleres på lysstyrken. Vi fjernbetjener jo både billed-, lys- og lydmixer i bilen med IP kontrol, men vi har en forsinkelse på omkring 2 sekunder, inden teknikken i bilen reagerer. Lidt kortere for lys- og lydkontrol, men deromkring. Udover at være lyd- og lystekniker på produktionen, så fungerer jeg også som systemtekniker. Jeg finder trådløse frekvenser og de nødvendige IP adresser inden udsendelsen, og hvis der går noget galt undervejs, så skal jeg have alternative løsninger parat.”

Produceren sidder med samme Skaar-hoj remote panel, som ligger i bilen, og her skiftes der som nævnt mellem de seks kameraer. Det kræver lidt træning at arbejde med den to sekunders forsinkelse, der er i kameraskiftene. Kameraerne styrer selv blænde, farvebalance og fokus; her er der ingen kontrol fra studiet på Teglholmen, så her må der stoles på teknikken i GoPro kameraerne. Teknikerne i studiet har mulighed for at kommunikere med politikerne i bilen via deres intercom anlæg, men man bestræber sig på at forstyrre dem så lidt som muligt, så de falder i en naturlig snak med hinanden. På samme måde kan der også kommunikeres med følgebilen, hvor ENG-holdet befinder sig.

Remote produktion er fremtiden!!

Morten Brandstrup, som er produktionsteknisk chef hos TV2 News, fortæller om formen: ”På TV2 tror vi rigtig meget på remote produktion, især til nyheder og til events. Med begrænsede ressourcer på en location og specialister hjemme på TV-stationen giver det mulighed for af få produktioner i en højere kvalitet, fordi man i studierne f.eks. har udstyret til at få lys- og farvebalance til at matche. Og teknikken i Tesla studiet er jo et udtryk for, hvad IP kan gøre for en remote produktion. Alle sender live på nettet; det er ingen bedrift. De fleste flytter bare video fra A til B; men at overtage kontrollen af enheder, der befinder sig i den anden ende af landet, det er noget helt andet, og det åbner et helt nyt perspektiv. Teknikken i dette mobile TV-studie er blevet nomineret til en innovationsaward af TVB, og kollegaer i udlandet spørger mig altid…Så er der vel en tekniker med i bilen på bagsædet?…Nej, teknikeren sidder i studiet hjemme på TV stationen!!….Men hvad nu, hvis det går galt med teknikken?....Jamen det gør det ikke. Vi har nu kørt i 9 måneder med dette mobile TV-studie, og vi har endnu ikke mistet en udsendelse på grund af svigt i teknikken.”

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her