27. februar 2013

Højteknologi møder Beatles nostalgi

Hey Jude teaterkoncerten i Forum havde premiere lige efter jul, og spillede frem til slutningen af januar. Forestillingen er sat op af Nikolaj Cederholm, og for produktionen står det nye selskab Nordisk Film Live, som her havde debut som produktionsselskab. Teaterkoncerten har plads til lidt over 4000 publikummer til hver forestilling, så lydteknisk er der stillet store krav til lydanlægget.

 

Publikum sidder på tre sider af den meget store scene, så derfor har det været nødvendigt at bruge tre sammensatte PA systemer til lyden. Både PA og lys hænger i en rig, som er placeret højt oppe under loftet i Forum, og grunden til dette er den fuldvoksne byggekran, som er et vigtigt scenografisk element i forestillingen. Kranen skal kunne svinge ind over scenen, så derfor er al lyd og lys nødsaget til at hænge mindst 12 meter over scenen.

Planlægning og prøver
Til at fortælle om PA anlægget og den totale lydproduktion mødes Monitor på en af koncertdagene med Malte Oscar, som både er FOH lydtekniker på teaterkoncerten og samtidig også er den, som har planlagt, konfigureret og lavet alle beregninger omkring lydanlægget. Malte Oscar er fastansat hos Nordic og har været lydtekniker på mange af de teaterkoncerter, som Nikolaj Cederholm er ophavsmand til, bl.a. Come Together og Gasolin (turne-udgaverne). På hans metier er der også mange store turneer rundt i Europa, bl.a. som systemtekniker på den seneste Status Quo og Prince turne.
    

Alle beregninger til lydanlægget er lavet  i L-Acoustic’s Sound-Vision software, og Malte Oscar påbegyndte opgaven for et år siden, da forestillingen kom på plads. Men på det tidspunkt var byggekranen ikke involveret i scenografien, så da den blev introduceret, var der en del ting, som skulle laves om. Beregninger på en sådan opsætning tager udgangspunkt i en gennemgribende opmåling af Forum, og disse målinger bliver lagt ind i SoundVision programmet, som så laver diagrammer, hvor dækningsgraden af lyden kan testes for hele systemet (se billede  side 32). Her bliver forskellige højttalerkonfigurationer, vinkler og delay systemer
afprøvet på softwaren, indtil man når til et tilfredsstillende resultat. Malte fortæller, at bare delay beregningerne, som i denne forestilling er ekstra svære på grund af den store scene, og de mange højttalere har taget tre dage at beregne.
    

Inden de afsluttende prøver i selve Forum er forestillingen blevet prøvet igennem på et mindre teater i Hillerød, og under disse prøver deltager lydteknikere, både FOH og monitormand. Disse prøver giver teknikerne mulighed for at finde lyden og effekter til hver sang i forestillingen, ligesom in ear monitor til alle musikerne kommer helt på plads. Malte Oscar har den erfaring, at her kan man bruge tid på de lydmæssige detaljer. Når stykket derefter bliver prøvet på den rigtige scene, er der fokus på alt andet end lyd; her skal bevægelser, lys og udtryk prøves af, og så er det godt for alle, at lyden på dette stadie stort set er på plads.
    

Nordic påbegyndte opstillingsarbejdet i Forum den 28. november og allerede 3. december var første øvedag på den store scene. Der blev kørt 14 sættevogne ind med scene-, lyd- og lys-udstyr og ud over det fyldte scenografien 10 sættevogne. Der var ca. 60 mand på arbejde de 5 dage, hvor alt blev hængt op, forbundet og gennemtjekket. Det var nogle hektiske dage.

PA systemet
Forum er jo kendt for at have en akustik, som er svær at få til at lyde ordentligt. Rummet er stort, levende og med mange uheldige refleksioner. Kunsten her er, ifølge Malte Oscar, at have så meget direkte lyd som muligt ud til publikum, og det er en af grundene til, at der sidder så mange højttalere i loftet. Fremad i salen er hovedsystemet to L-Acoustics K1søjler med 6 kasser i hver line array søjle. De spreder 90 grader og kan derfor spille de bagerste rækker op, mens de mindre Kara højttalere, som sidder under K1’erne spreder 120 grader, og de bliver derfor brugt til det publikum, som sidder tættere på scenen. Til siderne, hvor lyden ikke skal skydes så langt, er der brugt L-Acoustics Kudo systemer med 9 højttalere i hver søjle, og de spreder 110 grader. Midt imellem hver af de tre L-R søjler er der placeret et cluster med subwoofere. De eneste højttalere, som ikke flyver, er 8 kraftige subwoofere, som ligger under scenen og væsentligt bliver brugt, når lyden skal have et ekstra løft i bunden til effekter og lignende.
    

Alle forstærkerne hænger også i riggen, og de er sat op i et netværk, der bliver styret af softwaren L-Acoustics network-manager og Malte Oscar kan overvåge hele systemet fra den laptop, som ligger ved siden af mixer-pulten. Når forstærkerne hænger i riggen, er der højst 10 m højttalerkabel til alle højttalere i luften, og det er en stor fordel, for lange signalledninger er langt bedre end lange højttalerkabler. Alle forbindelser til forstærkerne er lavet med AES/EBU digitale forbindelser, men der er samtidig lavet en parallel analog forbindelse som redundant. Hvis forstærkeren mister clock i den digitale forbindelse, så skifter den automatisk over til den analoge linje.

Mikrofoner og trådløst gear
Bag scenen arbejder to lydteknikere, en monitormand og en lydtekniker, som kun tager sig af det trådløse gear. Der er 7 sang-solister i forestillingen, og de bærer alle 4066 hovedbøjlemikrofoner fra DPA Microphones. Mikrofonerne er forbundet til en SK-5212 beltpack, som ligesom resten af det trådløse gear er fra Sennheiser. Malte foretrækker at bruge 4066 med kuglekarakteristik fremfor den anden hovedbøjlemodel fra DPA, 4088, som har nyrekarakteristik. Efter hans mening lyder 4066 bedre, og den er forholdsvis ukritisk med hensyn til placering modsat nyremikrofonen, som kræver en præcis placering i forhold til munden.
    

Ud over de 7 solistmikrofoner er der mange trådløse mikrofoner i gang under forestillingen, i alt 42 kanaler. Alle musikerne medvirker i forestillingen og tæsker rundt på scenen sammen med solisterne, så her er det nødvendigt både med trådløse kanaler og in ear monitorering. Trommeslager og keyboard har faste pladser, og perkussionisten har også en stor ”kravlegård” med instrumenter, men tager også en række mindre perkussioninstrumenter med rundt på scenen og det kræver selvfølgelig trådløse kanaler. Bl.a. er der klisteret små DPA 4061 mikrofoner på perkussionistens hænder, så alt, hvad hun slår på, bliver
forstærket.
    

De trådløse modtagere er en kombination af Sennheisers topsystem EM-3732 og Evolution 550, hvor de dyrere modtagere bliver brugt til vokaler og perkussion, hvor der er transienter og meget højfrekvent lydindhold.

FOH
Mixerpulten og lyspulten står ved siden af hinanden i fronten af PA’et et stykke op ad tribunen. Mixerpulten er en Soundcraft Vi6, som har 96 kanaler, men der er brug for i alt 118 kanaler, så der bliver patchet noget rundt i løbet af showet.
    

Grunden til de mange kanaler er det store udbud af instrumenter, som bliver brugt gennem koncerten. De seks musikere er, som nævnt tidligere, en del af forestillingen og agerer ligesom solisterne på scenen. Bl.a. må begge guitarister undvære deres forstærkere på scenen. De er gemt ned i små, lydtætte bokse bag scenen, hvori der er monteret mikrofoner. Samme sted står også alle deres guitarpedaler, som de selvfølgelig har programmeret og indstillet, men styring og skift foregår vha. midi-styring fra monitorpulten. På mange af numre er der backingtrack, og det styrer Malte Oscar fra en computer, som står ved siden af mixerpulten. Det er QLab software, som bliver brugt til afvikling, og det gælder både lydeffekter og musikalske backingtrack.
    

Ud over de mange kanaler og den gode brugerflade, så er en af fordelene ved Soundcraft Vi6 de vellydende indbyggede effekter, og de bliver også brugt flittigt under koncerten, hvor der er gang i seks interne effekter, vekslende fra nummer til nummer.
    

”Jeg har et preset på mixerpulten til hvert nummer, og på enkelte numre bruger jeg flere preset. Men jeg er af den opfattelse, at man ikke skal programmere for mange preset, for så bliver det for kedeligt at afvikle. Selv om de to sæt i teaterkoncerten er ens aften efter aften, så ændrer der sig hele tiden ting, som er godt at have kontrol over. Bl.a. bruger jeg lidt mindre effekt, hvis der er færre publikummer inde og høre forestillingen, fordi så er der lidt mere klang i salen”.
    

Ud over de interne effekter så bliver der også brugt en TC Electronic 6000 til bl.a. vokalrumklang. Enheden har også en
mastering sektion indbygget og fra den bruges der en 5-bånds compressor på det samlede mix.
    

”Det er en af de ting, man er nødt til i et meget levende rum som Forum. Man er nødsaget til at have kontrol over og lægge låg på de peaks, som opstår igennem en koncert. Hvis først akustikken bliver sat i gang af et højt peak, så står det og vibrerer i ca. fire sekunder, og det er meget distraherende og ødelæggende for den samlede lyd. Derfor går jeg lidt hårdere til multibåndscompressor, end jeg plejer på andre koncerter. Det er et af de værktøjer, som virkelig hjælper, og som får det til at lyde, som om man ikke er i Forum. Et andet nødvendigt værktøj er EQ-Station, igen fra TC Electronics. Den bliver brugt til at lave dynamisk EQ på alle vokaler, et værktøj, som Vi6 mixerpulten ikke indeholder. Det er nødvendigt at bruge, når der bliver anvendt hovedbøjlemikrofoner. Den dynamiske EQ tager fat i frekvensområderne omkring 8-900 Hz og 3-4 KHz, så når der bliver sunget kraftigt i mikrofonerne, afbalancerer den
vokallyden på en god måde”.

Koncerten
Efter samtalen med Malte Oscar får Monitor lov til at overvære teaterkoncerten, og det er et festfyrværkeri med perfekt lyd (på trods af Forums akustik), imponerende lys og spektakulær scenografi. De 13 solister og musikere på scenen gør det godt, og det samme må man sige om det tekniske team på 20 mand, som får det hele til at klappe.

 

Af: Jens Walther

 

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her