Af Jens Walther, 4. april 2013

Matrix Sales - i det rette spor

Der er gået et år, siden de distributions- og salgsrelaterede firmaer i Matrix Group blev samlet til et fælles firma under navnet Matrix Sales. Monitor tager her en snak med Matrix Group’s direktør Kenneth Bremer for at høre, hvordan første år er gået for Matrix Sales, og hvordan fremtiden ser ud.

De to gamle firmaer, Nordic Sales, som hører hjemme i Løsning i Jylland og Moto Sales, som er hjemhørende i København, har i bund og grund ret ens historik og baggrund. Startet som et udlejningsfirma, hvor salgsafdelingen senere er kommet til, og denne er derefter udskilt fra udlejningsdelen. Ideen om en fusion mellem de to firmaer opstår, da Moto Sales sælger et stort L-Acoustic K1 anlæg til Nordic Rental, og de to gamle konkurrenter begynder at snakke tættere sammen. Signal Audio kommer derefter med i Matrix Group, både fordi de har nogle agenturer, som er interessante for hele gruppen samlet, og fordi de har en drivkraft og en firmaprofil, som passer godt sammen med de to ældre firmaer.    

Ideen var i starten, at Matrix Group blot skulle være en fælles paraply for flere firmaer. Hvert enkelt firma inde under paraplyen skulle kunne udvikles selvstændigt, men med fælles administration og regnskabsafdeling. Men efter at Matrix Group har eksisteret ca. halvandet år, og firmaerne SceneTek og Nordic Staging Systems er kommet med ind under paraplyen, så er meldingen fra branchen og kunderne, at det er ugennemsigtigt og forvirrende, hvordan strukturen og betingelserne er i de mange firmaer, som hører under gruppen. Matrix Group er på det tidspunkt også kommet ud med deres første årsregnskab med røde tal på bundlinjen. Ikke uventet hverken for ejere, ledelse eller de enkelte firmaer, for det er altid omkostningstungt de første par år for et nyt firma.    

Ledelsen beslutter sig for at gøre noget ved situationen og kommer frem til, at de salgsrelaterede firmaer i gruppen skal lægges tættere sammen, så denne del af Matrix Group kommer til at stå med et fælles navn og profil. Men ledelsen er også klar over, at det kræver en person, som kan gennemføre sammenlægningen og lægge en fælles strategi for det nye salgsfirma, Matrix Sales. Kenneth Bremer sidder på det tidspunkt i bestyrelsen hos Matrix Group, men har ellers en større stilling hos RCF i Italien. Men ledelsen og bestyrelsen mener, at han er den rette mand, og Kenneth Bremer bliver kraftigt opfordret til at vende tilbage til Danmark og varetage denne opgave. Kenneth Bremer fortæller:    

”RCF var selvfølgelig ikke glade for udmeldingen, men de er også kloge nok til at se, at det også kunne gavne dem på længere sigt. Matrix Group var i forvejen distributør af både deres Commercial Audio afdeling, dB technologies og SGM, som er et lysfirma, som RCF ejede på dette tidspunkt. Så de første par måneder var der ikke megen søvn, for jeg skulle bestride to job samtidigt. Mit job i RCF var heldigvis meget projektorienteret, så jeg lavede en aftale med RCF om, at jeg færdiggjorde alle de projekter, som var sat i gang. Men det var arbejdsmæssigt en hård tid.”

Strategier og planlægning

Kenneth Bremer kom til Matrix Group som CEO i foråret 2012 og kan nu bryste sig med, at de røde tal, som han startede med, nu allerede her efter et år er vendt til et pænt overskud og en fordobling af omsætningen. Det har krævet nogle hårde beslutninger, men han har følt total opbakning både fra ledelsen og fra alle medarbejdere i Matrix Group.        

Firmastrukturen for hele Matrix Group er nu meget mere gennem-skuelig, og de to hovedfirmaer ligger nu også samlet på to adresser; Matrix Sales på Nordholmen i Hvidovre og Nordic Sales i Løsning. Matrix Sales er distributions- og salgsfirmaet, som udelukkende koncentrerer sig omkring import af produkter, som sælges til detailleddet og til de professionelle brugere. Nordic Sales er derimod firmaet, som laver store turn key installationer, hvor de er med hele vejen, fra opstart på tegnebrættet og til den sidste stikkontakt er sat i. I Nordic Sales bliver der ikke set på, hvilke agenturer, som søsterfirmaet Matrix Sales distribuerer, når en ny installation skal projekteres. Her ses kun på, hvad der er det bedste for installationen. Så Nordic Sales handler med hele branchen og har i 2012 færdiggjort en håndfuld store, væsentlige installationer. Et af forretningsområderne i Nordic Sales er også salg af 2nd hand professionelt udstyr inden for lyd-, lys-, AV- og Sceneudstyr.    

Det tredie ben i Matrix Group er Nordic Staging Systems, der producerer Staging og Barriers systemer, et veletableret brand, hvor Matrix Group netop nu er igang med en udvidelse af eksport-markedet og har etableret et EMEA kontor i Tyskland.    

Medarbejderstaben i Matrix Sales er blevet skåret til, så der er det rette antal dedikerede folk. I forhold til omsætning og overskud er de forholdsvis få folk, ni i alt, men Kenneth Bremer ser også, at hvis fremgangen fortsætter i 2013, vil der være behov for at ansætte ekstra folk. Man har netop søgt og ansat en sekretær og leder også efter en pro-audio sælger. Kenneth Bremer har også valgt at bruge penge på markedsføring af firmaet.    

”Vi reinvesterer nogle af de tjente penge tilbage på branding af firmaet og på markedsføring af vores produkter; det er ikke, fordi vi har bedre råd til det end andre firmaer, men simpelthen fordi vi anser det som yderst vigtigt for vores firmaprofil og for den strategi, vi har lagt.”    

Kenneth Bremer er også glad for, at Matrix Sales står så stærkt og så bredt funderet i branchen, i særdeleshed på audiosiden, men også på lys- og sceneudstyr.    

”Når du er til en koncert som almindelig publikum, så ser du ikke lyd-, lys- og sceneudstyr separat, men ser hele teknikken som en ting. Matrix Sales beskæftiger sig med alle tre dele, men det er tre meget forskellige brancher, når vi snakker salg. Hvis du prøver at sælge lys på samme måde, som du sælger audio, så går det helt galt. Inden for hver afdeling skal der laves en helt selvstændig strategi og plan, for at det skal blive en succes.”    

Hele detailledet er i skred, og derfor er der også stor fokus på slutbrugeren hos Matrix Sales. Kenneth Bremer har været i branchen længe og har mange tætte relationer til detailledet; men erkender også, at den gamle detail/distributør relation på sigt er fortid. Hvert agentur kræver derfor også hårdt benarbejde i disse tider.    

”Uanset hvor godt et agentur, du har, så sælges der ikke noget, hvis du ikke er proaktiv. Før i tiden kunne et stort agentur betyde, at du bare skulle svare telefonen. Kunderne kom til dig; men sådan er det ikke mere. Men med de tiltag, som vi har lagt i Matrix Sales, så er der grundlag for god vækst og på sigt også udvikling af helt nye markeder. Så vi ser lyst på fremtiden her hos Matrix Sales og ikke mindst for Matrix Group, hvor vi arbejder på at udvide vores virksomhedsportefølje i 2013.”

 

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her