5. oktober 2014

IBC 2014

Mere for pengene, billigere enheder og ikke mindst mere funktionalitet. Det er i store træk nyhederne på IBC, hvor også integration og naturligvis 4K spillede en stor rolle. 

 

Da Monitor Pro begav sig mod hallerne i Amsterdam RAI, var det ikke overraskende, at der var flere udstillere end nogensinde før. Det har været tendensen gennem flere år. Endnu flere ”telte” var sat op i forhold til tidligere år. Et krystalklart fysisk tegn på, at messen har vokset sig større end selv de store haller i RAI kan huse. Derfor var der tilføjet ekstra udstillingsplads på pladsen foran RAI og andre steder, hvor man kunne få plads. IBC er den vigtigste broadcast messe i Europa og kan efterhånden måle sig med lignende messer som NAB i Las Vegas. Her tænker vi ikke kun på størrelse, men i lige så høj grad betydning.

    

Den tydelige trend var, at man generelt forlanger mere for pengene. Her er ikke længere plads til monopol, og som i så mange andre brancher er der et øget behov og krav for mere eller mindre åbne platforme, så man kan bruge meget udstyr på tværs af fabrikater. Og dertil skal prissætningen være ”spot on”, hvis man vil overleve i en meget kompetitiv branche.


Blackmagic er skoleeksemplet
Mange kalder det for ”Blackmagic-effekten” og henviser til det stærkt fremadstormende australske firma, der på mange måder sætter standarden for, hvad man kan få for pengene i AV-udstyr til broadcast. Og ikke mindst udstyr som rent faktisk også virker og kan bruges til noget. Denne trend kunne spores på tværs af udstyr og udstillere på IBC.

    

Netop Blackmagic havde da også en kæmpe stand på IBC, hvor vi møder Kim Gude fra esee, der forklarer lidt om, hvorfor Blackmagic har den store succes de har fået på forholdsvis kort tid. ”Blackmagic blev for alvor blev kendt i vores miljø for 5 år siden og har siden vokset eksplosivt. De opkøber mange af de rigtige og vigtige virksomheder, tilretter dem og gør dem til deres eget, så at sige. De får det til at virke og prissætter apparaterne meget aggressivt. Så per automatik bliver de interessante for mange brugere. Jeg vil tro, at der ikke er mange firmaer, der kommer uden om Blackmagic. Næsten alle har en dims fra dem”, forklarer Kim Gude.

    

Kim forklarer, at et godt eksempel var, da Blackmagic købte DaVinci Color Grading, der havde et produkt, man næsten ikke kunne komme i nærheden af uden at have en særdeles god bankrådgiver. Efter Blackmagic har overtaget dem, er det nu noget alle med et rimeligt budget kan komme i nærheden af. ”Det er low budget high end color grade”, fortæller Kim Gude fra esee.

  

På Blackmagic standen kunne man se masser af eksempler på, hvordan den vigtige australske spiller på broadcast markedet har et helt line up af udstyr til stort set alle behov. Og som nogle af de få udstillere på IBC var der priser på stort set samtlige produkter. Lidt usædvanligt var priserne rent faktisk skrevet med stort ved produkterne.

    

”Det virker som om, Blackmagic sætter efter volumen og derfor kan sætte prisen lavt. For jeg kan ikke forestille mig, at de er dygtigere til at købe komponenter end andre”, forklarer Kim Gude.

    

Et godt eksempel på Blackmagics aggressive approach er URSA 4K kameraet, som nu kan leveres til en pris på omkring 4600 Euro – eller en tiendedel af, hvad Panasonics nye Varicam koster. ”Vi glæder os til at prøve det, for på papiret er det godt. Men nu vokser træerne ikke ind i himlen, og vi ved, at URSA for eksempel ikke har så høj lysfølsomhed, og det er naturligvis et issue. Men nu tester vi det, og URSA vil helt sikkert være velegnet til mange dele af broadcast branchen, der nu kan få et kamera i højere kvalitet, end de normalt kan få for samme budget. Men det er helt afgørende for URSA og alt udstyr, at de mange features skal kunne bruges til noget. Det hjælper jo ikke at have eksempelvis en god hurtig zoom, hvis den ikke stiller ordentligt skarpt”, slutter Kim Gude.


4K og integration
Det var ikke overraskende 4K og UHD, der var alt overskyggende på IBC messen. Men også integration – ikke mindst at kunne distribuere billede og lyd via for eksempel HD Base. Samme tema så vi på ISE messen i februar, der foregik i de samme haller i Amsterdam. Hertil var workflow et emne, der kunne ses hos flere udstillere.

    

Selvom 4K fyldte meget på messen, så var der også flere Monitor Pro talte med, der fortalte, at mange er overrasket over, hvor mange formater 4K reelt er. Branchen skal først til at finde ud af, hvilke af dem man skal bruge – for fuldstændigt som da man introducerede HD-formatet for mange år siden, så er 4K en ”hel pose” af forskellige formater. Og på så tidligt et stadie er der mange, der først skal finde ud af, hvad der er ”op og ned”.

    

Til gengæld var det helt tydeligt, at 3D efterhånden er lidt af en ”død fisk”, som Jens Peter fra JD Engineering udtalte til Monitor Pro. Jens Peters vurdering var, at selvom der stadig produceres 3D, så har mange i branchen nok brændt nælderne lidt, og derfor vil mange nok også holde lidt igen med 4K. ”Vi er nok alle blevet belært af 3D, der har været meget snak om de sidste 5 år og været meget hypet. I dag hænger 3D lidt i en tynd tråd”, fortæller Jens Peter. Han fortæller også, at ret beset er nogle dele af broadcast branchen slet ikke i 4K tanker. Mange er stadig ved at gå fra SD til HD.    


Et ”mellem” år?
IBC 2014 var en messe med mange interessante bud på, hvordan og i hvilken retning broadcast branchen bevæger sig. Der var nogle klare trends, men ikke nogle virkeligt store nyheder. Blandt de største var Blackmagic URSA, men også Panasonics Varicam og Sonys nye serie kameraer var noget, der blev talt om. Begge kan du læse om på de næste sider.

    

Det var som sagt ikke overraskende 4K, der var det dominerende, men det var også tydeligt, at 2014 er lidt et ”mellem år”, som flere udstillere uafhængigt af hinanden gav som overskrift på IBC 2014.

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her