DML Forum v150

6. august 2015

Livelyd på Dizzy

Dizzy Mizz Lizzy har netop været på en succesfuld forårsturne, hvor de har spillet på de store koncertsteder rundt i Danmark. Med sig har de haft de nye line array fra Meyer Sound og den helt nye Midas Pro X mixerpult, og deres vanlige og meget erfarne lydtekniker Paul Hammann har dykket ned i disse nye teknologier og vredet det bedste ud af dem. Monitor Pro tog en snak med Paul Hammann om fordele og ulemper ved netop disse og en mere generel snak om arbejdet med at mixe live for Dizzy.

På denne Dizzy turné har der både været brugt det store Leo og det lidt mindre Lyon line array fra Meyer Sound. Leo line array har 2 x 15 tommer højttalere indbygget, mens Lyon benytter 2 x 12 tommer højttalere. Leo har været brugt på hovedparten af koncerterne, men på et par af de mindre koncerter har man valgt kun at hænge det mindre Lyon op. I Forum, som var turnéens største koncertsted, blev der brugt en kombination af både Leo og Lyon. Her var der i hver side hængt 10 Leo array højttalere op med 2 Lyon højttalere i bunden, beregnet til nærfelt. Bag line array stakken hang 6 subwoofere, og ligeledes stod der 6 subwoofere på gulvet. Desuden var der et sideskud bestående af 6 Lyon højttalere, ligesom der var et infield bestående af UPQ højttalere. Monitor Pro besøgte Forum under lydprøven og fik lyttet til dette anlæg og lagde især mærke til den gode distribution af basfrekvenserne.

Paul Hammann fortæller omkring denne opstilling: ”I samarbejde med systemteknikerne Theis Romme og Mads Nørgaard fra Victory, besluttede vi at flyve en del af subwooferne lige bag ved line arrayet for at opnå bedre faserelation mellem array’et og sub’s og dermed distribuere bassen bedre i rummet. Den store fordel er, at spredningen er meget bedre, og det ikke afføder et voldsomt sub-tryk lige foran scenen, og man opnår en langt bedre subdækning af sidetribuner. Man kan sige, at man laver et højttalersystem, hvor det samlede frekvensområde fra højttalerne rammer publikum samtidig på grund af ophængningen. Ulempen ved dette system er tidsfaktoren. Nu er Meyer-anlægget meget hurtigt at rigge, men det tager selvfølgelig lidt længere tid at hænge op, og på en turné kan flyvende subwoofere betyde, at det er nødvendigt med en ekstra mand i turbussen. Og her falder kæden mange gange af, især på danske produktioner; det er simpelt hen for dyrt!!”

Udlejning og samarbejde

Udlejningsvirksomheden Victory fra Århus investerede i 2014 i en del line array højttalere fra Meyer Sound, og på denne turné med Dizzy står de for hele udlejningen af lydudstyret. Men det er ikke dry-hyre, folkene fra Victory er også med på turnéen. Udlejningsfirmaet har også investeret i den første Midas Pro X mixerpult i Danmark, og den er selvfølgelig også en del af udlejningen.   

Galileo processoren er hjernen i dette PA-system og her man laver alle indstillingerne. Paul fortæller: ”Jeg har sat mig ind i systemet, fordi jeg vil vide, hvad jeg står med, men det er på ingen måde mig, som roder inde i systemet. Det er systemtekniker Mads Nørgaards område, han virker som fyrbøder for hele systemet. Han sørger for, at der er damp på, og at lokomotivet kører. Og han har været meget kompetent gennem hele turnéen. Under koncerterne i Forum og Århus var der support fra Meyer Sound i form af en ekspert, og selvfølgelig kommer der nogle gode input fra sådan en kapacitet.”

Indtryk omkring et PA-anlæg

Paul Hammann uddyber det indtryk, han har fået omkring det nye Meyer Sound PA-anlæg: ”Leo er et anlæg, der væsentligt virker i store haller, på stadions og på store udendørs scener. Leo line array er gearet til at kaste rigtigt langt, og man skal derfor langt ud, før det rigtigt begynder at samle sig. Vi taler omkring 15-20 meter, og derfor brugte vi også Lyon wide som underhang (nærfelt). Det var ikke alle koncertstederne på denne turné, som var gearet til et Leo PA-system. Visse steder brugte vi Lyon, som er lidt mindre. De to systemer er fuldstændig i samme familie med den samme tonalitet, men i kraft af at Lyon er et 12 tommer system, så er det lidt mere stramt og hurtigt, men til gengæld er der noget mere power i Leo systemet. Men jeg har ikke på noget tidspunkt under denne turné været bare i nærheden af grænsen for systemet, hverken på bund- eller topkasserne.”

”Subwooferne i dette anlæg er helt vilde. I tidligere tider var det jo altid her, at man hurtigt kom til kort og havde brug for flere subwoofere. Men ikke med dette anlæg. Man kan slukke subwooferne i Meyer Sound Leo anlægget og lade 15 tommer højttalerne gå helt ned. Og alene det giver så meget tryk, at man slet ikke tror, at det er muligt. Subwooferne fungerer i højere grad som en forlængelse af anlægget i de dybe frekvenser.

I forhold til andre anlæg er disse to Meyer Sound systemer ret imponerende. Lyden kommer i den grad ud, og det er skræmmende afslørende og ærligt. Og ligesom toppen kan bunden fint følge med langt ud på distance. Der er indbyggede forstærkere i højttalerne, og det er en af grundene til, at det kan spille så højt, rent og kontrolleret. Ligeledes giver det en langt større kontrol og overvågning af de enkelte højttaler. Men det betyder også en høj vægt, og det har visse steder været en udfordring for os. Bl.a. i Forum betød det, at vi måtte gå på kompromis med højttaler opstillingen. Måden at tæmme Forum på er ikke at spille langt og højt ud i hele koncertsalen. Det sætter nemlig gang i alt den uheldige akustik, som der er her. Det bedste er at koncentrerer energien i PA-anlægget omkring gulvet, at skyde nedad i hovedet på folk. Og her spiller den store vægt ind på en negativ måde, fordi hvis du vil tilte arrayet så meget, så flytter du tyngdepunktet og det kan ophængningen ikke klare, og belastningen bliver for stor. Men trods denne udfordring og kompromis fik vi nu rigtig meget ros for lyden på koncerten i Forum.”

Et neddyk i Midas Pro X

Paul Hammann har gennem tiderne arbejdet på mange forskellige pulte, hans foretrukne analoge pulte var Midas Heritage, men i den digitale verden har han mest arbejdet på Digico pulte, bl.a. på en over 100 koncerters turné sidste år med DAD, hvor pulten var en SD9. Men pulten på denne Dizzy Mizz Lizzy turné har været den nye Midas Pro X.

”Jeg har jo flere gange over årene stødt ind i Pro-serien fra Midas på forskellige lydtekniker job, og tænkt - fuldstændig forfærdeligt layout, og den mest besværlige brugerflade, som jeg nogen sinde har mødt. Men op til denne tur tænkte jeg tilbage på disse jobs med Midas Pro mixere og blev mindet om alle de positive sider, den vellydende EQ, den gode lyd og den respons, man får tilbage fra pulten. Og alle disse tidligere job er jo gået godt, også selv om jeg har været grundforvirret undervejs på grund af brugerfladen. Så jeg besluttede, at det var nu, at jeg skulle få neglene ind under denne mixerpult, og jeg viste også af erfaring, at det nok skulle betale sig. Der er jo mange teknikere, som roser brugerfladen. I grunden havde jeg et ønske om at få en analog pult med på denne tur, men vidste at det ville give alt for meget besvær; men Midas Pro-serien er, hvad jeg kender til, nok den digitale pult, som kommer tættest på en analog. Og nu er jeg blevet fortrolig med den, ikke mindst pga. Malte Oscar fra Matrix Sales, som har hjulpet til med at lære pulten at kende helt fra grunden. Lydmæssigt er den ikke til diskussion, den lyder fantastisk; equalizeren på den pult er efter min mening nok en af de bedste, der findes. Der er noget rart, noget genkendeligt og noget trygt ved lyden på Midas pulten. Jeg tænker ikke længere på den som en digital pult, hvad angår layout og afvikling, men derimod mere som en analog. Når man er kommet til den erkendelse, så glider det hele lettere for en. Dermed vil jeg også sige, at jeg formentligt ikke umiddelbart ville vælge den pult til en opgave med mange snapshots og lignende.

Med den nye Pro X er der også sket en lille revolution på effektsiden, du kan pludselig bruge det til noget. Jeg havde taget en masse FX outboard med på turnéen ud fra tidligere erfaring med Pro Seriens effekter, men jeg har væsentligt brugt de interne effekter. De er voldsomt forbedrede. Selv brugerfladen synes jeg nu er ret god, fordi der er lynhurtigt adgang til nogle væsentlige funktioner, som man ikke ser på så mange andre digitalpulte. Og man opdager også, at brugerfladen virkelig er gennemtænkt og udviklet. XL-4 mikrofonforforstærkeren i pulten har jo også den mulighed, modsat andre digitale pulte, at man kan køre dem hårdt og derved få en mættet lyd med en karakterfuld harmonisk forvrængning, som klæder meget musik. Og 7-9-13, jeg har ikke haft fejl på mixerpulten under turnéen, hvilket jo viser lidt om kvaliteten af produktet.”

I den nærmeste fremtid venter der en stak sommerjobs med Dizzy og en ny tur med DAD. Paul fortæller, at han på den lange bane måske gerne vil bruge Midas pulten på DAD, men den kommende turné vil af praktiske årsager blive udført med en Digico SD9.

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV 3DIGI 19 forside WWW

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Schmidts Radio
  • Test 4K kamera
  • DPA 6060/6066
  • ISE 2019
  • AFUK

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her