18. juni 2013

LED-seminar hos Bico

Bico Professionel holdt to velbesøgte og intensive etdags-seminarer med LED-lys i maj, hvor der var rige muligheder for at fordybe sig i lysteknologi. Her var der både overraskelser i typen af besøgende, idet DSLR-fotograferne er ved at få smag for fast lys. Og så var der en keynote, der blandt andet kårede verdens dårligste lyskilde.

For at tage det sidste først – verdens dårligste lyskilde er et stearinlys, som har en CRI på -19 i følge lyseksperten Alan Roberts, der var en af hovetalerne på lysseminaret.

    

Bico Professionel ønskede med de to seminardage at give de besøgende en mulighed for at komme tæt på teknologien og emner som økonomi og især lyskvalitet for LED-lysteknologi.

    

Direktør i Bico, Mogens Gewecke siger: ”Det har været to gode dage i Århus og København, hvor der har været 40 til 50 besøgende til hver seminardag. Vi har fået mange positive tilbagemeldinger, idet vi netop har ønsket at give de besøgende tid til fordybelse. De deltagende firmaer er blevet bedt om at fokusere på teknologier frem for produkter. Det gav mange gode dialoger mellem alle parter, så det er klart et koncept, vi vil overveje i fremtiden.”

    

Mogens Gewecke fortæller videre, at de besøgende kom både fra den traditionelle teater- og filmverden, men der også var stigende interesse fra stillbilledfotografer for fast lys.

    

”I takt med at stillbilledfotografer optager mere video, stiger interessen for fast lys – og det både til video og som supplement til flash. I det hele taget er der en voksende interesse for lyskvalitet, og det er kun positivt, idet det er en af vores kernekompetencer,” slutter han.  


En lysekspert blænder op for ny standard
I takt med at teknologien for fast lys er i kraftig udvikling har EBU nedsat en arbejdsgruppe til at kunne måle lyskvalitet i film/videosammenhæng. Den gængse standard er det såkaldte CRI-værdi. CRI står for Color Rendering Index, og et CRI på over 90 for en lyskilde regnes for godt.

    

EBU eksperten Alan Roberts, der er tidligere BBC-medarbejder holdt keynote på Bicos Led seminar. Han er modstander af at bruge CRI i forbindelse med video og digital film. Det skyldes, at CRI er en standard fra 60’erne, som er beregnet til at vurdere lyskvalitet i forhold til vores syn.

    

Siden videokameraer og digitale filmkameraer har en anden lysopfattelse end vores syn, er CRI ikke relevant i forhold til digitale medier, siger Alan Roberts. Som et kuriosum nævner han, at et stearinlys har en CRI-værdi på -19, da denne lyskilde har et meget snævert farvespektrum.

    

Problemerne med LED-lys er, at der er spidser og dyk i disse lyskilders spektrum, hvor specielt de sidste kan være svære at håndtere ved farvesætning. Der er gjort flere forsøg på at finde en bedre standard, men EBU føler, at med den stadig større popularitet af LED- og fluorescerende lyskilder, at der var akut behov for en opdateret måde at måle lyskvalitet på. Alan Roberts blev trukket ud af pension og ind i en EBU-arbejdsgruppe. Det er der kommet en ny standard ud af. Den benævnes TLCI – Television Lightning Consistancy Index. Den bygger på, at et virtuelt standard broadcastkamera og en virtuel standard broadcast monitor. Den sidste var den nemme del, da ITU-709, netop definerer en displaystandard.

    

Det var straks værre med kameraerne, men det viste sig, at de fleste broadcast -, video og filmkameraer har en ret ens farveprofil. Resultatet af de undersøgelser, som EBU-arbejdsgruppen gjorde, var, at det var muligt at definere et virtuelt kamera.

    

Dermed kunne man bygge en computermodel, som simulerede en veldefineret farveprofil igennem workflow fra kamera til skærm. Dermed kan man måle spektrum for en lyskilde og regne sig frem til, hvordan dens farvegengivelse bliver. Og når man kan det, så kan man også sætte et kvalitetsindex op.

    

TLCI går fra 0 til 100, hvor værdier over 80 for lyskilder er godt, værdier mellem 50 og 80 er mindre heldige, men kan korrigeres i post, mens værdier under 30-40 er tvivlsomme. Ideen er, at man kan tage vilkårlige lyskilder med højt TLCI og mikse dem uden videre. TLCI er nemlig en indikator af, hvor meget farvekorrektion, som skal til for at nå idealet. TLCI er i dag en standard – nu venter vi bare på, at den slår igennem . Flere af udstillerne på seminaret blandt andet The Light og ETC kunne dog melde, at man allerede var begyndt atanvende den nye standard.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her