1. februar 2013

In-Site: Brænder for AVID

Hos In-Site er Avid ”overskriften”. Det er det man brænder for – og ikke så underligt, for selv om firmaet kun har eksisteret i godt og vel 1 ½ år så har de ansatte mellem 10 og 25 års erfaring med netop Avid.

 

Man er ikke i tvivl om, at det er Avid, der er ”produktet” hos In-Site. Det er på plakater overalt med logoet – ligesom man ser plakater af de film, der er blevet produceret med udstyr fra Avid. Og det er ikke så mærkeligt, da In-Site består af en lille håndfuld tidligere medarbejdere hos Avid, der af gode grunde, vi kommer ind på senere, valgte en ny struktur i Danmark for nogle år siden – og det har vist sig at være en rigtig god idé.
    

”Vi brænder for det her – det er en passion, og det er det også for vores kunder. Man bliver bare glad, når der er dedikerede kunder. Vi repræsenterer et fantastisk produkt og har fantastiske kunder, uanset om det er Broadcast eller store TV-produktioner som MasterChef eller lignende. Der er masser af passion omkring branchen, uanset om det er teknikere eller indholdsproducerende folk, der er involveret. Vi repræsenterer et brand, som bare er markedsførende”, siger Sales Manager Nicolaj Steffensen med et stort smil på læben. Så er det vist slået fast med det største søm i værktøjskassen.
    

In-Site blev dannet for under 2 år siden af tre tidligere Avidmedarbejdere – og ud over en masse viden har de også taget dele af kontoret med fra Avid. ”Så på mange måder er det som om, vi blot har fortsat som hidtil”, fortæller Nicolaj. Men der er nogle helt afgørende forskelle – de forskelle der gjorde, at Avid koncernen har valgt at lade In-Site tage sig af mange af deres aktiviteter i Danmark.
    

Historien kort er, at Avid ville overgå til en indirekte salgsmodel i Skandinavien. Dog undtaget hovedbroadcastere. ”Så min stilling blev nedlagt – for selvom kunder som Nordisk Film er store kunder, var de ikke store nok for Avid globalt. Og er det Avids model, kan jeg lige så godt være en del af løsningen på dette”, forklarer Nicolaj. In-Site blev dannet og er i dag Skandinaviens største forhandler af Avid udstyr og support.

Ambition om stærk support
In-Site blev dannet af tre medarbejdere. Beent, som har været hos Avid i 25 år, Nicolaj som har været der i 10 år og Kristian Bøeck-Nielsen, der har små 5 års erfaring hos Avid, men mange års erfaring med TV-produktion. Det var naturligt for de tre at tage modellen op. ”Vi så et hul i markedet – et behov for support og indgående kendskab til produkterne, og da de eksisterende forhandlere har en anden profil, kunne vi tillade os den luksus at være helt dedikeret til det”, forklarer Nicolaj, der også fortæller, at en freelancer, som har været tilknyttet fra starten, snart bliver en fast medarbejder.
    

Ambitionen hos In-Site har hele tiden været at have en så stærk supportorganisation som muligt – også med få mennesker. Support skulle være et af de bærende elementer i det nye firma. ”Vi har nemlig oplevet fra dagene hos Avid, at tingene har været for separeret. Så supportafdelingen har været adskilt fra salg – man kunne som kunde få en oplevelse af at komme gennem en telefonsluse som hos TDC. Vi vil gerne gøre det, så det hele hænger bedre sammen”, forklarer Nicolaj. Så ambitionen har været, at når en kunde ringer og spørger til en faktura, en ordre eller noget helt tredje, så ved man, hvad det handler om. Man skal ikke stilles om til forskellige afdelinger.
    

”Vi følte dengang, at det gav en uklar kundeoplevelse. Med In-Site ville vi tilbage til noget helt basalt. Så der ikke er langt fra salg til support og tilbage igen. Så vi bliver oplevet som et team, håber vi”, forklarer Nicolaj og fortsætter: ”Groft sagt er det lidt ligesom Bonderøven fra TV – det handler ikke om at komme tilbage til stenalderen, men om at gøre det mere enkelt. Kunderne skal ikke opleve, at de er fanget i store systemer – men at de kan få fat i folk, når de har brug for det. Uanset om det er salg, support – eller uddannelse, som vi også satser meget på”.

Ambition om uddannelse
Uddannelse er et område, som In-Site satser meget på. At kunderne kan få den uddannelse, de har behov for, uden at det er omkostningsfuldt eller besværligt. Som det kunne være i ”Avid dagene” på grund af den globale struktur, der ikke passer perfekt til det danske marked.
    

”Hvis du tidligere skulle have et Avid-certificeret kursus, skulle du rejse til England eller Tyskland. Det betyder rejsedage, omkostninger og mandetimer. Vi kan holde dem lokalt. Nogle gange her i vores egne lokaler. Men det kan også være i Odense eller et tredje sted, hvor firmaet, der hyrer os, ønsker det. Ved at holde kursus for eksempelvis TV 2s regioner lokalt i Danmark, er der færre, der skal rejse, forklarer Nicolaj Steffensen.
  

 De store kunder som DR og TV 2 har Avid direkte kontakt med, men In-Site er i 100 procent sync med, hvad de foretager sig. ”Så forholdet er godt”, forklarer Beent Jørgensen, Support-chef, og fortsætter: Ellers er vores kunder typisk alle andre broadcastere, større produktionsselskaber og uddannelsessektoren. Dem som typisk har været taget hånd om direkte fra Avid i Danmark.    
    

In-Site forklarer, at der også er andre forhandlere af Avid i Danmark, men at det balancerer meget godt, da man har forskellige fokusområder. ”Nogle har kompetencer omkring periferiudstyr og aquisition formater, så de kan levere noget, vi ikke kan. Vi har jo ikke ambitioner om at sælge kameraer, routere eller switche – det er ikke der, vores kompetencer er. Vi vil være det bedste til Avid, kort og godt”, fortæller Nicolaj Steffensen.
    

Avids styrke tilbage i tiden, for dem der ikke skulle vide det, er, at de var med fra begyndelsen på non-lineær redigering. Dengang man gik fra bånd eller Steenbeck-borde til at klippe digitalt, og man nu kunne sidde med et klippebord på tasterne så at sige.     I dag er det Asset Management, Shared Storage og et komplet workflow til Broadcast og Post.
    

Ud over Avid har In-Site også et par andre agenturer, som supplerer godt – men Avid er hovedproduktet. ”Vi har Root6 Technology’s Content Agent, som er workflow software, som mange produktioner kan bruge både ind og ud af systemet. Det hænger godt sammen med Avids Workflow”, forklarer Nikolaj.

Ambition om nærvær
”For os handler det meget om nærhedsprincippet. Vi vil være tæt på kunderne. Før i tiden kunne jeg bruge 80 procent af min tid på eksempelvis intern mail, som ikke var kunderelateret. Der blev brugt for meget tid internt og ikke på direkte kunderelaterede ting, og det er forkert. Nu hænger det sammen – vi har et godt billede af processen. Vi ved hvad der sker”, forklarer Nicolaj Steffensen.
    

Netop dette nærhedsprincip og at man brænder for det, man laver – og har gode samarbejdspartnere, lyder som et godt miks og nok også en af grundene til, at In-Site har en positiv bundlinje efter kort tid i et ellers meget kompetitivt marked. ”Men jeg er også gammel nok i branchen til at vide, at der altid vil være op- og nedture”, slutter Nicolaj Steffensen.

 

Af: Peter Hyldahl
 

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her