Hotel Frederiksdal ProAV318

Af Carsten Legaard, 19. november 2018

Hotel Frederiksdal

Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference er forkælet med idyllisk beliggenhed direkte på åbredden til Mølleåen i den smukke natur mellem Furesø og Bagsværd Sø. Hotellet har 117 sengepladser og bespiser 150 gæster i hotelrestauranten. Hotellets største aktiv er dog lokaler til møder og konferencer, og de er netop blevet opgraderet med i3Touch skærme. Kvaliteten skal nemlig være i top, når danske virksomheder holder salgsmøder og kickoffs eller interne møder på hotellet. 

“Møder og konferencer er vores primære salg,” fortæller hoteldirektør Claus Nielsen.

“Fællesnævneren for disse møder er, at man søger hotellet i den forventning, at alt spiller fra ende til anden. En vigtig del af den pakke er mødelokalet og de tekniske installationer.”

Hotel Frederiksdal får flest bookinger fra arrangører, som bor indenfor en 30 kilometer radius, men gæsterne kommer fra hele verden. Her kommer også erhvervskunder, som har hovedkontor i Jylland, men desuden har en afdeling på Sjælland og booker her måske hver anden gang.

“I dag har vi nogle stærke konkurrenter i og med, at virksomhederne indretter egne mødelokaler og virkelig sørger for at det spiller, også av-teknisk. Hvis vi skal have folk væk fra deres egne mødelokaler, skal vi som minimum kunne levere den højeste tekniske standard. Vi skal selvfølgelig krydre det med den sociale oplevelse og det gastronomiske, men det, at teknikken virker, er altid i top fem i kundernes prioritering. Der skal ikke gå adskillige minutter, før teknikken fungerer. Det er essentielt, at det fungerer. Folk forventer at kunne komme på med det samme med pc og tablet, og at alle kan se billedet.”

Siden 2012 har Frederiksdal gennemgået en omfattende modernisering. I 2017 var det blevet tid til en evaluering af mødelokalernes av-udstyr, fortæller Claus Nielsen.

Direktøren gik til møde i eget hus

“Nogle gange skal man starte så basalt, at man sætter sig i eget mødelokale og gennemfører et møde dér. Hvordan er oplevelsen så?”

Claus Nielsen gik helt konkret til møde i et af Frederiksdals mødelokaler med projektor og lærred og tænkte: Det her må kunne gøres bedre. Tiden er løbet fra de projektorer og lærreder. Det ser måske endda lidt trist ud med alt det habengut, der er hængt op og ledninger, der er ført rundt.

Derfor tog hoteldirektøren sammen med den teknikansvarlige ved Hotel Frederiksdal fat i AV-Concept og John Nikolajsen, der har været hotellets faste av-samarbejdspartner igennem en længere årrække.

“Der fik vi så præsenteret den nye i3Touch generation. Vi var meget begejstrede, både for billedkvaliteten og for funktionaliteten. For gæster og undervisere, der måske kun har få minutter til at blive sat ind i tingene, skal det bare spille.”

Suveræn billedkvalitet

“Når vi kiggede på skærmen, så vi suveræn billedkvalitet og lysstyrke. Vi fik den første skærm sat op umiddelbart inden jul som en test. Vi testede, fordi vi er nødt til at være helt sikre med en investering i denne størrelsesorden. Enten gør vi det, eller også venter vi, til vi kan få den optimale kvalitet.”

“Her havde vi mulighed for at teste i forhold til et lokale, som var pakket med mennesker, vi testede funktionalitet og brugervenlighed, og der var bare begejstring over hele linjen.”

Testen mundede ud i, at Hotel Frederiksdal valgte i3Touch Excellence. 86 tommer

til alle større mødelokaler og 65 tommer til de lidt mindre. Hotellet har stadig et enkelt mødelokale, hvor man benytter en projektor.

“Sparer vi tid? Vi kommer i hvert fald til det på sigt,” vurderer Claus Nielsen.

”Gæsterne skal stadig instrueres i brugen, men ikke særlig længe. Vi er ikke ude i at skulle skifte lamper eller rette på projektorvinkler. Her kommer vi nemt til alle funktionerne.”

Hotellet købte desuden en trådløs enhed til alle skærme, i3Sync (1+1) Pro Full HD 1080P. Og den beslutning ser Claus Nielsen tilbage på med glæde:

Trådløs betjening prikken over i’et

“Jeg er frygtelig allergisk overfor ledninger. Her får vi faktisk en løsning, hvor der med tiltrækkelig batteri på pc eller tablet ikke er behov for et eneste kabel. Tidligere skulle vi slås med både strømkabler, VGA kabler og HDMI kabler.”

Claus Nielsen har selv på et tidspunkt i sin karriere været AV-tekniker på et hotel, og selvom det ikke handlede om en længere årrække, synes han, at han har set nok til projektorer og mørklægningsgardiner:

“Der er ikke noget mere demotiverende end et mørklagt lokale. Her har vi fået en løsning, hvor vi kan se præsentationer i fuldt dagslys. Vi har en af de bedste udsigter her ved Mølleåen. Det ville være synd at skjule den bag mørklægningsgardiner.

Vi vil meget gerne have atmosfære i vores mødelokaler, så det ikke bare er hvide vægge, sterilt og hospitalsagtigt. Vores mødelokaler ligner ikke det traditionelle mødelokale, men de har funktionaliteten.”

Hvad siger direktøren til den indbyggede touch-funktion i skærmene?

Touch-funktion er mest til genkommende gæster

“Det er ikke nødvendigvis den, jeg forventer mig mest af, fordi vi har begrænset tid sammen med vores kursister, men jeg ser det som en feature til mange af de genkommende kunder, som vi også har. I 95 procent af tilfældene er behovet, at man kan vise en præsentation på skærmen.”

“Jeg har set mange løsninger, som i udgangspunktet virker smarte, men de kræver så, at jeg og min tekniker bruger to dage på introduktionen. Den tid har vi ikke til rådighed.”

“Vi skal skabe en helhedsoplevelse i høj klasse, og så skal vi ikke gå på kompromis. Jeg har en god fornemmelse, når jeg ved, at vi har købt det bedste. Det er også den lille trådløse enhed, som gør, at det bliver en prikken-over-i’et-oplevelse,” siger Claus Nielsen.

“Jeg ser det som et stort plus, at det ikke kun er teknikeren, der kan betjene skærmene, men også en koordinator eller en tjener. Den brugervenlighed er vigtig, både for os selv og for gæsten. Et kursus på et hotel er altid en stor investering, men hvis det faglige udbytte halter, er det en forgæves investering, og det er meget værre.”

Direktøren var selv av-tekniker

Claus Nielsen startede med at stille borde og stole op på Comwell Borupgaard i Snekkersten som et studiejob i gymnasietiden. Hans oprindelige plan var at blive journalist. Han søgte ind på højskolen og blev optaget. Samme dag som han havde tænkt sig at overbringe den glædelige nyhed til sin chef, blev han kaldt ind til chefen og tilbudt en stilling som av-tekniker på Borupgaard.

“Jeg syntes, branchen var spændende, og jeg havde det godt med jobbet og kollegerne. Det, der gjorde udslaget, var, at gennemsnitsalderen på journalisthøjskolen lå noget højere end min egen alder. Jeg har ikke søgt ind siden. Jeg fik tyve gode år på Comwell Borupgaard i forskellige funktioner og endte som direktør.”

Siden har Claus Nielsen været på Hellerup Parkhotel i fire år, før han kom til Frederiksdal i 2012.

“For mig har det aldrig været afgørende, hvad der stod på dørskiltet. Det betød mere, om mine ambitioner blev indfriet, og jeg syntes, at det var spændende at gå på arbejde hver dag.”

Claus Nielsen har taget en del lederuddannelse sideløbende med jobbet:

“Ledelse er den kvalitet, du skal have med dig. Jeg har selv haft en ambition med konferenceløsningen, ligesom jeg har med helheden. Jeg skal også kunne stå på mål for både oplevelsen og investeringen.” 

Tyve års samarbejde

Claus Nielsen: “Vores samarbejde med AV-Concept har været meget smidigt og – lidt hårdt sagt – så fleksibelt som jeg forventer på så stor en investering. Vi fik mulighed for at teste skærmen i vores egne omgivelser, uden at vi skulle lave den fulde investering med det samme. Det, som vi har brug for, er ikke bare en leverandør, men en samarbejdspartner.”

”Vores samarbejdspartner har taget saglig stilling til indretningen, fra lokale til lokale. Jeg har på intet tidspunkt følt, at vi er blevet presset til noget. Det er en dialog, og vi ender med det optimale for begge parter.”

John Nikolajsen tilføjer: “Vi indgår aldrig handelsaftaler. Vi stoler på, at vi med god service kan skabe et langvarigt kundeforhold. Og sådan et har vi med Hotel Frederiksdal. I år har jeg været i branchen i tyve år, og jeg fik hotellet som kunde et halvt år efter, jeg startede.”

“Der har altid været ansat en av-tekniker her i huset, og det giver en ro. I ni ud af ti tilfælde fungerer det, og gæsterne kan hjælpe sig selv. Men når det ikke fungerer, skal de kunne få hjælp af en tekniker.”

John tilføjer, at Frederiksdal ikke er den eneste store kunde, som har forladt projektor og lærred til fordel for touchskærmen:

“Det er gået forbavsende hurtigt. Vi har solgt i3 Touch-skærmene længe, men lige før sommerferien 2017 tog det fart, og siden er antallet af solgte skærme eksploderet.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2018

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her