25. september 2013

IBC 2013 - Back to Basics

Det var de enkle løsninger, der var i fokus på årets største europæiske professionelle mediemesse. Noget tyder på, at tiden er løbet fra de altfavnende løsninger, der kan alt. I stedet var tendensen på IBC til produkter eller løsninger, der er skruetrækker-simple, kan en bestemt ting og gør det godt – uden at der skal alt mulig andet til, før det virker. Lad os tage to eksempler.

    

Arri kom med et klassisk broadcast-kamera, som kan tages ud af den kasse, som det er købt i, påsættes et batteri, objektiv og fyldes op med et par hukommelseskort - og så er det parat. Der skal ikke ekstra strøm, rigs, cages, EVF, lydmoduler, eksterne søgerskærme og en flok af magic arms, almen magi og kabler til, for at få det til at virke. Ianiro kom med den klassiske rødhætte i LED-udgave. Samme lampedesign, samme tilbehør, samme alt muligt – bare 800 Watt lettere.

    

Og listen er meget, meget længere. Enkelt er godt; simpelhed virker. Selv Blackmagic, som jo ved alt om simple enheder til infrastruktur begyndte at hive lidt i land med hensyn til design af kameraer. Måske var det alligevel ikke så snedigt kun at have et internt batteri, ingen XLR-stik og alt det andet, som skal tilføjes et BlackmagicCinema Camera, før det virker. Måske skulle man lige skæve til Arri, inden den næste udgave kom. Det er fint at have løsninger, som er fleksible og konfigurerbare, men det er også super godt, at løsningen er komplet til at starte med. Dermed også være sagt, at Blackmagic Pocket Camera altså er noget sexet, og der kun skal et ekstra batterigreb til, før det virker – hvis man altså ikke skal bruge lyden. Men en Bolex-16 var nu lige så slemt og noget mindre transportabelt.    

    

Et andet tema var 4K. Der blev vist 4K og HEVC (High Efficiency Video Codec) i lange baner, men det virkede ikke, som om nogen var specielt duperede. Der var da også meget mindre hype om 4K, end der var, da 3D blev lanceret for et par år siden. I øvrigt var der næsten ingen 3D på IBC i år, så lad os begrave 3D brillerne, indtil denne trend dukker op igen.

    

Til gengæld virker 4K meget plastisk og tredimensionelt, når det vises i ordentlig kvalitet. Det har noget at gøre med mikro-kontrast og mikrodetaljer. Og det er så næsten uanset skærmens størrelse. Sony viste 4K på en 84 tommer monitor, og det så fantastisk ud. Det gjorde det også på mange andre stande, men der var også de stande, hvor 4K-visningen ikke havde noget 3D ”pop”. Det var typisk HEVC-demoerne, der gik galt. Tilsyneladende fjerner kompri-meringen netop mikrodetaljerne, så den unikke 4K oplevelse forsvinder i båndbreddens hellige navn. Det er tidligt i udviklingen af HEVC, så man må håbe på, at der kommer bedre styr på kvaliteten.

    

Interessant nok fremhævede de fleste fordelen ved 4K som mulighederne for at beskære videoen. Skal produktionen ende i widescreen 1:2,35, er det nemmere at beskære billederne fra 4K-optagelser, end det er at kaste sig ud i anamorfe optikker. Et andet punkt, som blev fremhævet, var kvaliteten af HD, når man nedskalerer 4K. Det ser helt forrygende ud.

    

På optiksiden er der ved at komme amorphe optikker, der klemmer et 16:9 video-billede sammen horisontalt, for at man senere kan hive det ud til 1:2,35 i post. Det gør det muligt at lave widescreen film i 2K, uden at man mister opløsning. I det hele taget er der rivende udvikling inden for optikker. Den nye generation af kameraer med stor sensor – DSLR eller ej - og udskiftelige optikker har medført stor interesse for optik, og hvordan optikken påvirker udtrykket. Så alle fabrikanter, der fremstiller optikker er i kraftig fremgang. Og der er også gang i markedet for adaptorer, sådan at still- eller andre optikker kan tilpasses til ens kamera.  

    

Nyhederne på softwaresiden var relativt få. Den store flugt fra Final Cut Pro 7 er i gang, hvilket gjorde, at blandt andet Adobe, AVID og Grass Valley oplevede mangeinteresserede gæster. Og det er lidt spændende, hvad Blackmagic Design vil gøre med DaVinci Resolve. Det er nemlig ikke så langt fra NLE til grading og omvendt i design af software. Og det kunne være interessant med et alternativ til Final Cut Pro X.

    

Der var LED-lys i massevis, og som sædvanlig massevis af kinesiske fabrikanter med billige LED-lys. Af en eller anden årsag foregår alle demoer af asiatiske lysfabrikanter på den måde, at man får lampen sat lige foran ansigtet, hvorefter de skruer fuldt op. Efter en halv time af sådanne standbesøg er ens synsnerver overbelastede, og man er ude af stand til at klare mere lys. Så vi kan klart melde at lux-værdierne er steget i år. En positiv historie fra lysstandene er danske BBS, som nu har fået foden inden for i Holly-wood med sine LED-lys.  Alt i alt en positiv messe, der viser, at interessen for broadcast er stigende og på et niveau, som er højere end før finanskrisen. Der var nemlig 52.974 besøgende på årets IBC, hvilket er et par tusind flere end sidste år.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her