29. august 2014

Lydforbedring på Bakken

Friluftsscenen på Bakken har haft det samme gamle Electro Voice point source PA-system i snart en menneskealder, så det var på tide at skifte systemet til et mere tidssvarende. Et af kravene var at få et system, hvor der var større kontrol over, hvordan lyden blev udbredt og gerne med et så begrænset overhør til resten af Bakken og de nærtliggende naboer. Valget faldt på et line-array fra tyske LD-Systems - det første af sin slags i Danmark. Monitor Pro tog ud for at lytte, hvordan opgaven var blevet løst. 

 

Det er nok velkendt, at hver bod, serveringssted eller forlystelse på Bakken er sin egen herre. En af de få fælles forlystelser er netop Friluftsscenen, så derfor er det tit lidt vanskeligt at få fælles fodslag og økonomi til at gå op i en højere enhed for netop denne scene. Adam Hall, som repræsenterer LD-Systems her i Danmark, var allerede for tre år siden ude og hænge et demosystem op for at vise, hvad det kunne præstere. Og ret hurtigt blev Bakken enige om, grundet lydkvalitet, lydudbredelse og økonomi, at dette PA-system var det rigtige for Friluftsscenen. Men alligevel er det først kommet op og hænge i dette forår, så der er en vis træghed i processen. En af grundene til, at det har taget tre år, har været overvejelser omkring at ændre på selve scenen, men det er nu ikke sket.

    

Allen Collins er den teknisk ansvarlige for Friluftsscenen og står også for afvikling af de fleste koncerter og events, som foregår på scenen. Inden valget faldt på LD-Systems, har Allen lyttet på en lang række andre,dyrere systemer, som gennem tiden er lejet ind til scenen. Han fortæller, at der har hængt PA-systemer fra bl.a. d&b, Meyer Sound, Ohm, EV og Martin på Friluftsscenen.

 

Nyt system op at hænge

Det nye PA-system består af to line array søjler med otte LD-VA8 højttalere i hver. Under scenen sidder der fire LD-V218B subwoofere med hver 2x18 tommer bashøjttalere. Alle højttalere er passive, så bag scenen står en stak forstærkere og speaker management til at føde systemet med power. Allen Collins har valgt at dele systemet, så de nederste fem højttalere i hver søjle er et system, mens de tre øverste er et andet system. På den måde kan han nøjes med at spille på det mindre system, hvis det er påkrævet. De øverste tre højttalere er samtidig også dem, som skyder lyden længst ud på pladsen og dermed dem, der giver flest problemer i forhold til naboerne og den ”anden” side af Bakken.     

    

Allen fortæller: ”Friluftsscenen ligger vinkelret midt på et af de to hovedstrøg på Bakken, og med det nye PA-system oplever du, at lyden bliver meget lavere, når du går uden for dækningsfeltet. Her er der ingen sammenligning med det gamle EV point source system; det her er meget, meget bedre. Den første koncert, hvor anlægget blev brugt, var en børnekoncert med moderat lydtryk, og på restauranten, som ligger som nabo til Friluftsscenen, kunne du næsten ikke høre lyden. Så det er perfekt. Det er også en af grundene til, at jeg har delt systemet op i to. Så har jeg helt separat kontrol over det tre øverste højttalere i hver søjle, dem, som laver det lange skud ud over Bakken. Jeg har kontrol nede ved pulten over begge dele af anlægget, så jeg ikke behøver at gå bag scenen for at styre dette.”

    

Allen har selv stået for ophængning og kalibrering af systemet baseret på de målinger, der blev foretaget, da demosystemet var oppe og hænge for 3 år siden. Til den lejlighed var der systemteknikere fra LD-Systems, som lavede målinger og kom med forslag til ophængningen. Efter at have brugt systemet denne sæson er Allen godt tilfreds, selv om han efter sæsonen vil ændre lidt i vinklingen af højttalerne, så de to nederste højttalere i stakken spiller en anelse mere ned i hovedet på folk.

    

Line array højttaleren, LD-VA8, er ret kompakt, men trods det faktum er det den største af line array højttalerne fra LD-Systems. I kassen sidder der to 8 tommer højttalere og en dobbelt 1 tommecompressionsdriver, sidstnævnte spiller ud igennem en fælles horn- og waveguide. Kassen er ca. 75 x 25 x 50 cm og vejer lige under 30 kilo. Hver højttaler kan klare 500W cont./1000 W peak, og spredningen er 100 grader horisontal og 10 grader vertikal. Der er beslag og justeringer, så hver højttaler i line arrayet kan vinkles fra henholdsvis 0 grader i trin op til 6 grader.

    

Subwooferen V218B i systemet har dobbelt 18 tommer enheder bygget ind i et solidt basrefleks kabinet. Højttalerne kan operere i området 38 op til 200 Hz, den tåler 1600 W cont. og vejer 86 kg. I opstillingen på Bakkens Friluftsscene er de fire subwoofere ikke stakket, men placeret under scenen fordelt langs scenekanten i en opstilling, som kunne minde om et distribueret system.


Lydkvalitet
Dette line array system er et af de billigste på markedet, men her prøver vi at lytte og dømme lydkvaliteten uden at skelne alt for meget til prisen. Desværre var der ingen koncert den dag, Monitor Pro besøgte Bakken, så vi måtte nøjes med preindspillet musik til at lytte på anlægget. Lyden styres fra et lille skur, hvor der står en Midas Verona pult, men som Allen håber på at skifte ud til den nye digitale Midas M32 pult, lige så snart den kommer på markedet. Lyden er ret anderledes, når der lyttes inde i skuret i forhold til ude på pladsen, men Allen kender forholdene og ved, hvad der skal kompenseres for, når lyden mixes. Når der er større bands, som medbringer deres egen digitale pult, så anbringes den udenfor, hvor lytteforholdene er noget bedre. Vi lyttede selvfølgelig til anlægget ude på pladsen, som har omkring 300 siddepladser og vel omkring 2000 ståpladser til publikum.

    

Anlægget kunne spille rigeligt højt, så det føltes ikke som om, at der manglede power i anlægget; og af hensyn til naboer lyttede vi endda kun til den nære del af anlægget, dvs. de nederste 5 kasser i hver søjle. Selv på musik med meget fokus på bund var der god harmoni mellem sub og resten af anlægget. Spredningen var forholdsvis homogen ud over pladsen, og bevægede man sig væk fra publikumsrækkerne og ned langs boderne, så faldtlydtrykket ret hurtigt, fuldstændig som det var ønsket. Første række af siddepladser var ikke optimalt, her blev der spillet hen over hovedet på publikum; men det vil sandsynligt blive korrigeret, når Allen efter sæsonen flytter vinklen på de to nederste kasser. Hvis man bare rykkede en meter bagud, på anden række, så var lyddækningen meget bedre.

 

Anlægget havde ikke en master EQ siddende ved lydpulten, men kun de EQ’s, som sidder i speaker management enhederne på scenen. Her havde Allen lavet nogle korrektioner, men det virkede som om, der var lidt rigeligt i den høje mellemtone, især hvis man sad direkte vinkelret i skudlinjen ud for hornene på line array søjlen; et problem, som mange line array systemer lider under.

 

Anlægget hænger forholdsvis langt inde på Friluftsscenen, så der er ret meget lyd på scenen, når der spilles. Til gengæld var lyden på scenen ikke så bastung, som man kan opleve med andre anlæg. Vi spurgte Allen, om han kom ud i feed-problemer og lignende på grund af dette, men her kunne han kun svare nej.

    

Der, hvor de dyrere PA-systemer skiller sig ud, er blandt andet på præcision i transienter og ligeledes evnen til at stoppe hurtigt og præcist, når en lyd holder op. Det betyder en god definition på lyden, og selv i kompleks musik kan man høre og adskille hvert eneste instrument, tone og musikalsk nuance. Dette LD PA-system faldt på ingen måde igennem omkring dette, men det er alligevel her, at man kan sætte fingeren. På dette system var det især i mellemtonen omkring de 300 til 600 Hz, at lyden var knap så defineret.


Økonomi
Det er helt oplagt, at man ikke får samme performance fra et system, som koster 10-20 procent af de dyrere systemer. Og samtidig også vide, at det er meget svært at sammenligne, for der er rigtig mange parametre og forhold, som gør sig gældende. Så lad os lægge sammenligningen til side og konstatere, at et LD-Systems line array sagtens kan fuldt ud opfylde det behov, der er på en scene som Friluftsscenen på Bakken.

    

Allen Collins fortæller, at budgettet for dette PA-system var meget stramt. Anlægget med forstærkere, speaker management, højttalere, ledninger, ophæng, og hvad der eller skal til, har ligget lige på den rigtige side af 200.000 kr. Lydkvaliteten er blevet mange gange bedre, end hvad den var med det gamle system, og problemer med lydspredning og gener for naboer er blevet stærkt forbedrede. Inden forbudgetrammen er der endog også blevet plads til at udbygge og forbedre lyset på scenen med LED lamper fra Adam Hall’s Cameo serie. Og ud over en enkelt lydtekniker, som manglede lidt bund, så har reaktionen fra alle de lydteknikere, som i løbet af sommeren har mixet på det nye PA-system, kun været positive.

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her