12. januar 2015

Lyd i lange baner

Netværkskontrol og digitale mixere er de områder, hvor vi ser størst udvikling inden for audio, og denne tendens var selvfølgelig også gældende på MonitorExpo. Men småt er godt, vi så også mange produkter, som let kan medbringes i lommen eller tasken og som regel kommunikerer eller bruger iOS enheder til fælles at løse opgaven. 

 

Verdenspremieren på Roland’s nye M5000 pult var selvfølgelig ”talk of the show”, og den viste med sin meget fleksible struktur, hvad det er, kunderne vil have. En kompakt mixer, som har et meget bredt virkefelt, fordi dens I/O struktur og DSP fordeling helt er op til brugerens behov. Pulten får sin helt egen dækning, så læs mere om den på side 78.

    

På mange af de andre stande blev der vist nye digitale mixere. Fokus var selvfølgelig væsentligt omkring livelyd, men mange af tidens nye mixere har også muligheder, der åbner døre til hele studieverdenen; så stille og roligt sniger mixeren sig tilbage og ind i studiet igen. Selvfølgelig så vi også store mixere på MonitorExpo, mixere som er helt målrettet mod broadcast verdenen og som i den forstand også er studiepulte. På Lawo standen var vidunderet den nye MC-36, mens vi på Danmon standen så den nye Studer Vista V. Og på SSL-standen var der udelukkende fokus på den nye XL-Desk studiepult, som har indbygget format 500 rack, og som har en enkel brugerflade. Ibrochuren kaldes den en ”smart dumb mixer”, men det skal vist ikke oversættes til dansk som dumsmart.

    

Blandt nye mixere til livelyd kan vi starte i den kompakte ende og hos en producent, der ikke tidligere har lavet digitale mixerpulte. Touchmix 16 fra QSC er så lille og kompakt, at den lige kan ryge ned i skuldertasken og vejer bare 3 kg. Desværre ikke batteridrevet, ellers kunne transportvenligheden og funktionaliteten være komplet. På SC SOUNDS stand var der flere kompakte bud, men DL32R fra Mackie er dog det bedste forsvindingsnummer. Her er slet ingen mixer og ingen fadere, men kun en stagebox med 32 indgange og 14 udgange. Indbygget Wifi betyder, at en iPad er mixerfladen, hvor alt bliver gjort. Så forvent at opleve, at din sidemand på publikumsrækkerne på en kommende koncert rent faktisk sidder og mikser koncerten på sin iPad. Og Mackie er jo slet ikke den eneste med en iPad integration, det er standard på alle digitale pulte i vore dage.

    

I den noget mere voluminøse afdeling var der under hele MonitorExpo ivrige hænder på Midas M32 pulten på Matrix Sales stand. Mixeren er absolut i den overskuelige prisklasse, og den skal nok blive et almindeligt syn på koncerter i den nære fremtid. Hænder var der også på Vi-3000 hos LydRommet, som med sin brugervenlige kontrolflade tilbyder meget for pengene. På PSS standen så vi seneste QL generation af de så udbredte Yamaha pulte, og hos Danmon kunne sløret løftes for den nye software til Digico SD pultene, som giver flere muligheder på hele rækken af pulte. Det kan undre, hvor de finder DSP ressourcerne, så en mixerpult lige pludselig kan meget mere, end da den blev indkøbt. Men brugerne kan kun glæde sig over, at der konstant udvikles på pultene, og at det også reflekteres på allerede eksisterende modeller. Gid alle producenter havde denne indstilling. SSL live pultene blev vist på Alfa Audios stand, og her kunne alle interesserede lydteknikere nyde den nye, lidt mindre (og billigere) L300 pult, som er et uovertruffen stykke lydværktøj.


Lyd over IP
En enkelt overskrift, men stor betydning for en hel lydbranche. Netværksstikkene får større og større betydning, og selv om vi ikke så lydenheder på MonitorExpo, hvor netværksstikket var den eneste forbindelse, så er den udvikling lige om hjørnet. AVB har været på manges læber i snart ret mange år, men uden vi rigtig har set produkter, som understøtter denne standard. Grunden til dette er en lang og kedelig fortælling, men heldigvis kunne vi konstatere, at det lille AVB symbol stod på flere og flere produkter på MonitorExpo. Og at det fungerer. Apple har haft standarden
inkorporeret i de nye Macbook Pro i over et år, og når de store producenter går ind, vil vi meget hurtig se en branche, både blandt consumer og proff producenterne, der nok skal følge trop. Fordelen ved AVB er, at IP standarden er licensfri. Men det kræves, at hver enhed testes og selvfølgelig opfylder standarden.

    

Mens vi har ventet på AVB, så har en anden, licensfri standard set dagens lys. AES-67 er udviklet og gennemført af AES, en international og uvildig sammenslutning, som har stået fadder til rigtig mange gode og nødvendige standarder inden for audio. AES-67 understøtter bl.a. Q-sys installations systemet fra QSC og Lawo digital pulte, og der blev også holdt et seminar omkring den nye standard på MonitorExpo.

    

Dante fra Audinate er en meget udbredt audio netværks-standard, som i høj grad har udnyttet langmodigheden hos AVB. Dante vil i fremtiden også kunne bruges sammen med AVB udstyr, så Dante er en ret fremtidssikret standard. På DTK Audio standen så vi en ”ren” Dante kæde, hvor forbindelsen, helt fra mikrofonen til forstærkeren, var udført ved hjælp af netværksledninger og Dante protokol. En ny Dante baseret mikrofon fra Audio Technica, ATND971, gjorde det muligt. På samme stand var der også netværksstyring af PA-systemer fra den store tyske producent Coda, så et stort ønske hos de mange Coda brugere i Danmark er nu gået i opfyldelse. Vi så Dante integration hos stort set alle digital mixer producenterne, men også på mindre enheder som eksempelvis produkter fra Sound Devices hos Interstage.


Lydbananerne
Selv om TAP1 trods alt er mere lavloftet end Bella Center, hvor MonitorExpo tidligere har været holdt, så havde mange udstillere gjort sig den ulejlighed at medbringe en banan, en ophængning af de nyeste udgaver af line array PA-systemer. Vi så imponerende ophængninger med systemer fra Meyer Sound, Bose, d&b, L-Acoustics, APG, JBL og RCF. Blandt disse højttalerproducenter var de største nyheder nok at finde hos producenterne d&b og JBL. Det nye Y-system fra d&b ser interessant ud, og det er også nødsaget til at være godt. For det skal afløse d&b’s store succes, Q-systemet; en stor succes er altid vanskelig af erstatte, fordi nye brugere uvilkårligt vil sammenligne det med det gamle, velkendte system. Men d&b har helt sikkert fat i den lange ende og ved, hvad de er oppe imod fra deres egne rækker. Det nye Y-system har i hvert fald den helt samme fleksibilitet og størrelse, som var med til at gøre Q-systemet så udbredt.

    

JBL VTX V20 har også den rigtige størrelse til at blive en succes på de større danske scener, og den nære integration med de kraftige Crown forstærkere er med til at gøre det interessant for både udlejningsbranchen og på faste installationer på eksempelvis de mange danske spillesteder og musikhuse.

    

Mange moderne PA forstærkere har indbyggede netværksløsninger, i almindelighed med en egen og unik protokol. Men mens det tidligere var styring fra en windows baseret laptop, så har flere producenter nu fulgt med tiden og lanceret indbygget wifi, så opsætning og overvågning nu kan styres af en iOS baseret enhed som en iPad. Det giver systemteknikeren på PA-systemet en større fleksibilitet, fordi han nu kan gå rundt i koncertsalen og styre enhederne. Bl.a. de nye, yderst kraftige forstærkere fra Powersoft, X4 og X8, som blev vist på Matrix Sales stand, har denne mulighed indbygget.


Succes
Aktiviteten på de mange stande på MonitorExpo var stor, der blev snakket udstyr, protokoller, nyheder, anekdoter, og netværket blev dyrket. Og der blev givet håndslag på mange aftaler og leveringer, og på alle de stande, som vi besøgte, var der kun glæde og tilfredshed med 2014-udgaven af MonitorExpo. Tilfredshed med mængden og i særdeleshed tilfredshed med kvaliteten af de besøgende, som lagde vejen forbi messen. Og tilfredshed med de rammer, som Expo blev holdt under. TAP1 gav en intimitet og en nærhed folk imellem, samtidig med at der var plads nok. De mange udstillere havde virkelig også taget deres bedste nyheder og de bedste folk med på udstillingen, en stor nødvendighed for, at en udstilling skal blive en succes.

    

Seminarerne på udstillingen havde også mange besøgende, så emnerne ramte områder, som havde branchens interesse. Hotshots som Philip Bloom og Buford Jones var selvfølgelig de mest besøgte seminarer, men også flere seancer i det mindre seminar rum i hjørnet af hallen var så fyldt, at antallet af stole ikke var nok. Det var bl.a. bemærkelsesværdigt, at den lange Masterclass fra Buford Jones, som tog over 2 timer, havde lige så mange publikummer i starten som i slutningen af seminaret. Så der blev lyttet intenst og sugetinformation til sig. Vi glæder os allerede til MonitorExpo 2016.

 

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her