27. marts 2014

ISE - en messe i kæmpevækst

ISE 2014 var større end nogensinde, og en messe man ikke kan komme udenom længere. Tendenserne var krystalklare: Uanset om der er tale om audio eller video skal det være ultra enkelt for slutbrugeren at betjene udstyret. ISE 2014 viste på tværs af formater, at teknologien i installations-industrien bliver stadig mere kompleks, men som slutbruger vil man opleve det modsatte. Og det stiller krav til installatører og producenter.

 
ISE (Integrated Systems Europe) har 10 års jubilæum, og der var ikke færre end 51.000 besøgende i jubilæumsåret. AV installatørernes messe er derved ved at vokse sig i nærheden af IBC – broadcast messen i samme store haller i Amsterdam RAI. For ISE er det en vækst på 15% i forhold til 2013! Messen er vokset sig større og mere betydningsfuld år for år. Flere firmaer, Monitor Pro mødte, fortalte, at store produktlanceringer nu bliver foretaget her og ikke på InfoComm i USA. Det er lidt af en blåstempling af ISE!
    

Selv danske Bang & Olufsen havde fundet plads i en af de mange haller. De fortalte til Monitor Pro, at de har besøgt messen de sidste par år for at se, om det var noget, der kunne være interessant for dem. I år satsede de med en større stand og var overraskede over, hvor mange besøgende de havde fået allerede på andendagen. Det på trods af at de var i et af de yderste hjørner i en ikke helt central hal!
    

At ISE er en messe, man som installatør eller producent bør overveje, blev tydeliggjort ved et møde med Director of Sales Simon Westland fra Blackmagic Design: ”Vi er jo meget i pro broadcast markedet men er meget overraskede over mulighederne og omfanget af ISE. Det har været ret fantastisk at opleve i de tre år, vi nu har været med. Om det er Digital Signage, teater, film eller andet, er denne messe meget interessant for os. Vi har jo løsninger til mange formål, og derfor er der også mange potentielle kunder”. Simon fortæller også, at han finder messen særdeles inspirerende, da der er én afgørende forskel mellem broadcast og installationsbranchen: ”Med broadcast ser man på, hvilken teknologi, der er til rådighed og bruger så den. På ISE møder man mange med den modsatte holdning – de starter med en idé om, hvad de vil, og løser det så med den teknologi, de kan finde. Om det så er som en streamingtjeneste fra en lokal gaming klub eller eget TV studie er underordnet. Man lader sig ikke begrænse, men finder ud af at løse det tekniske hen ad vejen. Hele koblingen mellem at det er idéen før teknologien og ikke omvendt, kan jeg virkelig godt lide, og derfor er ISE et meget inspirerende sted at være for os”, fortæller Simon Westland.

4K stormer frem
Overalt på ISE messen kunne man se 4K/UHD skærme med og uden touch på linje med projektorer samt alt det tilbehør, man kan få til. Det var faktisk lidt overvældende for mange at se, hvor meget 4K udstyr, der er til rådighed allerede nu. Det er igen et tydeligt tegn på, at man på ISE messen – ikke lader sig begrænse og nu mangler UHD indholdet blot. Mange er dog på vej, ikke mindst streaming tjenester.
    

4K er ikke kun oplagt til de private, som helt sikkert vil tage teknologien til sig. At gå fra SD til HD tog noget tid, at gå fra HD til UHD vil, efter de mange vi talte med på ISE messen, gå langt hurtigere. Det er lettere at forstå, at flere pixels giver bedre billede, og derfor vil folk hurtigere adoptere den ny teknologi. I samme takt er det dog tydeligt, at 3D mere eller mindre er på vej i baggrunden – det på trods af at der kommer flere brillefri løsninger. 4K/UHD er særdeles interessant til Digital Signage og undervisning, hvor man kan stå helt tæt på skærmen, uden at der er synlige pixels, selvom denne skulle være på 60, 70 eller 80 tommer.

Software løsninger alle kan bruge
Hos Sony møder vi Jacob Barfoed, som viser os Sonys nye Software Vision Presenter – et stykke software, der gør præsentation til møder og undervisning meget let. Altså helt i tråd med den klare trend på ISE 2014 – teknologien, herunder også softwaren, skal være let at håndtere for alle. ”Programmet har op til 14 templates, hvor man kan åbne vinduer, hive dem ind og ud som man har lyst til, og programmet finder selv ud af at afvikle alle formater. Så man skal altså ikke som i f.eks. PowerPoint tænke på, om videoen fungerer eller andet”, forklarer Jacob Barfoed. Programmet kan bruges i alle sammenhæng og både med projektorer, skærme eller touchskærm. Det hele kan styres af en lille fjernbetjening med få knapper, eller man kan styre det fra sin iOS, Android eller Windows computer. Programmet er som udgangspunkt Windows baseret.
    

På Sonys stand kunne man også se deres nyeste generation af Digital Signage via HTML5, som blev introduceret på ISE sidste år. Det fine er, at man som bruger ikke behøver have et stort set-up, men kan håndtere sin Signage løsning hjemmefra eller hvor i verden, man befinder sig – blot man har internetforbindelse. I den nye udgave kan man have en Digital Signage løsning for 10 Euro om måneden, og så kan man selv lave content. ”Man skal blot have en Sony Bravia Pro skærm til Signage, da den har HTML browseren indbygget. Men så kan man også styre sin Signage løsning hvorfra i verden man er. Man kan sætte den op til at køre loops, lave ændringer på bestemte tidspunkter og så videre. Det har aldrig været lettere, og løsningen kan vokse til en komplet videovæg, hvis man ønsker det – programmet finder selv ud af at dele content ud mellem skærmene”, slutter Jacob Barfoed.

Digital Signage med power
Hos Samsung var der også masser af Signage løsninger, og sidste år introducerede man SOC systemet, som gjorde det let for alle at have Signage. I bund og grund er det en komplet software løsning til Signage. SOC systemet er udvidet, og man taler nu om, at det her er generation 2. Forskellen er umiddelbart ikke så stor, men i praksis vil man som den, der udbyder Signage og ikke mindst modtageren mærke en forskel. Grunden er den simple, men afgørende, at det nu er muligt både teknisk og økonomisk at indbygge 4-kernede processorer i skærmene. ”Det giver en helt anden og hurtig afvikling af video og det giver mulighed for at lave touch som fungerer rigtigt godt og hurtigt”, forklarer Micahel Bailey fra Samsung. ”Markedet har brug for, at et system kan ekspandere og med de nye quad-core processorer giver det et kraftigt løft. Det giver en interaktion mellem skærm og modtager, som er enestående – naturligvis ikke mindst i touch løsningerne. Et andet godt eksempel er, at man kan have 10 skærme med 10 forskellige visninger af en tøjkollektion. Hvis nu en af varerne udgår, vil systemet automatisk få besked og skifte varen ud til en anden. Det kan også være, hvis der er special tilbud, eller man har behov for at skifte alle skærme på forskellige tidspunkter af døgnet. Så det tilpasses de brugere, der er i butikken i bestemte tidpunkter”, slutter Michael Bailey.
    

Der var i øvrigt mange touch skærme på ISE messen, og man forventer bredt, at det bliver noget, vi kommer til at se meget mere til. Det er ikke mindst udbredelsen af iPads og tablets generelt, der gør det naturligt for alle – unge som gamle, at bruge en touch skærm.

NEC: kun holdbare løsninger vil overleve
En af de helt store netop på Digital Signage er NEC, og her møder vi Sales & Marketing Director Henrik Breda, der fortæller, at man fra NEC kun vælger og sælger løsninger, der har en lang levetid: ”Vores kunder forventer, at vores løsninger er holdbare, både teknologisk og i praksis i mindst 5-6 år frem. Og det er kun rimeligt, da det kan være en stor investering for den enkelte. Derfor lader vi os heller ikke forføre af pludselige trends – vi satser på den nyeste teknologi, men kun hvis vi mener, det er en, der også er holdbar i fremtiden og har perspektiv”.
    

”Det handler om at kunne skræddersy løsningerne, og der kan vi møde næsten alle, uanset behov”, forklarer Henrik Breda. Han fortæller også vigtigheden af at vælge professionelle displays. Mange forstår ikke, at man skal købe en professionel monitor, men grunden er den enkle, at lysintensiteten er længere, og den holder hele skærmens levetid. Således vil den have lige så høj lysstyrke i starten som efter fem års konstant brug. Dertil er der eksempelvis ikke de samme refleksioner i en professionel skærm. Desuden er der hele temaet omkring varmeafgivelse og det faktum, at pro skærme ikke har indbygget blæser, og det er der mange som glemmer.
    

”Hos NEC laver vi mange spændende og intelligente løsninger. Vi har skærme med indbygget sensorer og/eller kameraer, som kan genkende, om det er en ung eller gammel, der kigger på reklamen. Det kan man bruge til at se, hvilken reklame, der fungerer bedst i forskellige aldersklasser og køn. Man kan også bruge det til at slukke eller dæmpe for lyset i skærmen, så der spares strøm. Så skærmen kun viser billeder, når der er publikum i nærheden. Og denne form for integration er noget vi satser meget på og har et bredt program af i vores sortiment”, slutter Henrik Breda fra NEC.

AV gennem eksisterende netværk
En anden klar tendens på messen var muligheden for at distribuere lyd og billede gennem eksisterende netværk. Der er altså ikke tale om en normal routing gennem Ethernet fra point to point men gennem eksisterende netværk. Fordelen er åbenlys: Mange steder er der allerede et kablet eller trådøst netværk til at håndtere for eksempel et firmas inter- og intranet. Så hvorfor ikke bruge det til at distribuere audio og video.
    

Denne løsning så vi flere steder og i forskellige konfigurationer. Fordelene er åbenlyse, da man slipper for at lave nye installationer. Ulemperne består i en måske begrænset båndbredde, og at man maksimalt kan trække kabler op til 90 meter, inden man skal have en extender eller anden forstærkning på. En af de stærke spillere på dette felt er SVSi, som vi har besøgt og du kan læse om andetsteds i denne reportage. Deres løsning blev faktisk brugt åbenlyst af flere andre sammen med deres specifikke løsninger.

Videokonference på tværs af formater
En anden klar trend var, at videokonference og mødeteknologi generelt skal gøres let. Tiden, hvor man har et fastlåst system, er slut – det er der ingen, der er tjent med eller vil have. Så uanset om der står Cisco, LifeSize eller noget tredje på videokonferenceudstyret, skal de kunne tale på tværs af formater og fabrikater. Man forventer at kunne tale sammen med alle, blot de har net, skærm og kamera. De mobile devices som iPads, tablets og ikke mindst smartphones skal kunne kobles på videokonference-systemet, uanset hvor i verden man er. Så vil en kraftig server og videoscalere sørge for, at det hele bare spiller.
    

Helt generelt skal al teknologi være tilgængelig for brugeren, og så er det op til installatøren af AV og IT at få det til at køre, så alle kan benytte det.
    

Et godt eksempel på det, så man flere steder og ikke mindst hos Sennheiser, der med deres TeamConnect system vil sørge for, at alle kan være med til et møde. ”Man skal blot sætte sig ned, og så er man med i mødet. Har man f.eks. en smartphone, man vil sætte til, vil der være ét kabel med et par stik, som passer til næsten alle standarder”, forklarer Lars Knobloch, Key Account Manager Integrated Systems for Sennheiser. Team Connect er et system som håndteres af en central enhed (CU1), som både håndterer WiFi og LAN tilslutning. Hele opsætningen kan klares via iPad eller computer og medfølgende grafisk software. Der er højttalere med i systemet, så der er altid audio. Sennheiser har med systemet lavet partnerskab med ClearOne, der står for DSP delen. Fidusen ved Sennheiser systemet er, at du ikke behøver at være audio eller IT specialist for at benytte det. Den intuitive software, som vi fik demonstreret på messen, gør det let at sætte op for installatøren og let at bruge af folk, der ikke har prøvet systemet før.

Laserbaseret projektorer er installationsløsningen
En anden helt klar tendens overalt på ISE 2014 var laserbaserede projektorer. De fandtes fra semistore til meget store modeller, men fællesnævneren var høj kvalitet, mange installationsmuligheder og ikke mindst en meget gennemskuelig TCO.
    

Hvis vi tager det første først, så har de laserbaserede projektorer generelt en meget høj kontrast, høj skarphed og høj lysstyrke. Dertil kan de roteres, som man ønsker. De kan endda vendes, så den projicerer nedad. Da de ikke danner varme fra pæren som en traditionel projektor, stiger varmen ikke op, og derfor kan den vendes nedad. Sidst, men ikke mindst er det meget let at lave en gennemskuelig TCO for en kunde. En laserbaseret projektor er mere kostbar end en tilsvarende med lampe, men har en typisk levetid på 20.000 timer. Det vil reelt sige 4-6 års brug. Levetiden gælder også filteret, så groft sagt er der ingen service på projektoren i hele levetiden. Sidder den placeret i et loft eller andetsteds, hvor det er svært at komme til, eller at det eksempelvis kræver et stillads for at komme til projektoren, er det derfor oftere en billigere løsning at vælge en laser frem for en lampe. De fleste modeller kan man i øvrigt godt skifte laseren på, men de fleste mener, at med 20.000 timer vil de fleste skifte til en nyere model. Det er økonomisk en bedre løsning og på det tidspunkt er der nærmest med statsgaranti også kommet nyere og bedre (og måske billigere) modeller på markedet.

Ikke til at komme udenom
Som sagt i indledningen er ISE en messe, man som installatør og måske endda også leverandør til broadcastere ikke kan komme udenom. Der er meget inspiration at hente både fra produkter og producenter. Ja, endda de besøgende, som har mange spørgsmål, som kan inspirere til videreudvikling. Det er tydeligt en messe med masser af kreative mennesker bag – og det inspirerer. Vi glæder os til at se, om tendensen fortsætter i 2015, hvor Monitor Pro naturligvis vil være på pletten i de store haller tæt på Amsterdam centrum.

 

 

Af: Peter Hyldahl
 

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her