Medietek ProAV318

Af Carsten Legaard, 22. november 2018

Medietek sælger broadcast-viden på tre markeder

Danske Medietek arbejder med at gøre de teknologiske spring, senest 4K og HDR, meningsfyldte for broadcastere og producenter. Den samme specialviden hungrer de efter i Tyskland og i Mellemøsten. De behov har Medietek valgt at komme i møde ved at klone sig selv til tre selvstændige virksomheder, hver især med skarpt fokus på eget hjemmemarked. 

Historien om Medietek er historien om, hvordan den samme specialviden om broadcast-teknologi kan sælges på tre vidt forskellige markeder. Danske Medietek har søsterselskaber i Tyskland og Tyrkiet, begge lande med omkring firs millioner indbyggere. De tre selskaber er helt selvstændige virksomheder, understreger virksomhedens stifter Søren Petersen.

“For selvom det er den samme specialviden, vi sælger på alle tre markeder, så er markederne vidt forskellige. Derfor er vi ikke en dansk virksomhed i Tyrkiet, men en rent tyrkisk virksomhed.”

Søren bor selv i Tyskland lige på den anden side af grænsen og driver Medietek dernedefra. Danske Medietek er netop flyttet fra Filmby Aarhus til nye lokaler i Viby og er i gang med en omstilling, hvor detailbutikken drosles lidt ned til fordel for online salg og pro salg ude hos kunderne. Parallelt hermed køber den tyske virksomhed mere plads i Flensborg til lager.

I Tyrkiet er historien en anden. Her er markedet, som det var i Danmark for 20 år siden. Så dér opgraderes butikken, fortæller Søren Petersen:

Tyrkiet startede som restsalg

“Tyrkiet-historien er godt ti år gammel. Vi havde en del HD camcordere, vi skulle afsætte uden for hjemmemarkedet, og vi fik et samarbejde med en, der kunne afsætte dem for os i Tyrkiet. På et tidspunkt spurgte han, om ikke også vi ville sælge nyt udstyr. Det blev til starten på Medietek i Tyrkiet. Det er mere en distributør-virksomhed end en forhandler-virksomhed. Vi har både direkte kontakt til kunderne og et forhandlernet.”

Medietek Tyrkiet har mange kunder med mere end 5.000 ansatte. I selve Istanbul bor godt tyve millioner indbyggere. 80 procent af branchen er koncentreret i Istanbul. Medietek Tyrkiet distribuerer bl.a. Wisycom, Easyrig, og Schneider filtre og objektiver og er for nylig udnævnt til masterforhandler af Panasonic EVA og Varicam.

“Vi kan hjælpe dem med markedsføring og rådgivning på et niveau, som de traditionelle distributører ikke kan. Vi holder workshops og produktintroduktioner. Ikke unormalt med 200 deltagere.”

Tror ikke på fusioner

På samme måde er tyske Medietek også en selvstændig virksomhed, men nærheden til Danmark og det danske søsterselskab giver også fordele. For eksempel kan de to virksomheder deles om demo-udstyr og dermed udnytte grejet mere effektivt.

“Jeg tror ikke på fusioner på tværs af landegrænserne. Det kan give bagslag, hvis markederne er for forskellige. Vi har tre virksomheder, som hver især har dedikeret fokus på deres eget hjemmemarked. Bottomline er, at vi har en solid fast kundegruppe. Nogle gange køber de meget, andre gange knap så meget. Margin på hardware bliver mindre og mindre. Vækstområdet er den nye generation og SOME-produktioner. Vi vil rigtig gerne yde mere rådgivning og vejledning,” fortæller Søren Petersen.

Medietek har et mangeårigt tæt samarbejde med Panasonic. Søren Petersen har selv arbejdet hos Panasonic.

“Da vi startede med salg, fokuserede mange på Sony, og vi satsede blandt andet af den grund på Panasonic. Mange har en præference for det ene eller det andet brand. Det vil vi ikke pille ved, men vi vil rigtig gerne tage dialogen om, hvad der passer bedst ind i et givent workflow. “

Sælger viden

Et særligt kendetegn ved Medietek – også kendt som en unik konkurrencefordel – er stifterens og nøglemedarbejdernes begejstring for specialviden. Søren er tekniker og ingeniør og holder masterclasses over hele Europa om farveforståelse og lys i relation til foto og video.

“Nogle får ødelagt deres nattesøvn af en god roman. Jeg får min ødelagt af faglitteratur. Vi har fri adgang til den viden, der opsamles på danske universiteter. Det synes jeg er pragtfuldt, og det bruger jeg meget af min såkaldte fritid på. Min gamle basisuddannelse er ikke længere så relevant i dag, så jeg er hele tiden nødt til at følge med, hvor der produceres ny viden.”

Det, at du er partner i en forretning, gør det dig bedre til at målrette dine undersøgelser?

“Der er jo også noget kommerciel fornuft i at få know-how, som passer til det, man beskæftiger sig med. Men jeg er egentlig ikke begrænset af det. Jeg har været så heldig, at noget af det lærte passer med den forretning, vi driver her i fællesskab. Vi har allesammen en teknisk baggrund, så vi ved, hvad det vil sige at stå på den anden side. Vi yder også specialkonsulentbistand. Det er en stor fordel, når vi skal rådgive kunder om indkøb og opstart af nye projekter. Det er især web-tv for øjeblikket.”

“Vi rådgiver ikke kun på det tekniske set-up. Vi har også en idé om, hvordan man kan bygge en proces op, så man kan formidle et budskab på en spændende måde. Det handler om, at kunden kan vækste i det tempo, de har råd til. I nogle tilfælde er rådgivningen salgssupport. Det koster ikke noget. Andre gange bevæger vi os ind i ren teknisk rådgivning, og så må vi opkræve betaling. Det finder vi altid en god balance på.”

Politiet og forsvaret er blandt de store kunder hos Medietek. Andre store kunder er DR, TV2 Regionerne, Journalisthøjskole, mange private virksomheder, dagblade, som går videovejen. Søren og Bo gæsteunderviser på universiteter og medieskoler i udlandet og Danmark.

“Vi skal matche budgetterne, det har vi lært. I Danmark skal vi præstere høj kvalitet på små budgetter. Det sparker kreativiteten i gang, ikke kun i manuskriptfasen, men også med teknologi og udstyr. Kunder får en bedre sparring, hvis vi kender budgetterne.”

Hvor kan I gøre en forskel?

Workflowet afgør valget

“Vi kan hjælpe med at vælge det korrekte workflow. Det drejer sig om at vælge det rigtige workflow fra optagelse til output. Hvilke medier? Skal det streames? Er det broadcast, live, flow-tv, biograf - hvor skal det hen? Så kan man finde det tekniske niveau, der indfrier behovene. Så kommer vi frem til at snakke kameraer, objektiver, lys, mikrofoner, stativer osv.”

“Vi har en løsning, hvor man kan opsætte en server og klippe mellem ti mobiltelefoner live. Men det kunne også være det skulle være fuld 4K og HDR live. I sidste ende er det slutkunden, der bestemmer.”

“Jeg har haft stor glæde af min fortid i produktionsmiljøet. Jeg har lavet en del optagelser for National Geographic. Når man er afsted i Sydamerika for National Geographic er det ofte med meget simpelt udstyr, som enhver dansk regionalstation ville rynke på næsen af, men det kan man godt ude i verden. Derude ser man mere på output end på udstyr. Så er det vigtigere, at vi forholder os til emner som sikkerhed, back-up og lysfølsomhed.”

“Jeg er selv dybt begejstret for at arbejde med Panasonics dual native ISO. Jeg synes, det er noget af det mest geniale, der er lavet længe. Det kommer helt sikkert hos nogle af de andre producenter også.”

Salg til Youtube-generationen

“Når alt det er sagt, har tiden ændret sig, og nye generationer kommer til. Den såkaldte Youtube-generation vækster helt vildt. Der synes jeg måske nok, at den tekniske kvalitet daler for langt. Men vi har en afdeling, som er fokuseret på Youtube-segmentet og output til de sociale medier. Og de unge vil gerne lære.”

Hvordan kommer man på skudhold af alle de små Youtube-producenter?

“Via de sociale medier. Vi har haft det held også, at når vi har hjulpet nogle af dem på en god måde, er de supergode til at sprede budskabet. Vi er nødt til også at have de nye generationer med. På universiteterne er vi rigtig godt med.”

“De dage, hvor vi solgte et kamera og lidt omkring det, og fakturaen blev omkring 100.000 kroner. Dér er vi ikke længere. Dermed er fortjenesten lavere. Og vi kan derfor ikke give den samme support til de helt små indkøb. Vi forsøger i stedet at holde kurser, foredrag og seminarer, så vi alligevel på den måde hjælper de små kunder videre ad den rigtige vej.”

Har I overvejet at lave kundearrangementer via nettet?

Mere vægt på kundearrangementer

“Ja, det kommer vi til at benytte meget mere fremadrettet, Bl.a. med Youtube. Det har vi kolleger, der allerede gør med stor succes. Vi er i bund og grund en lille virksomhed. Vi har ikke så mange ansatte. Det, at vi drosler butiksdelen ned og flytter lidt rundt på ressourcerne, det gør, at vi får mere tid til kundearrangementer og kurser.”

“Vi er ikke i mål med at strømline vores produktsammensætning. Vi har ingen ambitioner om at lægge os ud med vores danske kolleger. Vi vil gerne have det gode samarbejde med kollegerne i branchen. Vi er for eksempel Wisycom distributør i Tyrkiet, men når vi sælger Wisycom i Danmark, så sker det igennem den danske distributør, som er Nordic Pro Audio.

Vi har mange spændende cases. Har lige bygget 4K studie på Grønland. For nylig så jeg i et tyrkisk fagblad en fin artikel om vores leverance til Journalisthøjskolen, og hvordan det var håndteret med produktvalg og rådgivning. Så måske er det noget, vi skal til at være mere opmærksomme på, det med at fortælle de gode cases videre til andre,” tænker Søren Petersen højt.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2018

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her