Metronome klipperne Mads Larsen Nielsen tv. og Ryan Levin er begejstrede for Apples expandable timeline ..

Af Carsten Legaard, 21. april 2016

Metronome og FCPX

I 2012 fattede to klippere på Metronome Productions interesse for Final Cut Pro X - I dag klipper i alt 45 arbejdsstationer på Final Cut i et blandet postproduktionsmiljø med Avid.

En af de vildeste kolbøtter i filmindustriens nyere historie efter overgangen til nuller og ettaller var, da Apple i 2011 trak stikket til sin egen klippesuite Final Cut 7. Dette nybrud fik en del kreative filmfolk, selv folk hos Pixar og Disney, til at sige ’enough is enough’ og søge mere trygge græsgange med Adobe eller Avid Systems. Men det fik også enkelte produktionsfolk i Premiere- og Avid-miljøerne til at kigge nysgerrigt den anden vej. Hov, hvad er det lige der sker derovre?

Sådan startede det for også for to garvede klippere hos Metronome Productions i Jenagade på Amager - Ryan Velin og Mads Larsen Nielsen.

I et interview med det anerkendte webcommunity FCP.CO fortæller Ryan Velin: “Da jeg i juni 2011 overværede Apple-præsentationen på NAB, var jeg begejstret over at se, at der endelig skete noget nyt på NLE fronten. Jeg kunne ikke vente til Final Cut Pro X blev frigivet. Da den endelig kom … hadede jeg den.”

Uforløst potentiale

Ryan opgav den nye NLE, der lå for langt væk fra hverdagen og behovene i et modent produktionsselskab. I stedet snusede han til Adobes Premiere. “Men Premiere tilbød mig ikke noget nyt eller bedre, så jeg holdt mig til gode gamle Avid og Final Cut 7.”

Ryan holdt dog kontakten med det spirende FCP X community, fordi han oplevede, at X havde uforløst potentiale.

Et halvt år længere fremme udkom version 10.0.3, og Ryan så, at tingene begyndte at gå stærkt. Han gik igen i gang med at lege med Apples nye magnetic timeline og fandt sammen med en kollega, der også havde et godt øje til nyskabelsen.

De to klippere udforskede sammen mulighederne i FCP X på hver deres MacBook Pro i et hjørne på tredjesalen i Jenagade. Og da de hørte, at Metronome skulle producere et nyt show for TV2, spurgte de ledelsen, om de kunne producere programmet i FCP X. Overfor FCP.CO beskriver Ryan forløbet: “Vi fik det svar, at så længe vi overholdt deadlines og leverede et perfekt program, måtte vi selv om resten. Vi indrettede os med vores personlige MacBook Pros og tilsluttede RAID diske, og vi endte med at levere vores program på rekordtid.”

Eksperimentet griber om sig

Omtrent på dette tidspunkt sluttede klipper Mads Larsen Nielsen sig til teamet. Mads fortæller via FCP.CO: “Da jeg kom med, arbejdede vi med FCP X 10.0.6 og på det tidspunkt krævede det en Xsan, hvis vi skulle arbejde i netværk. Xsan var ikke en option for os, så i stedet skruede vi et servermiljø sammen, som vi døbte “3-disk systemet.”

I 3-disk-systemet havde hver klient (iMac) sit eget lokale Thunderbolt-RAID storage. Alle klienter var koblet op på et internt Ethernet netværk, og hver nat synkroniseredes alle RAIDs over netværket, så alle hele tiden havde identisk materiale. Alt, hvad der blev tilføjet på hvert lokalt RAID blev dermed fordelt til de andres RAID. Og fordi alle kunne se hinanden over netværket, var det nemt at dele programmer og herefter re-linke klippene til sit eget lokale RAID.

Med 3-disk systemet fulgte mange fordele. Først og fremmest havde de tre klienter sin egen Thunderbolt-motorvej ned til materialet. Desuden havde systemet indbygget backup. Synkroniseringen mellem de tre RAIDs hver nat gjorde, at de backede hinanden op.

Ryan: “Vi døbte det 3-disk systemet, fordi vi ønskede, at materialet som minimum lå tre steder. Det passede også perfekt med, at der på en produktion var to klippere og en klippeassistent, der arbejdede på hver sit eget RAID og dermed fik lynhurtig hastighed. Tilrettelæggere og post-producere trak på materialet henover netværket fra de andres RAIDs. Det fungererede virkelig fantastisk. Vi klippede vel 10 serier på den måde.”

Selvbyg-server

Fra dette spæde udgangspunkt har FCP X vundet indpas i flere og flere af Metronomes program-teams. De to Final Cut entusiaster har siden udviklet en samlet serverløsning, som forbinder både Final Cut og Avid arbejdsstationer hos Metronome Productions.

Ryan: ”Vi fik masser af erfaring med at bygge den serverløsning og tune på den. Med implementeringen af FCP X valgte vi - når nu vi alligevel skulle starte i et nyt redigeringsværktøj - at ruske op i nogle af de dårlige vaner og gamle måder at tænke på. Næsten uanset, hvor man træder ind i et produktionsselskab, så ser man tit redaktionen her, klippegangen dér, og lydmixet et tredje sted. Her opbygger vi et team omkring en produktion, det være sig ‘Nybyggerne’ eller Politijagten - og her sidder alle tæt på hinanden.”

Post on location

Mads: ”Da vi hørte om ‘Nybyggerne’, som skulle skydes i Farum, tænkte vi: Hvad nu, hvis vi flytter post op til produktionen? Hvordan vil det være at sidde lige ved siden af, hvor vi optager og at kunne gå ind og tjekke på skærmen tre minutter efter at der er optaget?  Vi brugte en uges tid i sommeren 2015 på at bygge en ny, mobil server til det formål.”

Ryan: ”Vi gik faktisk bare ind og plukkede på hylderne. Vi tænkte, vi behøver ikke investere en kvart million i det. Vores erfaring med den første server, vi byggede, var, at man kan skrue noget virkelig effektivt og sikkert grej sammen for få penge. Hardware i dag koster ikke kassen.”

Mads: ”Vi bruger noget backup software hvor en licens koster 60 dollars, og det gør, hvad det skal. Vi kunne sagtens få lov at betale meget mere, men vi kan sove roligt om natten. Vores 60 dollars software registrerer de mindste ændringer.
Ryan: Alle de gode erfaringer fra serverbyggeriet de første par år, smed vi op i en ny, mobil server, som vi skræddersyede til programmet ’Nybyggerne’.”

Fordele ved at være ’uprofessionel’

Ryan: ”Er der nogen, der er blevet grinet af i branchen, så er det os. At man overhovedet bruger Final Cut, det er ikke professionelt, er der nogen, som synes. Men jo, det er det, hvis man får leveret flotte programmer til broadcast til tiden.”

Mads: ”Det, der er godt ved FCP er, at det på overfladen ser simpelt ud, men har du brug for kompleksiteten, så er den der også. Når jobbet bliver givet videre til en redaktionschef, får de bare en enkel tidslinje, hvor det hele er pakket i. Vi hører fra samtlige, der får det i hænderne, at det bare er nemt at flytte rundt på klippene. Vi oplever faktisk, at nedklipperne får overskud til at lægge speaken på selv eller lægge dækbilleder på selv, så vi får ting fra nedklipperne, som er langt tættere på det færdige program. Du skal ikke tænke på, at noget kan ryge ud af sync. Uanset hvor meget de klipper og flytter, det følger bare med. Og hvis det en sjælden gang crasher, er der ingen panik, alt er gemt og i sync.”

Nyt hold får ordentlig besked

Ryan: ”Når vi starter et nyt hold op, er det vigtigt for os, at de nye får ordentlig besked fra starten, og at vi ikke kaster dem ud i det helt ukendte.”

Mads: ”På ‘Nybyggerne’ var teamet sammensat af garvede og nybegyndere. Inden vi overhovedet gik i produktion, havde vi kurser over nogle dage, hvor vi gennemgik værktøjet og prøvede at komme så mange ting som muligt i forkøbet. Dét er noget, der giver pote. Vi var begge to med på produktionen som klippere, men i lige så høj grad som server-klient-storage-netværk-workflow testere. Vores job var at overvåge, at det virkede. Det gjorde det. Det viste sig faktisk at blive den af vores servere, som kører bedst.”

Ryan: ”Vi kunne nå at fange nogle ting med det samme ude på lokationen i Farum, som man ellers først opdager meget senere, f.eks. forkert dato eller klokkeslet i et kamera. Nogle af de første optagelser fra en fredag kunne vi vise som et rough på et morgenmøde herinde om mandagen. Det var faktisk mere end et rough. Der var både J- og L-klip og musik, og det var nedklippet. Den slags inviterer Final Cut til.”

Det er ikke så svært

Mads: ”Allerede på andendagen i Farum fandt vi ud af, at server og storage står i den skurvogn, hvor journalisterne sidder og arbejder. At de larmer og afgiver varme. Den dag blev vi derude nogle timer ekstra, bar hele skidtet ind i et andet rum, kablede op igen og startede det op.”

Ryan: ”Ikke noget med at tilkalde en tekniker. Det er den måde, vi kan lide det på. Mobilt og enkelt og efter legoklods princippet. Hvis man som produktionsselskab skal eftergøre det her, skal man have sådan nogle som os, der vil være teknikviceværter og synes, det er sjovt.Meget af det vi ved og kan, det har vi fra det her græsrodsmiljø, der er omkring FCP X. Der er så meget udvikling af plug-ins og effekter, så meget vidensdeling.

Mads: Vi har da også haft vores lange aftener herinde, hvor vi sloges med et eller andet helt ubegribeligt problem. Indtil det blev løst.”

Servertest på mødebordet

Ryan: ”Inden vi tog op til Farum, satte vi 12 iMacs op på et mødebord, inde på midten lavede vi et ledningskaos og koblede alle op på den nybyggede server. Så kaldte vi alle kollegerne ind og bad dem sidde og arbejde en times tid. Alt virkede. Når man først har knækket den der med, hvad en server egentlig består af - en filserver, noget storage, en switch, der kan forbinde alle og noget strøm. Når man har lært det, kan man sætte op og pille ned igen på nogle få timer.”

Mads: ”Vi boede i Farum i et par måneder. Undervejs var vi i Amsterdam og snakke med nogle Apple-folk. Der fik vi en idé med hjem. Det var nærmest bare at bytte om på et par kabler, så kørte det dobbelt så hurtigt.”

Vi er vores egne integratorer

Mads og Ryan har bygget hver en del af mainframen, og begge bruger en stor del af deres arbejdsdag på at være systemadministratorer. Ryan bruger stort set en fuld arbejdsdag på det, og Mads er fifty-fifty på klip og system.

Ryan: ”Vi er oprindelig klippere, så vores indgang er, hvordan kan vi optimere arbejdsgangene her. Det er bare gået slag i slag, hvor vi har brugt de forhåndenværende søm og lavet tingene så enkelt, som vi kunne. Vi har virkelig meget sjov ud af at lave det her og styre vores eget netværk.”

Mads: ”Det er vigtigt, at man ikke mister kontakten til håndværket. Det drejer sig hele tiden om, hvordan kan vi gøre det bedre og sjovere i postproduktionsmiljøet. Hvordan kan vi gøre det skarpere ved at træffe nogle af de gode valg helt fra starten. Lige nu prøver vi at skyde rigtig meget i prores. Det er tunge filer, men til gengæld flyver de afsted inde i FCP X.”

Vi er hysteriske med back-up

Ryan: ”Hele fundamentet i vores backup er, at vi kan tage den disk, der har backuppen og slutte den til klienten, som står og skal bruge filerne.”

Mads: ”Vi er hysteriske med backup. Alt skal backes up mindst to gange. I Farum havde vi tre backups, og den tredje bar vi fysisk hen til et andet sted hver aften. Det er ikke HVIS disken failer, det er NÅR den failer. At det er RAID-system er ingen garanti, det er der mange, der tror … Desuden er der ‘human errors’. Hvis nogen sletter en fil, og man ikke har backup, så er den jo væk.”

Ryan: ”Trygheden er vigtig, fordi den giver os ro og overskud til at eksperimentere.”

Fremtiden er metadata

I et stort produktionsselskab som Metronome med tonsvis af mediefiler kommer raketvidenskaben ind i det lag, der hedder navngivning af filer, altså metadata, siger Mads Larsen Nielsen: “Her er oceaner af tid at spare, og her er FCP X i mine øjne langt foran de andre NLE’er.GPS kunne være det næste metadata, vi kommer til at bruge på en produktion, dér behøver vi ikke tagge, for den information ligger allerede i kameraet …”

“I sidste ende får du nogle bedre tv-programmer, for når du i dag leder efter et billede af et hus, så tager du måske til takke med det første hus, du finder, men med metadata får du ti huse at vælge imellem og kan oveni købet se, hvilket der er det mest rigtige til programmet, du klipper. Forestil dig, at du importerer dit klip, og så har maskinen allerede sorteret på den slags data. Forestil dig, at du siger Ja tak, nu vil jeg gerne se alle syncs uden intervieweren, men kun de af dem, som er headshots …”

De to Final Cut klippere slutter: “Man kan mene hvad man vil om introduktionen af FCP X. Den er ikke interessant længere som andet end historie. I dag har vi med Final Cut Pro X et fundament, som bare peger fremad, og som tænker i udnyttelsen af metadata.”

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her